Gå til innhold

Rustenchrysler

Bruker
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Rustenchrysler

  • Bursdag 01/28/1902

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Mangt
  • Modell (eks S4)
    144 DL
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1972
  • Yrke eller sivil status
    Håndarbeider og håndarbeider
  • Motor (eks 1.6)
    B20A
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Rust

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.maskinbutikken.no
  • Bosted
    Romerike

Rustenchrysler's Achievements

  1. Min 144 er et dårlig eksempel da den er et klassisk impulskjøp. Måtte nemlig ha 1972 mod 144DL med manuell kasse og ikke noe annet og kjøpte den første jeg hadde råd til som ble til salgs innen rimelig avstand, dro tidlig fra jobb og kjøpte enveisbillett med toget samme dag og var hjemme med bilen langt på natt:) Men har ikke angret på kjøpet i det hele tatt. Bare løp og kjøp deg en du synes er fin, du får ikke tapt enorme summer på det og får alltids solgt den etterpå. Byttet med en gang jeg kjøpte bilen kondensator, stift, fordelerlokk, rotor, tennkabler og tennplugger, kostet en drøy tusing. Bilen har alt i alt kostet meg godt under 30000 inkl bil, forsikring, eu godkjenning, togbillett og deler. Hvis det er noen andre her med meninger kan gjerne de føye til noe, er selv interressert i andres erfaringer.
  2. Kjører 144 min til daglig, men er jævlig glad for å ha en bil i reserve. Det gjør ingenting om du punger ut litt ekstra for en velholdt en. Det gjorde ikke jeg:) Har byttet bremserør og bremseslanger, eksosanlegg, radiator, vannpumpe, overløpstanklokk (som jeg nå har lært at er utrolig viktig at er i orden!), overhalt topp, byttet toppakning (som røk pga kokoing pga lekk overløpstanklokk!). Masse småting som blinklysbryter, noe elektronikk, plastdingser her og der osv. Har en del rust som må sees på før neste eu. Uansett hva jeg gjør så er det en 40 år gammel bil. Prøv å sammenligne med en 40 år gammel dass og et 40 år gammelt kjøleskap, de er ikke akkurat nye de heller. MEN når alt det er sagt er jeg superfornøyd med bilen og stortrives med å putre rundt. Og føles skikkelig bra når en ting som har vært i uorden blir på stell og alt er relativt lett å fikse på. Hadde f.eks. toppakningen ryki på chrysleren så hadde jeg knekt løs jekselen med cyanidampullen min i for å slippe å bytte:)
  3. Er nybegynner på volvo selv, men internett er et herlig verktøy. KG Trimning Har sett litt her, men er langt ifra lei orginalbilen min, ENDA. 140 fra 1972 er en nydelig bil som ikke lages noe mer, husk at hvis du skal ta helt av og bygge bøllebil av den vil du angre hvis du kaster ut alt det gamle. Senkesett skjønner jeg bare ikke. Det satt på bilen min når jeg kjøpte den så har det jo selv, men jaja neinei.... Når det gjelder hva som er bra etc, RING de som selger sakene og spør og grav. De er ofte ihuga fans selv med mange år i gamet og tilbakemeldinger fra tusenvis av kunder, en 10 minutters telefonsamtale kan spare deg for en kveld på google. Har hvertfall fungert for meg, fungerer også på andre ting enn bil. Velkommen til Classic Car Parts AS disse kara har stålpeiling på gammel volvo, men de leverer bare orginaldeler og liker det orginale.
  4. Takker for råd. Snakket med sønnen hans i dag og karen har ikke gitt opp håpet enda, men han sier at det er jeg som skal få kjøpe den når det kommer til det, gitt at jeg henter den og at de slipper noe mer plunder. Har ærlig talt ikke sett bilen, den står et stykke unna og føler meg som en gribb hvis jeg kommer og inspiserer før gubben vil selge. Er litt spennende da både far og sønn er så lite bilkyndige at de ser ikke om det er en b230 eller en 350 v8 under panseret, men blåser i sånne detaljer da denne er billigere enn noen hjemmemekka b230/b200 motor er på finn, og dette er en orginal motor i en bil som starter og går:) Får se hva jeg gjør når den står her, 2 alternativer: mekke og få godkjent og sende stratusen til høggern ELLER: slakte, overhale motor og sette i den rævkjørte 144 min.
  5. Heisann! Jeg har fått muligheten til å kjøpe en 740 som er nylig ikke eu godkjent pga rust av en pensjonist til en par tusen, men er usikker på hele greia. Er helt grønn på volvo men er ute etter en komplett B230 eller til nød en B200 motor uten turbo som starter og går pluss elektronikken til et prosjekt. Har fått råd av noen volvo "eksperter" i hytt og pine med advarsler om motorene i disse bilene og har forstått at det går an å få feil motor. "ikke kjøp b200CP, den ryker mongoakselen på" "Pass på at det er den med Adolf-veiva! hvis ikke er det bare å kaste" "ikke kjøp 87 modell, der er motoren bare drit" Er det virkelig så galt med disse bilene? Hukommelsen min blir dårlig når jeg får høre masse tøv fra noen som mener de har stålpeiling (ihvertfall når jeg har tatt de i grove usannheter tidligere). HVA er det jeg egentlig skal se etter igjen?
  6. Fikk byttet inn slangene igjen og kjøpte nye hos en av amazon/140 butikkene som passet. Nå går den med skilter så det spruter og har etter dette kun handlet av de som kan gamle volvoer. Kult å høre prate med folk som husker delenummere til forskjellige modeller utenat :)
  7. Hei! Jeg driver og gjør klar 140'en min til EU i morgen og oppdaget sent i går kveld, til min store forskrekkelse at de nye bremseslangene foran ikke passer. Det gjelder bremseslangen ifra rør-rør og ikke fra caliperen, den enden som skal peke "imot bremsepedalen" er jo F. meg metrisk, m10x1 istedenfor 3/8-20! Har ringt rundt i halve dag og alle har samme bremseslange heter Q46.001 overalt! De sier det er det samme på alle 140 fra 67-74, tom hos volvo var det ikke hjelp å få. Er det noen som har hatt samme problem? evt har noe tips om hvor jeg finner riktig slange? I denne omgang dreier jeg meg en overgang, men hadde vært greit å ha orden på det senere.
  8. Du må aldri si at det er et rør sveiset på spaken der! Si at du boret det, så får folk noe å lure på :) Er utrolig imponert av pågangsmotet ditt og håndarbeidet.
  9. Blir 10 ganger mer imponert hvis han er gift og har unger, et sånt prosjekt krever mer enn bare tid!
  10. Nei, opplæringen er god nok for at en fornuftig person klarer seg, ufornuftige personer hjelper ikke økt opplæring på allikevel. Noen av holdningene og oppførsel i traffiken derimot er ikke god nok, så mer holdningsskapning.
  11. Vi har en 99 modell V70 gående på rundgang i familien, som er samme bil som S70. Den begynner å bli dårlig på utseendet nå, men det har aldri vært tekniske problemer med den, nå har den slitt 450000km og er litt rusten, men det ser ikke ut som rusta spiser så fælt, det er bare brunt og interiøret er slitt og herpa. Det eneste som har vært noen ekstraordinær utgift på den er en del selvskyldt bulking, ellers INGENTING, skulle tro den gikk på magi. Har klokketro på at S70 er minst like bra bil. Se etter det vanlige, lite km, lite rust, regelmessig service, godt intrykk, ingen ulyd, etc. uansett hvilken bil du kjøper, du får sjeldent alt dette i 20-60 prisklassen, men se etter det likevel.
  12. Kan hende det var en nærvøs parkeringsvakt, de pleier å kjøre en fast rute i en diskret personbil og ta driveby bilder av parkerte biler, hvis en bil ser ut til å ha stått lenge på en maks 30 min parkering, så sjekker han kameraet, hopper ut av bilen og bøtelegger den og er borte i løpet av 5 sekunder for å unngå konfrontasjon. Var en gang en slik tok bilde av min bil dagen etter at jeg hadde fått bot samme sted, skulle gå bort og si hva jeg syntes om saken, men da var han lynkjapp til å stikke. Kan hende han trodde du skulle hevne deg for en bot han hadde gitt deg en gang, men allikevel merkelig oppførsel fra hans side.
  13. Her er en strategi som virker for mange: Kjøp en bil som: 1. Er Nylig EU godkjent evt er nylig ikke godkjent (prutegrunnlag) med noe du kan fikse selv som bremser e.l. som nåværende eier ikke tør røre og må sende på verksted som koster skjorta og ikke har råd, han er av den grunn oppgitt og må kvitte seg med bilen. 2. Starter og går 3. Er billig, mellom 1500-25000kr Og så: Bytt olje og filter av og til (dette klarer du selv) Hold bilen i live så lenge som mulig og bruk så lite penger som mulig på det. Overnevnte krever at du kjører pent, bruker clutch riktig, bremser og drar på så lite som mulig. Om bilen overlever en eu godkjenning til så er du good to go i 2 år til og da har du forhåpentligvis begynt å tjene ordentlig med penger og har råd til noe bedre etterhvert.
  14. Tror problemet ligger i dårlige holdninger, ingen tanke på at handlingene dine kan skade andre og kjører litt for tøft. Du kan ha så mye eller lite elektronikk du har lyst på. Sitter det en kar bak rattet som er sin egen største helt så er det et problem. I høst var det en ungdom i en skraphaug med for stor motor som dro forbi meg og masse andre i full fart, begynte å kjøre forbi i en uoversiktelig sving, lå i venstra hele sletta etter og dro rundt enda en uoversiktelig sving før han forsvant, midt i rushtida med høy risiko for motgående. Dette var i 80 sone som gikk flytende i 80 pluss og han forsvant fort. Jeg ble helt paff av synet, sikker på at det skulle smelle. Litt ekstrem akkurat denne her, men er overbevist at det er de som finner på slikt forårsaker mange dødsulykker.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår