Gå til innhold

sonois

Bruker
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om sonois

  • Bursdag 05/24/1986

Contact Methods

  • Bosted
    Råholt

sonois's Achievements

  1. sonois

    Hvit eksos

    Er det slik at en lekasje i registeret kan indikere defekt toppakning ettersom det blir for høyt trykk i kjølevannsystemet? Hvordan kan jeg estimere om det er for høyt trykk i kjølevannsystemet? Kjørte en lenger tur i går og da røyk det ikke lenger etter å ha kjørt en liten stund på driftsvarme, men det dugget en del på innsiden av vinduene når jeg skrudde anlegget på fullt. Men selv om det slutter å ryke betyr det at det ikke er noen problemer med toppakning. Kan det ikke være slik at røyken bare blir mindre synlig grunnet høyere temp??
  2. sonois

    Hvit eksos

    Ganske sikkert på at det er en lekk i registeret ja. Lukter kjøleveske og dugger når varmeanlegget står på maks.. Synes også det er litt unormal lukt på eksosen.
  3. sonois

    Hvit eksos

    Har en 97 carina som når det er "rått" i lufta ryker hvit eksos. Har enda ikke kjørt bilen over særlig lenger avstander enda, men har latt den stå til driftstemp. Det ryker mest frem til den når driftstemp hvor det virker som at det gradvis forbedres. Vet dette kan være ett tegn på topppakning. Men finner ingen majones på peilepinne eller under oljelokk. Bilen har en liten lekasje på kjølevann inn i kupeen (dugger smått på vinduene), men vanskelig å se om den bruker kjøleveske. Tipper det er grunnet komptank at kjøleveksa kan variere med en snau cm mellom hver gang jeg sjekker den. Har ikke mulighet for å utføre komptest med det første og avhengig av å kjøre bilen. Lurer derfor på om det er andre grunner til den hvite røyken. Vet at det kan ryke en del før katalysator går varm. Har en liten lekkasje i eksosen ett sted også, kan dette medføre at det kommer vann inn i katalysator. Hvis ja hvor lang tid på driftstemp før alt vannet burde bli borte. Btw: ser ingen variasjoner i temp på måleren men bilen har ikke blitt kjørt langt enda..
  4. Takker for svar, fikk skifta i dag etter en kort tur innom bensern..
  5. Skulle fylle på med kjølevekse i da, men gikk på en bommert. I garasjen fant jeg ei kanne (typisk kjøleveske kanne) og gikk utifra at dette var kjølevekse. Ser nå etter påfylling at det var noe kalt West frost, som vell er noe kondensfjernede opplegg.. What to do? Kan jeg kjøre med bilen og kjøpe frostvekse for så å skifte den, eller burde den stå (er 15min til nærmeste bensinstasjon)? Må jeg spyle ut kjøleveksesystemet?
  6. Akkurat, da sitter den nok på sammen med luftmengdemålern virker det som. Får bytten og krøsse fingra ;)
  7. BTW: finner ikke iat-sensoren, mulig at denne sitter integrert sammen med luftmengdemåler..?
  8. Synes det er rart om den skulle få for lite bensin. Har en lekkasje rett foran fremre lyddemper og der renner det ut bensin hvis jeg turner i ei god stund uten start. Men får prøve å få lest av noen feilmeldinger, vet ikke sjøl hvordan det systemet funker men er vell noen som forstår seg på det. Har forøvrig ingen problem å starte med varm motor. Kan muligens være pakkningen ved innsugsmanifolden. Har også begynt å oppleve lugging (nesten litt kveleaktig) ved pådrag spesielt ved lave hastigheter. Sjekka plugga i går som bare er noen mnd gamle og de hadde sota. Skifta plugger og lugginga er nå bedra, men fikk ikke starta bilen på morran i dag uten å bli taua i gang (funker ikke med startkabler).
  9. OK. Hvilket scenario ser du for deg som mest sannsynlig hvis det er slik at bilen får for mye bensin ved oppstart når den er kald (drukner). Har litt troa på at det er det som er problemet men ikke hva som er grunnen til det.
  10. Lancer GL. Tempgiver der sier du noe. Hvis den er gåen tror den fort at det er minus hundreogsnørrogførti, slik at den gir for mye bensin. Usikker på hvor den sitter hen men og hvordan den kan kontrolleres. CT og IAT visste jeg ikke om
  11. Bensin bil 1,3 liter 96 mod. Får ikke start ved moderat kulde (under 7-8 minus) etter at den har stått i rundt ett døgn. Batteri er nytt, nylig skiftet olje, oljefilter, plugger, pluggledninger og vakuumslanger. Starteren klarer å dra rundt motoren uten problem men ingen antenning, selvom jeg har god tenning på plugga. Får ikke start ved "hjelpestrøm". Får start på bilen ved å taue den i gang. Fyrer uten problem når det er mildvær. Første vinteren jeg eier bilen, så vet ikke om bilen har hatt samme problem tidligere vintre. Virker som at den får feil "mix" av luft bensin, men hvorfor da kun startvansker når det blir litt kaldt.??
  12. Akkurat, takker for svar. Fikk lurt til meg en dynamo, så ere bare å klemme innpå den og sette inn ett nytt batteri så får vi se om den fyrer og går mer enn 20 min :P
  13. Akkurat. Men startegenskapene var jo også ikke helt kurante. Var ikke lange betan jeg kjørte til butikken. Og når jeg skulle starte den etter å ha vært inne på butikken så hørte jeg bare klikke-lyder. Lurer derfor på om det kan være både starter og noe med dynamo.?? Eller kan det hele fiskes ved å bare skifte dynamo, børster eller spenningsregulator.
  14. Dynamoreima er fin og stram, og gikk fint når bilen gikk. Mens jeg hadde fart forsøkte jeg å sette den i fri og skru av motoren for så å starte bilen. Det startet ikke og jeg satte den i gir slik at den fyrte opp at. Så prøvde jeg å vri om starteren i fart med clutchen inne og bilen på tomgang, da kvælte bilen seg med en gang jeg så vidt vrei på nøkkelen. Startet jo opp igjen når jeg satte bilen i gir og slapp clutchen. Batteriet er nå flatt, men virket som at det hadde bra med strøm når jeg prøvde å starte den på butikken føre jeg ble tauet i gang. Da trodde jeg at det var starteren som hadde gått dukken, men da skal den jo ikke gå tom for strøm etter noen km. Kan en dynamodefekt medføre at man ikke får start på bilen selv når batteriet har riktig strøm og spenning.?? Kan det være noe som ikke slo inn i dynamoen når jeg ikke fikk startet den med nøkkel, som gjorde at den tømte seg mens jeg kjørte.??
  15. Startet opp og kjørte bilen til butikken, da gikk den helt greit. Men når jeg skulle starte opp igjen ville den ikke starte hørte at det "klikka" i startern, men det var ikke noe mere liv. Fikk en kompis til å taue meg i gang og da startet den fint. Men etter noen kilometer begynte den å fuske på lavt turtall. I det jeg skulle legge til bilen for å rygge den på plass så daua den helt. Den var totalt tom for strøm.. Kan jeg ha vert så uheldig at både starteren og dynamoen har gått dukken nesten samtidig.?? Har ikke helt forståelse over hvordan strømmen går. Er det slik at det er en elektromagnet i dynamoen som må slå inn ordentlig føre starteren drar (var det muligens dynamoen jeg hørte det "slo" i). Eller går det egen strøm til starteren, og dynamoen har ingen inputt. PS: en liten tileggsinfo. Når jeg kjørte bilen etter å ha dratt den i gang prøvde jeg ett par ganger å vri om på starteren med clutchen inne for å høre om den gikk rundt. Da kveltes bilen og jeg måtte lette på clutchen for å få den i gang igjen..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår