Gå til innhold

TheGizmo

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

TheGizmo's Achievements

  1. Hallo godtfolk, Fått den kjedelige feilen av jeg har vibrasjoner i clutchen på min bil. Etter en samtale med ett verksted jeg stoler på som jeg har brukt før, har jeg forespurt pris på jobben, og fått følgende: Bytte av reg. reim, vannpumpe, svinghjul for 17-18k Jeg har en 10 år gammel Touran, inni ser bilen strøken ut og er ellers bra stand. Nylig gjort om til 5 seter. Så nå lurer jeg veldig, er dette fornuftig bruk av penger på en så gammel bil? Selge den som den står på finn, få noen kroner for den eller svi av noen kroner og ha en fin bil en stund til?
  2. Da har bilen blitt konfirmert og fått hvite skilter i dag, herlig! Gjorde meg en del erfaringer som jeg tenkte å dele med dere via denne tråden. Så, hvordan gikk jeg frem fra: Til å få dagens hvite skilter? Vel, min største utfordring var setebeltet for midtsetet, men det kommer jeg tilbake til. Fjernet naturlig nok matter for å komme meg inn til stålplatene. Disse er skrudd med torx 12 kant, og ganske mange av dem. De som sitter på raden helt inne mot skilleveggen ser vanskelige ut, men disse kan du vente litt med å fjerne, fordi skilleveggen sitter egentlig bare fast med noen få skruer, og da får du lettere ut denne. Skilleveggen fjernes lekende lett ved å løsne 3 (eller var det 4) skruer bak forsetene. Så løses den fra festet som går mot håndtak under taket. Skilleveggen tar du ut via bakdøren. Da står du igjen med ramma og de siste skruene på stålplata. Vips, ut med de og du ser selve ramma. Her er det kjekt å ha brekkjern for å få "dyttet" den ut da den sitter veldig godt fast. Fant ut at jeg hadde noen luker der hvor man har beina i baksetet, og der lå jaggu en 12 volt kompressor! Så var det å feste pynteplast over der hvor baksetene skal klikkes på, feste de 3 metalpinnene som skal holde setet oppe om du vipper dem frem. Ganske rett frem egentlig. Så til setebeltet for midten. Dessverre eneste bildet jeg har av denne, men skal forklare etter beste evne. Min 2005 modell hadde en metallist som var festet med popnagler oppunder bakluka. Disse måtte jeg borre av hodet på, for under her skal selve setebeltet festes. Skru ut en lang skrue, så sitter det en slags dobbelmutter, og du står igjen med en bolt med gjenger på. Her festet jeg beltet, skrudde godt fast med en mutter og trakk beltet mot hullet under der hvor plastdeksel sitter. Plastdeksel sitter med 3 plastbolter, så løsne noe forsiktig så disse ikke knekker (superlim funker når du har knukket en, jeg testet....) Her møtte jeg min utfordring.... Hvor f... er bolten til å feste beltet med.... Søndag kveld, bilen skal vises på tirsdag. Alt stengt mandag 2. pinsedag i Norge.... (se bilde her, nr 3: http://www.partsbase.org/vw/touran-tou-eu-2005-85770-three-point-seat-belt-in-passenger-compartment/#p-vw-n98924301 ) Denne var ikke å oppdrive noe sted, men fikk den på Møller til kr 28,- Superservice, de monterte den også for meg til den prisen!! Bilen var da klar med setebelter, fiks ferdig for fremvisning på biltilsynet. Inn for visning, de knispet noen bilder, røsket i beltet og setene. Betalte 540,- og fikk beskjed om å vente 30 min... Så kom han tilbake, alt var ok, ut for å demontere skilt og inn for å hente nye! Nå begynner jakten hos bilhoggere etter delene som skal dekke over hullet jeg har i bagasjerommet da jeg ikke fikk med alle delene har jeg funnet ut.... http://www.partsbase.org/vw/touran-tou-eu-2005-86390-luggage-comp-floor-covering-cover-for-lock-carrier-for-veh-with-seat-allocation/ Nytt hos Møller om noen skulle lure, 7800,- funnet en hogger som muligens har, koster 750,- Om noen lurer, spør i vei. Anbefaler å sjekke at du har alle skruer før du begynner, og husk at skruer ikke koster mye, men feks setebeltskruen har ett meget sært verktøy jeg ikke har sett før.
  3. Vel, bremser ble fikset i første omgang på Oslos Bremseservice, som selv hevder på deres nettsider at de har jobbet med dette siden 1954. Tiden har ikke strukket til for å dra innom, men enten har dette bedret seg selv, eller så har jeg "lært" å kjøre bilen med slik bremsene er nå. Mulig de var "feil" når jeg kjøpte bilen og at de nå er slik de skal være.
  4. Ouch, har selv tatt av fangeren for å få ut lykthuset for å fikse ett blinklys.... http://www.bilforumet.no/topic/296792-lost-touran-2005-blinklys-virker-ikke-paere-og-sikring-ok/ Tar litt tid, men går greit.
  5. Hadde samme feil på min, og fant feilen. Min drakk også mye, men jeg fant en sprekk i slangen som går opp til panseret og videre til dysene. Slangen får langs festet på panseret. Min løsning var noe enkel, men den funker. Vasket ren slangen på utsiden, teipet godt med elektrikerteip, der ble det løst.
  6. Takk, nå fikk jeg en liten "ahaa" på hvordan den delen skal gjøres. Kjenner jeg er glad jeg er ute i god tid nå tilfelle jeg trenger å handle inn noe. Så beltet festes under metalplaten som er i bakluken, strekkes frem til den "plastkoppen" som er litt lengre frem i taket, og så går det ned til setet i midten?
  7. Takk Hoghead, Jeg har en plastsak i taket, men ser ikke noe inni denne. Belte for høyre og venstre er på plass, men jeg har ikke sett den i "midten" noe sted (ennå) Jeg tror jeg fjerner alt av plater ja, men usikker på den blekkplata ved luka, er det noen grunn til å ta den av egentlig? Hvordan ser det ut under når den går av vs. å la den stå der?
  8. Hallo godtfolk! Min Touran fyller snart 10 år, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål slik at dette går smertefritt. Jeg tenkte også at jeg like greit lager en arbeidslogg på dette, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. Første punkt på listen var innhenting av informasjon. Jeg kom tidlig over en artikkel på http://www.tv2.no/a/3753622 Jeg har sjekket med Tollvesenet, gjorde det enkelt og ringte dem.Når bilen har passert 10 år, trenger de ingen skjema, beskjed eller annet. Om bilen er under 10 år:http://www.toll.no/upload/skjema/RD-0051B_statusendring.pdf http://www.toll.no/no/bil-og-bat/bygge-om-bil/statusendring-ved-ombygging-av-bil/kalkulator-statusendring-av-kjoretoy-ombygging/ Deretter tok jeg en telefon til Statens Vegvesen, tlf 02030 for å spørre dem om korrekt rekkefølge på ting.Når bilen skal bygges om for: "Skifter kjøretøygruppe, for eksempel fra varebil til personbil" slik de kaller det, fjerner man skillevegg, setter inn seter og gjør den klar. Bare husk at du kjører da med 5 seter på grønne skilter, og har da naturlig nok ikke lov å ha med noen som sitter i baksetet. Dette anbefales å gjøre de nærmeste dager om man skulle bli stoppet i en kontroll. Husk å bestille nye skilter i god tid i forkant, dette kan gjøres pr mail. For min del, Oslo, bestilte jeg via mail på "firmapost-ost@vegvesen.no" om skrev hvilken trafikkstasjon i emnet. Sett av minimum en uke her. I Oslo er det dropin, men jeg ble anbefalt å sette opp en time, slik at jeg slapp å vente. Prisen pr april 2015 er: 530,- for godkjenningstimen og 140,- for nye skilt. Ta med verktøy for å bytte skilt når du møter opp, de gamle skal av og nye skal monteres. Jeg ringte også mitt forsikringsselskap for å sjekke opp at jeg vil være dekket når bilen endrer kjøretøygruppe. Dette var det praktiske rundt statusendringen. Nå skal selve jobben forberedes. Jeg har fremvisning etter pinse, dvs den 26/5, så jeg er tidlig ute, men om jeg merker noe jeg må få kjøpt inn, så har jeg god tid på meg. Fra selger sin side, når jeg kjøpte bilen for 1,5 år siden, fikk jeg med bakseter, men har ikke sjekket dette så veldig nøye da dette ligger på ett fjernlager. Planen er å hente inn delene denne uken og bare sjekke at jeg har alt sammen. Det eneste jeg lurer på, som jeg ikke har sjekket alt for nøye er hvordan det er med setebelte til midten bak. Det er ingen ting inne i "luken" som sitter i taket bak, så jeg håper dette ligger i en av posene sammen med baksetene. (om noen har en 2005 modell med bakseter, kan noen knipse ett bilde av dette for meg?) Har noen innspill eller spørsmål, fyr løs.
  9. Jeg fant ikke katalogen deres online, men prisen kan stemme med hva jeg betalte for. Jeg ringte dem og bestilte med henting til butikk. Ble levert (i Oslo) fra lager til butikk samme dag. Min dekker hele bagasjerommet (jeg har den som varebil med gitter)
  10. Hei, Jeg kjøpte min på Bilxtra, har varebil selv og har en matte som dekker hele bagasjerommet, og har ca 4-5 cm høy kant rundt hele. Min er litt hardplast, så den er ganske glatt... Men var for å sørge for at det ikke ble vann etc på stoffet inni bilen.
  11. Ok, så det er normalt at bremsen ikke skal ta med kraft før den er 30-40% tråkket inn? Føles litt som å lære seg å kjøre bilen på nytt ;)
  12. Hallo godtfolk (som kan mye mer enn meg) Min 2005 Touran var innom ett verksted på torsdag, hvor de anbefalte meg å bytte caliper og bremseklosser. Bilen min lagde en herlig pipelyd når jeg kjørte sakte, men hadde bra (i mine øyne) bremser, dog ble bakhjulene varme etter noe bremsing. På verkstedet, som har fått strålende omtale fra mange, sjekket de ut bilen og sa at mine calipere var nedrustet og hadde tydeligvis gått veldig varme, klossene var skråslitte og brukt opp. De byttet calipere på begge sider og klosser. Jeg hentet bilen noe fattigere og fornøyd, men merket at pedalen var veldig myk jfr. med hva jeg var vant med. Når jeg spurte om dette etter å ha rygget ut av verkstedet, sa han at trykket ville jevne seg ut og sette seg etter noe kjøring. Nå, 4 dager senere og 20-25 mil med kjøring, synes jeg fremdeles de er unormalt myke. Tyder dette på luft i systemet eller annet?
  13. Takk til TKarlsen som satte meg på en tanke om hva som var feilen. Feilen var som jeg så, at plastikken der hvor pæreholder får kontakt med selve strømpolen hadde smeltet. For å fikse dette måtte jeg ut med selve lykten på bilen, og da må støtfanger av. Jeg har dessverre ikke noe bilde av selve skaden, men fikk pusset ned plastikken der hvor det hadde smeltet med Dremmel og fått "frem" metallet igjen. Lite minne om dagen
  14. Hei og takk for tipset. Det var ikke denne, men det satte meg nærmere på årsaken. Kontaktflaten for blinklyset på selve lyset har svidd/ smeltet plastikk og ene polen var bøyd på pæreholder. Jeg skal ta ut hele enheten og gå over den for å se om jeg kan file ned slik at de får kontakt.
  15. Edit: Siden den har 3 lamper i samme, er det vel rimelig å anta at da ville alle (kjørelys etc) også sluttet å virke? Dashbord viser også at det er "feil" på en lyspære http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_307_d2.pdf
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår