Gå til innhold

khu

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

khu's Achievements

  1. Har nettopp vridd rundt nøkkelen for første gang etter fiksinga. Bilen starta tvert og det var bare å kjøre i vei! Bortsett fra at det lekker litt fra termostathuset, men det har jo ikke noe med regreima å gjøre, må ha brukt feil pakning eller noe... Tusen takk for hjelpa!
  2. Avviket er akkurat likedan etter 3-4 runder, i hvert fall. Kan ikke skjønne hvor jeg skulle justert kamdrevet, hvvordan ser jeg det? Ingen av verkstedene har nevnt noe om det... Det var verksmesteren på merkeverkstedet som nekta å ta imot bilen... Men jeg har et annet verksted som sier de kan ta imot den, men de sier samtidig at de ikke vet hva de evt skal gjøre. Jeg får en kompis innom i dag, med mer erfaring enn meg. Sammen tar vi en titt og så en sjefsavgjørelse.
  3. Har jo ikke akkurat lyst, men når ingen kan hjelpe meg å si hva som er feil er det visst eneste mulighet. Antall tenner stemmer med det som det står i boka at det skal være. Den gamle reima har jeg kastet (en av flere ting jeg skjønner jeg ikke burde gjort, men nå er det slik det er). Så vidt jeg ser er det ingenting som kan være montert feil. Det er liksom ingen annen plass å plassere hverken vannpumpe eller toppen. Alt er skrudd til, ingen slark i noe av dette. Toppen er slipt ned (planert) kun en eller to hundredels mm i følge dem som gjorde det, det burde ikke gi såpass utslag. Merkeverkstedet sier de ikke kan finne spesifikke detaljer for motoren uten å vite registreringsnummeret på bilen den stod, selv om jeg har gitt dem tallene fra plata på selve motoren. Reg-nr på originalbilen har jeg ikke. Så jeg er liksom litt "out of options" her...
  4. Reima er nok rett, de bruker samme reim på nyere modeller. Har snakke med flere verksted, men ingen kan forklare hva som kan være feil. Det eneste rådet jeg har fått, er å montere sammen og prøve og starte. Så i morgen bærer det til, hvis ikke noen kommer med et konkret forslag her innen da...
  5. Hei! Dette er et generelt spørsmål omkring registerreim-montering, ikke egentlig spesifikt til min Citroen Berlingo 1.8l Bensin. Jeg har skifta topp-pakning og vannpumpe og skal montere ny registerreim. Jeg har ei bok som beskriver låsebolter på veivaksel og kamaksel. Problemet er at det blir ikke 100% nøyaktig! Hvis låsebolten i kamakselen passer perfekt, mangler det ca. halve distansen mellom to "tenner" i reima for at veivakselen sin låsebolt skal skli rett inn. Har prøvd å forskyve reima med 1 tann, men da blir det bare feil motsatt vei. Jeg kan tvinge inn bolter begge plasser, men det er tydelig at de ikke passer helt. Jeg har stramma reima med strammehjulet og dreid flere ganger rundt før jeg sjekket på nytt, men det blir aldri helt presist. Synes i grunnen reima er litt slakkere enn jeg trodde. Selv med maks stramming _kan_ jeg med fingrene vri reima nesten 90grader, mens verkstedet beskriver det som at man skal kunne dreie den kun 45grader når den er rett strammet. Et delproblem her er at bilen ikke har originalmotoren. Han jeg kjøpte den av sa at han hadde bytta den og det har jeg nå fått bekreftet. Men jeg vet dessverre ikke nøyaktig til hva slags modell og finner ikke noe modellnummer noe sted! Spørsmålet mitt er nå: er dette nøyaktig nok? Hvis ikke: hva kan egentlig være feil, jeg greier ikke helt å se hva det kan være? Og hva vil evt skje hvis jeg nå bare monterer sammen og starter opp? Hilsen Knut
  6. Dessverre hadde ikke Automobilia denne på lager. Da bestiller jeg den heller selv direkte fra utlandet, det går vel fortere. Men hvis noen har den liggende, er jeg villig til å betale for å få en "titt", enten direkte om mulig eller bare bilder av de aktuelle sidene. Eller om noen vet om et sted å kjøpe boka som pdf? Har dessverre kjøpt feil bok 2 ganger allerede, pga dårlige beskrivelser på sidene som solgte dem...
  7. Har kjørt på og fjernet den uten å finne den andre "låsen". Og så har jeg fått tips om hvor jeg kan få kjøpt bok, så denne er bestilt. Da finner jeg kanskje ut alle feilene jeg har gjort underveis... Hilsen Knut
  8. Takk for tipset, de hadde en, ja! Eller kan skaffe..må ringe dem på tirsdag og høre om den er på lager. Det er det sveitsiske Bucheli Verlag som har utgitt boka. Skulle gjerne hatt den nå, da, så hvis noen har den og orker sjekke hvordan man tar av motortoppen hadde jeg blitt veldig takknemlig. Jeg har fått den løs, men eksosrøret sitter fast på baksiden! Spørsmålet er om man tar av med eksosrøret på og bare trekker eksosrøret opp gjennom motorrommet eller hvor man evt demonterer eksosrøret fra toppen. Dette er visst mye enklere på alle andre Berlingo-modeller enn akkurat denne, sukk... Påskehilsen Knut
  9. Hei igjen! Jeg har et par andre tråder fordi jeg skal skifte toppakning på min Berlingo med 1.8l bensinmotor. Det viktigste er i grunnen denne: er det noen som vet om det finnes noen reparasjonsbok som dekker denne modellen? Haynes-boka for Berlingo/Partner 1996-2005 (og 1996-2010-boka også) dekker spesifikt ikke 1.8l bensinmotoren. Har prøvd å google og til og med betalt $10 for å laste ned en pdf som ble påstått å dekke _alle_ modeller 1996-2005, men det var altså samme boka. Vennlig hilsen Knut
  10. Hei! For å skifte toppakning må jeg av med registerreima. Men det finnes visst ingen bok for akkurat denne motoren, så jeg har ingen nøyaktig beskrivelse. For andre motorer står det at man må låse to plasser før man tar av reima. Det ene på hjulet av kamakslingen er lett å finne. Men hvor er det andre hullet som skal låses til "the flywheel"? Forstår det som at fjerning av reima uten å ha låst ting korrekt bare er å be om trøbbel? Hilsen Knut
  11. Forresten, jeg rota til merkinga av ledningene til coilen. Så nå vet jeg ikke 100% sikkert hvilken ledning som skal hvor når jeg monterer sammen igjen. Noen som har en tilsvarende bil og kan se etter? Hva skjer om jeg evt kobler feil?
  12. Det viser seg at jeg hadde blingsa, motoren er 1.8l, ikke 1.6l. Og det er en uvanlig størrelse for denne bilen, så jeg finner ingen brukt motor noe sted. Jeg er halvveis i demonteringa nå, så langt har det kostet 500kr i verktøy og ca. 6 timers arbeid (medregnet handlerunde). Når jeg får av toppen, tar jeg den med til et verksted her som skal ha en tusenlapp for å vurdere tilstanden til toppen. Hvis de mener det ikke er noen vits, selger jeg bilen. Er det håp, prøver jeg å få alt satt rett sammen igjen og ser hva som skjer. Rapport kommer her etter hvert, men pga påska kan det ta litt tid.
  13. Er det fordi hvis man skifter hele motoren, så er registerreima en del av den? Skal sjekke muligheten.
  14. Takk igjen! Tror jeg fyller på vann, kjører en tur og se litt hva som skjer... Betalte 24.000kr for den november 2011. Har vel påkostet 10-15.000kr i reparasjoner i mellomtiden. Alt i alt et helt greit kjøp, synes jeg. Knut
  15. Hm, er jo litt redd du har rett, takk for raskt innspill! Men først: det er vel liten grunn til å anta at verkstedet tar feil når de sier toppakninga er gåen? Hva er enkleste måten å verifisere det på? Holder det at det virker som kjølevæska forsvant over noen måneder uten synlig lekkasje under bilen? Så må jeg vurdere alternativene, foruten topp-versjonen med 20.000kr (+/- 5.000) til verksted, nest beste med ca. 10.000 pluss masse arbeid for egen reparasjon men bytting av alt. Neste trinn nedover på skalaen er å gjøre alt utenom å bytte registerreim (og satse på at forrige selger har rett i at den er kun 2,5år og har gått ca. 30.000Km nå). Da er utgiftene ca 7.000kr Så er det billigutgaven: Hva om jeg kutter til beinet, kjøper ny toppakning, skifter den, gir blaffen i sliping og bruker alt annet om igjen og bare fyller på med kjølevæske og olje uten å bytte. Da er utgiftene kanskje et par tusen. Et det noen grunn til å tro det forlenger levetiden noe særlig eller er det dømt til å bli snakk om bare et par kjøreturer til? Den med bare "Kjør til den havarerer" er vel der jeg er nå. Jeg kan selvsagt prøve å fylle på kjølevæske og ta en tur til for å se hva som skjer. Gjør det i så fall særlig forskjell om jeg bare fyller på vann i stedet for å kjøpe kjælevæske? Takk igjen for videre innspill! P.S.: Jeg har skifta toppakning på en Renault Kangoo før og ble ikke avskrekket av det. Men det kan virke som det var litt enklere på den. Hilsen Knut
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår