Gå til innhold

alfacross

Bruker
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om alfacross

  • Bursdag 09/20/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Stjørdal

alfacross's Achievements

  1. Da har jeg gått til innkjøp av bil nr 2, som blir pendlerbil for min del. Endte med en god gammel traver som jeg håper at bare skal gå og gå de neste par årene, med minimalt påkost... Bilen er en 96 modell Toyota Corolla 1,3. Den har gått 260 000, og jeg har kjøpt den for 10 000,- av en kjenning. Problemstillingen min er som følger: Bilen skiftet sist regreim i 2007. Den har gått ca 110 000 km etter dette. Intervallene på denne motoren er 120' km eller 5 år. Bilen har med andre ord passert intervallet på år, men ikke på kilometer. Bilen bærer preg av å ha rullet noen kilometer, og selv om den er i teknisk god stand har jeg ikke forhåpninger om at den skal leve så mye lenger enn et par år til. (Håper og tror eu-kontroll til høsten skal gå greit). Siden dette er en heller rimelig bil, som kommer til å ha en begrenset bruk (pendlerbil for min del. Kjøres ca 2 mil daglig i arbeidsuken), så kjenner jeg det er begrenset hvor gira jeg er på å koste på bilen store summer. Noen som vet hvordan disse motorene er med tanke på å kjøre over anbefalte intervaller for reimskifte? Ryker reima normalt rett etter intervallene er passert, eller er den av det slaget som kan putre og gå i evigheter? Og hva skjer i så fall OM reim skulle ryke? Er dette av de gode gamle japsemotorene hvor det bare er å slenge inn ny reim og starte opp, eller må jeg regne med fullt motorras med påfølgende skroting av bilen? Noen som kjenner til hvordan disse bilene er å skru på selv? Har begrensede mekanikerevner. På de nyere bilene jeg har hatt de senere årene har jeg knapt åpnet panseret, men har tidligere hatt Volvo 240 hvor jeg tok enkle ting som oljeskift, filter, dempere, bremser etc selv.
  2. Har nettopp skaffet meg en 2005 modell Alfa 156 Crosswagon med en 1,9 JTD 16 ventilers motor. Dette er vel samme motor som også står i mange av Saab og Opel's modeller. Har imidlertid litt trøbbel med turboen. Ved 3 - 4 anledninger har jeg fått opp varsel om "motorstyringsfeil" på dashbord og kjørecomputer. Det virker samtidig som om motoren går i et salgs "nødmodus" hvor turtallet begrenses til 3200 RPM og turboeffekten forsvinner helt. Dersom jeg da stopper motoren og starter den på nytt, så funker alt helt fint igjen. (motorlampa lyser fortsatt en stund, men etter noen start/stopp eller timers kjøring så slukker den igjen). Første gang jeg fikk feilen var jeg innom verksted et par dager etter at feilen oppstod. De kunne da finne at det lå en feilmelding på turbo i "minnet", men at det ikke var noen feil for øyeblikket. Siden har feilen kommet ved ujevne mellomrom, men felles for alle gangene er at den kommer etter gasspådrag ved nedgiring i motbakker. I forkant av feilmeldingen er det ofte en markant "plystrelyd", noe som sikkert er ganske normalt for en turbodiesel (min første dieselbil dette...). Virker derfor som om feilen oppstår ved høyt turbotrykk. Har forhørt meg litt rundt og fått mange tilbakemeldinger på at det kan være EGR-ventilen som kødder det til på disse motorene. Men denne er byttet for under 10 000 km siden, så har vanskelig for å forstå det. Kan det være selve turboen som er i ferd med å ta kvelden, eller er det noen som har noen andre forslag? motoren går helt fint på tomgang eller lav belastning (ingen hyling i turbo eller lignende). har heller ikke noe unormalt oljeforbruk/eksosrøyk. Har gått ca 140 000 km.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår