Gå til innhold
Bilforumet.no

jajamen

Bruker
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. Hjullager (spesielt foran har jeg inntrykk av) ryker fort på disse årgangene. Men det er ingen veldig stor utgift. Styremekanismen på motoren til det variable innsuget kan gå i stå, men det finnes en enkel måte å fikse det på. DPF og EGR-ventil kan bli et problem, men det gjelder nok ikke bare 09 og 10. Har også hørt at noen har byttet clutch relativt tidlig. Og det er jo dyrt. Men ikke et veldig vanlig problem heller. Alt i alt et godt kjøp vil jeg si, i motsetning til samme generasjons bensinmotorer.
  2. Utelukk det enkleste først: Lufttrykk i dekkene, Oljenivå motor og girkasse, Luftfilter, Luftmengdemåler, Ladetrykksgiver (MAP), Bremser (glidebolter på caliperne), Luftlekkasjer, Innsprøytningsdyser Har du automatgir? Er det forskjell når du kjører med AC på eller av?
  3. Med en passende lageravtrekker burde det være mulig å få til hjemme, ja. Jeg hadde byttet skiver og klosser i tillegg. Og glidebolter til caliperne (hvis du ikke skal bytte hele caliperen). En hundrings for glideboltsett på Biltema er helt ok, det. Bremseskjoldene mine pusset jeg lett over og omlakkerte, det funker veldig bra om de ikke er veldig ødelagte. Ellers lønner det seg å bruke litt tid på å gå over nav og calipere med fil og sandpapir.
  4. Dersom TCC er problemet, kan et olje/filterskifte på kassa være 1.steg. Se denne: Technical Service Bulletin Transaction No.: 0 32 Shudder or RPM fluctuations while at cruising speed Release date: Feb 3, 2012 Condition Customer may report shudder or RPM fluctuation while at cruising speed in 4th, 5th, or 6th gear. Technical Background Torque convertor clutches may have excess slippage while cruising. Production Solution Not applicable. Service 1. Check and verify that the software is at the highest level using TSB 2028053, 37 TCM software update for downshift concerns or 2028279, 37 Shift concerns when slowing vehicle. Also, check that the fluid level and condition is clean, full, and matches the required color per the applicable TSB. Tip: If needed, update the software of the transmission and change the fluid before proceeding with this TSB.
  5. Tror ikke de glødepluggene har noe med dette å gjøre. Det første som slår meg er problem med converteren/clutchen. Hvilken automatkasse har du?
  6. AC-kompressor/clutch/lekkasje, drivreim, servopumpe, løpehjul, frihjul på dynamo og vakumlekkasje var det første jeg tenkte etter å ha hørt den lyden. Går jo an å søke litt på YouTube, og høre om noen andre har opplevd samme lyden som deg. Kan være en pekepinn. Er nok en god ide og prøve å lokalisere lyden, som Jesper nevnte.
  7. Følger lyden turtallet? Eller kommer den uavhengig av turtall? Har du A/C på eller av? Neste gang du starter motoren: prøv og vri rattet mens du går på tomgang. Prøv å skru på alt elektrisk (a/c, lys, stereo, varmetråder, varme i seter). Endrer lyden seg? Er det diesel? Har du turbo?
  8. Da jeg startet bilen i morges, kom dashbordlyset for ladespenning på (batterisymbolet). Voltmeteret viste ingen lading (parkert på ca 12V). I tillegg fusket motoren, vandret litt mellom 800 og 1100 rpm, og blåste ut store mengder mørk eksos. Fargen var mørk, men ikke blå-aktig. Prøvde meg på å kjøre noen meter, men det var minimalt med kraft å hente. Stoppet bilen, åpnet panseret uten å legge merke til noe spesielt. Alle reimer intakt. Alt så normalt ut. Da jeg startet bilen på nytt fungerte alt som før. Ingen eksos, stabil tomgang, full kraft og full lading (ca 14V på voltmeteret). Noen som har noen tanker her? Tilleggsopplysninger: - AC-kompressoren tror jeg har en ødelagt clutch. Reimskiva/hjulet spinner, men kompressoren starter aldri. Men jeg har hatt dårlig med kaldluft ganske lenge nå, så jeg lurer på om den ikke kobler inn rett og slett fordi det er tomt for gass. - Remstrammer, reimer og frihjulet på dynamoen er byttet ganske nylig. Er altså en A6. 1,9TDi, 2003 modell.
  9. OPPDATERING Takk for alle innspill. Jesper var inne på det, frihjulet (overrunning alternator pulley) på dynamoen var syndebukken! Hjulet er nå skiftet, og alt er i orden. Happy days :)
  10. En ganske hyppig feil på multitronic fra tidlig 2000-tall er feil med ECU'en i girkassa. Da er ofte første symptom at PRDNS-indikatoren blinker eller lyser konstant, og den går i limp-mode. Må nok ta en diagnose, ja.
  11. Godt tips. Skal definitivt prøve litt WD40 på lageret og se hva som skjer!
  12. Godt spørsmål. Har også en mistanke om løpehjul/lager på dynamoen. Evenuelt løpehjulet på servopumpa. Vil et dårlig hjullager her skape vibrasjoner? Eller andre symptomer?
  13. Takk for innspill! Både reim og reimstrammer er skiftet for ca 2 mnd siden, derfor har jeg automatisk tenkt at disse var "ok". Men det er sikkert greit å dobbeltsjekke at alt er i vater og montert riktig.
  14. OPPDATERING: Har byttet servoolje i flere omganger med litt tid i mellom. Nå er oljen grønn og gjennomsiktig :-) Lyden har blitt litt bedre. Dvs den høres fortsatt, men først ved større rattutslag enn tidligere. Imidlertid hører jeg nå en svak, ikke konstant, plystring også på tomgang - uten belastning på servopumpa. Begynner å lure på at noe annet kan være rota til problemet her.. Plystringa høres godt i området hvor servopumpa sitter. Men like over den er dynamoen. Kan det være reimhjulet til denne som er dårlig? Det vibrerer tydelig mer i spenningsdemperen når bilen går på tomgang. Vibrasjonene merkes også godt når jeg sitter inni bilen. Vibrasjonene kombinert med plystringa gjør meg hvertfall ganske sikker på at det er noe som roteres av reima. Noen som er uenige, eller har andre forslag?
×