Gå til innhold

trulsv

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

trulsv's Achievements

  1. Hei, Ble lettere overrasket idag da jeg var hos avtalt time hos statens vegvesen for godkjenning av ombygging av min 2012 modell Toyota Hilux D-cab fra varebil til personbil. Baksetene som ble satt inn er de orignale bilsetene med 3-punkts-seler på yttersidene, og med hoftebelte i midten (som jeg forsåvidt har sett på samtlige andre hilux'er). Brukte alle boltene som fulgte med de originale setene og beltene. Overraskelsen kom da kontrolløren fra statens vegvesen sa at bilen ikke kunne godkjennes som 5 seter med hoftebelte i midten. I følge kontrolløren var det trådt i kraft nye bestemmelser som tilsier at det skal være 3-punkts-sele også i midten. Jeg syntes dette var rart og prøvde febrilsk å finne svar på mobilen ved å lese gjennom kjøretøysforskriften mens jeg var der, men uten å greie å overbevise kontrolløren noe mer om dette. Han sto på sitt, og mente at beltene på midtre sete ikke kunne godkjennes slik, men at det måtte fjernes helt (det vil si, han sa at jeg bare kunne skjære av beltene i festet nede ved bolten, siden festene deler bolt med de øvrige beltene). Bilen kunne da registreres som 4 seter! Er det noen som har bygd om sin Hilux (eller andre relevante bilmerker med hoftebelte i midtre sete bak) fra varebil til personbil nå i det siste som har opplevd dette? Kan det virkelig stemme at det kreves 3-punkts-sele i midtre sete? (har forøvrig vært i kontakt med en hos Toyota Norge idag per telefon, som bekreftet at min bil skulle kunne bygges om til 5 seter iht. norsk avgiftsregelverk. Hun hadde aldri hørt om at noen ikke hadde fått godkjent bilen som 5-seter med hoftebelte i midtre sete). Mvh Truls
  2. Til orientering så tok jeg idag kontakt med Isuzu forhandler angående å få tak i ny original bakre tåkelykt, dvs. hele lykta. Det kom til å koste kr. 1400,- (!). Spurte om hva det ville koste å få tak i nytt glass, altså det lille røde plastikk-glasset - det kom på kr. 151,-. Ser ut som jeg da går for det billige alternativet, nytt glass holder i massevis.
  3. Var uheldig her i høst under rygging med tilhenger og fikk knust det lille tåkelyset (?) som sitter nede til venstre på støtfangeren bak. Ser ut til at lyktehuset/reflektoren også sprakk, så må vel prøve å få byttet hele greia før Eu-godkjenning. Jeg har ikke greid å finne verken delenummer eller bilopphuggerier som har denne lykta. Noen som har noen tips til hvor man kan få tak i denne, eller må man ty til originalverksted?
  4. Hei, Skulle gjerne hatt litt hjelp til hvordan jeg skal koble opp medfølgende kabel til hardtop på Aeroklas hardtop, for å få lys i hardtopen og varmetråder i bakruta til å funke (og bremselys?) Jeg var heldig og fikk tak i en pent brukt Aeroklas hardtop til min 08-modell Isuzu D-max. Den hadde sittet på en Isuzu D-max Trooper edition i samme karosseri. Men når jeg skal koble til ledningene som fulgte med, og da særlig det som skal sitte inni kupéen blir jeg usikker. Fikk opplyst av han jeg kjøpte den av at alt var veldig selvforklarende og enkelt hva gjelder hvor kontaktene skal sitte. Kontaktene som jeg ikke finner noe logisk sted å koble til er de markert med rød pil. På den hvite kontakten nederst står det "connect to power electric wires" på den hvite lappen rett ovenfor. Denne kontakta trodde jeg skulle kobles til bilens originale defroster-knapp, men det ser ikke ut til å gå an. Ledningen er ikke lang nok, og heller ikke lik som den som sitter bak på defroster-knappen under bilens cd-spiller. Lurer også på hvor den røde og blå ledningen skal kobles. Noen som har vært gjennom dette, evt. vet hvordan jeg kan få koblet disse resterende ledningene/kontaktene rett? På forhånd takk!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår