Gå til innhold
Bilforumet.no

Øyvind Ryeng

Bruker
  • Innholdsteller

    4,968
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Øyvind Ryeng

  • Rang
    Antistatisk
  • Bursdag 07/24/1983

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Fotografering, snøbrett, snøscooter, skytesport etc. etc.
  • Modell (eks S4)
    Accord
  • Biltype (eks Audi)
    Honda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1993
  • Yrke eller sivil status
    Inneselger hos TESS Tromsø A/S
  • Motor (eks 1.6)
    2.2i
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Forsiktig senket
  • Fylke
    Troms

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.oyvindryeng.net
  • Bosted
    Tromsø
  1. Bilder: Neptune programvare for Hondaer

    Jau, det er F22A'en jeg fraktes rundt av nå om dagen. Høvelig lita kvern egentlig, holdbar, billig og lett å vedlikeholde. Oppskalert D16 SOHC m/ balanseaksler, praktisk talt. "Big block" vettu'. [smiley som blunker]
  2. Bilder: Neptune programvare for Hondaer

    Jo, det sies at SHS fyller gass, men det sies også at SHS tar seg bra betalt. OBS: Jeg har ikke fått noen bekreftet pris, bare hørt ryktene. Selv har jeg vært i kontakt med Bernt på Ross AS på Lyngseidet, men han fyller vanligvis småflasker til snøscooter, ikke 10-lb flasker som jeg har. Prising = ?
  3. Bilder: Neptune programvare for Hondaer

    Joda, jeg har hatt denne Accorden en god stund, men jeg hadde en nesten lik 2.0 i en hel måned før jeg kjøpte denne. Jeg liker Neptune meget godt; programmet og hardwaren er rimelig fleksibel og oppfører seg forutsigbart uten overraskelser. Selv blir jeg selfølgelig å programmere Neptune til å styre lystgassen, hovedsaklig grunnet automatisk ignition retard som er svært kjekt. Da kan man i ro og mak (?) forsiktig heve tenninga etterpå mens man finjustérer fuelverdien samtidig som man inspiserer tennpluggene på ulike lastpunkt. Det skulle være dét som trengs for å unngå å havarere maskinen. (Den umappede) B20A-Preluden lystgassanlegget kom fra ble plutselig fri for rådelagre; kan dette kanskje ha noe å gjøre med opp mot 30 grader fortenning kombinert med 75-hesters dysing?
  4. Bilder: Neptune programvare for Hondaer

    Øyh, står til 'a? Hva skjer i din ende av verden? Kjører Neptune på min '93 Accord 2.2i. Status: 100% original motor (utenom "mapping" og Bisimoto stg. II trimkam og ventilfjærer). Grenrør fra Bisimoto ligger på hylla, 2,5" rustfri eksos hentes på Posten onsdag 18.05 og NOS single-fogger vått lystgassanlegg med 75-hesters dysing trenger montering, flaskefylling og (re-)mapping. Jeg har også ei Walbro 255 (LP) bensinpumpe liggende og støve til jeg dropper tanken og hiver den på plass.
  5. drift machine

    Rask googling viser: K20A: 124 kg. F20C: 127 kg. Dette er da "hear-say", ikke oppgitt om dette er med utstyr/væsker. K20'en og F20/F22'en er egentlig de eneste interresante firesylindrede da de roterer rette veien. Da sparer man de tusenvis av dollar G-Force tar for GF5R-girkassa som snur rotasjonen på drivverket.
  6. Nye felger; bilder

    Mad_Maxx: Hovedsaklig fordi det var veldig enkelt å bestille dem på nettsiden til Image Wheels, var ingen problem å få uansett størrelse eller finish. Four rings: Spotted! Har også vært på loding noen helger, årevis siden sist. Bakskjermene og bakfangeren ble "lakkerte" av den forrige eieren, men han var dessverre ikke akkurat noen Leonardo DaVinci. Fiksing er på to-do-lista, men prioriteten er montering av grenrør (bestilt), bygge eksos (ikke kjøpt eller påbegynt), montere trimkam m/ ventilfjærer (bestilt), samt ~75 shot lystgass (ankommet, men ikke montert eller fyllt). Får se hva jeg får gjort unna innimellom all scooterkjøringa i vinter!
  7. Hei karer. Her er noen screenshots av hvordan Neptune ser ut. Dette er programvare for å omprogrammere OBD-1 Honda innsprøytningshjerner ved hjelp av en såkalt Deamon fra Moates.net. Denne enheten tillater "realtime" mapping, ingen chipbrenning behøves. Neptune har for meg fungert helt knirkefritt bortsett fra noen ytterst få grafiske bugs (f. eks. under skalering av vinduer) og kan trygt anbefales. I dette bildet er bensinmappet synlig og jeg har pauset en datalogg under avspilling fra tidligere i kveld; her er det store mengder data å se på- og leke seg med. Samme, bare map for tenning. 2D-visning av bensinmappet, noe glatting behøves, se kurvene som går opp- og ned igjen. 2D-visning av tenningsmappet.
  8. Nye felger; bilder

    Hei karer, takk for kommentarer og takk for sist, Hr. Skody. Jeg hadde en forgasseraccord i nesten en hel måned før jeg solgte den, den var nesten lik den jeg har nå bare 90-91-type. Denne '93 2.2i'en har jeg hatt i nesten tre år nå. OBD = Onboard Diagnostics, lavere tall = eldre. OBD-0: EFI med lite dildall. OBD-1: EFI med litt dildall, bla. a. lambdasensor. OBD-2a: EFI med mye dildall, diagnosekontakter, etc. OBD-2b: EFI med enda mere dildall. For bruk på ombygde "vanlige" Hondaer er det stort sett OBD-1 hjerner som brukes. Disse har "passelig" med features (les: kan sokles, chippes og mappe både bensin og tenning), er godt dokumenterte og lette å installere og bruke i de mest populære modellene. Nyere modeller kan bruke en "adapter harness" for å kjøre OBD-1-hjerner, og de fleste modeller etter ~2001 er avhengige av Hondata programvare for å funke (kan ikke bruke f. eks. Crome som er freeware). P-kodingen er en intern Hondakode. Mye av sakene på en Civic VTI er merket/stemplet "PR3", mye av sakene på en Civic SOCH VTEC er "P28", mye av sakene på en Civic basemodell er "P06", mye av sakene på en Prelude VTEC er "P13", mye av sakene på en Integra Type R er "P73" og så videre. Kodingen er mindre viktig, annet enn som semi-tidsbesparende i dagligtalen/forumpraten til oss "true believers" (les: fanatikere).
  9. Nye felger; bilder

    Haha, åja Hansy, så du meg på loding igår? Var ute og kjørte et par timer, pakket sammen tidlig; rundt halv ett.
  10. Det må være flere år siden jeg har postet noe ontopic, men her er iallefall Accorden på nyfelgene. Image Wheels IFX, 8,5x16 ET+30, valsa foran og bak, 205/50-16. Det tok dem tre og en halv måned å lage disse, så de kommer seint men godt en knapp måned, halvannen før jeg kjører kjelken på låven for vinteren. Jeg blir antakeligvis å ta noen flere bilder, så jeg poster litt mere senere. Har forresten også montert en P75-hjerne fra en OBD-1 USDM Integra LS, soklet og montert Moates Daemon og mappet via Neptune, det er jævlig moro å begynne å få "dataspruten" godt kjørbar; har bare litt finpussing igjen (men prosessen er relativt enkel på en hittil dønn original motor).
  11. Noen som jakter eller bare skyter her?

    Glemte å poste siste "familiebildet". Ellers samme gamle; ingen ny hardware, skyter på offisiell trening rett som det er, og av og til også ute på landet når jeg er der. Folk sier .45'en min smeller noe så jævlig, men ladningen er jo bare akkurat nok til at funksjoneringen går feilfritt?
  12. takk for meg, nå har jeg faenme fått nok

    Jeg tror jeg kan en del om det å velge å slutte å henge på visse forumer, og hva jeg kommer frem til er at det er ikke forumet som forandrer seg, men en selv. Det man interresserer seg for- og fokuserer på- er i en konstant forandring, og til slutt er man helt "ute av sync" med det online-miljøet man først var tiltrukket av. Pluss tilfeller av "cabin fever" da, der man blir steike sprø av å se de samme posterne poste nesten de samme tingene gang etter gang, dag etter dag, uke etter uke og år etter år. Jeg husker når jeg joinet forumet tilbake i 2003 etter at noen spammet en IRC-kanal jeg hengte på på den tiden; jeg var nesten en helt annen person da, ikke til å kjenne igjen for meg selv. Det jeg likte med Bilforumet da var den enorme bredden på merker og stiler, men spesielt prosjekttrådene den eldre garde postet; gjett om det var lærerikt for en amatør! I tilfelle noen skulle være det minste interressert, eller i det hele tatt husker meg (?), fokuserer jeg selv på følgende de siste år: (nei, jeg har da slett ikke begynt å bruke mindre tid foran PC'en selv om jeg ikke er så ofte på BF lengre, heller det motsatte :)) CB7Tuner, merkeforum for min type Accord fra 1990-1993 Honda-Tech, trenger ingen introduksjon (de er ikke "hella JDM tyte holmes, sh|ts whack like whoa y0" PGM-FI, Honda ECU-relatert forum Neptune, mer Honda ECU-relatert forum TotallYamaha, Yamaha snøscooter merkeforum GarageJournal, garasjeforum om bygging av- og livet i garasjen Home Shop Machinist, forum for metallbearbeiding/maskinering WeldingWeb, forum for sveising og sveiserelatért Electronics Forum (Dutchforce), generell elektronikkdiskusjon Freedomain Radio, podcasts og forum for filosofi/liberalisme Mises.org, podcasts og forum for økonomi/liberalisme etc. Alt det beste, gutter; men det var slett ikke med dét sagt at dette er siste post for meg!
  13. Gamle japanske biler - bredt er fett!

    RA23 Celica, mener jeg. Kunne vært lavere, ja, enig der. Men jeg synes jo at alt alltid kunne vært litt lavere...
  14. Det sjogær....

    Tromsø-området igår morges. Ikke meldt noe spesielt snøfall på langtidsvarselet heller. Snøen for komme når den kommer; snøscooteren er klar til bruk den også.
×