Da har jeg gått til innkjøp av bil nr 2, som blir pendlerbil for min del. Endte med en god gammel traver som jeg håper at bare skal gå og gå de neste par årene, med minimalt påkost... Bilen er en 96 modell Toyota Corolla 1,3. Den har gått 260 000, og jeg har kjøpt den for 10 000,- av en kjenning. Problemstillingen min er som følger: Bilen skiftet sist regreim i 2007. Den har gått ca 110 000 km etter dette. Intervallene på denne motoren er 120' km eller 5 år. Bilen har med andre ord passert intervallet på år, men ikke på kilometer. Bilen bærer preg av å ha rullet noen kilometer, og selv om den er i teknisk god stand har jeg ikke forhåpninger om at den skal leve så mye lenger enn et par år til. (Håper og tror eu-kontroll til høsten skal gå greit). Siden dette er en heller rimelig bil, som kommer til å ha en begrenset bruk (pendlerbil for min del. Kjøres ca 2 mil daglig i arbeidsuken), så kjenner jeg det er begrenset hvor gira jeg er på å koste på bilen store summer. Noen som vet hvordan disse motorene er med tanke på å kjøre over anbefalte intervaller for reimskifte? Ryker reima normalt rett etter intervallene er passert, eller er den av det slaget som kan putre og gå i evigheter? Og hva skjer i så fall OM reim skulle ryke? Er dette av de gode gamle japsemotorene hvor det bare er å slenge inn ny reim og starte opp, eller må jeg regne med fullt motorras med påfølgende skroting av bilen? Noen som kjenner til hvordan disse bilene er å skru på selv? Har begrensede mekanikerevner. På de nyere bilene jeg har hatt de senere årene har jeg knapt åpnet panseret, men har tidligere hatt Volvo 240 hvor jeg tok enkle ting som oljeskift, filter, dempere, bremser etc selv.