Gå til innhold

Skodaen

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Skodaen vant dagen sist Oktober 27 2017

Skodaen hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Skodaen's Achievements

  1. Hei Tenkte å gjøre noen forberedelser i forbindelse med oljebytte på en Nissan Qashqai 2011 model som er handlet inn og søker jo da motorolje. Bilen er gått snaue 90000km og har partikkelfilter som gir den miljøklasse Euro 5L. Motorkoden er K9K og har slagvolum på halvannen liter. Iflge. servicelappene fra Merkeverksted som tidligere har utført servicer på bilen så har alle tidligere oljebytter vært med samme type olje altså Castrol magnatec pro 5W-40 men tenkte nå fremover å bruke en Statoil motorolje. Men så begynner jeg å studere litt oljespec. og tvilen begynner jo å sige inn. Neppe første mann som opplever dette og søker derfor hjelp og kunnskapsdelig på forumet. Iflge dokumetasjon som medfølger bilen så sier den iflge Nissan at motorolje med viskositetsklassifisering 5W-30 er det eneste riktige å bruke men når jeg ser på servicelappene fra merkeverksted så har de alltid brukt 5W-40 olje på bilen ref. Castrol nevnt over. og lurer jo så klart på hva forklaringen kan være på det...? Noen som vet..Klimamessig så er vi her helt i sør langs kysten og opplever aldri Tynsettemperaturer om vinteren. Noen som har konkret anbefaling på en Shell/Statoil/CircleK/Mobilolje mfl. som vil ha den spec. jeg etterlyser enten det nå måtte bli 5W-30 ELLER 5W-40. Og om man skulle falle for en annen olje f.eks Total hva spec. skal jeg se etter...hvilken bokstav etter C osv..... Og Olje fra Biltema er vel ikke verdt engang å diskutere i mitt tilfelle eller hva..?
  2. Bare for å gi en tilbakemelding, det var ingen problem med å tilbakeføre bilen til opprinnelig eier kostnadsfritt så lenge omregistreringsavgiften ikke ennå var betalt av kjøperen. Men man måtte her ta med Biltilsynets omregistreringskjema ferdig utfylt og signert av både kjøper og selger og så fikset de det på vegstasjonen mens jeg stod i skranken. Må bare få skryte av en veldig god service og forklaringsevne av de som sitter i skranken hos biltilsynet/Vegvesen. Også når man ringer så får man veldig god og forklarende hjelp. Slik var det ikke går man 20 år tilbake i tid, sannelig godt tidene forandrer seg.
  3. Trenger man samtykke eller underskrift fra den som i tgangspunktet her var kjøperen og som ikke vil betale omregistrering..? eller kan selger ta en tur til BT og ordne greiene over skranken..?
  4. Så det vil si at man som selger må betale for å få bilen i sitt eie igjen selv om ny eier ikke har betalt omregistreringen..?
  5. Selger man en bil privat på gamlemåten ved å levere korrekt utfylt vognkort del2 hos BT og så skjer det kjedelige at kjøperen ikke vil ha bilen likevel, hva skjer da med bilens eierforhold når kjøper ikke har, eller kommer til å betale omregistrering..? Havner bilen da tilbake hos selger/eier automatisk etter en hvis tid eller må man som selger kontakte BT og be om å få reversert eierskiftemeldingen før man legger bilen ut for salg på nytt. Og blir man som selger/eier belastet noe her hos BT hvis ikke kjøperen gjør sin plikt..?
  6. Uansett, jeg er imponert over den gode hjelp man får her på dette forumet. Jeg stiller et spørsmål og minutter etterpå så kommer tegning inkl feilkodebeskrivelse som jeg nå har printet ut. Takker så meget. Dere hører i fra meg når jeg finner ut noe. God helg
  7. Kan godt være noe i det. får prøve å komme meg under å titte. Men slik jeg forstår det om det skulle være nødvendig å bytte solenoid, man tapper av ATF olja antar jeg får man skruar av boltene rundet dette dekselet, er det riktig. Kanskje det ligger noe på youtube
  8. Takker, jeg har så lite greie på automatgearkasser. Er det kostbart å få et verksted til å bytte solenoid N91 hvis det er den som er problemet..? Hva kan sånt komme på i pris ca..`?
  9. Hei. Jeg har en Octavia 1,6 2002 med Autmoatgearkasse som har gått relativt knirkefritt i alle år med de selfølgelige unntak av vanlig reservedelsbytte når det har vært påkrevd pga. slitasje osv. Bilen er gått 215000 km og fikk byttet autmatgearolje ved 130000km. Ved ca 3 anledninger siste 5 åra så har det hendt at bilen ikke ville geare videre oppover fra 2gear. Når dette skjedde første gang for lenge siden handlet jeg meg en Biltama feilkodeleser og fikk da frem feilkode 00264 på A/T menyen. Når denne ble tilbakestilt så virket alt vel og lenge noen år før dette skjedde igjen og sist det skjedde var i vår når kona hadde brukt bilen en stund til småkjøring rundtom i bygda. Dette ble som vanlig tilbakestilt og alt har siden vært greit, inntil i dag. Plutselig når en ny sjåfør brukte bilen så dukket symptomene med at bilen ikke ville geare videre fra 2gear og oppover og feilkodeleseren viser igjen kode 00264. Hva kan årsaken være her, en dårlig signalforbindelse eller noe sånt..?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår