Gå til innhold

cosanostra

Bruker
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

cosanostra's Achievements

  1. Hei EvoMech, Hvis du har stor slakk i kuler foran, kan det være slitasje i din ytre og indre ledd. det er styre stagen din. En måte å verifisere det på er å løfte bilen opp med garasjejekk, ta et godt grep på hjulet med begge hender og ryste hardt. Hvis det er slitasje på ytre og indre ledd, vil du antagelig høre noe dunker lyder. Du kan også se på gummifestene når det er slitasje. Jeg anbefaler deg å bytte begge sider. For å bytte indre ledd, må du kjøpe spesial verktøy på biltema. Søk på indre ledd verktøy på biltema. Koster ca 500 kr. Jeg kom over websiden autodeler.co.no. De selger samme bildeler merker som både bildeler.no og torshov bilrekvisita, men mye billigere. Har kun erfaring ved bestilling av luftfilter til min Audi A4. Det ser ut som det er en butikk i Berlin. Du kan jo prøve å bestille ytre og indre ledd fra websiden autodeler.co.no og gi oss tilbakemelding på din erfaring med websiden. Når det gjelder foraksel slark i innfestinger, mistenker jeg framre nedre bære bru. Jeg har skiftet det nettopp på min Audi A4. For å få ut framre nedre bærebru, må du ta av hjulet, ta av plastdekselet under motoren, ta av bakre bære bru, ta av festet for støtdemperen og for å komme til bære armfestet, må du og demontere stabiliseringstangen, kun på den siden du jobber på(stangen går fra den ene siden til den andre under motoren), ta av framre nedre bære bru. Husk bruk en jekk til å støtte under når du skal ha på plass festene både på bakre bære bru og framre nedre bære bru. Ikke bruk makt og dunke delene på plass, men bruk en jekk til å støtte opp under der du skal feste og skrue delene på plass. Den samme fremgangsmåten bruker du også jekken til å støtte under når du skal feste ytre ledd festet. Jeg har brukt sommeren til å skifte høyre ytre og indre ledd, skifte høyre framre nedre bærebru. Skifte bremseskiver og klosser på hele bilen. montert på Westfalia avtagbært tilhengerfeste. Det lønner seg å begynne med å bytte framre nedre bærebru først og ytre og indre ledd tilslutt. Hvis du skal skifte bremseskiver bak trenger du også bremsestempel presse verktøy på biltema til 139 kr pluss en bremse utluftingflaske til kr 50. Hvis du har aldri gjort noe av dette før, vil jeg fraråde deg å begynne med alle disse arbeidene på bilen din. Det er mye jobb og du må vite hva du begir deg ut på. Lykke til :-)
  2. Hei Takoon, selve festet til vindusviskerne er konet, så det skal ikke være mulig at vindusviskerne skal kunne hoppe av. Jeg anbefaller deg ta av dekselet hvor viskerne er festet til mekanismen. Stram til skruen. Selve vinduvisker mekanismen trenger en skikkelig smurning på alle bevegelig ledd. For å gjøre det må du ta av skruedekselet på selve viskerne, skrue av mutterne som holder viskerne, ta av viskerne, ta av vannavviseren (dekselet som går langs under frontvinduet). Hvis du har en firkantet svart boks innerst til høyre i motorrommet, er det CPU boksen. Ta av dekselet. Smør med universal fett på alle ledd på vindusvisker mekanismen. Bruk en flat liten skruetrekker, da kommer du til i alle leddene. Monter CPU dekselet på plass. Pass på at det er tett rundt hele cpu boksen. For at vindusviskerne skal gå lettere uten for mye friksjon, vil jeg anbefalle bruk av rainex. Du får kjøpt det på Biltema. Du trenger rute rens flaske også. 1. Vask frontruta godt. 2. Rens frontruten med rute rens. 3. Påfør et lag eller 2 lag med rainex. 4. Påfør et lag med rainex på viskergummien. 5. Nå vil frontrute viskerne dine gå fint uten for mye friksjon mellom viskerne og glassruten. All regnvann vil prelle av og du vil bruke mindre spylevæske. Hver behandling varer ca 2-3 måneder. Jeg har en Audi A4 1.8 turbo Quattro 2005 og jeg hadde problemer med at viskerne stopper ofte midt på ruten. Jeg gjorde alle trinnene og tok i bruk rainex, siden da har viskerne gått uten problemer. Når vindusvisker mekanismen går tørr, blir det for mye friksjon og da stopper viskerne. Rainex er vindu glass polering.
  3. Hei Paln, jeg tror ikke du trenger å ta av Navi/CD/radio. Selve sikringen og strøm tilførsel kommer som regel fra sikringsboksen eller batteriet. Sikirngen din henger sikkert på i nærheten av sikring boksen. jeg ville anbefalle deg å ta av sikring dekselet, skrue av de tre skruer som holder selve dekselet under rattet og rundt. Når du tar av dekselet, pass på diagnose kabelet nederst til venstre som henger på dekselet, bare å klipse av. Bøyer du deg ned og ser inn mot venstre vil du finne baksiden av sikringsboksen og masse rele´er. Prøv og se om du ser en rød kabel som går inn i konsolet for Navi/CD/radio. Det skal sitte en sikring på den røde kabelen. Lykke til.
  4. Hei til dere som har vann lekkasje inn i bilen. Hvis du har en Audi og vannet renner inn på fører siden, vil jeg at du tester følgende. 1. Åpne panseret. 2.Ta en hageslange og vann inn bak CPU boksen. Hvis det renner vann inn i bilen har du funnet problemet. Rundt CPU boksen er det 4 skruer, de forreste er det enkel å komme til og skrue til, mens de 2 bakerste mot torpedoveggen, er det vanskelige å skrue mutterne til. Hvis mutteren sitter bare noen mm nede i skruefestet stangen, er boksen ikke tett. Skrue mutterne til så mutteren er ca over 1 til 1,3 cm på skruefestet stangen. Prøv deg fram med vannslangen, hvis det fremdeles renner vann inn i bilen forsetter du å skrue de 2 bakerste mutterne til cpu boksen er helt tett i bunnen. Jeg gjorde øvelsen på bilen min og nå er det helt tett. Ikke en dråpe vann renner inn i bilen, selvom jeg spyler og fyller rundt cpu boksen med masse vann. CPU boksen er den svarte firkante boksen inni motorrommet på førersiden. Dette skjer når folk kanskje har demontert vinduvisker motoren, (for å smøre mekanismen eller bytte viskermotoren,) fordi du må demontere CPU boksen for å få ut vinduviskermotoren. Når man har satt vinduviskermotoren tilbake på plass, glemmer man å skrue alle CPU boks skruer så det blir tett rundt hele CPU boksen. Inni CPU boksen går det masse ledninger rett inn i bilen. Så hvis det ikke er tett rundt CPU boksen, renner vannet rett inn i bilen ved kløtch pedalen. Jeg håper min erfaring kan hjelpe noen der ute.
  5. Det er mange gode forslag på vannlekkasje. Jeg fant løsning på min Audi A4 2005. Jeg tok av begge for hjulene, fjernet 2 tork skruer på locari innerkskjermen. Brettet locari innerskjermen til skjermen og dørstokken. Spylt og fjernet all avleiringer av jord og salt. Det var opptil 5 cm avleiringer på bilen min og det var kort avstand til lufte kanalen og jeg mistenker, vannet har kommet inn via lufte kanalen ved mye regn eller når jeg kjører i regnet. Renset vann kanalen for blader og annet rusk. Parkerer du bilen med snuten oppover bakke? Etter rensing mellom dørstokken og skjermen og jeg parkerer med snuten nedover bakke, har jeg ikke noe vann lekkasje lenger. Håper dette er til hjelp for noen der ute.
  6. Hei til dere som har vann lekkasje inn i bilen. Jeg har hatt akkurat samme problemet på min Audi A4 B7 2005 1.8 Turbo Quatro og har løst det. Jeg kjørte dessverre rundt med vannet på førersiden. Det er ikke lurt. I alle nyere Audi ligger det mye det Audi kaller "comfort elektronikk". Disse får kortslutning når du har for mye vann både førersiden og bak føreren. Min anbefaling er følgende: 1. !!! ikke ta bilen i bruk hvis den er vått på førersiden og bak føreren. !!! Du får kortslutning på "Comfort elektronikken". Du merker det veldig fort når det klikker i releer og elektronikken går helt vill. F eks kan vindusviskeren slutte å virke. 2. På førersiden sitter det en svart rektangular plast for lufting. Skru løs denne og sett inn en skrutrekke med håndtaket nede i hullet og åpne åpningen så mye som mulig. 3. Tørk godt opp godt opp med en klut på begge stedene. 4. Sett på en hår føne på halv styrke og sett føneren nede åpningen og la det blåse 7-8 timer. 5. Flytt hårføneren på teppet foran føreren og la det stå på i minst 8 timer. Flytt det gjerne litt rundt og la varmen blåse alt tørt. 6. Gjør det samme bak føreren. 7. Når alt er knusk tørr, kan du starte bilen uten kortslutning på Comfort eletronikken. 8. Jeg tror vannlekkasjen kommer fordi det er så mye jordavleringer og salt som har bygde seg opp bak locari innerskjermen, mellom forskjermen og dørstokken etter mye kjøring i mange år. 9. Mitt gode forslag er: 1. Løft opp bilen 2. ta av for hjulet på begge sider. 3. Ta av 2 tork skruer på locari innerskjermen på hver side av bilen. 4. Brett locari innerskjermen til siden og du ser at det har bygd seg opp kanskje opptil 5 cm eller mer med jord, salt avleiringer mellom dørstokken og skjermen. Du ser luft inntaket og kanalen fra motorrommet hvor vannet skal renne. Hvis det er mye avleiringer renner vannet inn ved mye regn og kanalen på hver side av bilen fylles opp med for mye vann og det renner rett inn på teppet på førersiden. 5. Jeg har spylt og fjernet all avleiringer på hver side av min locari innerskjermer, blåst og renset vannkanalen fra motorrommet. Nå får jeg ikke inn vann lenger. For elektroniken min er det dessverre for sent å gjøre noe med. Elektronikken på bilen gikk helt amok, først ut er viskeren, den går heletiden, det klikker i releer. Selv om hovedsikringen for visker anlegget er avslått, begynte begge spylemotorene å gå av seg selv og tømte hele spyletanken på 4 liter. Venstre blinklys slutter å virke. Termostat viseren virker ikke. Fjern lyset slår på av seg selv, selv om tenningen er avslått. Min midlertidig løsning for å unngå flat batteri er å kople av fjernlyset, ta av ledningene på begge fjernlys pærene. ESP går i feil og jeg får ikke slå av esp med bryteren. Etter en 12 timers tørking med hårføner virker det meste igjen, men ikke vinduviskeren. Det ser ut som vinduvisker bryteren er ødelagt, nå får jeg verken spyle vinduet foran eller bak. Viskeren i frontruten går heletiden og viskeren bak sluttet å virke. NB! Ikke parker bilen din i oppover bakke. Ved mye regn renner vannet rett inn. Jeg har begynt å parkere nedover bakke (med fronten i nedover bakke) og det renner ikke inn lenger.
  7. Hei, jeg har også en Audi A4 stasjonsvogn 2005 med samme problemet, vannet renner inn og kommer på førersiden. Jeg ser på hver side rett under ruten en kanal på hver side. Vannet skal rennet over vannavviseren og ut i kanalen. Du kan stake med en rørlegge stake rull som du får kjøpt på Biltema. Løft opp bilen og finn fram til kanelen og bruke staken. Det løste problemet for meg.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår