Gå til innhold

JarleA

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

JarleA vant dagen sist Februar 3 2015

JarleA hadde mest likt innhold!

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

JarleA's Achievements

  1. Som Rsele nevner er rust ikke et problem på nyere Mercedeser. Jeg har hatt en C200 1999-modell som rustet mens man kikket på den, men har også hatt en C200 Avantgarde 2008-modell (w204) som ikke hadde antydninger til rust da jeg solgte den nylig. Det viktigste når det gjelder verdi/videresalg av disse bilene er følgende: Automatgir. Man vil slite med å bli kvitt en slik bil med manuell gir. Ikke fall for "fristelsen" å kjøpe en bil med manuell gir for litt mindre penger. Mercedes automatkasser er ekstremt holdbare, like holdbare som motorene. EDIT: Glemte å nevne at navigasjon også kan ha en betydning for verdi ved videresalg, med mindre man planlegger å beholde bilen veldig lenge. For mange andre merker har ikke dette så mye å si, da eierne ser på manglende integrert navigasjon som en mulighet til å skaffe seg det siste og beste på GPS-fronten i form av eksterne GPS-enheter. Når det gjelder Mercedes er det nok imidlertid slik at den typiske kjøper (eldre person) ikke har interesse av å kjøpe ekstern GPS-enhet og verdsetter integrert navigasjon i større grad, til tross for at denne skulle være noe utdatert.
  2. Dette innlegget skrev jeg opprinnelig som et svar på et innlegg på broom.no ang. Mini F56, Det viste seg at broom.no sitt forum krever innlogging med Facebook eller Twitter, noe jeg ikke er interessert i. Poster derfor mine efaringer her for at innlegget ikke skal gå tapt. --- Jeg kjøpte en Mini Cooper F56 bensin manuell ny i mai 2014. Bilen var en utstillingsbil som hadde stått på utstilling hos Bavaria Stavanger i ca. to uker da jeg kjøpte den. Er så langt generelt sett meget godt fornøyd med bilen. Det jeg har å utsette så langt er følgende: * I starten hadde jeg problemer med å stoppe motoren (!). Jeg måtte trykke på keyless-bryteren opp til 10-15 ganger enkelte ganger for å få respons. Litt skremmende. På sensommeren hadde jeg imidlertid bilen inne hos Bavaria for en programvareoppdatering, og etter det har jeg aldri opplevd dette problemet. Så det er tydeligvis et programvareproblem. Derfor: Dersom du kjøper en ny Mini F56, sørg for at programvaren er oppdatert! * Bilen gikk et par måneder etter levering i sikkerhetsmodus, hvor det virket som om turboen var slått av. Dette var grunnen til at jeg leverte inn bilen for programvareoppdatering (se ovenfor). Programvareoppdateringen løste også dette problemet - jeg har ikke hatt problemet igjen. Igjen: Sørg for at programvaren er oppdatert når du kjøper bilen! * Lange gir. Som nevnt av Verzada (broom.no forum) har bilen veldig "lange" gir med store overlapp. Det gjør det noe vanskelig å bli venner med bilen i starten hvis sportslig kjøring er målet. Dette er et langt mindre problem etter at man har eid bilen en stund og blitt kjent med den. * Grove girskift: Girskifter føles veldig mekaniske - man hører og føler tydelig mekanikken ved girskifte. Ikke nødvendigvis et minus - men ikke forvent silkemyke og lydløse girskift (manuell kasse). (Jeg kom fra Mercedes automat, og er muligens ikke helt akklimatisert enda :-) * Auto start/stopp (motoren stopper automatisk i fri med clutchen ute). I likhet med mange BMW-eiere holdt dette på å drive meg til vanvidd i starten. Det er ikke mulig å slå av denne funksjonaliteten permanent, det må gjøres hver gang tenningen slås på. Det blir etter hvert en refleks å slå av funksjonaliteten hver gang man starter bilen - bryteren er rett til venstre for keyless-bryteren. Foruten dette er jeg meget godt fornøyd med bilen. Den er meget sportslig og gir mengder med kjøreglede. EDIT: Må også nevne svært god kundeservice hos Bavaria (Stavanger) som er stort pluss. Det har overgått alt av hva jeg har vært borte i hos andre bilforhandlere tidligere. Jarle
  3. Jeg kjører en 2008 W204 C200cdi. Av og til har jeg behov for å slå av innbruddsalarmen ved å trykke på alarmknappen i taket. Den røde indikatoren på knappen blinker da vanligvis 5-6 ganger for å indikere at alarmen slås av. I dag virker dette imidlertid ikke lenger. Indikatoren blinker ikke hvis jeg trykker på knappen. I tillegg forblir det gule bakgrunnslyset påslått - det har fremdeles ikke slått seg av nå 30 minutter etter at jeg låste bilen. Dette er også tilfellet for knappen for borttauingsalarm. Alle andre lys i kupeen er avslått. Dette har skjedd en gang tidligere. Jeg fikk da alarmknappen til å virke igjen ved å slå av/på tenningen og låse/åpne bilen et par ganger. Husker imidlertid ikke eksakt i hvilken rekkefølge jeg gjorde ting. Ingenting ser ut til å fungere denne gangen. Er det noen som har vært borte i lignende..? Svært få råd å få fra brukerhåndboken/google...
  4. Jeg har også hatt akkurat samme problem med min 2008 C200cdi. Jeg skulle helt tilfeldigvis ha bilen på service hos Bertel O. Steen dagen etter at dette skjedde. Det var en temperatursensor i mitt tilfelle også, BOS byttet denne. Mekonomen er jeg generelt sett skeptisk til. Etter både min egen og andre bekjentes erfaringer pleier et eller annet alltid "tilfeldigvis" å ryke innen et par uker etter at man har hatt bilen inne der. Siste gangen jeg hadde bilen inne hos dem (min forrige bil, en eldre C-klasse) prøvde de attpåtil å ta seg betalt for arbeid som ikke var gjort.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår