Gå til innhold
Bilforumet.no

Haraldsen

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. XL7 startproblemer og lite kraft

    I dag var det -2 grader, og bilen startet med en gang. Ser ut til at rep av høytrykkspumpe var vellykket :-) Takk for all hjelp så langt :-)
  2. Supert :-) Tusen takk for tilbakemelding. Da skal jeg sjekke ut dette :-)
  3. Ingen som har noen forslag til hvordan feilsøke denne feilkoden? Nightking, er du der? ;-)
  4. Hei Var ute å kjørte i går, og fikk motorstopp. Leste av og slettet feilkode P0268 (Cylinder 3 Injector Circuit High). Beveget litt på ledningspakkene som går fra venstre innerskjerm og rundt om kring. Motor startet og gikk i 2 minutter før stopp igjen. Dette skjedde 4 ganger før jeg tok av kontakter på dyser og kontakter ved venstre innerskjerm og sprayet med elektrospray. Etter dette har bilen gått 6-7 mil uten noe mer trøbbel. Regner nesten med at bilen vil stoppe igjen ganske snart. Noen som har tips til hvordan feilsøke feilkode P0268?
  5. XL7 startproblemer og lite kraft

    Tusen takk ☺ Venter på kuldegrader nå så jeg får bekreftet at det var vellykket ☺
  6. XL7 startproblemer og lite kraft

    Da er høytrykkspumpe gått over med nye pakninger, grundig gjennomgang og vask. Dette var en omfattende jobb. Demontering, vask/rens og montering av kun pumpa tok 6 timer. Det var vasking som tok tid. Alle deler fikk en runde i ultralydvaskeren, før den ble montert sammen igjen. Det var ingen spesiell slitasje å se, og ingen form for spon eller annen forurensing. Brukte 3 timer på å få pumpa ut, og 3 timer på å få den på plass igjen. Ut med dieselfilter, løsne hjulet til kamrem, løsne trykktank for kjølevæske plus div slanger. Tar litt tid når man ikke har gjort denne jobben på denne bilen tidligere. Fikk også vasket og renset huset til dieselfilter og byttet dieselfilter i samme slengen. Bilen startet på første forsøk. Ingen kjinning. Fikk derfor ikke sjekket railtrykk under kjinning. Blir spennende å se om det er blitt bedre når det blir kaldere i været. Railtrykket sank fra 370 bar og stabiliserte seg på rundt 315 bar etter et halvt minutt på tomgang. Usikker på hva som er normalt railtrykk på tomgang og kald motor? Anyone? Det virker til at trykkregulator har vært ute tidligere, da det ser ut til at det manglet en o-ring på ca 20 mm i diameter. Jeg valgte å sette på en o-ring som fulgte i pakningssettet. Avsluttet jobben med å gi den nytt oljefilter, olje og luftfilter. Føler at bilen er blitt kvikkere etter rep av høytrykkspumpe, men det kan være at jeg tar feil. Da jeg var under bilen for å tappe den for olje, fikk jeg øye på at det er en liten oljelekkasje høyt oppe på høyre side av motor. Det er vanskelig å lokalisere, da det er veldig trangt. Noen som har en ide om hvor det kan lekke fra? Rundt kamhjulet så det i hvert fall rent og pent ut, så det kommer ikke derfra. Noen som har en ide? Pakningssett til høytrykkspumpa kom på under 300 kr levert i postkassa. Ny pumpe fra RSA kr 16000,- og byttepumpe fra 3500,- og oppover. Følte det var vært forsøket å pakke den om selv, og foreløpig så har det vist seg å være et lurt valg. Takker så mye for all hjelp jeg har fått her inne så langt :-)
  7. XL7 startproblemer og lite kraft

    Takker for tilbakemelding :) Skal sjekke over grundig. Havari ville være veldig kjipt.
  8. XL7 startproblemer og lite kraft

    Har bestilt fult pakning og o-ringsett på eBay i dag. Levert i postkassa, så kommer det på i underkant av 300 kr. Ny høytrykkspumpe på RSA kommer på 16000 kr, så da føler jeg det er verdt et forsøk.
  9. XL7 startproblemer og lite kraft

    Ute er det nå plus 3 grader. Prøvde å starte kald motor, men ville ikke. Fylte så en bøtte med varmt vann og helte over høytrykkspumpa. Vred på nøkkelen igjen, og bilen startet med en gang uten problemer. Det betyr da at høytrykkspumpe må byttes eller overhales. Har lært et og annet de siste dagene om common rail systemet i hvertfall :-) Takker for all hjelp så langt :-)
  10. XL7 startproblemer og lite kraft

    Bilde av stripset spjeld EGR. Vanskelig å få tatt skikkelig bilde.
  11. XL7 startproblemer og lite kraft

    Hei nightking :-) Jeg tror også nå det kan være høytrykkspumpe. Har ikke sjekket dieselfilter, men skal gjøre det før jeg eventuelt går til innkjøp av dieselpumpe eller repsett til denne. Bør være fult mulig å bytte pakninger/tetningsringer i denne selv. Veldig glad dysene ser ut til å være i orden :-) Glødeplugger ble kjøpt inn og byttet av forrige eier i mars hos Innherred bil, som jeg forstår er Suzukiforhandler. Bilen har gått ca 7000 km siden da. Går ut fra at disse da skal være i orden. Glødelampe har ikke begynt å lyse ved oppstart før det i det siste er blitt litt kaldere i været. Har også da vært nøye med å gløde helt ut før oppstart. Spjeldet i bakkant er stripset opp gjennom et lite hull i braketten til spjeldet. Klippet av stripset, og dreide spjellet enkelt med fingrene, før jeg stripset det opp på nytt. Det sier meg i hvertfall at når jeg uten makt kan snu spjellet frem og tilbake, så er ikke kammeret sotet helt igjen. Sliter med å legge inn bilde fra pc her, men det kommer et bilde i nytt innlegg under om et lite øyeblikk håper jeg.
  12. XL7 startproblemer og lite kraft

    Jeg har 245 BAR med motor i gang og mellom 160-170 når jeg kjinner og ikke får start. Blir du noe klokere? Kanskje det er høytrykkspumpe? :-) Jeg roter litt på måfå nå. Fant ut at EGR var stripset opp, men vet ikke om den står åpen eller er stengt. Spjeldet går i hvertfall lett med håndkraft. Tenker å kjøpe en ny vakuumpumpe med stag. Tenker kanskje denne kan ha innvirkning nå som det begynner å bli kaldere. Stripset den opp igjen nå inntil jeg får montert en ny. Linken på staget var knekt. Vet nye vakuumstag er i metall, og det bør være mulig å bytte ut linken med noe mer holdbart :-)
  13. XL7 startproblemer og lite kraft

    Dette er bilder av siste flowleak over 3 minutter på tomgang med kald motor
×