Gå til innhold

Ahielia

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Ahielia

  • Bursdag 02/06/1989

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Fevik, Aust Agder

Ahielia's Achievements

  1. Skal du kjøre E18 hele veien? Det tar kortest tid, men bompenger kommer i tillegg. Minst 30kr (2x15kr) per vei (0%-50% rabatt), alt etter hvor i Kristiansand du kjører. Selv har jeg en Peugeot 308 2008-mod 1.6l diesel (110hk) som ble kjøpt tidlig i høst, og på motorveien i ~115 ligger den rett under 0.5l/10km. Kjører jeg økonomisk er det veldig mulig å få den på 0.4. Eneste problemene jeg har hatt var bremselys på henger-kontakt som ikke funket (manglende jording da det ble installert - verksted, ikke fabrikkinstallert, det ble på garantien, samt batteriet som måtte byttes i senere tid. Bortsett fra det har den funket glimrende, ekstremt fornøyd med bilen. Bruker ikke olje heller. Har kjørt over 5000km (mest småkjøring under 30km per tur) siden jeg overtok den, og peilepinnen er fortsatt på maks, likedan med andre oljer. Angående el-bil. Hvor skal bilen stå parkert mens du er på arbeid? Utenfor? Det er ikke sjanse for at batteriet blir "utladet" nok iløpet av dagen til at du ikke kommer deg hjem igjen, spesielt på vinteren? Til 250k får du nok ingen tesla, da blir rekkevidden kanskje et lite problem hvis du ikke har lademulighet på arbeid eller i nærheten.
  2. Disse? Selv synes jeg de ser fæle ut, jeg ville gitt maks 500 for dem :p
  3. http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/reparasjon-av-bil/p%C3%A5-verkstedet Får du et skriftlig tilbud, skal arbeidet og prisen gjenspeile det.... Er visst noe slingringsmonn (~10%), men det skal ikke bli vesentlig dyrere uten grunn. Dukker det opp tilleggsarbeid (enten mye lengre tid enn antatt, andre deler må byttes ut, osv), så *skal* de kontakte bileier for å avtale om det skal gjøres da, senere, eller bare la være, samt informere om pris på arbeid+deler. Beste rådet er å kontakte Forbrukerrådet, de kan hjelpe deg mer konkret.
  4. førerkortet. Kjørte du 80 i en 50-sone? Du må veldig over fartsgrensen hvis du skal miste førerkortet tvert. Som over^ Hvis det var sivilt politi, hadde de satt på blålys og stoppet deg hvis du kjørte veldig fort og/eller farlig. Hvis du bare kjørte fortere enn tillatt, men ikke farlig på annet vis, får du nok bare bot (evt prikker). Selv så jeg en blitz da jeg kjørte forbi en fotobok som stod mot retningen jeg skulle, da lå jeg rett under 70 (60-sone) i nedoverbakke, men har ikke mottatt noen bot eller brev angående det enda. Dette er 2-3 måneder siden.
  5. For noen dager siden la jeg merke til noe ekstra merking nederst i speedometeret og rpm-måleren, henholdsvis "VD0" under rpm, og "D9/24k" under speedometeret. Såvidt jeg har skjønt er VD0 og D9 betegnelser på bilmodellen, blir det riktig? Og 24k, er det oljeskift? Hadde oljeskift sist sommer, verkstedet sa neste service (og oljeskift) kunne tas litt utpå høsten i år, har kjørt litt over 15k siden da.
  6. Da var det sikkert aaaaltfor mye som var feil ^^
  7. Med unntak av rusten på bakluken og ripene i lakken på venstresiden var den bilen overraskende pen, iallefall til å være så gammel. Hvis du ikke bor alt for langt unna, så kan du ta med bilen til et verksted, få de til å se på den samt lage liste over hva som er galt (evt seperat liste over ting som må gjøres for å få den igjennom PKK), for så å gi deg et grovt overslag over hvor mye det vil koste å sette den i stand. Hvis du er handy med bil selv, få de til å dele i materielle kostnader og arbeidstid. Er du heldig, kan du få mange av delene hos bilopphuggeri, som fortsatt er i god stand. Angående frakting. Hvis den starter og går helt fint, så kan du kjøre den, dog ikke lovlig. Med tanke på at det ikke er skilter på den, ville jeg absolutt ikke tatt sjansen på det. Blir du stoppet, er det i minste fall en heftig bot. Da er det bedre (og billigere) å låne bil og/eller kompis med BE samt biltransporter og frakte den slik. En verkstedkontroll vil jeg absolutt anbefale, da det kan være ganske mange problemer som ligger og gjemmer seg på en 18 år gammel bil.
  8. Har hatt lappen i halvannet år snart, og har siden Mars i fjor kjørt rundt i en "gammel dritbil" - en 2000 Peugeot 406 stasjonsvogn, som med noen reparasjoner har tatt meg hit og dit og fram og tilbake uten store problemer. Men, nå er jeg på utkikk etter en litt nyere bil, og jeg aner ikke helt hvilke modeller jeg skal være på utkikk etter. Årsmodell har jeg sett for meg ca 2008-2010, pris ca 100k. Har fått finansieringsbevis fra Skandiabanken (billån) på 110k, så har litt slingringsmonn. Med tanke på bensinprisene, så har jeg lyst på en bil som iallefall går gjerrig, helst diesel. Min nåværende bil (bensin) ligger på ca 0.9l/10km på blandet kjøring, ned til ca 0.6l/10km på langkjøring (70-80km/t). Har sett test av bl. annet Peugeot 308, 1.6l 115hk diesel som gikk på 0.38l/10km på deres testkjøring Kjøringen består for det meste til og fra jobb, ca 15km hver vei, og enkelte turer til de nærliggende byene. Veien til jobb er ca 6km i 60-sone, resten er enten i 90-sone (E18) eller i blanding av 50/60-soner. Tar jeg turer til søsknene blir det iallefall 30min i 80-100-soner, så dieselen får litt "utblåsning" iblandt. Har noen langturer også, har 2 søstre på østlandet, 250km eller 400km hver vei. Ellers har jeg denne og siste sommeren kjørt fra sørlandet til Nordland (ca 1300km) og tilbake. Her er drivstofføkonomien litt viktig. Siste tur sørover så brukte jeg ca 80l bensin, rett over 0.6 på mila. Stasjonsvogn er noe jeg ikke trenger heller, da jeg hverken har kone, 3 barn eller hund :p Av og til har jeg med søsteren sine hunder i bur, en chihuahua og en tibetansk spaniel, men de går fint i 1 medium-size bur, har hatt det fint i baksetet på min nåværende bil. Den ekstra plassen er heller ikke noe jeg har trengt, bortsett fra den ene gangen jeg hjalp søsteren min å flytte. Til det meste går det med henger. Det er en ting jeg veldig gjerne vil ha, hengerfeste. Jeg jobber på Statoil, og vi får bruke utleiehengerne gratis hvis vi vil. Er veldig greit å ikke være avhengig av å låne bil fra de andre søsknene hvis jeg vil flytte noe som er litt større enn bilen. Og når det kommer til forhjul-, bakhjul- eller firehjulsdrev, så er jeg ikke spesielt nøye på det. Har en litt vanskelig bakke å komme opp på vinteren, men gode piggdekk har hjulpet veldig mye, selv med tilnærmet bakkestart med forhjulsdreven bil på sørpe og is. Har det vært ekstra vanskelig, kan jeg ta en 1km omvei som er mye snillere. Tok meg en tur til søsteren på indre østland (forbi Kongsvinger) rett etter nyttår, og den siste mila fram til huset er det grusvei. Denne var ikke blitt ryddet etter slapset kom, så det var is på hele veien. Men, bare jeg tok det litt med ro, så gikk det bra med piggdekkene jeg hadde. Men, det var et par svinger der jeg var glad for at det ikke kom noen imot meg, så neste gang blir det lavere fart enn 40 på det føret! For å komme meg helt opp den siste bakken til huset der så må man ha firhjulsdrev, og en høyere enn vanlig bil. Siden jeg ikke har tenkt på en SUV/Pickup/Traktor, så er ikke det så nøye ^^ Med tanke på den fysiske plassen, så har jeg sett for meg enten en sedan eller en 5-dørs kombi-bil. Jeg må prøvesitte noen av bilene først, med tanke på at jeg, mange venner og mange familiemedlemmer (som da blir å sitte i den) er både litt høyere (190-2m) enn vanlig, og noen litt breiere enn vanlig. Er ikke så ofte jeg kjører med 4 passasjerer, spesielt lange turer, så jeg får se hvordan de passer meg - når jeg har stilt inn førersetet. Forsikring er noe jeg har sjekket. Bl. annet blir en slik 308 som jeg linket til ovenfor å koste meg ca 12k i året (full kasko) hos Komplett Forsikring. Fikk den prisen på nettet, og måtte ta kontakt med de for å sjekke at det stemte, og joda. Han jeg snakket med fikk den opp til noen hundrelapper billigere, så den prisen stemte. Samme bilen til Gjensidige, Tryg og andre ble 16k+. Nå er det noen uker siden, men håper den prisen holder seg til jeg skal kjøpe bil ^^ Kan også nevne at jeg skal ha manuellt gir, kanskje når jeg blir litt oppi årene, eller en veldig kraftig bil, at jeg skaffer automat. Modeller/merker jeg har sett på, i listingene på Finn (i den prisklassen/årsmodellene): Ford Focus/Fiesta (kommunene har disse i bilparkene som leasingbiler) Peugeot 308/307/407 Kia Cee'd (men den virker ikke populær på sørlandet) Volkswagen Jetta, Polo, Golf, Passat (synes de ser så kjedelige ut, og spesielt Passat er overalt, men de er visstnok veldig gode å kjøre. De er også litt dyrere i forhold til andre) BMW 1-serie (må ned i 2005-1006 for å få de rundt 100k, litt eldre enn jeg har tenkt, men de som er der ser hele og fine ut, jeg liker designet) Har dere tips til andre modeller jeg kan se etter? Evt hva slags feil jeg skal se etter? Har fått tips å sjekke serviceheftet, spesielt registerreim om bilen er 4-6 år gammel, rust, lys, dempere, alt elektrisk, basically at alt fungerer som det skal. Det meste kommer vel fram på tilstandsrapporten) Blir helst å kjøpe bil fra forhandler, de fleste bilene i den prisklassen ser ut til å få tilstandsrapport, og banken krever en slik uten feil for å gi lån. Mange gir også 6-12mnd garanti (eller antall km) på bruktbilene hvis nybilgarantien har gått ut. Det er en ekstra liten trygghet. Har også hørt med en forhandler om innbytte, de sa at de stadig vekk tok inn de litt eldre, hvis noen ville ha en for å kjøre et par måneder mens de ventet på ny bil, eller trengte en bruk-og-kast-bil. Dette var på forhandlerdelen til verkstedet jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen, så de har alt av historikk der. Det er en god bil å kjøre, EU-ok til April-16, men trenger en ny clutch om den vil kjøres noe lengre. Den tar tak veldig langt ute, og *hysj* den slapp litt når jeg kjørte 3k rpm i tung oppoverbakke med 600kg henger... Basically så ser jeg etter en mellomstor bil som ikke kjører som bestemor på 95, som er billig i drift - både på drivstoff og reparasjoner - men som samtidig er behagelig å kjøre. Selv har jeg (for det meste) en avslappet kjørestil, men liker at det er litt "kick" hvis jeg vil, og trenger det. Jeg ser at mange av de litt mindre bilene (Fiesta, 308, osv) har dieselmotorer på 1.4-1.6l og 68-90hk. Noen som vet hvor godt de yter, i forhold til størrelsen? På min 406 har jeg en 1.8l bensin 110hk (1300kg bil+100kg fører), men gammel bil og dårlig clutch klarer ikke mirakler :p Tror jeg har fått med meg alt, men er det noe ekstra så er det bare å spørre, jeg blir å sjekke det av og til.
  9. Det glemte jeg å si, i mange tilfeller er det riktig nok bryteren under brekket som det er feil med. På verkstedet sa de også at det var en veldig vanlig feil, spesielt på de litt eldre modellene (de yngste 406 er 8 år, de ble tatt ut av produksjon i 2006). I mitt tilfelle ble den byttet, men feilen skjedde uansett. Vedvarer feilen hvis bryteren blir byttet, kan det være sensoren i beholderen.
  10. De fleste vrakforhandlere har 406 inne til en hver tid, da det har vært en veldig populær bil, så jeg ville prøvd der først. Eventuelt kan du høre ned verksteder om priser, kan hende det ikke er en veldig dyr del.
  11. Har en 1.8 bensin 2000-modell, varsellampa til ABS kom på i Desember, da var det en sensor som var gåen. Byttet den så ga den lampen seg. Fikk også varsellampa for bremsene (den røde med utropstegn), og etter noe prøving og feiling så har det blitt lokalisert til en sensor i selve beholderen under panseret. Han ene på merkeverkstedet jeg bruker sa at det kunne hjelpe å fylle beholderen helt opp med bremsevæske. Det har funket, nå er det godt over 1 måned siden sist den lampen har lyst. Hvis du ikke har gjort det enda, så kan du dra på et verksted og høre om de kan plugge inn pcen og se hva slags feilkode de får.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår