Hei,
Har søkt litt på forumet her, men finner lite som kan svare meg på det samme problemet som jeg har. Tenkte jeg skulle prøve her siden dette problemet kanskje gjelder diesel generelt og ikke etter biltype.
Bilen er en Seat Leon 4 1.9tdi 150HK, motorkode ARL. Har forstått det slik at det er samme motor i denne som står i bla Golf 4, A4 etc. Bilen har gått bare 137 000 og tidligere eiere har kvitteringer på det meste som er gjort med bilen.
Hendelsesforløp:
Hadde noen dager i forveien før den stoppet vært på langtur hvor det var tempraturer ned mot ca -20 grader, den ble (desverre) også startet opp når det var ca -10 grader. Turen varte i ca 2,5t.
Hadde kjørt en liten stund før jeg merket at den fjusket litt ved ca 1900 o/min, kjørte så i 5 min før jeg stoppet bilen, da var det lite eller ingen problemer. Etter en times tid så skulle jeg ut å kjøre igjen, da startet den greit uten problemer. Etter ca 200 m begynte den og fjuske i ca 30sek, før den så la seg på 1200 o/min i 5-6 sek for å så dø ut. Jeg hadde ingen gassrespons når den begynte å fjuske. Prøvde å starte, men fikk ingen respons. Var ikke etter i det heletatt. Det va forresten ca -0.5 grader ute da dette skjedde.
Jeg tenkte så at det kanskje var drivstoffilteret siden jeg har opplevd lignende med en bensinbil.
Jeg fikk så dratt bilen til et lokale med romtemperatur og kjøpt inn nytt filter.
Under bytte av filteret så skulle jeg tømme ut drivstoffet som var til overs i det gamle filteret, men da kom det ca 1-2dl diesel og jeg så også antydninger til noen svarte biter som lå i. Jeg observerte også at filteret var datostemplet til en gang i 2003, så enten er filteret stått i siden da, eller så har Møller satt i gammelt filter ved sist bytte. Bilen har forresten vært gjevnlig til verksted hvis noe har vært galt og har kvitteringer på det meste.
Jeg fylte opp det nye filteret med diesel og monterte det slik som det gamle. Byttet også o-ringene på den "t-koblingen", selv om disse var hele og ingen ting til at de var morkne.
Prøvde å få start, men ingenting skjedde. Leste så på nettet at hvis man var kjørt tom for diesel, så skulle man la bilen stå en stund, så den fikk stå til morgenen etter.
Neste morgen startet bilen etter å ha prøvd i 4-5 minutter. Da gikk den i kanskje 5-10 minutter på tomgang før den stoppet igjen. Etter det var det nytteløs å få start igjen. Tenkte da at den hadde brukt drivstoffet som var i filteret, men åpnet dette og da var filteret fortsatt fult. Sjekket også slangene fra filteret til motor uten at jeg så tegn til at de var ødelagt eller antydning til lekasje. Tenkte også jeg skulle sjekke slangene fra tanken til filteret, men har ikke hatt tid til dette enda.
Tenkte også at det kanskje kunne være drivstoffpumpa, men skal ikke dette systemet være tett selv om den er defekt? Er også litt usikker på om det er elektrisk eller mekanisk pumpe? Om den er i tanken eller i motorrommet?
Noen som har forslag?
På forhånd, takk.
Løst: Ser ut til at drivstoffmåleren har hengt seg opp litt sist jeg fylte. Dette resulterte i at når tanken var tom, så trodde jeg at den var halvfull.. Så her var det egentlig bare å fylle på diesel og tut og kjør :)
Takk for alle mulige innspill for å få løst saken!