Gå til innhold

gwathne

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

gwathne vant dagen sist Januar 4 2016

gwathne hadde mest likt innhold!

gwathne's Achievements

  1. Nå funker det seddu... Bilen kom med feilmelding som sa at "MAP sensor" var inaktiv. MAP er forkortet for Magnitude Absolute Pressure og er en trykkmåler som sitter i innsugsmanifoilen. Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at det må være en kombinasjon av sensore for turtall, temperatur og vakum som styre enheten bruker for å kalkulere bensin innsprøytnings mengden. Hvis noe var galt med MAP sensoren så kom jeg ingen vei med feilsøking. Hvis verken MAP sensoren eller turtalls sensoren virket så ville nok ikke motoren gå. Løsning: Jeg koblet av MAP sensoren og startet motoren. Da gikk den bedre på tomgang enn med sensoren påkoblet. Ved å bytte den ut i en ny, som jeg vet virker, så måtte i så fall feilen ligge i el anlegget rundt sensorene. Vi byttet til ny MAP sensor. Når vi starter motoren med ny MAP sensor så ga motoren litt gass og la seg på 900-1000 omdreiningen. Altså virker temperatur sensoren også. Turtalls sensoren må virke for at motoren skal treffe turtallet med en gang. Når motoren ble litt varmere la tomgangen seg på 850 omdreininger og alt er i orden:-) Takker for hjelpen fra andre skribenter her, og verkstedet vårt.
  2. Godt du kom inn på diskusjons tråden her. Har følt meg så alene... Skal kontakte Renault og høre litt med dem. Nå vet jeg hva jeg skal spørre om:-) Jeg skal også finne ut hvordan dette innsprøytnings systemet på disse motorene styres. Kjekt med en utfordring.
  3. Hei. Det var en god ide å teste med startgass rundt på innsuget. Det skal jeg forsøke. Når det gjelder gasspjeldhuset så kjenner jeg lite til instillinger og justeringer der. Hva går en grunninstilling ut på?
  4. Så hvis vi sier at dette ikke er en feil som registreres av data enheten i bilen, og at motoren fungerer helt normalt innimellom når den er varm, så utelukker jo det for så vidt lekkasje i pakning. Ikke helt da, men er det en paknings lekkasje så betyr det at elektronikken innimellom vil kompensere for feilen og noen ganger ikke? Lite sannsynlig. De mest åpenbare feilene kan være at den ikke får bensin nok til å gå på tomgang, noe som burde ha blitt plukket opp av data enheten i bilen, eller at den får feil tenning. Sistnevnte vil da si for lav tenning. Det er ikke sikkert dette kan plukkes opp som feil i data systemet? Men jeg håper å få tak i noen som har løst dette problemet på disse bilene? Jeg har hørt at andre har hatt samme problem med dem men jeg vet ikke om de fikk ordnet det eller simpelt hen vraket bilen.
  5. Nå er dette en motor med innsprøytning, ikke forgasser, men jeg vet ikke når de gikk over til innsprøytning. Vi har hatt bilen på verksted og de har lest av data'en i bilen og den sier ingen ting feil. Så tok de av luftfilteret og gått over spjeldhus og vakumslanger uten å finne noen feil, men motoren går ikke noe bedre for det. Har funnet ut at hvis en er veldig forsiktig med gasspedalen så kan en klare å "balansere" turtallet ned mot tomgang og da overtar motoren til slutt og holder tomgangs turtallet på 840 rpm som den skal. Nå er det ingen elektronisk feil registrert, så feilen må jo komme av noe elektronikk som ikke fanges opp av diagnose programmet i bilen. Mulig det kan være falsk luft som følge av en paknings lekkasje, men når motoren slippes forsiktig ned mot tomgang så virker det som noe elektronikk prøver å styre turtallet så godt det lar seg gjøre?
  6. Hei. Tipper du fiår deler til den hos Trond Horg Ellingsen http://the.no/ De har vært kjempesnille med meg:-) Nå husker jeg ikke alle motorene på gammel Mercedes men du må nok regne med at det ikke går å tre kjedet gjennom, men at du må av med forpartiet av motoren for å legge det om for hånd. Da bytter en egentlig kjedestrammeren også. Andre navn jeg kommer på i farten er Fuglestad bil på Vikeså langs E139 http://www.fuglestad-bil.no/ Mange av mekanikerene der er, eller var i hvert fall, avhoppere fra bertel o steen. Så er det en som skaffet billige deler på Danmarksplass i Bergen, hva var det nå han het...husker ikke, men kan nok finne ut av det om nødvendig. Trond Horg Ellingsen sender forresten over hele landet.
  7. Til deg også, det var godt å finne siden her. Har lett etter folk å diskutere med, andre som også skrur på bil:-)
  8. Vi har en Kangoo 1,4 bensin 2004 modell Nå har den begynt å rote litt. Når den går på tomgang kan den regulere turtallet ned til 4-500 omdreininger og så opp igjen til 850 som er normalen. Problemet har utviklet seg mer og mer for nå stopper den ganske enkelt. Ved fuktig vær er det verst. Da kan motoren stoppe i hvert lyskryss og rundkjøring mange ganger før motoren har vært varm en liten stund. Når den er blitt varm nok så går det greit selv om turtallet blir vel lavt så stopper den i hvert fall ikke hver gang du slipper gassen. Bensinpumpen går som den skal og det er ingen varsellamper som indikerer noe feil så tipper problemet er relatert til dårlig kontakt noe sted eller noe komponent som blir fuktig? Kan det være turtalls føler som roter? Hvor sitter den på disse motorene? Ser på forumet at andre har hatt problem med disse motorene men jeg finner ikke svar på vårt problem. Har noen en god ide til hvor jeg kan begynne å lete?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår