Gå til innhold

bagtas

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bagtas

  • Bursdag 07/26/1981

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Touran
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2004
  • Motor (eks 1.6)
    1.9

Contact Methods

  • Bosted
    Gjøvik

bagtas's Achievements

  1. Hei, har en -04Tdi som svigers presterte å sette rett i revers uten clutch. Noe som resulterte i ett rimelig høyt metallisk smell. Bilen virket tilsynelatende greit etterpå, men lurer på om dette kan ha resultert i katastrofale skader? Evt, hva jeg bør følge med på i ettertid, lyd, olje, etc. Takk for svar, Mikael
  2. Hei,har en -04 1.9tdi som av og til vibrerer/nykker på tomgang når bilen er varm. Kan minne om slitt svinghjul, men har fått byttet svinghjulet i september ifjor. Noen anelse om hva som kan være årsaken til dette? Var på møller for å få sjekket bytte av svinghjulet for å seom de kanskje hadde gjort noe feil, men det eneste de fant var at frihjulet til dynamoreima var defekt og mente dette kunne forårsake vibrasjonen. Syns det høres usannsynelig ut i og med at vibrasjonene er såpass at du kjenner det nykker litt i hele kroppen. Takker for svar, mvh Mikael
  3. Hvis ebox'en er den med sikringer i motorrommet, så ja. Hvordan kan jeg sjekke om glødebrua er defekt? Kan jeg måle meg fram der? Vil nødig gå på ennå et bomkjøp. ;o)
  4. Tusen takk for svar! Ser den, kanskje det er så enkelt som det. Vet du hva noe sånt koster? Har brukt elimineringsmetoden for å finne feilen hittil og har kostet meg endel. :o/ Noen grei måte jeg kan måle for kontakt mellom ebox'en og glødebrua for å bekrefte om det er det som faktisk er brudd? Kan ikke være at det mangler noen sikringer i sikringsboksen? Syns det ser veldig tomt ut der og klarte ikke å oppdrive noe skjema over hvilke som skal være hvor. -Mikael
  5. Takk for svar! Var visst kun to tempfølere av denne typen i motoren (?). En 2-polet en som måler kjølevannstempen.Møller mente dette var en føler som ofte røk og gikk på flere VW modeller. Den jeg byttet satt under uttaket fra luftfilteret og den andre som var oppgitt (på Autodata) satt på radiatoren. Er det ofte brudd på kabling av denne typen? Er det mulig å oppdrive et skjema over hvilke sikringer som skal stå hvor i akkurat min bil? Er 1/3 full med sikringer i forhold til antall mulige sikringer. Noen tips ellers hva jeg kan gjøre? Tar motoren skade av å ikke få glødingfør start?
  6. Hei, takk for svar. Nå har jeg sjekket om pluggene får strøm når bilen er Helt kald (-18*C) og de får ingenting. Så tydelig at glødinga i seg selv er kaputt. Noen tips om hva jeg kan gjøre selv i garasjen for å løse problemet? Er som sagt ikke kommet noen feilkoder på vag-com på dette. Snakker vi feil på hele det elektriske anlegget? Er det kun feilsøk med multimeter som gjelder? Noe jeg tipper blir en smule for komplisert for meg med Mye søking.
  7. Mener sikringen ble sjekket når den var på verksted sist. Har ennå ikke funnet ut selv hvilken sikring det er som styrer glødinga. Vet du hvilken det er evt nr på den? Har ikke funnet skjema over sikringsboksen i motorrommet noen sted.
  8. Da har jeg målt om pluggene får strøm og på såogsi kald motor får den ingenting. Regner med at den burde ha glødet noe ved denne temperaturen. Hvordan går jeg fram for å finne feilen? Snakker vi kontaktfeil helst da?
  9. Takk for svar. Hvis jeg må feilsøke, må jeg da bare sjekke kontakt fra glødeplugg-"hettene" og opp mot hva? Er det noen annen kabling som bør feilsøkes da? Ser det er mange tomme plasser i sikringsboksen i motorrommet , kan det hende at det mangler noen sikringer? Evt. hvor kan jeg finne skjema over hvilke sikringer som faktisk skal være på plass i sikringsboksen på akkurat min bil? Fikk kontant beskjed av både bruktforhandler og Møller om at VW hadde gått bort ifra 5-årsregelen på reg.reim og 120k km kun gjaldt nå. Skjønner ikke at det kan avvike så. Har hatt bilen siden ifjor sommer kun.
  10. Har ikke målt om det er 12v på glødepluggene når bilen er skikkelig kald, skal bilen gløde uansett? Om det viser seg at den ikke gir strøm under gløding, hva kan årsaken være da? Registerreim har jeg fått beskjed hos Møller om å bytte på 120000km og er gått 111000km nå. Ble anbefalt av en annen mekaniker å bytte den snarest. Kan det ha noen sammenheng? Bilen starter uten problemer når temperaturen er over -8*C.
  11. Hei igjen, prøver igjen etter å ha eliminert endel sannsynlige feil. Har en 2004 1.9tdi touran som sliter noe forferdelig med å starte når bilen er kald og utetemperaturen er under -10*C. Per nå gøder jeg 4-5 ganger og kjinner i 5-10sek ett par ganger f�r motoren starter brått med ett skikkelig opphost av svart/mørk grå eksos. Som jeg syns lukter noe mer kjemisk enn dieseleksos, men er noe usikker på akkurat dette. Har fått en del gode tips her på forumet om hva som kan være løsningen, dessverre uten noen suksess. Dette er hva jeg har byttet/testet: -Batteri er nytt -Glødeplugger er byttet -Dieselfilter er byttet -Luftfilter er sjekket og friskmeldt -Gløderele er byttet, testet og friskmeldt -Tempføler for kjølevann er byttet Det som er rart er at ingen feilkoder kommer opp ved diagnose med vag-com. Problemet startet med startproblemer og hvor jeg oppdaget at glødetiden er på ca.ett sekund uavhengig av utetemp og motortemp. Virker også som at dieselvarmeren har sluttet å fungere etter å ha holdt en ukontrollerbar høy temperatur i kupeen fra vinteren slo inn inntil for noen uker siden. Hadde tidligere problemer med at den røk noe forferdelig når gradestokken krøp under 4*C. Begynner å bli lei problemene som har dukket opp en etter en. Møller har sagt jeg må inn hos dem og ta diagnose med deres system ? feilsøk (ikke bra nok med vag-com??), men ville ha kostet meg noenlunde det samme som det har kostet å bytte det jeg allerede har gjort. En sjangs å ta, men har nå tatt det valget. Hva burde jeg gjøre??? Evig takknemlig for svar, evt om det er noen av dere som holder til på gjïøvik som kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt? Med vennlig hilsen Mikael S.Bagtas
  12. Hei igjen, har tidligere spurt ang startproblemer med min Touran ved -8 grader og nedover. Har byttet glødeplugger, gløderelé og dieselfilter uten stor suksess. (Forutenom at glødelyset virker å lyse litt lengre etter pluggskifte) Ble anbefalt å få målt tempføleren når motoren var på det kaldeste, men vet ikke helt hvordan jeg går fram. Noen som har noen tips ang. hva jeg bør gjøre nå. Utenomå installere motorvarmer, noe jeg syns er en smule dyrt. Om det evt er noe jeg kan gjøre på egen hånd? (har noe reduserte mekke-ferdigheter) :D Takker for alle svar!
  13. Hvordan kan jeg få sjekka tempføleren? Med vag-com eller fins det noen måte jeg kan gjøre det hjemme på? Takk for alle gode svar. :o)
  14. Hvordan får jeg målt dette? Kun med vag-com? Leste at pluggene sku monteres med 12-15nM for at de ikke skulle knekke. Forstod det som at det var "risiko-sport" å gjøre det hvis man ikke hadde momentnøkkel? Tusen takk for svar!
  15. Glemte å nevne igjen at glødelampa lyser like lenge, uavhengig av temperatur ute og motorvarme.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår