Gå til innhold

racebox

Bruker
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om racebox

  • Bursdag 11/14/1957

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

racebox's Achievements

  1. racebox

    Porting

    har brukt mye trykkluftverktøy til porting og det er gjerne et must når du skal fjerne mye, minuset er at den blir allt for kald å holde i etter en stund og at den er for "lett" men hver sin smak det er resultatet som teller, det er klart at det er noen som lurer på om dette har noe for seg og om dette alene gir så mye hk...men dette er grunnlaget!! det man egentlig gjør er jobben som fabrikken aldrig gjorde... altså perfeksjonere toppen din..hørte en gang at på en standard V8 kunne man tjene opp til over 30 hk....har selv hatt veldig god erfaring med dette på std motorer..en annen ting er hva hk sier men du har gjerne forbedret den mye på forskjellige turtallsområder(kvikkere/bedre respons)og dette er før du har satt inn trimkam mm..tenk på hva det da kan bli etterpå
  2. klart det er vel ikke mye å hente på en standard inj/forgasser motor bare m filter.. det bør være i kombinasjon m porting/kam/eksos, se bare på rallycross feks
  3. racebox

    Porting

    det gjelder faktisk alle m/uten turbo som har veivhusventilasjon tilkoblet men det er verre for turbomotorer
  4. racebox

    Porting

    selve ventilsetet blir vel ikke rørt bortsett fra å slipe ventilene, en annen ting er å lede oljedamp vekk ifra innsuget til egen beholder da dette griser til innvendig i innsug/topp, på min så det ut som om det var et "teppe" inne i innsuget...brukte ca 4 timer på å få det rent med bensin/grus, mener at dette har betydning også..dette er viktig på turbomotorer for hvis luftfilteret der begynner å bli tett vil turboen begynne å dra inn mer oljedamp også..har sett dette tydelig på en vw caravelle 2.5 tdi..der innsuget var nesten helt tett av oljegriseri, husk også hvor varm denne oljedampen kan være og dette kan ikke være særlig bra når man strever etter å få inn så kald luft som mulig
  5. racebox

    Porting

    har portet endel topper etterhvert også en 535i 88 mod.. det ble merkbar forskjell, det er ikke så mye å frese ut av toppen for den er bra allerede fra fabrikken men det er endel maskinerte "kanter" fra produksjonen og at endel av pakningene fra innsuget faktisk var mindre en hullene.. bruk litt tid her og bruk mye tid fra der som ventilene tetter og innover..her er det endel å gjøre også selve innsug ventilene, disse ble glattet til m smergel papir, verktøyet er ikke annet en god boremaskin til å porte med sammen med gode freser( hardmetall) koster ca 600 /stk liten vinkelsliper med smergel skive
  6. husk at stort sett alle bilfabrikanter skal ha ned støyen fra motorrommet sammen med isolasjon osv...det har vel mye med garanti og gjøre også men åpent filter gir mer effekt..hvor mye avhenger av utforming/varm/kald luft og hvor langt vekke det står fra spjeldet, utformingen av filteret bør være av den typen som har en innvendig kon(uten skarpe kanter innvendig).. å få kald luft rundt filteret kan jo være et problem men se om du har muligheten til å montere en"vegg"av aluminium eller annet lett materiale med hull for rør til filteret slik at filteret er adskilt fra selve motoren og at denne siden får frisk luft inn... veggen bør gå helt opp til panseret..har sett at det finnes ferdige sett av dette
  7. har hørt at man må betale mer toll hvis man bytter til større motor når man viser den til godkjenning? altså differansen fra 318i til 325 dengang disse var nye
  8. det beste er å få tak i en M5 delebil, det er ikke bare motoren men gir/bakaksling/ledningsnett/hjerne mm så det er mye, men du har en 525 motor er dette den "store" 6 syl motoren? i så fall har du bare en coil og dette er kurant å få tak i
  9. vw caravelle/type 2 har ET 30
  10. det beste/billigste er vel demontering av toppen/ventiler, jobben består i å porte litt i åpningene..gjøre det litt mer "glatt" spesiellt i overgang innsug topp også ventiler må bearbeides..har mang en gang blitt overrasket over hvor dårlig gjort dette er fra fabrikken selv på ganske nye motorer.. okey, dette er vel litt omfattende men hvis du gjør dette nøye og kan ta tiden til hjelp er det her hk ligger..etterpå + chips/filter/eksos..best å bruke "åpent" filter, sørg for å lede kald luft inn
  11. rådebank merker du på mellomgass/litt belastning på motoren og som sagt på oljetrykket, lyden her her minner om noe på utsiden..er motorfestene i orden? motoren "flytter" seg litt og tar borti?
  12. det blir nok forskjell når du har 80-90 grader varm olje inni turboen har vært borti lignende på en vw caravelle tdi
  13. høres ut som utvendig...dette er typisk vifte/annet..lageret er gåent i kjøleviften slik at den av og til tar i en plass? tvilsomt at det er noe innvendig i motoren..det blir en "hardere" lyd og du ville vel merket det på oljetrykk
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår