Gå til innhold

anonymm

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

452 profilvisninger

anonymm's Achievements

  1. Satte denne skiva og en annen i dreiebenken og dreia av ørlite grann. Nå er det ihvertfall ingen som kan komme og fortelle meg at det er 25% eller mer rust. Tilnærmet glatt og fint ble det også. Får bare håpe at jeg ikke endte opp med kast i skiva istedet.
  2. Interessant. Men hvorfor tar produsentene seg da bryet med å oppgi minstemål på tykkelse?
  3. Ser ikke noe påskrevet om minstemål forresten. Hvordan kan jeg finne ut det?
  4. Du har antagelig rett. Men om ikke annet så for diskusjonens skyld: Ville en ruglete men rustfri skive blitt GODKJENT?
  5. Hei hei. Har fått den velkente feilen "mer enn 25% rust på en side av bremseskiver" på EU-kontrollen. Bilen er gammel, lommeboka er tynn og jeg har mye fritid så jeg ønsker å prøve å reparere fremfor å bytte. Å fjerne rusten skal jeg altids klare. Ved hjelp av enten sandblåsing eller roterende stålbørste så skal det ikke være en brun flekk igjen. Men der det har vært rust så vil jo skiva være nokså ruglete. Altså ikke glatt og fin som en ny en. For rusten har jo tydeligvis ikke bare vært et tynt belegg utvendig, men faktisk gravd seg litt inni. Kommer verkstedet til å godkjenne dette? Bildet viser hvordan en av skivene ser ut etter at jeg har gnikket litt med en roterende stålbørste på ytterkanten av skiva. Som dere ser: ikke veldig brunt, men ruglete. Takker for svar.
  6. Hei, dere får heller irettesette meg hvis dette postes i feil forum. Bilen er en 2005 model Avensis. Den har såkalt "to-sone"-klimaanlegg. Det vil si at du kan justere ulik temperatur på høyre og venstre side av kupéen. Så i prinsippet så kan føreren ha iskald AC-luft på sin side mens pasasjeren kan ha oppvarmet luft på sin side. En dag oppdaget jeg at når AC står på og begge temperaturene står på "LO" så er det kun på høyre side at det kommer nedkjølt luft. På venstre side av kupéen kommer det bare luft utenfra. Du kjenner veldig godt at det er nedkjølt luft på den ene siden og ikke på den andre. Det er ingen hjelp i ¨å stenge alle ventiler på høyresiden, det er fortsatt ikke nedkjølt luft som blåser på venstresiden. Prøvde å lese litt på nettet om fenomenet... noen mente at man må fylle på kjølegass, noe jeg ikke helt tror på m.t.p. at du ikke får nedkjølt luft på venstresiden når du stenger alle ventilene på høyresiden. Fant også ut at du kan trykke inn to knapper på klimaanlegget når du vrir om nøkkelen så skal den gi noen feilkoder. Jeg fikk to feilkoder (husker ikke lengre nummerene) som begge betyr "sunlight sensor", noe som trolig ikke betyr noe som helst, disse hadde jeg nok ikke fått hvis bilen stod inne i en mørk garasje når jeg prøvde. Så jeg bestemte meg for å kontakte et lokalt verksted (ikke Toyota merkeverksted) og ba dem feilsøke og se hva de fant ut. Han jeg snakket med der, han innrømte at han var ikke ekspert på AC/klimaanlegg, men det han konkluderte med (90% sikkert iflg. ham selv) var at det var FORDAMPEREN (Vapourizer, TROR jeg det heter på engelsk, fikk en tegning av systemet som han viste meg det på). Konklusjonen kom han fram til ved at han hadde utelukket at det var noen spjeld som ikke ville åpne seg. Dette kunne han fastslå, mente han, ved at han både merket at temperaturen lot seg justere (bare at du ikke fikk den NEDKJØLTE lufta til å blåse på v. side) og at han hørte lyden av spjeld som åpnet og lukket seg når han justerte temperaturen opp og ned. Jeg spurte så om hvordan denne fordamperen virker og hvordan det er mulig for den å virke på den ene siden av kupéen og ikke på den andre. Da ble han litt usikker (det prøvde han ikke å skjule heller så det er helt greit) , men han mente at den må på en eller annen måte være todelt eller at den har to "rør" ut og at det er noe kluss med et av disse. Så mitt spørsmål blir vel da... 1. Har han rett i at det er denne fordamperen som er problemet? 2. I så fall, er det utskifting som er eneste løsning, eller kan det la seg reparere på et eller annet vis.? (Utskifting blir ALT for dyrt til at jeg vil hoppe rett på det) 3. Er det verdt å bruke 1875 kr på en AC-service i håp om at det kan få ting til å fungere skikkelig igjen? Tanken bak er jo at da skifter man gassen, men det er noe olje også involvert vet jeg, så kanskje det kan få et eller annet som sitter fast eller noe til å begynne å bevege seg igjen.... Setter stor pris på alle svar og all annen info om hvordan slike systemer virker,.
  7. Har bestillt ny antenne som jeg går og venter på. Men bare "for the sake of argument", om dere kan svare meg på dette: Hvis det er den tråden inni "tapen" som blir brutt når du flytter på glassantenna.... hva er den tråden for noe egentlig? Er det bare en helt vanlig metalltråd, slik at man i prinsippet bare kunne skjære den ut fra "tapen" og skjøte på en koppertråd og så skulle man ha fungerende antenne igjen?
  8. Men det jeg EGENTLIG lurer på er om en antenne med en forsterker som får strømmen sin utenfra, ikke gjennom antennekabelen, kan være bedre enn en som får strøm til antenneforsterkeren via antennekabelen...
  9. Så du mener at om den innebygde forsterkeren får strøm fra antennekabelen eller separat kabel, det bør ikke ha noe å si for hvor godt den forsterker signalet?
  10. De med innebygd fm-antenne er ikke nødvendig for meg.
  11. Noen har en separaat tilførsel for 12V... Men er det noe forskjell på disse og de som får strøm til forsterker via antennekabelen? M.t.p. signalkvalitet? Min bilradio har funksjonen ant power on / off, så den er i stand til å drive disse forsterkerne tydeligvis.
  12. Et oppfølgingsspørsmål: Ser det finnes antenner med innebygget forsterker som har separat 12V-steømtilførsel.. og så finnes det de som vistnokk får strømforsyning til innebygget forsterker via selve antennekabelen... Er det ene bedre enn det andre ?
  13. Så det er altså den delen som blir tapet i frontruta som ikke tåler å bli behandlet så mye?
  14. Hei. JEg kjøpte for noen år siden en pioneer bilradio med dab+. Har ikke modellbetegnelsen for meg her og nå men jeg tror ikke det spiller noen rolle. Den fungerte fint i min forige bil med antennen montert øverst til høyre i frontruta. Nå har jeg byttet bil og tatt vare på bilradioen og antenna. Monterte den i den nye bilen på akurat samme måte, med antenna på samme sted. Så ut til å fungere. Men på en av de første kjøreturene begynte dab-signalet å dette ut her og der, jeg innså at dette var fordi denne bilen (en '05 avensis) har varme i frontruta som vistnok skal forringe signalet noe. Kom fram til at da må jeg montere antenna i en av siderutene bake som ikke har vindusheis eller varmetråder. For å få til dette måtte jeg forlenge antennekabelen. Dette viste seg å være en koaksial kabel så jeg fant en "parabolantenne-kabel" som er en tjukk koaksial kabel med aluminiumsfolie utenpå skjermen og utenpå sentertråden. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt med skjøtingen av kabelen. Tok en kjapp prøvetur og merker at jeg mister fortsatt signalet på de samme stedene. Og dette er steder der det aldri ramlet ut med samme utstyr i gamlebilen. Så da spør jeg: Kan det tenkes at antenna har blitt skadet av å bli demontert og montert igjen? Men burde det i så fall ikke bli slik at jeg ikke fikk inn noe som helst? Kan det være en idé å kjøpe ny antenne? Og i så fall hvilken type er til å satse på? JEg er i utg.punktet kun interessert i vindusantenne, da jeg ikke ser noen grunn til at ikke det burde virke siden (bare for å gjenta meg selv) dette utstyret fungerte 100% når det var montert i en annen bil... Takker på forhånd for tips og råd rundt dette...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår