Gå til innhold

T/A 455

Bruker
  • Innholdsteller

    767
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om T/A 455

  • Bursdag 11/30/1978

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    Firebird Trans AM
  • Biltype (eks Audi)
    Pontiac
  • Årsmodell (eks 1995)
    1975
  • Yrke eller sivil status
    IT-Ansvarlig
  • Motor (eks 1.6)
    455
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Rulle kam 0,575 løft, mekaniske rullekam, smidde høykompstempler, porta topper, headers, rulleviper, arp rådebolter, kobber toppakning,

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Halden

T/A 455's Achievements

  1. Fronten til 1975-78 Trans am passer rett på. 1970-73 passer ikke, og 1979-81 passer ikke. Hva angår motoren, 350 pontiac fra midten 70 tallet er ikke det beste å trimme på. Bytter du kam uten å bytte topper så blir den effektive kompresjon i motoren så lav at du mister det lille som er av bundrag. Et alternativ jeg kan se for meg er å å få tak i 350HO topper fra 60 tallet, men de gror ikke akkurat på trær.. Men med litt kam da så kan du klare å dra ut 350hk+ De feste ender nok opp med å bytte til en 400cid eller større pontiac motor. Mye lettere å trimme. En tanke kan faktisk være en 389cid, de er billige motorer med rundt 320hk +/-, kanskje ikke det beste å trimme vidre på, men funker bra i orginal stand. Om du skal koste på den motoren du har noe, så bruk penger på det som du kan flytte over på en anne pontiac motor, som forgasser, insug, headers og eksos anlegg (helt sikkert enkelt anlegg på den bilen om du ser under, bare dobbelt fra potta og ut).
  2. Ser ut som det er bakhjuls hester de bremser. Da er vell bare spørsmålet hvor mye forskjell det er på netto hk og bakhjuls hk med manuelt gear. http://www.youtube.com/watch?v=MopDQYVW2JI
  3. Hm er sikkert litt slem her MEN: Det er grunn til at Edsel er sjelden. En stor del av det må kanskje dasslåket i trynet på den ta skylden for.
  4. Helt orginal Pontiac Ram Air IV motor så jeg bremset i et amerikasnk blad til 420hk, er opgitt til 375hk orginalt. Den nye Shelby GT 500en skulle jo ha 500hk, men Top Gear testet den å ble bremset til rundt 440hk, littt mindre enn det skulle være det, kanskje ikke så rart de blir kjørt fra av gamle amcars, med undervurderte antall hks ? ;) Er vell heller ingen hemmelighet at dreimoment eier på gata, så hjelper nok pent lite at en ny 5 liters V8 kan ha x antall hester mer enn en gammel amerikaner, når dreimomentet på 7liters fosilen er 50% større.
  5. Forbedret? Vill da ikke kalle overgang til hydraulsk kam en forbedring jeg da, ikke med tanke på hk i alefall :/ Tviler i grunn sterkt på at gateversjonen noengang hadde mer enn 466hk. Med den kamteknologien dem hadde den gangen ville 500hk+ knapt være mulig å kjøre på orginal converter. Men med 4.11 bakaksleutveksling og dreimoment av en annen verden skal det strengt tatt ikke mer enn det til for å kjøre lave 12ere på kvartmilen. Så her om dagen en repotasje i Bilsport Classic om en 1971 Pontiac LeMans med 455HO motor som de hadde testet kvartmilen til 12.8sec på. For de som ikke vet det så har en 455hO 290 netto hester, som tislvarer rundt 350Brutto hester som er det de eldre motorene er målt i. Forøvrig en lavcomp motor som kun baserer seg på dreimoment. Så tidene man leser om på lave 12sec, er absolutt oppnåelig med 450hk +/- .
  6. Han "karen" som tok over er sinnsykt flink til å bygge motorer/girkasser, men penger kan man vell trykt si at han ikke har peiling på. At han ble frastjelt en del motorer bla en 426 hemi, hjalp ikke akkurat på situasjonen. Bygget som han hadde butikken i tilhørte NSB å lå langs jernbanen mellom Råde og Fredrikstad, dette var rimelig falleferdig og NSB bestemte seg for å rive det. Jeg vet det ble plasert en svær kampstein på jernbanelinja utenfor lokalet, å at godstog sporet av der, men om han hadde noe med det å gjøre vet jeg ikke :hammer Den blandinga han hadde i tobakken tror jeg heller ikke hjalp veldig på styringen av butikken :D Anngående priser, så så jeg selv at han oppererte med vell rundt 20% fortjeneste, så var langt billigere å kjøpte ting oss han enn noen andre plasser, tilogmed mye billigere enn å ta det selv fra USA, var bare å passe på å kun kjøpe ting han hadde på lager, hehe
  7. Er sikkert mulig, men er svinndyrt nytt. Link til produsent: http://www.gearvendors.com/ Du kan finne den brukt feks på ebay, sjekk opp med produsenten at den passer til din girkasse. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Gear-Vendors-Under-Overdrive-with-GVC6-Adaptor_W0QQitemZ170036030539QQihZ007QQcategoryZ33727QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
  8. Ja, 455en har støre bor og slag, men ellers er blokka helt identisk. Men er en annen forskjell på pontiac motorer også, alle motorer opp tilogmed 400cid har samme veivoverfallstørelse, å alle over 400cid har samme veivoverfallstørelse. Man kan slipe ned en 421-428 veiv å få den til å passe i en motor opp til 400cid, men andre veien går sefølgelig ikke.
  9. Ikke utal deg om ting du ikke har peiling på, haha :) Pontiac hadde sine egene motorer helt frem til 1981. Frem til og med 1978 brukte de bare sine egene motorer, med untak av noen ganger låne seksere fra andre i GM. I Calefornia ble Pontiac motorer mer eller mindre forbudt etter 1978 pga forurensingskrav. 400en ble erstatet med olds 403 som har topper med en ventilvinkel som gir mindre utslipp av en del avgasser, men som også gjør det vanskeligere å ta ut hester. Olds 350 var den siste amerikanske v8ern med forgasser som tilfredstilte forurensingskrav, ergo ble den levert med forgasser til 1990 om jeg husker riktig. 350en erstattet 326en i 1967 samtidig med at 400en erstattet 389en og 428en erstattet 421. Er kun borr størelsen som skiller 326,350,389 og 400cid.
  10. Hvis hk er hk, kan du da forklare meg hvorfor en Pontaic Transam fra 1975 med 180hk (400cid, 6,6liter), å første gir som går til over 100km/t, samt en vekt på 1650kg er raskere enn en Honda Civic Vtec (160hk) fra 0-100? En motor går ikke best ved maks hk, men ved maks dreimoment, det er kanskje noe som bør legges på hardisken... Civic Vtec har 40hk ved 2000rpm, den smogga 400 motoren har 80hk, min egen høycomp 455 har 160hk ved samme turtall. Vtec er en fin oppfinelse, bare synd det kun brukes på så små motorer.
  11. Kan også anbefale solid roller, kjørt med det på gata lenge.
  12. Transamen min brukte ca 1,2 liter på mila (sef langjøring) med 4555 på 500hk. Mesteparten av æren for det var 2.53 akselen, men at motoren var veldig effektiv hjalp nok også en del. Klarte ikke mindre enn 1.4 med 400cid i god stand. Få deg en overgirskasse eller en gearvendor, å kanskje lockup converter i tilegg, da bør den begynne å gå billig. Det viktigste med forgassern er at den er riktig størelse til den motor størelsen du har, er minimalt du tjener på å sette på en for liten forgasser, for stor gir fort mye mer bensinforbruk. (Jeg brukte edelbrock 800).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår