Har nettopp overtatt en Audi A3 08' 2.0TDIQ. Etter å ha kjørt noen timer opplever jeg at bilen begynner å rykke å nappe en del, særlig etter tung belastning på oppoverbakker i undersjøiske tunneler. Når bilen begynner å rykke og nappe så går den også ujevnt på tomgang. Stopper jeg motoren og venter et par minutter, starter opp igjen, så går motoren helt jevnt og fint uten tull.
Har forsøkt å fremprovosere dette et par ganger nå. Jeg opplever at bilen begynner å rykke og nappe på lavt turtall (1500 - 1800rpm) på flat vei, etter å ha kjørt en god time, eller etter å ha kjørt i tunge oppoverbakker. Jeg har fulgt litt med på oljetemperaturen, og det ser ut som at problemene begynner når oljetemperaturen kryper over 95 grader. Det er ikke sikkert at problemet har noe med oljetemperatur å gjøre, men det gjenspeiler i hvert fall at problemet fremkommer først etter at motoren er blitt god og varm.
Det har hendt et par ganger at motoren nykker kraftig når jeg gir gass eller slipper gassen. Bilen begynner først å rykke og nappe etter å ha kjørt lenge eller i tunge oppoverbakker. Visst jeg slipper gassen er det akkurat som motoren begynner å bremse opp, selv på flat vei. Gir jeg gass så er det et kraftig nykk så begynner den å akselerere. Stopper jeg opp så går motoren ujevnt på tomgang. Stopper motoren, venter et par minutter, starter motoren igjen så går motoren helt jevnt og fint uten tull.
Fikk en bilmekaniker til å kjøre bilen en tur. Etter en liten kjøretur begynte bilen å rykke og nappe litt. Han mente det kan være rusk i systemet som forårsaker problemet. Han kjørte bilen på 3000 - 3200rpm i 10 - 15 minutter for å blåse gjennom systemet. Etter dette føltes det som bilen ble bedre og gikk helt jevnt og fint. Vi kjørte så en tung oppoverbakke, og bilen begynte å rykke og nappe igjen. Det ble en ny runde på 3000 - 3200rpm i 10 - 15 minutter. Denne gang begynte bilen å rykke og nappe på 3000rpm. Vi sjekket oljetemp, som da var kommet opp i 98 grader. Vi stoppet opp, og bilen gikk veldig ujevnt på tomgang. Stoppet motoren, ventet 5 minutter. Startet opp igjen så gikk motoren helt jevnt og fint uten tull, og vi kjørte videre helt uten rykk og napp. Bilmekanikeren tror ikke det er sot/rusk i systemet som gjør at den rykker og napper, men han vet ikke helt hva det kan være som tuller seg.
Det virker som det er noe som skjer når motor blir utsatt for belastning over tid, og særlig når motoren kommer rett over normaltemperatur. Men hva? Noen ideer?