Gå til innhold

ViRuller

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

ViRuller's Achievements

  1. Kanskje radiatorvifta di er gåen?
  2. Høres ut som om enten så har det blitt fyllt for mye gass, eller så har systemet, ikke blitt ordentlig vakuumert. ( luft i systemet ) Det er egentlig bare å trykke ned nåleventilen, (nippler på/ved kjølekompressoren) å slippe av en liten fis. ( 7 bar trykk ! inni, så ikke ha hodet foran. Bruk briller & hansker. ) Eller reklamer gratis, bare slå av systemet til du har gjordt en av delene. Det som skjer er at anlegget kutter strømmen når trykket blir for høyt. Etter stopp, når temperaturen synker og trykket faller, vil Høytrykks-pressostaten resette seg, og gjøre det mulig å kjøre litt på nytt. Egentlig burde det tappes av alt medie på korrekt beholder, og fylles opp på nytt etter korrekt vakuumering, da det er den eneste eksakte måten å få helt korrekt fylling av kuldemedie. Alternativt kan det være feil, med radiator-vifta, eller styringsrelèene til denne, de ligger ofte i sikringsboksen under panseret. Rengjør alltid alle radiatorer! :P Håper det stemmer
  3. Det står ofte et lite styrestrømsskjema på relèet, som viser hvilke punkter som skal ha spenning. Sett korrekt spenning på disse å se om releet slår inn. Hvis ikke, bytt relè. Du kan også åpne relèets deksel, på noen typer, for å se inni om noe er brent, eller se innslag ved spenningspåsetting. Høytrykks-pressostaten skal mest trolig, ikke være aktiv, da aktiv betyr at den har løst ut p.g.a. høyt trykk. Det kan indikere feil i radiator, eller så kan systemet ha luft i seg, evt. for mye kuldemedie. Om du ikke har hatt inngrep i kjølekretsen, er det lite trolig at det er her feilen ligger, med unntak av radiator/vifte, sjekk det at det er rent i radiator, at vifta går og at viftestyringen fungerer. Etter det du beskriver, holder jeg en knapp på relè-feil.
  4. Som regel er gassfjærer til bakluka rimelig greie å fjerne. På de bilene jeg har hatt ( Saab, Volvo, Honda, VW ) har det kun vært snakk om å skru løs den ene enden av demperen, for så å klipse av den enden som ikke er synlig. Jeg ga den en "kakk" oppover, for å løsne bakre feste. Du skulle komme langt med et par skiftnøkler og et lite flattjern.
  5. VDO er et merkenavn på en instrument-leverandør http://www.usa.vdo.com/generator/www/us/en/vdo/main/home/home_en.html D9/24K mener jeg er typebetegnelsen på speedometeret. http://www.nbfbildeler.no/(S(emsslzb4tyeqvijqyu5mpi55))/templates/PartInfoDetails.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3600&Model_Id=3636&PartGroup_Id=2&Storage_Id=83254979 Håper jeg ikke leder deg på villspor her :P
  6. Hvis pipingen kommer etter at du bremser, kan det være at du trenger ny kaliper, da retur-mekanismen blir sliten etterhvert, og bremseklossene kan bli liggende inntil etter bremsing.
  7. For å teste om kjølekompressoren er intakt, trengs en ohming/summing av kompressorens viklinger. Om det er brudd mellom tilførselsspenningspunktet på kompressoren og jording, har du brudd i viklingene, trolig som resultat av syre i oljen. (fukt i systemet) Ved mekaniske feil internt i kjølekompressoren, vil dette gi utslag i økt strømforbruk, og da går trolig sikringen. Hvis noen skifter en komponent i et kjølesystem, basert på at det "kan" være lekkasje, så har du blitt lurt. Alle kjølesystemer kan lekkasjesøkes ved trykktesting med nitrogen, så slipper man å "tro". Om du har kaldluft, men varierende drift, kan det være en høytrykks-pressostat med auto-reset som løser ut grunnet, stumfylling ( for mye kuldemedie ) eller det kan være luft i systemet. (utilstrekkelig/ingen vakuumering). Det kan også være at du har noe kluss med kuldemediet ditt. ( feil type, forurenset osv.) En rendyrket kjøle-entreprenør kan mer om bil-a/c, enn et standard bilverksted, selv om dette ikke normalt er noe de driver med. Sjekk også at du har riktig spenning frem til kompressoren, når anlegget er slått på drift. Kjøp deg en "Haynes" verkstedshåndbok for din bil, så slipper du å spørre om 80% av det man normalt lurer på. (Hvor er følere etc. ) Jeg bruker å åpne relèene som legger inn kompressoren og se om de er brent inni.
  8. Nå er jeg ingen bilmekaniker, Men det første som slår meg er: Sjekk temperaturgiver i radiatorkrets, og termostat som da skal kutte viftedriften. Sjekk Relèene til de ulike vifte-hastighetene. Åpne de opp og se om det er noe brent der..
  9. Piping fra hjul er som regel assosiert med defekt hjullager eller feil på bremseskive/kaliper/bremsekloss. Ettersom feilen kom etter montering, må man spørre om du kan ha gjordt noe galt v/montering, evt. om du har feil lager evt. defekt vare. Prøv også å stram opp hjulbolter aller først.
  10. Hei! Planlegger en 200 mils tur med fruen om 14 dager, og har begrenset budsjett for verksted, så her blir det biltema og macgyver-stil. Min høyt elskede Volvo 850, 94-mod. 170 hk. har en vibrasjon som oppleves som konsentrert i høyre fremhjul. Jeg har en kantslått bakfelg h.b (ikke stor) og 225/45/17 frem og 205/55/16 bak. Alu fremme, Stål bak. Alle dekkene har blitt balansert i forrige uke. Ikke noe slakk i hjullager virker det som, når jeg tar i dekket, oppe og nede og rister litt. Jeg kjenner vibrasjonen fra ca. 25 km/t og oppover, rundt 55-75km/t er det like mye som i 90km/t. Over 90 blir hele kjørefølelsen shaky.... Den er ikke ille. Men jeg kjenner den. Svinging og bremsing gjør ingen merkbar forskjell. Det som er verdt å vite er nok at det hele tiltok da jeg satte på 225 frem, istedet for 205, samme som bak. Jeg byttet også stab.stag på høyre frem, i samme operasjon, og etter dette kom vibrasjonen. Så balanserte jeg dekket, ingen forskjell. Etter 1 uke fikk jeg slitespor ytterst på 225 dekket h.f. deretter justerte jeg spissingen på h.f, en smule. Nå lurer jeg på om jeg bør bytte hjullager, som etter sigende er fra 2006, eller kanskje nye dekk hele veien rundt, eller evt. å få et verksted til å vurdere feilen for meg, for så å gjøre jobben selv. Hjulbolter er selvsagt festet ordentlig. Alle tips er velkomne.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår