Gå til innhold

Slim!

Bruker
  • Innholdsteller

    977
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Slim!

  • Bursdag 03/03/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    A6
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Årsmodell (eks 1995)
    2005
  • Motor (eks 1.6)
    2.0TDI
  • Fylke
    Oslo

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Slim!'s Achievements

  1. Kan det være et problem som kommer og går? For bilen går i mange km, men kan plutselig finne på å stoppe. Det kan også være trøbbel med å starte den opp igjen etter at han har stoppet den selv også. Altså må jo pumpa (hvert fall tidvis) få strøm.
  2. Heisann. En kompis har en 1999 Saab 9-5 med Aero-motor (byttet fra en 2.0T). Av diverse årsaker har den stått stille en stund, men etter å ha skifta batteri, rensa luftfilter og noe annet småtteri starter den stort sett greit. De gangene den ikke starter løses det stort sett ved å løsne røret som går til luftfilteret (forresten et open air-filter) og spraye inn en god dose startgass (jeg vet ikke hvor han fikk dette tipset fra, men det ser nå ut til å fungere, men det er åpenbart ikke noen langvarig løsning). Er det noen som har forslag til hva dette kan komme av og har noen tips til hvordan det kan løses?
  3. Tenkte jeg bare skulle legge til hva jeg har funnet ut så langt i tilfelle noen andre lurer på det samme. Jeg har lest en del på nett angående dette og det virker som om Audi-forhandlere i bl. a. Danmark, Sverige og England er en del mer medgjørlige enn her til lands. Der har jeg sett flere skrive at de får kjøpe CDene som trengs for oppdatering for 40-50 kroner. Jeg prata først med en lite trivelig type på Møller Asker og Bærum. Han sa at å oppgradere MMIen er ikke noe som gjøres og at de platene får man ikke tak i noe sted i verden. Man er stuck med den versjonen av MMI som kommer med bilen. Ikke imponerende kunnskap. Ringte så til Møller Ensjø og der fikk jeg mye bedre hjelp. Han ene tipsa meg om en løsning der man kan få iPod-styring via MMIen, men da ikke med track ID. Det står visstnok bare "Track 1, Track 2" osv. Det koster 2500 ferdig montert (fra Audi, men jobben gjøres av et firma som heter RM Montasje) med ledning frem til hanskerommet. Jeg tok også en prat med verkstedet der og de skulle ikke ha mindre enn 2400,- for å oppgradere. En jobb som stort kun består i å mate inn noen CDer og følge anvisningene på skjermen. Jeg spurte om jeg ikke kunne gjøre jobben selv, men da mente han at CDene kom til å koste mer enn 2400,- Forstå det den som vil. Det er utrolig at det skal koste så mye og at man får så lite hjelp for at man skal kunne trives bedre med produktene de faktisk selger. Det å ikke ha iPod inngang i en bil er jo ikke akkurat grunn til å kjøpe seg ny bil så det kan jo ikke ligge i at de ønsker å fremprovosere en oppgradering...
  4. Takk for tipsene. Har faktisk vært innom begge to. Fant litt informasjon om Viseoo da jeg søkte litt rundt (http://viseeo.no/). Det virka egentlig ganske lovende. I tillegg ser det ut til å fungere utelukkende via BT så da slipper jeg å kjøpe iPod også. Må finne ut av dette med MMI-versjon og ikke minst kostnad, men den løsningen ser rimeligere ut så langt.
  5. Heisann. Jeg er ikke videre gira på å kjøre rundt med kun CD og radio som eneste lydkilder i bilen derfor har jeg snust litt på å få kobla en iPod til MMIen. Ettersom det var en eldre kar som eide bilen tidligere tviler jeg på at han har oppgradert MMIen siden han fikk bilen. Jeg har sett litt på diverse sett som lover å få styring av iPod via MMI, men en fellesnevner er at man må ha en relativt ny versjon. Derfor lurer jeg på om noen vet hva dette koster? Jeg har lekt med tanken på å fikse det selv, men har hørt skrekkscenarioer om hva som kan skje om man fikler med det selv. CD/Radio er da faktisk bedre enn ingenting. Om noen også har noen forslag til en god løsning for å få introdusert MP3 inn i bilen (utover FM-sender, det fungerte dårlig) tas det i mot med takk.
  6. Jeg vet hva det er, men jeg lurer på om jeg trenger det? Det sto "til kommersiell" transport og jeg lurer på hvordan det skal tolkes. Det koster 750,- el så hadde vært greit å slippe det for å bruke det en gang.
  7. Heisann. Jeg håper dere kan hjelpe en uvitende sjel med noe. Håper ikke spørsmålet er for håpløst :s Jeg skal flytte om ikke altfor lenge og istedet for å kjøre de 50 milene flere ganger tenkte jeg at jeg kunne leie en lastebil og få med alt på en tur. Jeg har sett litt på noen utleiesider på internett der det står at jeg må ha sjåførkort (rett meg gjerne om jeg tar jeg feil). Men det står i tillegg: Jeg vet ikke hva som regnes som kommersiell kjøring, men om noen kunne opplyse meg om hva som trengs for å kjøre et flyttelass. Grunnen til at jeg kan så lite om dette er fordi jeg var lastebilsjåfør i militæret, men der gjelder jo helt andre regler. Håper noen kan hjelpe meg?
  8. Filmen(e) må konverteres for at de skal kunne spilles av. Har ikke iPod selv, men bruker iLove på min spiller. Den skal virke på iPod også (bare velg iPod øverst til venstre). http://ilove.en.softonic.com/ Lykke til.
  9. Det er klart jeg bare kan trå inn clutchen, men jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å sitte med den inne ned denne bakken jeg kjører så ofte og foretrekker sikkerheten med at den ikke vil trekke noe uansett ;) Girkassa var det nok om du sier det :) Ting glipper litt med tiden :)
  10. Heisann. Jeg har fått høre at en bil aldri skal rulle i fri, men aldri fått en god forklaring på hvorfor (eller klart å finne en god grunn selv). Jeg ser jo det at det er praktisk at bilen kan bremse på giret, men om du ønsker at bakken skal bidra med den farten tyngdekraften tilfører bilen uten å bremse den ned ser jeg ikke lenger noen grunn der. Et eks: På vei ned i garasjen der jeg bor er det en småbratt bakke med biler parkert ganske tett på hver sin side og på vinteren kan det bli så glatt der at krabbefart er det eneste som gjelder. Da synes jeg det kan bli litt smådøvt å ha bilen i gir så den jobber i mot bremsinga mi (har opplevd at det har vært så glatt der at jeg har hatt hjertet i halsen fordi jeg så vidt har klart å få igjen styringa før jeg traff en bil som sto i det trangeste partiet. Dette er selvfølgelig et veldig sjeldent tilfelle og det blir jo strødd, men var litt uheldig med tidspunktet). Pappa har kommentert at jeg setter bilen i fri før jeg kjører inn innkjørselen til parkeringsplassen (som du må gjennom før du når garasjen) og sier at bilen skal rulle i fri, men som sagt tidligere ikke kommet med noe overbevisende svar (jeg gjør jo så klart som jeg vil, men er nysgjerrig). Sjåførlæreren jeg hadde da jeg tok lastebillappen sa også det samme, men det vil jeg tro henger mer sammen med det at bakakslingene ikke får smøring eller at veivakselen ikke går rundt så motoren ikke får smøring fra den (litt usikker på det siste der, men mener at det var noe sånt som er grunnen til at mellomakselen må frikobles ved tauing. Correct meg gjerne på den) (Jeg skriver "alltid" for det finnes sikkert en eller annen grunn til at bilen kan/skal/bør være i fri)
  11. Det er vel Arne Schau Nilsen/Knudsen eller hva han nå heter. Har en rimelig grei samling. Sender du PM med noen spesifikke titler skal jeg hjelpe deg med de du ønsker (lover ikke at jeg har alt, men det koster lite å prøve ;) )
  12. De var så greie å betale mitt også. De sa det kom til å havne på rundt 50.000 om vi skulle betalt selv.
  13. Jeg er sikker på at det ikke er problemet. Kjenner godt til startsperra (skrur seg f. eks på om en sitter i bilen uten tenning på i 15-20min). Den oppfører seg noe annerledes. Det lyser ingen andre lamper enn den som også lyser når man kveler motoren (ikke at jeg har gjort det før :p). Det som skjer blir nesten som om jeg starter normalt og så slipper clutchen rett ut uten å gi gass (når den står i gir).
  14. Heisann. Jeg har en Renault Megane 1.6 med litt fusk. Når jeg starter den etter at den har stått stille i noen timer (mer enn 3-4t) så tenner den som den skal, men like etter at turtallet har gått opp til 1000 så faller den rimelig raskt ned på null og dør ut (som om du har kvelt den). Om jeg gir gass med en gang den har startet og kjører av gårde er det ikke noe problem, men det hender at den dør ut om jeg må stanse bilen i et kryss el (det er fullt mulig å "holde den i live" ved å holde turtallet på ca. 2000rpm). Dette forsvinner helt etter 5-10 min kjøring (antar at den har blitt varm (nok?)). Om jeg så stopper motoren og går og f.eks handler er det aldri noe problem å få fyr på den igjen. Bilen går helt fint ellers, det eneste jeg kan komme på som ikke er helt på topp er at en eller annen reim piper/viner litt, men dette kan være fordi bilen ikke har vært kjørt så mye i det siste. Servo og dynamoreim virker temmelig tight. Olje (og filter), bensinfilter og tennplugger er skiftet ganske nylig. Vet noen hva dette kan komme av?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår