Gå til innhold

Stig Rune Haugen

Bruker
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Stig Rune Haugen's Achievements

  1. Jeg har en Peugeot 307sw 2005, 1.6HDI 90Hk. Etter en vanlig runde med selv-vask får jeg ikke lenger låst bilen. Bilen mottar signalet fra nøkkelen, og "tror" at den låser seg (lysene blinker og jeg hører releer som slår inn). Men ingenting skjer i dørene. Det samme skjer når jeg trykker på låseknappen på dashbordet (den blir da stående og blinke rødt ca hvert sekund). Trykker en gang til og bilen "tror" at den låser seg opp igjen. Prøver å låse døren manuelt, men låssylinderen vil ikke gå rundt. Har en reservenøkkel (uten sender), men samme problem der. Har brukt en god del WD40, låsolje, låsspray og makt. Jeg får startet bilen med begge nøklene. Ingen varsler. Sikringsboksen er forskjellig fra instruksjonsboka, men fant på nettet og har sjekket sikring 2 og 15. Har Haynes til 307 (ikke SW). Kan ikke finne info i koblingsskjemaet om andre ting som er involvert (som releer e.l.). Kan en ødelagt låsesylinder hindre at sentrallåsen funker? Har åpna døra fra innsiden, men synes det er trangt og uforståelig. Kan ikke se noe åpenbart feil. Derfor spør jeg her før jeg går videre. (for man setter jo ikke bilen på verksted ;) eller....
  2. Opelduude: Nei det elektriske er iorden. Jeg kortslutta kontakten på radiatorføleren, og vifta starta. Så ledninger, releer og sikringer er ok. Siden føleren er ny, så må det være at den varme væska ikke kommer frem til føleren. Så da tenker jeg... enten dårlig sirkulasjon eller luft/olje i kjølevæska (som JChE var inne på) Tok en kikk på spillolja, men kunne ikke se noe særlig vann, Men kjølevæska som jeg tappa ut her om dagen var skikkelig grumsete... Så da utsetter jeg det til været blir litt mildere, og bytter toppakningen. Lurer nesten på å sette opp en bryter på dashbordet, så kan jeg slå på vifta hvis jeg havner i kø... Ikke så konevennlig, men det får være måte på arbeid men en gammel bil;) Også så kaldt ute... Takk for all hjelp!
  3. Hei, Opelduude: Føleren er bytta, termostaten er bytta, olje er bytta og kjølevæska er bytta. S-A-T: Jeg har også klemt på radiatorslangen (fra termostaten og inn i radiatoren) en del, nå er iallefall "surklelydene" borte. Men kan prøve mer av det. JChE: Bytta olje denne uka, men tenkte ikke på vann. Jeg har fortsatt spillolja stående, så skal sjekke etter vann i bunnen av kanna i dag. Å bytte toppakning ser ut som en helaften ;) men må man så må man. Temperaturen går fint ned så lenge bilen er i bevegelse, så sirkulasjonen ser ut til å være som den skal.
  4. Hei, Som sagt starter ikke vifta. (det har den ikke gjort siden jeg fikk bilen, men begynner å bli lei av å kjøre varmeapparatet for å holde temperaturen nede;) ) Har testa det elektriske ved å kortslutte kontakten til radiator-føleren. Da gikk vifta fint. Tempføler er splitter ny, og jeg har kjørt radiatorrens og bytta kjølevæske. Det rant tilsynelatende fint igjennom radiatoren. Kan legge til at jeg bytta termostaten i dag, og kan kjenne nå at radiatoren blir varm når den skal. Har lest et sted på nettet at tempføleren må¨opp i rundt 98 grader før den gir signal om å starte vifta. Synes dette virker drøyt. Det koker iallefall før denne temperaturen eventuellt er nådd. - Har tenkt på kjølepumpa, men varmapparatet funker fint, så... - Kjølesystemet er "av typen trykksatt" ifølge Haynes. Ømfindtlig for unøyaktig væskenivå...? - Luft i systemet...??? Noen tips?
  5. Ser at jeg glemte å avslutte denne.. Bytta dynamo, og alt funker fint. Takk for all hjelp.
  6. ...med motoren av, ja. ;) Takk for tipsene! Fikk forsåvidt akkurat de samme rådene hos Bildeleksperten i dag. Jeg skal gi det et forsøk når jeg er tilbake fra sjøen igjen. Stig Rune
  7. Rsele: Har du noe nærmere forslag om hva slags feil i dynamoen som gjør at lampa lyser? Den lader jo... Takk for svar! Ja, kan jo legge til at det er snakk om en Corsa B 1996. Kan også nevne at det gamle batteriet gikk fullstendig i bånn. Sto igjen 1.8v. Kan det ha forårsaket noe krøll med dynamo/ladekrets, tro?
  8. Hei, Som sagt, ladelampen lyser når tenning er av og nøkkel ute. Men den slukner når bilen startes. Kjøpte nytt batteri, og lada det skikkelig over natta før det ble montert. Har målt spenning på batteripolene. 12.5v med tenning av. 13.7v på tomgang. Så ladinga ser grei ut, men batteriet tappes når motoren er av. Målte strømtapet med amperemeter på minuspol. Mer enn 200mA (meteret går dessverre ikke lenger Har nappa ut alle sikringene, ingen effekt. Dro ut koblinga til tenningsbryteren, ingen effekt. PS. Det hender at motorlampa blinker når nøkkelen vris til første posisjon. Kan være en effekt av lekasjestrømmen (?) Noen åpenbare ting jeg kan sjekke før jeg begynner å kable opp bilen på nytt?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår