Gå til innhold

smismas

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om smismas

  • Bursdag 08/03/1990

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

smismas's Achievements

  1. Hei Har stadig store vanskeligheter med å få bilen i revers og 1. gir. Jeg kan tvinge girspaken inn i 1. men ikke i revers. Dvs. jeg havner ofte på 3. giret når jeg forsøker å sette spaken i 1. gir. Problemet er stort sett ikke tilstedeværende når motoren er varm, men om jeg har parkert med fronten inn på en parkeringsplass så risikerer jeg å bli stående i en 5 minutter før jeg får bilen i revers for å rygge ut. Har derfor begynt å parkere med girspaken i revers så jeg er 100% sikker p� at jeg kommer meg av gårde igjen. Problemet gjelder også når motoren er avslått, så om jeg ikke tar helt feil så utelukker vel det feil på clutchen? Er generelt en del slark i clutch og girene, men det er vel vanlig på en så gammel bil. Noen som har opplevd noe lignende eller kan dra en konklusjon på hva som er gale utifra hva jeg beskriver? Det hadde vært kjempe om jeg kunne fått en bekjent eller to til å titte på den istedenfor å levere den på verksted. I tillegg vurderer jeg å selge og bare kjøpe meg en ny bil, men må vite sånn ca hvor mye kjøper må ut med for å få dette ordnet så jeg får trukket det fra salgsprisen. For et par år siden opplevde jeg at bilen var vanskelig å få i revers et par dager. Noen dager etterpå fikk jeg satt bilen i revers for å rygge ut fra parkeringsplassen, etter dette fikk jeg den kun inn i 5. gir. Nå er ikke jeg noe ekspert på bil - men det viste seg at noe hadde forflyttet seg, slik at girene traff en vegg istedenfor å gå inn i sporene sine. 5. giret ligger visst på et eget spor så det var derfor det ikke ble rammet. Hendelsforløpet i forkant av det som skjedde den gang har vært annerledes enn denne gangen. Fikk dette ordnet på merkeverksted for snaue 2000 kroner, men er det reellt at det skjer igjen allerede etter 2 år? Mekanikeren sa at girkassen var i tipp topp stand så jeg tviler på den har fått større skader på 2 år
  2. Får dette fra en tid til en annen selv (carisma 98). Gir dashbordet knyttneven og det slutter umiddelbart, i mitt tilfelle tror jeg det er noe drit som har kommet seg inn i ventilasjonsanlegget selvom det høres ut som om det kommer fra området rundt speedometeret.
  3. Hvis det i ettertid skulle ha kommet noen og kikket på denne tråden (ser den er gammel og går ut ifra at det er ordnet nå), så kan jeg fortelle at jeg hadde akkurat samme problemet. Fikk sjekket både foringer og stager og you name it, endte med tauing til mitsubishi verksted hvor jeg forventet en regning høyere enn noen jeg hadde vært borti før! Det gikk heldigvis fint, det er en type "vegg" inni girkassen med spor for de forskjellige girene, denne hadde visst forskjøvet seg slik at når jeg girte - så gikk ikke forlengelsen av girspaken inn i sporene, men traff rett i veggen istedenfor. 5. gir på denne bilen er visst uavhengig av revers og 1.-4. gir såvidt jeg har forstått, derfor fungerer stort sett den og. Kostet meg 2000 kr på merkeverksted! Opplever noen andre dette problemet kan det være lurt å si ifra til verkstedet om dette "fenomenet" slik at dere slipper å betale de for mange unødvendige arbeidstimer. Er også kjent at foringene i giroverføringen tar kvelden på denne bilen og man kan oppleve samme problem.
  4. Jeg har mitsubishi carisma 98mod 1.6 :) Har vært storfornøyd helt til i morges! Da inntraff dette kjære problemet. Men det er verken girkasse eller clutch, det er som sagt kun foringene til giroverføringen. Evt hele giroverføringen eller overføringsstagen. Uansett snakker vi ikke mye penger og det er et relativt lite problem som er enkelt å fikse. Bilen vil si ifra i god tid før det skjer da den vil være litt småtreg å få i 1. og 5. gir (noen tilfeller revers)! Utrolig lettkjørt, grei på bensinbruk, savner eletriske vinduer ettersom jeg er snuser - ellers er alt toppers! Setene er ufattelig komfortable og det er GOD plass i bilen (dersom det trengs), uten at man får følelse av å kjøre en større bil. I tillegg er dette en enkelt oppbygd bil, slik at tilnærmet alle som har peiling på bil kan fikle med den dersom uhellet skulle være ute på et annet område. Bildeler er billig, og (vet ikke om dette kommer på alle modeller) skjørtene foran og bak er i hardplast slik at du slipper å legge ut mangfoldige tusenlapper dersom du er uheldig og kjører inn i en mur etc.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår