Gå til innhold

FordProbeGT

Bruker
  • Innholdsteller

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om FordProbeGT

  • Bursdag 03/08/1991

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Friidrett
  • Modell (eks S4)
    Probe
  • Biltype (eks Audi)
    Ford
  • Årsmodell (eks 1995)
    1992
  • Motor (eks 1.6)
    2.2
  • Fylke
    Aust Agder

Contact Methods

  • MSN
    janerikbjorvatn@hotmail.com
  • Bosted
    Birkeland

FordProbeGT's Achievements

  1. Feilkodene var 1. Lean og 2. Rich holdt jeg på å si... Hvorfor skulle timinga være off? Har jo ikke vært ute med fordeleren så lenge jeg har hatt bilen og det var ikke sånn når jeg kjøpte an :-) Timing lampe? Mener å huske jeg fjerna en del drit fra den boksen når vi bytta dashbord...
  2. Alt for lenge siden update nå. Men ikke stort som blir gjort om vinteren desverre, men håper å få mekka litt på Proby i sommer :-) I sommer har jeg flere ting på lista over hva jeg har lyst til å gjøre med bilen. Skal prøve å få ut noe bilder av det som blir gjort :-) 1. Rustbehanle understellet (trengs å fjerne litt rust under bilen, samt forebygge!) Ellers på karosseriet er bilen veldig bra mtp alder og km-stand 20 år og 251 000 km! :D 2. Er interessert i å få alt av bremser strøkent! (sliter litt med Caliptere som henger litt og muligens kast i no skiver, er iallefall ikke fornøyd med bremsene slik de er i dag.) 3. Støtdemperne og fjærene bak begynner å bli litt slitne. Vurderte noe nytt, men så kom en kamerat av meg på en ide, å bruke noen brukte deler som vi har ståendes her oppe. Hadde vært moro å prøve å holde bilen mest mulig orginal såklart, og da slipper jeg å kjøpe nye! (dyrt!). Er dette do-able? 4. Føler toppdekselpakkningen samt bunnpannebakningen er relativt morkna! svetter en god del derfra iallefall. Har også noen små giroljelekkasjer som må sjekkes! men, byttet nettopp den, så det er iallefall nok olje på forløpig. 5. Vannlekasjen (fra "løvgrinda" og inn i bilen) Som nevnt før vil jeg få sett på. Mulig å bare plombere der? Demonterte delebilens forskjerm og renska opp det av drit som var. Hjalp ikke mot vannet for den! Så ikke helt hva som ellers kunne gjøres... 6. Når bilen er varm sviver den iblant lavere på tomgang som oftest mellom 500 og 750 (Skal ligge på 750 pluss minus 25 ifølge boka tar jeg ikke helt feil.) Iblant vil den nesten under 500 og! Har ingen problem med motorfusk ellers, komp testen gav også bra resultater! Prøver fremdeles å sjekke opp i dette. Feilsøkte motorkodene (morsekodene) fikk to feilkoder, lean and rich på oksygen. Altså lamdasonden, byttet den, men tomgangsproblemet er fremdeles der. 7. Ellers diverse småting og stelle pent med bilen slik at den rulller på veien i mange år fremover! :D Ingen planer om noe trim forløpig, tenker i første omgang på at alt annet skal være på stell og at bilen skal vedlikeholdes best mulig. :-)
  3. Sweet! :D På tide du får an på veien igjen nå ;-)
  4. Ikke allverdens planer for nå i vinter, blir lite skruing nå pga har desverre ikke alltids et sted å skru. Får iblant låne mine foreldres garasje heldigvis :-) Men til sommeren, da må det da bli masse skruing og mekking ! :D Prøver å la bilen stå mer enn vanlig nå om vinteren, vil jo helst ikke kjøre med den på det forbanna saltet : \ Jeg stusset også over de (siden min kamerat har som deg) men tror nok det er orginalt du :-)
  5. Takk takk :-) Aha.. stor sjanse for at problemet ligger der ja : \
  6. Her er en liten oppsumering av hva som har blitt gjort siden jeg kjøpte bilen :) Bare spør hvis det er noe noen vil at skal utdypes :D Med en gang jeg kjøpte den tok jeg en aldri så liten service på den, byttet olje m/filter, bensinfilter, luftfilter og plugger. Måtte også bytte høyre bærekule forran for å få den godkjent. Registerreimen byttet en kompis for meg på ca 200.000, byttet da også servo og dynamoreim. Varmeapparatet virket ikke ved kjøp, og viste seg å være mer tiltak enn og bare plugge i ledningene igjen. Formotstanden måtte byttes, det måtte styres en del med vaierne til varm/kald luftsreguleringen, men også vaierene til hvor luften skal gå. Varmeregisteret måtte også byttes. Radiator, dynamo, skiver og klosser forran og bak er også byttet. ABS systemet ble også feilsøkt, men dyre deler og vanskeligheter med å i det hele tatt skaffe de satte en stopp for det. Tok også et oljeskift igjen på ca 218.000, helte da også i QMI motorbehandling, siden jeg hadde hørt så mye fint om den :) Begge bærearmene forran er byttet, med styrekulene, håndbrekksvaierne er og byttet. Mye av dette har jeg fått hjelp med, og noe har blitt gjort på verksted. Så her kommer jeg til det vi har gjort helt selv :D Jeg, med hjelp av en kamerat eller to iblant :) Skaffet meg en Ford Probe GT 1989 delebil!! :D Ja, dere leste rett. Det kuleste hadde såklart vært å ha begge på veien, men myye rust under bilen, + at bremsene var det så og si ikke noe igjen av + en del mer... men bilen kostet forresten bare 1500... :D flaks kalles det! mye flotte deler som kunne brukes. Interiøret var pent i delebilen, mens det var mer slitt i min, fargen var også penere, den hadde vanlige sikkerhetsseler (min hadde elektriske som gikk frem og tilbake av seg selv, men de funka ikke :( ...) Setene var også penere, og førersetet hadde el. justering :D I tilegg hadde delebilen teppe :D mitt var revet ut av forrige eier...!? ... Planen var også å lydisolere bilen, hovedsakelig for å få bort vibreringen fra dekslene, slik at anlegget skulle høres bedre ut :D Bilene :D <3 Teppet blir fjernet fra delebilen. Her er bilen min ganske ribba, litt asfaltplatelegging har begynt :) Ledninger til anlegget skal også legges pent såklart. Den gamle setebeltefunksjone fjernes. Så til den skikkelige utfordringen, dashbordbytte, i og med at vi aldri hadde byttet så mye som et ratt engang får dette, så kan det kalles en utfordring :D Dashbordbytte ble vellykket, etter mye knot og rot fikk vi det til :) Måtte klippe og styre litt med ledninger siden det var litt forskjell fra delebilen. Men det ble bra! :) Så godt som alle dekslene, inkludert midtkonsollen, dashbord, seter, sikkerhetsseler og teppet ble byttet :D mye av bilen ble også lydisolert, var en del jobb, men var verd det :D
  7. Bensinfilteret er byttet for 30.000 siden :) Har et nytt liggenes som jeg skal hive i etterhvert :D Skifte bremsevæska i clutchen faktisk? høres sikkert smart ut ! :) Vurderer å bytte girkasseolje snart iallefall. Jess jess, man finner alltid småting å fikle med, som trenger å utbedres ;) Skal lage en liten post etterpå og skrive hva som er blitt gjort på bilen siden jeg fikk den. hehe, jess, skulle hatt ordentlig eksos altså! :D
  8. Merket også at tomgangen gikk litt penere! :D Flere sånne småting som er en fordel å bytte eller? :) Støtdempere og fjærer som nå sitter på er jeg ganske så sikker på at er de orginale... :p Haha, vilt klipp.. ;) Er ikke nødvendigvis bare ute etter mer fart, andre oppgraderinger og, Lyd, utseende, osv :) Fartsoppgraderinger går vel ofte ut over bensinforbruk liksom...? Forresten, hva hadde du gjort på bilen før det siste youtube klippet ditt? :) Jah, angående vindusviskerne... så er dem nå i "summer" position... vet ikke helt hva som er problemet, men hvis jeg skrur de av og på litt lavere ned, så går de ikke langt nok opp... x) Ikke det største problemet egentlig men Når det gjelder lakken... Er panser og tak nettopp blitt proffesjonelt lakkert, pga det så ganske forferdelig ut etter vi tok av de stygge klistermerkene på 1. bilde... falma osv... :-( Men det ble bare helt konge! skulle ønske jeg hadde hatt penger til å lakkere hele bilen, er et par småting med lakken som ikke er helt som det skal være desverre, er nok et stykke igjen til din ProbeGT! :D
  9. Har hatt en liten service på bilen nå :D Byttet Plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk :-) Skifta også Olje og filter, takk til Herefoss bruk for at den jobben var enkel :D (Får låne grava dems) :-) Slitte pluggledninger... trengtes å byttes, plugger hadde gått sitt intervall, mens rotoren og fordelerlokket byttet jeg mest bare for å gi tenningssystemet en fin service :-) Olja jeg bruker sees på bildet, burde jeg bruke en annen? Fikk bare beskjed om å bruke den første gang jeg skulle ha oljeskift, og har siden brukt den :-) Enda et pent bilde av skjønnheten :D
  10. Hmm, er ikke det et ganske tidskrevende arbeid? For tiden er bilen i bruk mandag-fredag fast (skole) og er kjekt å ha bil i helgene og, hehe :-) Men tanken har streifet meg!!! Får jo egentlig lyst til å bare kjøre på med oppgraderinger når jeg ser på din bil da ;-) Hmm, nytt tenningssystem? Noe annet enn orginalt tenker du da? Får man noe særlig igjen for det? :-) Har nettopp fått deler fra USA, nye plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk ser du, hehe :-)
  11. Sliter visst litt med bildene, jobber med saken... Skal få ordnet større bilder etterhvert!... edit: Da var bildene i orden :D
  12. Da får jeg vel prøve å lage en liten prosjekttråd på bilen min! :-) Bilen jeg har er da en Ford Probe GT 2,2 Turbo Intercooled 1992 mod. Bilen på kjøpsdagen, dekket av stygge klistermerker :-( For litt over 2 år siden var bilen for meg en drømmebil, og for litt over et år siden, gikk drømmen i oppfyllelse! :D Kjøpte meg da en sliten Probe for 15.000... Det kan virke lite, men det var en del å gjøre. Teppet var revet ut!?... Bilen manglet servicehefte så reg. reim og diverse måtte jo skiftes. Bilen var i tilegg avskiltet og ikke eu-godkjent. osv, osv!!! Tross alt dette var jeg fast bestemt på at dette var bilen jeg ville ha :-) En svart 1. generasjons Probe er ikke så lett og få tak i, så var mer enn fornøyd jeg :-) Km standen ved kjøp var 197 500. Bilen i dag, polert og nyvasket med 230750 km på telleren :-) 1 år er gått og mye er gjort. Ikke bare av meg, siden jeg desverre er lite mekansik kyndig! For 2-3 år siden visste jeg knapt hva ei registerreim var! Men så fikk man lappen og ble litt mer interessert ;-) Kommer til å skrive og forklare hva som er gjort med bilen senere, nå vil jeg skrive om hva jeg har som mål å få gjort med bilen. Jeg bruker bilen som kjørebil, og jeg har ikke noen planer om å kvitte meg med den :-) For tiden er den i god stand, men har ting jeg tenker på å få gjort. - Fikse eksoslekasje - Bytte Hovedsylynderen - Ha en liten Service igjen! Olje, plugger + Div. - Støtdemperne og fjærene begynner å bli litt slitte... - Rustbehandling under! Er forholdsvis okei til alderen, men skal behandles! - Bygge om litt i bagasjerommet kanskje? - Få anlegget helt på plass! - Har en bulk på bilen (var der da jeg kjøpte den) Fikse denne? - Fjerne AC en gang muligens? (Eller i alle fall fikse den) Tar bare masse plass og veier et tonn... - Bytte tåkelyktene - Bytte baklyktene, har alltid foretrukket Ford Probe LX sine lykter, men vil uansett bytte pga mine er sprekt - Litt helligdager her og der, så muligens noe lakkering! :-) - Tips til oppgraderinger? :-) ... Mer kommer nok :-) Jeg kan som sagt ikke altfor mye om bil, men prøver mitt beste, får hjelp av kompisser iblant såklart :D Har lyst til å beholde og kjøre med bilen, samtidig som jeg holder den vedlike og kanskje forbedrer tillstanden dens :-)
  13. Er faktisk ikke helt sikker p� n�r det oppstod, jeg merket det for ikke s� lenge siden egentlig, pga jeg s� at spenningen falt, men misstenker at det har v�rt sm�problemer med turtallet ei stund egentlig. Hmm... den har jo ikke andre "symptomer" enn det jeg har sagt egentlig, f�ler den sviver greit ellers. Fordeleren satt p� plass den, og kunne ikke finne noen lekasjer... Begynner � lure mer og mer p� den tomgangsregulatoren jeg... Ender vel kanskje opp med at jeg setter an p� verksted og ber de finne ut av det
  14. Takk for svar! Men du, jeg tror ikke at det er lekasje, du skjønner det ser ut som om de har fikset akkurat det du snakket om (før jeg kjøpte bilen) ser ut som om noe limgreier eller et eller anna... turtallet jager ikke opp og ned, holder seg på 500... noen ganger like under og noen ganger like over, de gangene det er under merkes det også på ladinga til dynamoen... alt kjølevannet ble nettopp byttet siden det er akkurat satt inn ny radiator + varmeregister (på verksted) hva kan det da være? Plugger? pluggledninger? luftmengdemåler? Tomgangsregulatoren? :-)
  15. Hei! Har en Ford Probe GT 1992 mod. I det siste så har den begynt å svive ganske lavt på tomgang, lavere enn før iallefall! Og noen ganger går viser dette seg også på spenningsmåleren siden dynamoen lader lavere når den sviver så lavt, men en gang jeg gasser litt på, er alt normalt, og ellers når jeg kjører. Men jeg vil jo gjerne ha ting i orden, så hva kan være problemet? tomgangsregulator? MVH Jan-Erik Bjorvatn
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår