Gå til innhold

raggarball

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om raggarball

  • Bursdag 08/08/1968

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    V70
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    2002
  • Motor (eks 1.6)
    2.0T

Contact Methods

  • Bosted
    Elverum

raggarball's Achievements

  1. Hei Har aldri hatt Nissan bare så det er sagt, men har funnet meg en interessant 2001 modell Almera kombi. Den er tilsynelatende bortimot strøken, men det er to ting jeg ikke helt blir klok på. 1) Begge forskjermene er rustet, mye! Bilen ser ellers rustfri ut (bortsett fra liten boble på bakluka ved gummilista). Er dette noe kjent problem, og er det alarmerende for resten av bilen? Det er ikke hull, men det er store områder uten lakk og med en fin rusten overflate... Burde være en smal sak å pusse ned og fikse, men er mer som sagt mer skeptisk for om dette er en indikasjon på resten av metallkvaliteten i bilen. 2) Ved prøvekjøring virket alt stramt og fint, men jeg synes motoren var litt vel "daff". Skal sies at det er mange mange år siden jeg har kjørt noe under 180HK og turbo, så har ikke helt sammenligningsgrunnlaget. Skal visstnok være 90HK i Almeraen, men virket altså litt tam. Når jeg giret ned og ga flat pedal i 3 gir ruslet den pent og rolig oppover i turtall, tok en liten "pause" på rundt 3500-4000 rpm og dro jevnt videre. Skal det være sånn, en liten "pause"? Motoren virket helt fin ellers, men litt skeptisk til at den var såpass daff og "rusket" litt rundt 4000rpm. Ingen ulyder altså, men om jeg skal prøve å forklare så var det et sekund med feil blanding av bensin og luft akkurat der, så kom det seg igjen. Dette gjentok seg konsekvent hver gang jeg prøvde.
  2. Takk for svar. Jeg hadde en mistanke om at en vekselstrømsgenerator egentlig burde virke begge veier. Har lest litt om børster og sånt i haynesboka, og det kan kanskje høres ut som at det er der feilen ligger. Børstene var nok godt slitt i utgangspunktet (210.000 km), litt baklengs rotasjon satte fart på slitingen. Jeg antar at grunnen til at jeg får blinking og ikke konstant lys på ladelampen, samt at det er bittelitt spenningsøkning med motoren i gang uten at det er nok ampere er at børsene har noen "hår" med kontakt, men ikke tilstrekkelig kontakt. Det oppløftende er at børster og likeretter er en enhet bakpå generatoren til en overkommelig pris, ulempen er at jeg må demontere halve motorrommet for å få den ut :p Og til Einar, dette er multireim, spor på begge sider og iht til "trekkeskjema" i haynes boka. Det går helt fint å legge en kortere reim om en aksling mindre slik verkstedet gjorde, men det hadde altså noen utilsiktede konsekvenser. Spørsmålet er vel egentlig om det bare er børster som fikk aktiv dødshjelp eller om noe stort og dyrt tok skade.
  3. Hei folkens Hva skjer om en generator roterer "feil" vei? Gjelder en Volvo V70 2.0T 2002 Jeg har en "raslete" AC kompressor og spurte det lokale Volvo verkstedet om å bare koble reima utenom AC kompressoren siden anlegget er lekk likevel. Det gjorde de og alt var velstand helt til jeg var på vei hjem fra verkstedet (de hadde satt på en kortere reim og "bypasset" AC kompressoren. På vei hjem begynte ladelampen å blinke/lyse om hverandre og mer og mer elektronikk oppføre seg underlig. vifta kom og gikk osv. Kom meg hjem og sjekket at generatoren gikk rundt og at reima var stram nok. Etter å ha stoppet motoren og prøvd å starte den igjen var bilen "død", tilsynelatende likt tom for strøm. Etter å ha koblet fra batteriet og satt det på lading kikket jeg mer på reima og tenkte meg fram til at generatoren nå roterte feil vei av hva den egentlig skulle gjøre (den hadde en aksel mindre å sløyfe reima innom). Nå er ikke jeg noen elektriker og vet ærlig talt ikke om en generator vil virke like greit uansett rotasjonsretning, men det er vel noen børster og greier inni der som kanskje ikke liker å "børste" feil vei etter mange mange år i samme retning? Jeg ladet batteriet og kjørte "el bil" tilbake til verkstedet dagen etter, de reverserte operasjonen og koblet det som orginalt. Bilen har fungert greit igjen etter det, men så plutselig nå i dag skjedde det samme med ladelys osv. På vei hjem fra en tur på butikken begynner ladelampen å delvis blinke/lyse og bilen går til slutt tom for strøm. Lot moteren gå, og i det jeg koblet ut minusledningen på batteriet stoppet den prompte. Det betyr vel at generatoren ikke gir strøm (i det hele tatt)? Mye tekst her, men det jeg egentlig lurer på er om det at en gammel generator som plustelig en dag roterer feil vei kan ha gitt den aktiv dødshjelp. Er det noen deler eller oppbygging som tilsier at den ikke må/skal rotere "baklengs"? Det at ladelampen ikke alltid lyser konstant (blinker urytmisk), og at det er antydninger til ladestrøm (målte med voltmeter i sted), men ikke i nærheten av 13.8V og nok ampere til å drive bilen alene uten batteri. Som sagt kan jeg ikke en generators oppbygging, men "børste" høres ut som noe som er i kontakt med noe, og jeg tviler på at en gammel, stiv og sliten børste liker å børste "mothårs". alle tilbakemeldinger mottas med takk, kan hende jeg skal bruke det mot et allerede litt flaut lokalt volvoverksted for å sponse regninger på en ny generator siden det var forholdsvis kostbare saker (4500-5000Kr bare for delen).
  4. Samme bil som deg ja, 2002 modell 1.9D. Kjøpte plugger av merket Beru, var det som stod i og holdt i 8 år/100.000. Kostet meg en snau tusenlapp på Mekonomen.
  5. Tror det tok meg en time, kanske litt mer pga. en utfordring underveis. Var som du sier, løsne innsugsslangen og eksosreturslangen, 4 skruer og løft av. Hadde store problemer med å løfte den av, for der plasten møter metall i de fire innsugsrørene så satt den jævlig godt fast. Og det var ikke noen gode muligheter til å "vugge" den løs heller. Husker ikke helt hvordan jeg fikk den løs til slutt, men lurer på om ikke det var rå og brutal makt (dro/løftet alt jeg hadde) til den glapp. Mulig dette hadde vært lettere om motoren hadde vært varm før jeg begynte, metall utvider seg vel mer enn plast? Når det svarte innsugslokket først var av så var resten plankekjøring. Tror ikke jeg var spesielt forsiktig med å stramme de nye pluggene heller, dro til uten å overdrive noe... Pluggene kostet meg 1000Kr for 4stk, og brukte vel en god time. Prøver du tipset om å la motoren være varm før du prøver å løfte av lokket så det løsner lettere så er burde ikke jobben ta lang tid.
  6. Hei Jeg er den o lykkelige eier av noe fransk ingeni�rkunst, som ikke er laget for kulden i �sterdalen. En Berlingo 1.9D for � v�re n�yaktig. For � gj�re en kort historie lang, motoren "skar seg" som de kaller det her i dalen, etter en bikkjekald vinterdag i desember. Motoren startet fint i -25, men det var liksom et popp akkurat i det den startet, uten at jeg tenkte mer over det enn at "jaggu startet ikke isklumpen i kulda". N� var det s�nn at et eller annet oljeventilasjonsgreier hadde frosset (s� sa de p� verkstedet, visstnok kjent feil med denne bilen), med det resultat at oljen ikke sirkulerte, men ble pumpet ut det eneste hullet som faktisk er et hull... alts� oljepeilepinnen. Det var nok "popp'et" som kom da jeg startet den, peilepinnen som ble sl�tt ut. Siden dette skjedde i det jeg startet bilen, og du ikke ser det n�r du kj�rer, s� kj�rte jeg den til den skar seg. Det lyste riktignok tom olje mot slutten, men jeg kunne ikke stoppe akkurat der den begynte � lyse, men m�tte komme med til neste busslomme. Det var akkurat litt for lang, motoren bare dauet rett f�r, s� da var det bare inn med clutchen og trille opp p� fortauet. Da jeg kom ut av bilen s� jeg jo at det fosset olje under bilen, men det s� liksom ikke ut som at det kom fra bunnen av motoren som jeg hadde forventet, og i det jeg �pnet panseret... � fytti helvete. Det s� ut akkurat som du kan tenke deg at det ser ut i motorrommet n�r 4 liter olje har st�tt som en fontene opp peilepinner�ret. Fikk tauet den til verksted som ikke gadd � gj�re noe annet enn � tine den, ta den opp p� bukk og konstatere at motoren satt bom fast. Hadde pr�vd � dreie hjulene med bilen i gir. De gjorde ikke noe mer f�r jeg var villig til � satste anslagsvis 10-15 tusen p� et fors�k. Det fristet veldig lite der og da, s� bilen har st�tt i hagen siden desember. Det jeg lurer p�, jeg har vel 4 valg. Selge den (da kun for lommerusk), f� verksted til � reparere (10-15K), f� tak i ny(brukt) motor og evt. f� hjelp til � bytte (10K), eller pr�ve � finne ut hva det er i motoren som har kilt/brent/sk�rt seg. Jeg husker fra de glade mopeddager at n�r den skar seg s� var det � bytte stempel, ringer og evt. borre opp/polere sylinderen. Og var det enda v�rre, s� byttet du jo aldri hele motoren. Alt kunne fikses. Hva i motoren kan der v�re som har brent seg basert p� det jeg har fortalt? Stempler tviler jeg p�, for motoren var fremdeles iskald, og diesel er vel sm�ring i seg selv. Jeg har en k�bb�yide om at jeg kanskje f�r l�snet den med � fylle p� olje og slepe den i revers (alts� baklengs i 1.gir) s�nn at motoren vil g� baklengs. Bare for � f� l�snet p� det. Og at kanskje kanskje kanskje, s� vil ting l�sne n�r olje igjen renner "innimellom". Tips og erfaringer noen? Noen som kan antyde omtrent hva jeg skal pr�ve � f� byttet av deler i motoren, om jeg ikke bare skal kj�pe en ny(brukt) motor?
  7. Tenkte bare jeg skulle si hvordan det gikk :) Om det var glødepluggene? Ehh, ja. Den beste pluggen hadde 600 K Ohm, de andre lå opp mot 1 M Ohm. Det var Beru som stod i, og siden de har holdt i 8 år og 100.000km så kjøpte jeg Beru en gang til. Selve byttet var forholdsvis greit, og fant en grei instruksjon også. I dag er det -8 ute, og bilen startet og gikk som ei klokke etter ca 5sek gløding (til lampen slukket).
  8. Siden det nok uansett er en halvtime/times arbeid bare å få de ut for å teste, så tror jeg nok jeg kjøper og bytter uansett. Ser Biltema selger plugger til 99kr stk. Søppel eller greit nok?
  9. Da fikk jeg faktisk start på den etter å ha glødet i 3 runder helt til releet slo ut, for så å dra den på kontinuerlig på starteren i 90 sek og vel så det. Tenkte det var vært et forsøk, så fikk jeg heller lade batteriet i løpet av natten. Anyways, et helvete å komme til pluggene. Er jo fransk må vite :) Fikk i alle fall stappet multimeteret borti 2 av pluggene, og kan konstatere ca 45 Ohm motstand fra toppen av pluggen til motorblokka. Som noen sa, hvis normalen er rundt 1 Ohm, så er vel 45 Ohm i meste laget. Er det det som skjer, at motstanden øker med årene på glødepluggene? Men, siden bilen går nå så virker tydeligvis det andre. Da er det vel høyst sannsynlig pluggene som er årsaken her? I så fall er det bare å hente den franske verktøykassa og ta på de ekstra små hendene :)
  10. Heisann Har en Berlingo diesel som nå ikke starter i det hele tatt. Kan dobbelt og kvadruppelgløde den, og dra den på starteren i lang tid uten at det er antydning til tenning. Har blitt gradvis vanskeligere og vanskeligere å starte utover høsten, og har gjerne kommet til slutt etter 30-60sek på startmotoren, men i dag var det ikke antydning til liv. MEN, det oser "parafin" og ryker som fy så antar jo at det skjer noe riktig. Er det så enkelt som glødepluggene? At de gløder, men ikke nok til at det tenner f.eks. Hadde det vært noe galt med strøm, dieselfilter etc. så ville det vel ikke resultert i røyk ut av eksosrøret. Ingen røk uten ild :) Skal jeg bare stikke innom nærmeste bilsjappe i morgen og satse på at nye glødeplugger gjør susen, eller kan jeg bare starte dagen med å booke tid på verksted? Anyone?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår