Gå til innhold

Wibla

Bruker
  • Innholdsteller

    367
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Wibla

  • Bursdag 12/21/1983

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    626 2.0i-16 4ws
  • Biltype (eks Audi)
    Mazda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1988
  • Yrke eller sivil status
    Ubåtjeger
  • Motor (eks 1.6)
    2.0i-16
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    diverse
  • Fylke
    Telemark

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.wibla.net
  • Bosted
    Telemark

Wibla's Achievements

  1. Er ikke heller det at du ikke har sett rusta enda da? :D
  2. Wibla

    Første bil

    Det er nok et gjentagende problem, sa verkstedet noe om hvorfor det oppsto? Det som vanligvis går på disse som gjør at toppen/toppakning ryker er gåen termostat, gåen vifteføler, dårlig/kollapset radiatorslange (nedre), vannpumpe... de to første er de vanligste årsakene, spesielt i kombinasjon. Det som også er skummelt med disse er at instrumentet gjerne blir dårlig, så du ser ikke om motoren blir for varm før det er (altfor) sent.
  3. Vi hadde vår Mazda6 inne for å bytte panser (liten kollisjon) + utbedre diverse lakkskader/rustskader for en måned siden, ellers har bilen vært 100% feilfri utenom defekt høydejustering på høyre frontlykt. Det er ingen tvil om at de har rustproblemer, men problemene har hvertfall for vår del blitt tatt hånd om uten diskusjon fra forhandler sin side.
  4. Wibla

    Første bil

    Ja, og om modifikasjoner på utseende er gjort uten store ødeleggelser av originale fester o.l. så det er mulig å få på originale støtfangere f.eks., det er positivt at han får utbedret toppakningsproblemet, men da vil jeg ha forelagt en kvittering fra trykktesting av denne toppen, samt kvitteringer for arbeid gjort ved et kompetent motorverksted, for ikke å snakke om bilder av både topp og blokk. Jeg har brent meg på sånt før med akkurat denne motortypen, det er ikke gøy. Endte med motorbytte for min del - for å få all garasjemekken ut av verden. Det må i noe fall ikke slipes for mye av topp og blokk, begrensningene står spesifisert i verkstedmanualen. Det bør (må) også byttes registerreim og strammehjul etter en slik operasjon, ellers kan du plutselig stå der med røket regreim mye før du trodde det var sannsynlig. Dette er i seg selv ikke farlig da ventilene ikke slår borti noe, men det er satans irriterende. Maks distortion/vridning/skeivhet på både topp og blokk er 0.15mm, mens maks du kan slipe er 0.2mm på både topp og blokk. Spør også om det har blitt byttet vannpumpe samtidig, det kan være greit. Da slipper man gjerne samme problem senere. Lurer på hva de har drevet med siden stort sett hele motoren har blitt overhalt, men så går toppakningen? Her ville jeg spurt spesifikt om de har byttet tempsensor til vifte, termostat og radiatorslanger (spesielt nedre kan kollapse innvendig), samt som tidligere nevnt vannpumpe.
  5. Wibla

    Første bil

    Tror du trygt kan styre godt unna den der. Om toppakningen må byttes er det ikke usannsynlig at toppen er skeiv, og da kan du hive toppen, ny topp er ikke direkte billig. Ser også ut som at det har blitt gjort ganske mye med denne, noe som ikke nødvendigvis bare er positivt. Edit: Sjekka finn nå, du har vel igrunn valget mellom den røde 626 med FE3 (148hk) eller et par som ser litt mer anonyme ut med 90/116hk (2.0i og 2.2i), men som er i god stand. Denne og Denne er ikke dumme valg rent mtp. stand, og begge har ganske skuddsikre motorer sammenlignet med 148hk utgaven. Skal ikke male fanden på veggen her, men det er forferdelig lett å ødelegge 148hk'ern om du ikke vet hva du gjør, typisk feil på disse bilene er f.eks. at tempmåleren i dashen ikke funker særlig bra, og at du da kan koke motoren uten å vite om det, samt at tempføleren for vifte går lett, da er man fort ute og sykler om man blir stående i kø, med motor som overoppheter uten at du får noe signal om det før det er for sent. Veien fra koking til sprekt topp er veldig kort på 148hk'en, mens de vanlige tåler litt mer. Ellers er det lettkjørte biler og de går omtrent evig om du bytter olje og passer på at rusta ikke får tak.
  6. Den bilen har faktisk blitt behandla veldig bra, men det har vært unormalt mye galt med den, tilogmed ford har gått med på at det er en mandagsbil, det sier sitt. Veldig god bil å kjøre når den funker, er jo bla.annet AAS på den, som gjør sitt... så det er synd det har vært så mye tull med den. Ladingen har det aldri vært noen problemer med, og batteriet ble topplada før vi begynte å teste nå...
  7. Han får start på den nå med ny lysbryter, innimellom hvertfall, og om den ikke vil starte så må han rugge på startersolenoiden... merkelig bil.. Ford har virkelig klart å drite på leggen med det elektriske på disse bilene, har jo måttet legge nye ledninger til nærlysa en gang også...
  8. Imponerende greier, er nok av biler som tar nedi en slik hindring originalt....
  9. Hvis dette er grove/alvorlige feil/mangler vil "selges som den står"-delen av kontrakten falle bort. Hva slags feil er det han har funnet?
  10. Joda, men jeg har ikke utstyret for å få lest av feilkoder på den.
  11. Vi har jo en '96 mondeo v6 ghia masserart som ikke vil starte. Symptomer: - Motor stopper, starter ikke igjen - Starter og går om man har på nærlysa, men stopper om man skrur av lysa igjen - Starter av og til uten å ha på lys, og kubber helt uforutsigbart... Før vi pakka den inn for vinteren ville den ikke starte i det hele tatt, så både jeg og gammern ga opp. Noen som har noen tips?
  12. Gratulerer med å ha gjenopplivet en 2 år gammel tråd ;)
  13. byggvarmer er vel smart... om du prøver å starte den så går det jamt til helvete.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår