Gå til innhold

Opelkløna

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Opelkløna's Achievements

  1. Takk for svar! Det er helt korrekt, jeg tok av lokket i går kveld, og pakningen var som din, morken og full av vann. Tettet samtidig med fugemasse rundt noen andre gjennomføringer for sikkerhets skyld, men er ganske overbevist om at problemet er der du sier.
  2. Opelkløna

    vann i kupe

    Hei, Jeg har i lengre tid slitt med at det renner vann inn i kupeen på førersiden. Problemet er særlig når bilen står parkert, i kraftig regnvær. Har fjernet dekselet bak panseret og renset og blåst rent etter best evne. Under databoksen helt på venstre side ved torpedoveggen fikk jeg blåst rent, og det dukket opp et drenshull som har vært dekket av skitt. Det virker derimot ikke som problemet er vekk. Er det sannsynlig at det er fugingen i frontruta som ikke er tett? Dekselet jeg fjernet for å komme til klemmer ikke godt mot frontruta når den er montert, så en del regnvann kommer nok inn her og blir stående ved bunnen av frontruta..
  3. Jeg har en Opel Combo 05 1,3cdti, der motorlampe begynte å lyse for en liten stund siden. Jeg har tidligere også opplevd at den går i nødmodus ved harde pådrag. Jeg tok en kjangs på at årsaken lå i egr ventilen, og hadde denne og innsugsmanifold av og renset de. Alt var helt gjenngrodd av sot. Egr. ventil satt fast i lukket stilling, og har neppe vært åpen på en stund. Renset også map sensor som var gjenngrodd. Motorlampen lyste fremdeles, så jeg kjøpte en billig feilkodeleser for å se hva den meldte. Feilkoden er P0601. Etter hva jeg forstår, sier denne koden at det er misforhold mellom verdiene i map sensor og andre sensorer.. Sånn sett er det naturlig at map sensor må byttes. Etter å slettet kodene, dukker den nå kun opp når bilen står på tomgang, men da etter kun ca. 2 sekunder. Når jeg sletter koden, starter opp, og passer på at den aldri blir liggende på tomgang, har jeg kjørt lengre tur uten at feilkoden dukker opp. Så fort jeg slipper motoren ned til tomgang er den tilbake igjen. Problemet med at den gikk i nødmodus er vekk. Jeg kan lite om dette, og baserer meg mest på prøv og feil metoden. Jeg har imidlertid tenkt at i og med feilen uteblir så lenge motoren ikke står på tomgang, gir vel sannsynligvis map sensoren de verdiene den skal? Er det noen som har gode teorier på hva annet som kan være årsak, eller som evt. kan bekrefte at dette tyder på feil i map sensor. Det var forøvrig ganske gjengrodd videre inn i innsugkanalene i toppen. Leste på et engelsk forum at sot i kanalene og på ventiler kan føre til denne feilmeldingen. Det går to kanaler inn i hver sylinder, og den kanalen aller nærmest innsugsrøret, like ved røret fra egr, var faktisk ikke gjengrodd. Kan dette forklares på noe vis. Ellers er bilen ganske tungstartet, det har den vært så lenge jeg kan huske. Når det er så kaldt at glødingen starter, er den betydelig mer lettstartet. En mekaniker fortalte meg en gang at slitte dyser kan gjøre bilen tungstartet. Slitte dyser har jeg også sett nevnt i andre forum som en potensiell årsak til problemet jeg har med feilkoden.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår