Gå til innhold

Jeffern

Bruker
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Jeffern

  • Bursdag 07/03/1960

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    http://www.gammelteknisk.no
  • Fylke
    Akershus

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.pnn.no
  • Bosted
    1970 HEMNES

Jeffern's Achievements

  1. Hei, Dasiver! Lenge siden jeg var innom nå, men skal prøve å svare: Det kan nok være forskjellige steder å plassere boksen ("dreiesensoren") på, men uansett vil den være tilkoblet begge ABS-følerne på bakakselen, så om du følger ledningene fra dem bør du kunne finne den.
  2. Dette er en veldig typisk feil på bakruteviskere. Det gjelder mange merker og modeller. Tettingen ved akselen blir slitt og stiv ved aldring, og slipper inn vann, salt og andre forurensninger. Akselen er gjerne i stål, mens huset på viskermotoren er laget av magnesium eller et annet lettmetall. Dette fører til galvaniske spenninger som gir korrosjon. Dette er en type korrosjon som gjerne kalles "hvitrust", og ser ut som et hvitt belegg. Etter hvert blir det tungt for akselen å rotere, og det kan føre til at motoren går tregt eller stanser, eller , som i dette tilfellet; knepper over på drevene inne i motoren. Har dette pågått i noe tid kan det være for sent å redde motoren, siden drev som knepper over slik fort blir for mye skadd til at det kan repareres. Uansett må motoren demonteres og plukkes fra hverandre, renses og settes inn med nytt fett. Tetningen som har sluppet inn forurensningene må¨også byttes. Det er ikke mange som gjør slikt lenger, i dag repareres lite. Før ble det mest reparert, nå skifter man bare deler. et merkeverksted vil aldri finne på å reparere en slik motor, de bare skifter. Finner du ikke noen som kan reparere motoren kan du kjøpe en hos en bilopphugger, men siden dette er en feil som finnes på mange biler er det ikke sikkert en annen brukt motor er så mye bedre. En bil som har kort kjørelengde og har stått mest i garasje vil være ideell som donorbil.
  3. For å tilbakestille systemer som er spesielle for enkelte typer trenger man et system som er oppdatert for den/de modellene. Proff-systemer kommer med oppdateringsavtaler som sørger for at man får dette. (Svindyrt!) Det er selvfølgelig mulig at noen leverandører, som Autel har fått med seg eller hacket noen av disse prosedyrene, men generelt har ikke billigmerker dette. De proffe testerne får sine data direkte fra bil- eller utstyrsleverandøren, og forplikter seg til å oppdatere sine systemer gjennom vedlikeholds- oppdateringsavtalene. Billigleverandørene kommer i beste fall haltende etter, siden de ikke har tilgang på dataene fra utstyrs-/bilprodusentene. De har som regel heller ikke noen mulighet for oppdatering etter at man har kjøpt testeren. Det er riktignok et påbud i EU/EØS om at man skal kunne diagnostisere biler gjennom ODB-kontakten, og nullstille en del feilkoder og varsler, men det omfatter ikke merkespesifikke systemer. Om noen av billigleverandørene skulle komme bedre på banen ville det jo være storveis, da hadde de presset prisene på proff-utstyr, og det trengs virkelig! Hittil har jeg dessverre til gode å se at de har greid det.
  4. Nei, den duger nok ikke. Man må ha et system der man bruker PC og får opp et eget program for nettopp den bilmodellen det gjelder. Etter montering av ny del må man gå inn i en spesiell justeringsprosedyre for bilen, og følge instruksjonene programmet gir. Det er ikke bare originalforhandlerne som har slikt. F.eks. har Bosch ESItronic slike prosedyrer. Det har nok andre også, uten at jeg har oversikt over det her. Biltema har mye bra, men akkurat her kan de nok ikke hjelpe. Vil tro at et Mekonomen eller Verkstedpartner -verksted kan hjelpe, og det finnes en del andre mindre verksteder som har ganske så profft utstyr også.
  5. Oppheng til motor/girkasse virker som et fornuftig sted å begynne sjekkingen, ja.
  6. Nei, man må ikke (alltid) kjøpe hele navet. Man får som oftest løse bolter, og da gjerne som originaldel. Vanligvis må navet demonteres, bolten slås ut fra forsiden og en ny bankes på plass fra baksiden.
  7. Er det katalysator, så er det også lambdasonde! ;) Den sitter alltid før katalysatoren. Evt. følere etter katalysatoren kan forekomme, men da som et tillegg til lambdasonden. Og ja, jeg er enig med Einar, den sitter ofte på manifold eller første delen av eksosrøret, tilgjengelig fra motorrommet.
  8. Det må brukes diagnoseutstyr for å justere opp etter at motoren er byttet, så du må nok oppsøke et verksted med slikt tilgjengelig. Dette utstyret må også ha riktige oppdateringer for din bilmodell. Her nytter det ikke med "universaloppsett". Det betyr stort sett at det kun er proffe/autoriserte verksteder som kan ta slikt. (Ikke nødvendigvis merkeverksted.) Selve skrujobben er grei.
  9. Fant disse på bildelsbasen.se: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&page=1&query=3C0998281
  10. Vi tar selvfølgelig ikke på glasset på en halogenpære. Vi bytter jo også andre pærer, så det burde jo bli likt uansett. Noen kunder bytter pærer selv, men i 90% av tilfellene er det vi som bytter dem. Som nevnt tidligere i tråden har vi forsøkt med en rekke anerkjente pæreprodusenter, uten at dette ser ut til å påvirke resultatet. Vi har ingen logisk forklaring på hvorfor det er slik, likevel er erfaringen helt entydig. Om andre har andre erfaringer er det jo fint, jeg kan bare vise til det vi opplever i praksis.
  11. Vel, vår erfaring er helt klar, H7-pærene har kortere levetid! Vi opplever dette i praksis når kunder med en rekke forskjellige merker og modeller kommer med sine biler. De fleste bemerker også at de synes de må bytte pærer ofte. Vi opplever ikke slike klager fra kunder med andre typer pærer.
  12. Nei, det er som jeg skrev i forrige melding; H7-pærene holder ikke mål! Det er ikke uvanlig å bytte pærer hver 3-4 måned på en del biler.
  13. Enig med JChE i at W8 / 8.1 er ganske så ubrukelig å finne fram i, men ellers bra. Legg inn Classic Shell, så oppleves W8 som om det er W7! Man kan bytte mellom W8 og W7-utseende om man vil. Programmet er gratis. http://www.classicshell.net
  14. Hei! Har en KA der el-vinduene ikke virker. Bakgrunnsbelysningen i bryterne slukker når man forsøker å bruke dem, og det høres et veldig svakt klikk inne i døra på førersiden. Jeg har blitt fortalt at dette er et vanlig problem, men ikke fått noen forklaring på hvor problemet ligger. Er det noen som har erfaring eller forslag?
  15. H7-pærene er en dårlig konstruksjon! Jobber litt på en bensinstasjon, og det er ikke noen forskjell på hvilke bilmerker eller modeller når det gjelder dette, så konklusjonen må være at det er selve H-7-konstruksjonen som er dårlig. Vi har heller ikke sett merkbar forskjell mellom Osram, Tungsram, Philips, GE, Biltema, Mekonomen eller andre merker. Det finnes noen Long-life pærer som er litt bedre, f.eks. fra Biltema.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår