Gå til innhold

dezvipe

Bruker
  • Innholdsteller

    337
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om dezvipe

  • Bursdag 06/07/1987

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Golf 3
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997
  • Yrke eller sivil status
    Elektriker
  • Motor (eks 1.6)
    1.6
  • Fylke
    Hordaland

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

dezvipe's Achievements

  1. Hei. Jeg har en Golf 3 1.6, 97-modell. Bilen har gjennom årene gått greit. I løpet av de siste par årene har den derimot begynt å tulle seg litt, først i form av at den stoppet brått under kjøring. Dette fikset Møller (var visst en luftmengdemåler eller noe slikt som var gåen). Deretter begynte den å bli tungstartet. Fikk Møller til å kjøre en diagnose, og de nevnte at lambdasonden gav feilsignal. Ettersom det muligens ble en dyr affære å feilsøke videre lot jeg være. Etter det har den i bunn og grunn gått som ei kule, med unntak av at den av og til er tungstartet. Likevel kunne jeg fort slå fast at den alltid startet til slutt selv om det noen ganger tok tid. Nå, derimot, er situasjonen en annen. Litt snodig historie: Bilen var altså i en periode hvor den var tungstartet av og til, ifølge Møller pga. lambdasonden. En regnværsdag (bor tross alt i Bergen) var jeg ute og kjørte, og plutselig så jeg en stor dam midt på motorveien. Svingte unna, men høyre hjulpar kjørte gjennom dammen. Kunne høre det sildret vann under bilen. Så, POFF, stoppet bilen. Hadde ikke sjangs til å få start igjen. Måtte slepe den hjem. Etter det har jeg med jevne mellomrom prøvd å få start på den uten hell. Men i forgårs prøvde min far på måfå å kjøpe lambdasonde på Biltema. Han koblet fra den gamle og plugget inn den nye. Hokus pokus, bilen startet. Koblet fra den nye (altså ingen sonde tilkoblet), da startet den også. Koblet til den gamle sonden, da startet den også. Kjørte noen turer rundtomkring den dagen for å være sikker, startet hver gang. Kjørte hjem, gav bilen en god vask både innvendig og utvendig, lykkelig over at den hadde stått opp fra de døde. Idag, dagen etter, vil den ikke starte igjen. Mitt spørsmål er da; noen som har peiling hva som kan være galt? Har riktignok ikke prøvd å koble til den nye lambdasonden enda en gang, men tenkte at det kanskje er noen som har kommet ut for en liknende situasjon? Kan et feilsignal fra lambdasonde føre til at bilen ikke starter? Kan vanndammen jeg kjørte over "kortslutte" lambdasonde eller andre utsatte deler? Grunnen til at jeg kommer med en så lang historie er bare at kanskje bilens historie de siste årene kan hjelpe. Takker for all hjelp! Daniel.
  2. Ja, er noe adaptergreier. Følger med lyktene hvis du kjøper nye. Se på diverse nettbutikker som selger angel eyes til Golfen og se om de selger adapteret separat.
  3. Har aldri fatta hvorfor Norge er kåret til verdens beste land å bo i. Molboland spør du meg. Latterlig rettssystem. Daglige voldtekter, som blir straffa med "fy på lanken", overgrep og/eller voldtekt av mindreårige jenter som får livet ødelagt (hva faen skjer med prestene i dette landet??) som igjen fører til "fy på lanken", i tillegg til kanskje en liten erstatning til offeret. Og saker som denne, som blir underprioritert fordi politiet velger å luske rundt i buskene for å ta Ola Dunk på fersken i 90 i 80-sona. Husker en episode for noen år siden, som jeg aldri glemmer selv om det ikke var noe alvorlig; det var prinsippet: Var i et lysregulert veikryss med lysregulerte gangfelt. Bilene fikk grønt og begynte å kjøre, følgelig fikk fotgjengere rødt. En gjeng med 3-4 utlendinger av noe slag gikk mot overgangsfeltet og gikk rett over, enda det kjørte biler der. Skikkelig yo yo-stil, med bukser som sopa langs bakken. Den ene bilen hogga inn bremsene så det hvina i dekkene. Til svar løfta den ene utlendingen bare armene liksom for å si at "jeg gir da faen, ligg unna du". Da bilen forsiktig begynte å kjøre igjen, løp jævelen faen meg etter og smelte hånden i bagasjelokket på bilen, såpass hardt at jeg hørte det enda jeg stod litt unna. Skjedde ingenting mer i dette tilfellet, men jeg skal love deg at hadde det vært med som hadde kjørt den bilen hadde det mest sannsynlig svartna for meg. Jeg er langt ifra noen slosskjempe, men det er så respektløst og likegyldig mot et land som dessverre er så grei å slippe de inn, at jeg hadde klikka. Makan til avskum. Jeg takler ikke slike krapyl. De har ingenting i Norge å gjøre og kan dra seg til helvete hjem igjen. Punktum.
  4. Det går helt fint hvis du er vant til å få fingra opp i trange steder ;)
  5. Uten at jeg kan bekrefte noe... Min mor bodde i England i noen år. Der tok hun lappen for første gang. Altså engelsk sertfikat. Når hun reiste hjem igjen til Norge måtte hun ta lappen på nytt, da det engelske sertfikatet ikke var godt nok. Men nå er jo dette endel år siden da.
  6. Kom BX-19 GTI virkelig med 160 hk, som nevnt ovenfor her? Når kom den da? Jeg hadde nemlig en slik en. 1986-mod. Stygg som juling, det skal jeg innrømme. Men dæven så tøff den var likevel. Veide ingenting, under et tonn iallefall, sparket fra som faen. Og det tøffeste av alt var hydraulikken i den. Jeg og andre lo godt enten den stod i hevet tilstand eller helt lav tilstand. I hevet tilstand så den ut som om jeg kunne kjøre rett opp i nærmeste skogsvei, mens i lav tilstand så den ut som om jeg kunne ta den med på banekjøring. Kom i snakk med en Citroen-mekaniker engang jeg stod på Hydro og måtte fylle på radiatoren, han var litt fascinert av de bilene. Han sa at når den bilen kom på markedet, så måtte alle på jobben ta et kurs. Et ekstra kurs for å kunne skru på de bilene, fordi BX-19 var en liten teknologibombe på den tida. Stygg som faen, men gøy =)
  7. Glem dette innlegget. Sløv som jeg er så jeg ikke det var to sider, og side to besvarte spørsmålet mitt. Tror jeg trenger å legge meg. God natt.
  8. Tja..nyere Volvo o.l. har jo blinkersene liggende inne. Eller er det bare orange parklys?
  9. Dette var jeg plaga med i fjor. Husker spesielt en gang hvor jeg bare fikk opp bakluka, men klarte av en eller annen grunn ikke å fjerne hattehylla. Jeg måtte da gjøre armen min 20 cm lengre enn den egentlig var og strekke meg frem med en rørtang for å få opp dørknotten på den ene bakdøra. Knekk, så hadde jeg en dørknott mindre. Men fikk da opp døra til slutt. Men faen så ofte dette skjedde. Kjøpte et lite "kit" for å unngå slikt på Clas Ohlson, funka det.
  10. Veeel.. Jeg og en kamerat leide en versting-bilhenger (altså større en enn vanlig) og dro med oss en Suzuki SJettelleranna til et verksted i forrige uke. Gikk helt fint. Kan selvfølgelig ikke forvente å bli trykt bak i setet akkurat, men går som sagt helt fint. Og jeg har en 1.6 100hk.
  11. Er noe merkverdig med tempen min også. For tiden bruker den lang tid opp til 90*C, det har den ikke gjort før. Plutselig, når den endelig har nådd 90*C og har holdt seg der en stund,kan den synke til 75-80*C, før den igjen laaangsomt stiger til 90*C. I mitt tilfelle blir den aldri OVER 90*C, bare under. Skjønner ikke hva feilen kan være.
  12. Det var engang en skytter som var ute i skogen; så møtte han myrsnipa. ”Kjære vene, skyt ikke mine barn!” sa myrsnipa. ”Hva er det for noen som er dine barn da?” spurte skytteren. ”De vakreste barna som i skogen går, er mine!” svarte myrsnipa. ”Jeg får vel ikke skyte dem da,” sa skytteren. Men da han kom tilbake, hadde han i hånden et helt knippe myrsniper som han hadde skutt. ”Au, au! Hvorfor skjøt du barna mine likevel da!” sa myrsnipa. ”Var det dine barn dette?” spurte skytteren – ”jeg skjøt de styggeste jeg fant, jeg.” ”Å ja!” svarte myrsnipa, ”vet du ikke at enhver synes best om sine barn?” Moral: Enhver synes best om sine barn. Med andre ord: Enhver synes best om sin bil. Må folk alltid kommentere at folk kjører 240? Hadde aldri kjøpt meg en 240 selv, men slikt er smak og behag, og det bør man respektere.
  13. Ikke noe nytt fra denne kanten. Har fått på vinterdekk med stygge originale VW-stålfelger, og irriterer meg ellers over skrapelyd når jeg bremser (klossene foran er jo helt ny og greier), pipelyd når jeg slipper bremsepedal (lokalisert til trommelbremse bak på venstre side), temperatur i motor som for tiden er jævla treig med å komme seg opp til 90*C, og sist, men ikke minst, har jeg fått inntrykk av at den bruker litt olje. Mer enn før liksom. Ellers har forgudingen av Golfen roet seg litt nå når vi nærmer oss vinteren, men til sommeren blir jeg nok ivrig. Skal ha senkesett ja, sikkert til sommeren. Så sånn er det ;)
  14. Tja, har nettopp skifta ut klossene foran. Satsa da på Biltema-klosser, så får se hvordan det går!
  15. Drar opp igjen denne tråden for å fortelle om en episode igår ettermiddag. Jeg var på vei hjem fra jobb, hadde plukket opp dama som går på skole i byn, og var på vei ut av sentrum. Kjørte på Nøstet for de som er kjent. På denne veien ut av sentrum er det 50-sone med to felt, og begge disse feltene var rimelig fulle, da dette var midt i rushet. Ved siden av denne veien er det et nylagt, pent fortau med nydelig asfalt, og ingen hindringer. Foran meg observerer jeg en av disse evinnelige satans syklistene som absolutt skal sykle i veien. Det var som sagt rimelig mye biler på veien, så folk begynte å stresse, bremse ned, og blinke seg ut i venstrefila for å komme seg forbi den halvfeite stabukken av en syklist, noe som igjen førte til at kjørende i venstrefila måtte bremse ned og lage små luker. Rett og slett flette. Vedkommende sinket rett og slett trafikken med staheten sin. Jeg kom meg omsider forbi fyren, lett irritert, mens jeg kommenterte til dama at den syklisten virkelig kunne ha valgt fortauet. Vel 50-100 meter fremme kom et lysregulert veikryss, køen foran meg stoppet da opp, naturlig nok, og logisk nok stoppet jeg også. I bakspeilet ser jeg den løkrullen av en syklist komme rullende, på innsiden av bilene. Det var da jeg gjorde det jeg gjorde: Jeg plasserte bilen så langt ut til høyre jeg kunne komme, slik at syklisten ikke kom seg forbi på innsiden, og da måtte få sykkelen opp på fortauet. Gjorde dette for å gi fyren et lite hint. MERK: Syklisten var da et godt stykke bak meg, jeg tipper 40-50 meter. Jeg fulgte med i speilet etterhvert som han nærmet seg. Da han burde ha stoppet, bremset han littegranne, men gjett hvordan den helvetes idioten stoppet helt opp! Jo, han satte ganske enkelt ene foten frem og stoppet ved å fly inn i bakfangeren min med foten. Her snakker vi ikke i roooooooolig fart, denne fyren hadde faktisk litt tempo. Før jeg får sjansen til å reagere, lemper fyren sykkelen opp på fortauet, og sleper sykkelen med seg forbi bilen min mens han slår på siden av bilen, helt fra bakenden til fronten, og bøyer inn høyre speilet mitt. Så sykler han ned i veibanen igjen, mens jeg sitter i bilen og måper. Det svartner nesten litt for meg, og idet det blir grønt lengre fremme, og køen forflytter seg fremover, gir jeg flatt, hiver meg over i venstrefila, blåser forbi syklisten igjen og hiver meg inn rett foran ham (sneiet ham) mens jeg fløyter. Resultatet var å se fingern i bakspeilet. Trafikklyset ble rødt igjen. Syklisten har da kommet seg opp på fortauet, og idet han passerer meg, snur han seg og gir meg fingern enda en gang, før han og den feite ræva forsvinner rundt et hjørne. Jævla dust. Hvem var egentlig idioten her? Meg eller ham?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår