Gå til innhold

Gufle

Bruker
  • Innholdsteller

    94
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Bosted
    en plass

Gufle's Achievements

  1. Er en stund siden jeg handla calibra-deler og trenger div. foringer og hjullager, noen tips om nettbutikk som har slike deler til salgs?
  2. Bytta et strammehjul på multireima, og nå finner jeg ikke ut hvordan den skal monteres... Noen som har et bilde eller tegning av hvordan den skal stå?
  3. Takk for svar, ja kunne kanskje vært en idé, men nå har jeg borra et hull på førersida. Kom visst ut inni skjermen ( :p ) , men fant heldigvis et hull rett ved siden av der som gikk rett ut i motorrommet, så isolerte kabelen godt med mange lag med gummiteip og skal spraye litt tectyl over kabelen inni skjermen for å tette mot lekkasjer. Edit: Og ja, skal selvfølgelig bruke sikring ;)
  4. Hei, nå jobber jeg med å få lagt opp en strømkabel fra batteriet til forsterkerene jeg skal ha bak i Peugeot'en (806), men sliter virkelig med å finne ut hvor det er lurest å tre kabelen gjennom fra motorrommet. Har ikke lyst å borre hull før jeg er sikker, og det er en hel haug med plastdeksler både på førersida ved pedalene og på passasjersida. Omtrent umulig å komme til med både sikt og hendene inni motorrommet på førersida, så jeg står litt fast. Er det noen som har peiling? Kanskje det er lignende i alle Peugeot'er?
  5. Bare en liten oppdatering her, så jeg ikke skuffer andre som kanskje prøver seg på dette prosjektet med kobberpakning. Fant ut at bilen hadde brukt opp vannet i ekspansjons/påfyllingstanken da jeg parkerte bilen på huggeren, så jeg må nok konkludere med at for meg er det ukjent om pakningen har lekket eller om det har vært sprekker i toppen. Jeg har mest tro på at toppen har vært sprukket, men kan ikke garantere det da jeg ikke har hverken bilen lenger, eller mulighet til å skru av toppene for å sjekke om det er tegn på om pakningene har hatt lekkasjer.
  6. Vurderer å fikse opp igjen min lilla calibra catano, som har fått en skade i den ene felgen foran + noe glassfiber i fronten som trenger oppshining. Ja var stilig at kobberpakningene funket så bra. Eneste minuset jeg kan se for meg er at toppen kanskje trenger å etterstrammes etter en viss tid på grunn av at kobber er ganske mykt, men er ikke sikkert det er nødvendig. Eller hvis jeg prøver dette en gang til i fremtiden kan jeg jo isåfall bruke kobber som ikke er utgløda, altså fremdeles hardt kobber, da jeg vil anta at denne pakningen ikke blir så lett flatere av tilstramminga av toppen.
  7. Nei, chrysler-"parken" min består av en voyager og to grand voyager. Men de går på knoksen nå pga girkassetrøbbel. Går nok tilbake til Opel igjen. Bilen har fremdeles ikke brukt vann eller olje, så konklusjonen min er at kobberpakningene fungerer perfekt. Kommert til å lage slike ved en eventuell neste gang også. :)
  8. Hehe, ja en finner vel til slutt ut at en faktisk har andre ting i livet også enn å bare finne løsninger på å få fiksa bilen... Virker som om det heller er uvanlig at kassene ikke ryker. :p
  9. Ok, kveldens oppgave til alle hobby-bilspesialister, hvilke av tennpluggene har stått på den sprengte toppakningen? De tre hvite/rosa til venstre eller de 3 grå til høyre? Edit: Svar: De grå til høyre har stått på den toppen med ødelagt toppakning.
  10. Ja virker som pakningene fungerer godt ennå, men girkassa derimot...
  11. Det skal jeg gjøre. Funka fint til/fra jobb i dag iallefall, og sprekere enn noengang uten noe fusking. :) Kan jo gi en liten beskrivelse på hvordan jeg mekka pakningene... Fikk tak i 4stk 0,7mm kobberplater (funker sikkert like godt med enkelt lag som er like tykt som originalpakningen, men ikke like lett å skaffe) fra en blikkinslager, fra søpla, men var fine nok i overflaten uten nevneverdige bulker. Så spikra jeg disse fast i ei treplate, og tusja formen fra gamle pakningen. Deretter borra jeg ut med så mye jeg greide av profilen med skarpe borrer med lav hastighet og lite press, utslitte borrer funker ikke da de river opp kobberet. Etterpå brukte jeg en rettsliper med et lite fresehode, holdt bare plata i fanget og freste ut der det trengtes. Deretter brukte jeg et gradeverktøy til å fjerne grader rundt hulla på ei og ei plate om gangen. Det funker forsåvidt å bruke rettsliperen eller helst en liten dremel til den jobben, men er lett å gli utfor og lage stygge merker som helst ikke skal være, spesielt ikke rundt stempelhulla. En skarp kniv kan kanskje også duge. Så varma jeg opp platene med en skjærebrenner med liten flamme, helt til materialet såvidt ble rødglødende. Ingen vits i å kjøle ned i vann, som jeg har sett mange anbefaler, materialet blir like mykt ved luftkjøling siden det er så tynt. Så brukte jeg fint sandpapir og pussa hele greia blankt, samt litt ekstra alle plasser unntatt ca. 1 cm rundt stempelhulla. Med denne metoden tror jeg faktisk det ikke er så stor nødvendighet med plansliping av toppene heller, hvis de da ikke er vindskeive... Siden kobberet er så mykt at det blir pressa ned litt og muligens kompenserer for svakt skeive topper. Funker nok til alle biltyper vil jeg tro. Men skal komme tilbake etterhvert til dette etter jeg har testa bilen litt mer enn 4 mil. :)
  12. Ja det gjorde det, virker som det fungerer veldig bra også. :) Men jeg har jo til gode å kjøre noen mil for å se om alt er ok, om det kommer olje i vannet, vann i olja eller om bilen bruker vann/olje, lekkasjer og om bensinforbruket synker fra sitt enorme tidligere forbruk, 1,7l/mil :p Nå gjenstår bare å få funjustert tenninga, tenningspistolen funka visst ikke :p
  13. Tok bare å pussa pakningene forsiktig med 500 papir, alle steder unntatt ca. 1cm fra stempelringene, så har kanskje tatt bort noen mikrometer. Stramma boltene 60, 70, 80, 90 og til slutt 100 ft/lbs, og kjente at jeg ikke gikk over flytgrensa i stålet, da momentet ville sunket hvis jeg hadde gjort det. Og bilen sviver nå som et finjustert atomur, helt perfekt. Skal komme tilbake til bensinforbruket når jeg har fått målt. :)
  14. Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg skrur det opp igjen og vasker vekk den alu-sprayen. Fikk mine tvil i løpet av natta på jobb da tankene jobba med å visualisere pakningene i bruk... Eller kanskje jeg skal droppe custom prosjektet, og sjekke videre etter original-pakninger.... Får bruke helga til å tenke meg om... Ser for meg at pakningene skulle hatt noen mikrometer tykkere gods rundt stemplene, siden toppen sannsynligvis buler opp noen mikrometer av trykket fra forbrenningen, da vil vel trykket spre seg litt utover pakningene hvis det ikke blir kompansert med høyere gods rundt stemplene... Hmm, tenke høyt her... Er ikke så lett å pusse ned pakningene alle stedene utenom rundt stemplene... Eller kanskje det går hvis jeg tar en teiper der jeg vil ha høyere gods med en sterk teip, og pusser forsiktig over resten av pakningen med 1200 papir... Hmm... Så må jeg ta i betraktning at kobberet er veldig mykt, og sannsynligvis vil bli pressa ned på de plassene jeg ikke pusser når jeg strammer til toppen, men momentet blir iallefall mye høyere rundt ringene hvis jeg gjør det på denne måten. Eller kanskje jeg kan få noen på jobben til å dreie 6 stålringer som passer i pakningen rundt stemplene, som da er noen hundredeler tykkere enn pakningen... hmm... Ja en av grunnene til at jeg gjør det på denne vanskelige måten er at disse motorene er berykta for å spise opp toppakninger, og jeg vil ha noe sterkere. Er kanskje mulig å skaffe forsterka pakninger da, men gidder faen ikke stress med å bestille fra statene eller kina.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår