Gå til innhold

Omega60

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Omega60

  • Bursdag 10/19/1960

Contact Methods

  • Bosted
    Nordland

Omega60's Achievements

  1. Tar opp mitt gamle innlegg på nytt. Automatkassen virket greit frem til April 2016 da den plutselig sto i knas. Skulle en tur til kolonialen og på vei hjem ville den ikke i gir, men fikk en stygg lyd fra undersiden av bilen, nesten som krysset til mellomakselen var av. Etter mye om og men kom jeg meg hjem, men fikk ikke bilen i revers så måtte ha NAF veihjelp til verksted. Verkstedet skiftet til annen brukt kasse, og har knapt kjørt 50-60mil med denne etter skifte og får nå feilmeldinger på dashbordet og ikke noe kraft i gearkassen når dette skjer. Lampen med ett tannhjul og utropstegn inni lyser, mulig en annen Rød lampe også lyser. Dette har til nå ikke skjedd under kjøring, men når jeg starter bilen, da henger varsellampa/ene og har ikke noe kraft i gearkassen. Stopper jeg bilen og starter igjen er dette borte, og alt funket - ennå så lenge. Fikk etterfylt 0,25 liter olje på automaten for en uke siden ved EU kontroll, og ser ikke ut som at det hjalp mye. For meg ser det ut som at problemet også lettere oppstår når jeg bruker sportsknappen på gearvelgeren. Kan det da være noe elektrisk styring av kassen det er feil med? Ser da ut som jeg må bytte gearkasse for andre gang på 3 måneder, første bytte kostet meg 12.500,- totalt. Bilen er 1994/95 modell, lite rust og har nettopp kostet nye sommerdekk på den, nytt register og vannpumpe, nye skiver og klosser i forbindelse med nylig EU kontroll, og er litt fanget av disse påkostnader. Det jeg lurer på er om det er like greit å gå for en manuell kasse denne gang? De er billigere, men trenger mere deler til disse - noen som vet? Skiftet fra automat C3 Ford 2.8I GHIA til manuell for noen år siden selv, og det gikk ganske greit. Tok en 4?-trinns kasse fra en Ford 2.3 med clutchhus og det hele og flyttet over, likeså med pedalsett, måtte også flytte over mellomaksel da automatkassen og den manuelle hadde forskjellig lengde. Brukte ikke mange timene på dette, en ettermiddag. Men vet ikke ståa på Opelen, hvor mye som må skiftes der. Manuell kasse, med clutchhus, muligens svinghjul, ny clutch i samme slengen, pedalsettet fra manuell oppsett, ser noen har nevnt bremsekraftforsterker, men det er det vel på den med auto også? Dette er jo en prisvurdering, men får jeg fått i en lite kjørt manuell kasse, og de andre brukte deler "billig" så er det vel stort sett clutchen og olja jeg trenger som nytt? Blir verksted som må gjøre dette. Noen som har skiftet fra automat til manuell på Omega? Er en toliter stasjonsvogn 16ventilers.
  2. Vil tilføre at motor og bil er gått ca 181.000 km
  3. Hei Har den siste tiden - dvs uker, kanskje måneder fått litt rykking fra automatkasse? når jeg kjører. Ikke når den skifter gear, men kan holde igjen i normal posisjon før den gearer fra 1 - 2 gear. Dette var vanlig tidligere på vinters tid når bil og motor var kald, men syns dette har kommet mere nå også sommers tid i det siste. Gearer lettere i sport stilling. Først trodde jeg det var det elektriske av en elle annen grunn, kunne hakke litt på tomgang her i vinter, særlig rett etter start. Men har denne nykkingen nå ved kjøring, nesten som om noe slurer. Ikke konstant - merkes best ved gasspådrag. Skal på verksted å forhøre meg over helga, hadde noe lignende på en Ford tidligere, men da var det mellomakslingen/gummiboss. Har ikke skiftet olje eller filter på kassen siden jeg kjøpte den for ca 4-5 år siden. Men har ikke kjørt mye da, max 3 - 4.000km i året. Noen som har hatt noe lignende tilfeller med sin Omega med automat? Må tilføre at ellers og tidligere har bilen gearet meget fint, og gjør det enda, men så var det denne sluring/hakking/rykking mens den går i samme gear.
  4. Takker. Har sjekket en god del på Ebay tyskland og England, de fleste om ikke alle sender ikke til Norge. Men skal sjekke Ebay på nytt igjen.
  5. Trenger "nye" strøkne baklykter til Omega B STV 1996 modell. Også strøkne tåke/grøftelys foran, og justeringspanel for luftdyse høyre side foran. Pene felger er også av interesse.
  6. Nei det er ikke Opel sin feil at ett varmeregister går tett, men det er Opel,s ingeniører som har plassert ett varmeregister på ett slikt sted. Ikke så lett å ta bilen til Opel verksted heller. Muligens - hvis jeg er heldig ligger nærmeste Opel verksted 20 mil unna. Det blir 40 mil tur/retur + ferje. Og i dette tilfelle kan en plusse på en overnatting. Opelverkstedet her gikk konkurs for noen år siden. Ett heller lite populært verksted. Har brukt dette Opelverksted ett par ganger mellom 1989 og ca 1998. Og hadde neppe brukt dette om det var i drift i dag selv om jeg har Opel. Var noen notoriske kjeltringer og gikk også konkurs. Verkstedsarbeidere - de fleste av dem ble spredt på øvrige bilverksteder. Jeg ble fakturert for en regning / arbeide som ikke ble utført. Heldigvis jobbet en tidligere verkstedsmester fra ett tidligere Lokalt Ford firma der som jeg hadde god kontakt med fra tidligere da han jobbet hos Ford. Han ordnet opp. Når jeg sammenligner en Granada kontra Opel så sammenligner jeg de når bilene var omtrent på samme alder. Omegaen er god å kjøre, mye bedre en Sierra, men er ikke i nærheten av Granada - nok om dèt. Egentlig er det disse verkstedsarbeidere som har slurvet, de burde ha spylt gjennom både innløp og utløp for varmeregister når de viste at registeret var tett. Ikke minst når de også så hvor mye slam der var i kjølevæska ved de første utskiftninger. Skal kontakte dem igjen over helga, eller så klager jeg på utført arbeide. Forsåvidt sirkulerer disse verksteds/bilmekanikere fra det ene verksted til det annet, så de fleste har jobbet med det meste av biler.
  7. Legger ut bilde av en Ford Granada 2.8IGHIA Automatic 1981 modell som jeg hadde tidligere: Kjøpte bilen ca 1990 og hadde da gått noe over 90.000km Bilen ble opplakkert ca 1991 hos ett lakkeringsverksted - orginalfarge Smaragdgrønn metallic Motor ble overhalt ca samme tid, fullstendig plukket ned, og montert kvassere kam bestilt fra Sverige. Ble også montert forsterkede ventilfjærer og forsterkede registertannhjul. Bilen hadde orginalt 160hk og gikk som ei kule, gikk enda bedre etter motoroverhaling. Men dette tok knekken på 3 stk C3 girkasser. Til slutt ca 1998 måtte jeg montere en manuell kasse i bilen, gjorde dette selv på noen timer hos en venn. Bilen ble solgt ca 1999 for 5000,- kr, karosseriet hadde for mye rust, særlig kanaler og under bilen. Interiøret var meget pent, den hadde alle GHIA lister som orginalt, og mange av disse chrommede lister etc hadde jeg skiftet ut med nye lister.
  8. Akkurat nå vet jeg jo ikke om varmeregisteret blir varmt da det jo er skjult bak konsoll og deksler. Men en viss varme kommer fra varmeapparatet, men ikke så mye som rett etter nytt register ble montert for ca 10 dager siden. Mekaniker på verksted syntes slanger inn i torpedovegg var varme, jeg syntes de bare bare noe lunkne, men vet ikke om jeg hold på rette slanger. Å demontere varmeregister på verksted igjen blir ikke aktuelt, da siste senanse tok 10,5timer og kostet 12.500,- kr. Da var termostat og nytt varmeregister inkludert. Har brukt dette Mekonomen verksted siden i høst, men kjenner mekanikere foruten en lærling. Begge mekanikere har jeg hatt erfaring med fra tidligere, helt tilbake fra ca 1990 da den ene var lærling hos ett Ford verksted. Den andre mekaniker har også jobbet hos ett lokalt Ford verksted, da noe senere og ett" nyopprettet" Ford verksted, da det forrige ble nedlagt. Alternativet blir i hvertfall å ta bort luke under rattet og skjære hull inn til varmeregister gjennom deksler. Men dette gir en meget liten lyst på Opel videre fremover når nyere bil en gang skal innkjøpes. Har alltid hatt Ford, de har hatt sine lyter, særlig med startmotorer som hang seg opp, ett og annet hjullager men ikke slike ting, og de var lette å reparere med rimelige deler. Da må jeg tilføre at den siste Ford jeg har hatt var en Sierra. Vurderte å fortsette med Ford og da en Mondeo, men syntes de var for skranglete i kupeen. Kostet på bilen ny registerreim her i Mai + vannpumpe, + reim + flexikobling eksosanlegg. Rett etter dette måtte jeg skifte dynamo, bakre eksosanlegg + midtre potte + vindusheis førerside. Har brukt nærmere 50.000,- på bilen enn 40.000,- kr siden Mai i år. Halvparten av dette grunnet manglende varme i vifta. Men jeg kunne ikke vite at varmeregister skulle gå da jeg byttet registerreim+++ Viste heller ikke at det skulle ta så mye tid å bytte register på Omega. En blind mann med en arm bytter jo varmevifte/varmeregister på en Sierra elle Granada på 30min. Har selv gjort dette på begge Ford utgaver og som sagt - vanskeligste jobb var å få åpnet panseret. Men bilen ser bra ut, finnes praktisk talt ikke rust, litt steinsprang foran og bak, og den er vel neppe kjørt 180.000km Har ikke kostet særlig de 4 år jeg har hatt den, skiftet dekk en gang, handbrekkwire, byttet batteri i fjor vinter og ett par foringer, pærer etc ved EU kontroller. Har heller ikke garasje eller lignende så det er håpløst å gjøre noe på bilen selv, særlig nå når det nærmer seg vinter. En liten kuling eller vindkule så river vinden av panseret hvis jeg skulle ha dette stående åpent. Når det gjelder spjeld og hvis du tenker på spjeld for varm/kald luft så virker den. Er kaldere luft når jeg stiller på kaldluft ( er jo kaldt ute nå ), og det er to slike varmejusteringer. En på førerside og en på passasjerside - begge virker. Får bare kjøre til over helga med radiatorrens, vet ikke helt om jeg har tro på dèt hvis det er større partikler i kjølevæsken. Eventuelt da får høre hva de tenker på ved dette Mekonomen verksted. Alternativet er å ta bilen på ett annet verksted ( Ford verksted jeg har brukt i flere år ), muligens de har andre ideer og løsninger.
  9. Var en snartur innom verkstedet i dag ettermiddag. De trodde heller ikke det var toppakningen, mente det ville vært mere trykk i ekspansjonstanken da. Selv om kjølevannet er helt klart, tror de det kan være fremmedlegemer i kjølevæsken som sirkulerer. Fikk derfor en ny ladning radiatorrens som jeg skal kjøre med til over helga. Egentlig burde de spylt gjennom både inngående og utgående slanger til varmeregisteret når de skiftet dette, og plugget igjen det andre. Kan være en litt større gjenstand som ikke har kommet ut ved alle disse kjølevannskiftinger. Men det gamle varmeregister var potte tett, den første del av den gamle kjølevæske som ble tappet ut var nærmest som en graut i konsistens. Slanger inn mot torpedovegg var ganske varme. Får se hvordan det utarte seg i løpet av helga, skal lå bilen gå en del med denne radiatorrens i kjølesystemet.
  10. Har fått svar på spørsmål stillet til Opelverksted Brauten Grong ( takker for svar ). Hei, dette kan nok skyldes topp-paknings lekasje. Det trenger ikke å vises verken på oljen eller kjøleveska,men det vil minke litt kjøleveske over tid.Det vil også være problem med stort trykk i kjølesystem p.g.a. det kommer luft inn i kjølesystemet under kompresjonstakten i motoren.Det må søkes etter symptomer på dette,sjekke plugger nøye samt inspisere stempeltopper med pluggene demontert. Svaret var fra teknisk leder ved verkstedet. Når sant skal sies ble det påstått at bilen hadde sprengt toppakning rett etter at jeg kjøpte den for i overkant av 4 år siden. Dette av en mulig kjøper som ikke kjøpte bilen men ringte meg opp og sa dette til meg. Trodde dette var en mulig kjøper som ville sette selger av bilen i ett dårlig lys. Har da kjørt ca 3 - 4000km i året siden dette, vil tro ca 12 - 16000km siden bilen ble kjøpt uten at jeg har merket noe, og særlig ikke via varmeapparatet før det sviktet i sommer/høst. Skal nå prøve å få dette sjekkt hos lokale verksted/er. Vil også si at jeg aldri har etterfylt kjølevæske siden bilen ble kjøpt. Men har fått sjekket kjølevæsken på verksted før vintersesong, så muligheten er tilstede for at det har blitt etterfylt noe der. På mine Forder måtte jeg etterfylle særlig vinterstid tid om annen, forsvant mere væske vinterstid enn om sommeren. Fordampet/tørket bort lettere da sikkert når det var minus grader.
  11. Må også tilføre at plassering av varmeregister er helt vannvittig. Har tidligere bare eid Ford. Bla Sierra og Granada. Der har jeg skiftet både vifte og varmeregister selv. Ett arbeide som maks tar 30minutter. Det vanskeligste er å få åpnet panseret... Ett sort plastdeksler må demonteres, en vifte med 2 skovler dukker opp og under vifta ligger varmeregisteret på Ford. Mener at delene på Sierra og Granada gikk om hverandre - så like ut i hvertfall. Men på Opel Omega B ( og sikker andre opel ), er dette en heldagsjobb.
  12. Ja slangene er montert til registeret. Nivået i eksspansjonstanken går ikke ned. ( Alt er gjort på verksted ). Termostaten ble skiftet i samme slengen ved siste verkstedbesøk. Kjølevannet blir bra varmt etter at termostaten har slått inn. Normal arbeidstemp er vel ca 90-92*C Tidvis litt høyere ca 93-94*C men da slår vifta inn og temp går ned igjen. Kjørte ca 50mil sist Tirsdag, etter ca 10mil på svingede veier osv tok jeg en røykepause og sjekket vannivivået da jeg syntes varmeapperatet ikke funket helt. Var da ett vist trykk i eksspanstanken, fylte på 1 - 2dl vann ble litt varmere igjen. Men kan hende det bare virket slik siden jeg hadde vært ute og det var kaldt ute. Vet ikke om slangene er blitt gjennomblåste. Men er kjørt lenge med radiatorrens tidligere ved de første forsøk på utbedringer. Registeret ble varmt rett etter montering av nytt register. Muligens ikke fullt så varmt som tidligere før problemer oppstod. Men da var kjølevæsken full av skitt og partikler noe som sikkert holdt bedre på varmen. På den annen side, vil vel ikke ett varmeregister som begynner å få avleiringer innvendig ha samme effektivitet som ett nytt varmeregister. Spjeld regulering: Er ikke sikker på hva du mener, hvilke spjeld og hvor står denne? Kan summere opp: Montert nytt: Elektrisk sirkulasjonspumpe Varmeregister Termostat. I tillegg: Kjørt igjennom med radiatorrens flere ganger, en gang ble det kjørt ca 14 dager med radiatorrens før bytte av kjølevæske. Alt dette før nevnte deler ble byttet. Har blitt byttet kjølevæske minst 4 ganger++ Er noe varme nå, men på langt nær slik det skal være. Funket bra de første dager etter varmeregisterbytte ( nesten en uke ) men kjørte ike hver dag, og bare noen km de ganger bilen ble brukt. Har observert ideen om at sprengt toppakning kunne være grunnen. Dvs at motoren presser luft inn i kjølekanaler ved gange. Men har ikke merket vann i motorolje, ei heller oljefilm i kjølevæske. Motoren koker ikke, starter og går helt grei. Toppakning kan være sprengt imellom sylinder og kjølekanaler, men ikke helt ut på utsiden av motor. Men skulle tro da at det ville lekke kjølevæske inn i motor og således kunne sees i motorolje? Minker ikke heller på nivå med kjølevæske. Alt er blitt gjort på ett verksted. Ikke merkeverksted men ett Mekonomen verksted Fant en link i en annen tråd her på forumet angående en snarvei for å avmontere/montere varmeregister. Dette er vel montert på førersiden, måtte ta av luke under ratt, og skjære hull i sidekonsoll. De monterte ned hele dashbordet ved siste besøk. Arbeidstid 10,5timer. Har brukt en formue på dette, uten at det er blitt særlig bedre... Har sent email til ett Opelverksted med spørsmål om de har hatt slike problemer inne angående Omega B modeller. Hadde ikke fått svar enda i går kveld. Men ble byttet vannpumpe i Mai i år, i forbindelse med bytte til ny registerreim. Varmeapperat ble lite eller ikke brukt etter dette, bruker bare vifta på kald sommerstid. Muligens er det blitt gjort noe galt da. F.eks. bruk av pakningssilkon som har løsnet, eventuelt annet som beveger seg i kjøleslanger... Dette ble gjort på ett annet verksted. Begynner mildt sagt å bli frusterende, har brukt godt over 20.000,- kr på verksted tilsammen de 3 siste besøk angående dette problem uten at det er blitt særlig bedre. Kunne like godt ha solgt bilen og kjøpt en ny, men hvem kjøper en bil uten varmeapparat vinterstid?
  13. Har f�lgende info: Bil: Opel Omega B 2I stv 1994 mdl Byttet registerreim og vannpumpe Mai 2011 Ikke brukt varmeapparat siden ca Mai 2011, bare vifte i løpet av sommeren. Da jeg skulle begynne å bruke varme ca August i år, hadde jeg ikke varme i varmeapparatet. Leverte bilen på verksted, der de brukte radiatorrens flere ganger, med utskifting av kjølevann. Kjørte med radiatorrens ca 14 dager uten at det hjalp. Var meget mye skitt i den gamle kjølevæske. Leverte bilen på ny til verksted. Ble da byttet en elektrisk sirkulasjonspumpe, som virket dårlig, var montert på høyre innerskjerm. Kom med det samme litt varmgufs fra varmeapparatet, men varmen forsvant like fort igjen. Også denne gang ble kjølevæske byttet. Leverte inn bil på verksted for tredje gang, fikk byttet varmeregister ( ikke AC ) og termostat. Var over en hel dags jobb. Var da varme, som vedvarte en liten uke for så forsvinne nesten helt igjen. Er nå gått nesten tom for ideer over hva som kan være feil. Kan det være sprengt toppakning, og at motor i drift presser luft inn i kjølesystemet? Har ikke observert vann i motorolje ( bytter to ganger i året og kjører 3 - 4000km i året ), og ser heller ikke oljefilm i kjølevæske. Spekulerer også i - om at det er brukt silikon ved montering av vannpumpen i Mai i år. Og at noe silikon har løsnet og vandrer i kjølesystemet. Men siden det er brukt radiatorrens flere ganger og byttet kjølevæske 4 - 5 ganger så skulle dette i tillfelle være borte? Har eid bilen i 4 år, og varmeapparatet har funket fint helt til i høst. Er bilen med den beste varme av de biler jeg har eid ( har tidligere eid 3 Forder ). Varmeregisteret som ble byttet ut var vist potte tett, noe som ikke forbauser meg etter hvor mye skitt det var i den gamle kjølevæske og alder på varmeregister hvis det var orginalt ( 17 år ). Vurderer å få tatt kompresjonstest av motor, i tilfelle sprengt toppakning. Men merker ikke noe på bil, og har kjørt uten problemer i 4 år med bilen. Ett annet alternativ er luft i systemet, hvor stor sannsynlighet er det for at luft skulle dukke opp en liten uke etter montering av nytt varmeregister? Bilen har normal temp - ca 90-94*C ved bruk, hadde muligens 1-2*c høyere temp tidligere med gammelt register og skittent kjølevann. Noen som har vært borti samme problem? Føler at verksted begynner å bli rådløse. At varmeregister var tett trodde jeg fra første stund, men hva nå når det nye registeret også svikter? Begynner å koste en masse penger. Noen gode råd, eventuelt noen som har hatt samme problem tidligere og funnet ut av dèt? MVH Omega eier
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår