Gå til innhold

Kjakan2005

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kjakan2005

  • Bursdag 09/06/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Kjakan2005's Achievements

  1. Har en Audi A2 hvor bakluken ikke lar seg åpne på normal måte. Man må bruke den manuelle åpneren på innsiden av luken (som kan være vanskelig å komme til når det er mye bagasje der) for å få opp bakluken. Er med andre ord ikke mulig å åpne luken opp på normal måte. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre (evnt kjøpe en ny del som jeg enkelt kan skifte ut, kjedelig å betale i dyre dommer for fix av dette på dyrt verksted)...
  2. Har en 07 Ford Focus. Jeg har et 2x2 cm stort område med rust på bakre hjulbue (godt tilgjengelig område) som jeg vil gjøre noe med. I steden for å sette den på lakkverksted ønsker jeg å lære meg dette. Min skissert min plan under, og ønsker tilbakemelding på om dette er en god måte å gå fram på. 1. Rense hele området på bakre hjulbuen ren for skitt, kjemekalier, poleringsmiddel osv. Bruker et rensemiddel jeg kjøpte i en lakkbutikk på St.hanshaugen i Oslo. 2. Skal punktsandblåse område med rust (og litt rundt de 2x2 cm'ene) for å fjerne rusten. 3. Bruker fint sandpapir på område som skal lakkeres (igjen, pusser ned litt mer enn kun de 2x2cm) 4. Bruker primer på området som jeg har pusset ned med sandblåsing og sandpapir. Dette er en standard primer på sprayboks som jeg har kjøpt på nevnte lakkbutikk i Oslo. 5. Bruker Hagmans Stålplast micro som 2-komponent epoksy sparkelmasse for å få et jevnt lag før jeg begynner å lakke. Håper jeg finner ut av blandingsforholdet mellom de to komponentene (skal visstnok være kun 2-3% herdende masse). Etter at det har størknet pusser jeg ned med fint sandpapir for å få en jevn flate før lakking. 6. Jeg sprayer på grunning. 2-3 lag, hvor jeg for hvert lag sprayer litt lenger/videre utover. Tenkte å maskere områder som ikke skal lakkes, evnt bruke en papplate med hull i midten for å sikre at jeg ikke sprayer mer enn nødendig. Vet ikke helt hvor lenge der er mellom hver lag, men antar at hver lag må størkne (tar kanskje 30min?). 7. Sprayer på farge (samme farge som lakk på bilen naturligvis). Tenkte å gå fram på samme måte som under punkt 6. 2-3 lag. 8. Klarlakk (samme framgangsmåte som under punkt 6). Antar at hver lag med klarlakk skal størkne ordentlig før jeg legger på nytt lag. Er dette en god framgangsmåte? Hvis ikke, hva burde jeg i så fall gjøre annerledes? Vil jeg nå være sikret mot at jeg ikke får rust igjen på dette stedet (hva er det strengt tatt som beskytter for rusten, er det lakken, eller grunning/sparkelmassen?).
  3. ingen som har tips til hvor jeg kan få fikset små lakkproblemer? behøver ikke være et stort sted, kan gjerne være et lite "freelancer" sted...
  4. Jeg har en Ford Focus 07 st.vogn som jeg tenkte jeg skulle være litt snill med, og få understellsbehandlet. Ser det er litt rust under bilen (mest bak), og sikkert lurt å være føre var nå. I tillegg har jeg to steder hvor lakken er flasset av på bilen, snakker om områder på ca 2 x 2 cm. Noen som vet om et sted som både fikser lakk og rustbehandling i Oslo-området? Tar gjerne imot tips til steder som er gode og ikke minst rimelige på lakk og-eller rustbehandling i Oslo-området (må ikke gjøre både lakk og rust, men en fordel selvsagt)
  5. ingen som har noen dekk på hvilken som helst type felg?? det meste av interesse, bare det passer på bilen...
  6. Ønsker å kjøpe noen så rimelige vinterdekk som mulig. Samme om de står på stål eller alu felger. Må være vinterhjul (pigg eller piggfri), dekkene kan være godt slitte men ikke helt nedslitte. Dekkene må passe til en BMW 3-serie (2002 modell), dvs med 5 bolter. Fordel hvis dekkene er i Oslo-området, siden jeg trenger dekkene omgående.
  7. BMW skulle ha utrolige 96000 for å fikse denne skaden. Siden bilen kostet 100 000 for noen mnd siden vil forsikringsselskapet gi meg kontantoppgjør...passet meg utrolig dårlig egentlig.
  8. Har lagt til et par bilder (som sier mer enn 1000 ord). Legg også merke til at panseret er litt skadet. Sett i lys av bildene, hva er da svarene på mine opprinnelige spørsmål?
  9. Har en 318 stasjonsvogn som har blitt krasjet som har gjort at følgende er skadet; venstre foran og baklykt, liten bulk på panseret (4cm), bulk i venstre forskjerm (ca 15cm bulk), karrosseri rett under venstre baklykt ødelagt i tillegg til at litt av plasten i støtfanger foran og bak er gått i stykker. Bilen er 2002 og koster ca 100,000kr (før skader). Har 70% kasko (1 år) forsikring. Spørsmålet er hva jeg burde gjøre med disse skadene. Skal BMW-verksted fikse det, kommer det sikkert til å koste veldig mange tusenlapper, men kan kanskje alternativt finne noen rimeligere verksted som kan rette ut bulkene og sette inn nye lykter (som jeg sikkert kan skaffe for en billig penge på bruktmarkedet) etc. Noen tips til hva jeg burde gå for - forsikring eller ta dette utenfor forsikring? I tillegg lurer jeg på om det er noen som har gode tips til verksteder etc som jeg burde vurdere for å fikse opp bilen. Bor i øyeblikket i Hemsedal og Gol, så tar gjerne imot tips til steder i nærheten her. Kan også være aktuelt å kjøre den til Sverige hvis det er mye rimeligere. Tar imot tips med takk!
  10. Har en 2001 E46 318 stasjonsvogn. Jeg lurer på om det er noen som har noe erfaring eller kunnskap om mulighetene til å ettermontere ryggesensor på en slik bil. Er dette noe jeg i så fall kan gjøre selv? Har undersøkt på ebay.com, og man kan få kjøpt en ipod-løsning hvor man får en docking løsning til ipod´en i "askebegeret" (til høyre for sigarettenneren) hvor ipod´en kan styres fra Radioen. En annen løsning er en boks med løs ledning som kobles i en ipod. Begge løsningene baseres på at man må koble opp mot cd-skifter koblingen på cd-spilleren. Noen som har noen kjennskap til disse to løsningene, og evnt vet noe mer om hvordan man gjør slik montering?
  11. noen som vet om bra forhandlere som er sikre å kjøpe bil fra i Tyskland?
  12. Jeg trenger en mindre stasjonsvogn og har vurdert eldre Passater, Audier og flere andre merker. Nå har jeg begynt å vurdere import av bil for å få en bil innen de prisrammer jeg har. Jeg vurderer Octavia TDI 105 hester 2005 modell. Grunnen til at jeg anser Skoda Octavia for å være aktuell er: - fra og med 2005 kom faceliften (dvs fronten som ser betydelig freshere ut enn Tour-utgavene) - relativt lavt Co2-utslipp (noe som påvirker avgiftene i høy grad), 138 for denne aktuelle bilen - grei nok ytelse og bedre enn biler jeg har vurdert tidligere (som er Passat fra 2003, Audi a4 2002 etc) Ulempen er først og fremst bryet med å kjøpe i tyskland (kan uansett være interessant å gjøre dette nå ettersom jeg har tid til å gjøre det). I tillegg er jeg usikker på om biler i Tyskland er like godt karosseribehandlet (rustbehandlet), biler som selges i Norge er ofte ekstra tectylbehandlet). Noen som har noen meninger om Skoda Octavia 105TDI 2005 er en god bil å importere, hva jeg burde se etter, om dette med rust er et problem +++ Tar i mot tips og innspill med takk!
  13. Nå har jeg prøvd A4 (102hk bensin), Passat (bensin 115hk) og Passat (105 diesel). Alle 2002 eller 2003. Synes dieselen-motoren var overraskende mye sprekere enn bensinen til Passat. Audien var veldig trang i forhold til Passaten (ikke så rart når den er mindre fysisk). Sånn sett er Passat dieselen mest aktuell, men disse ligger noe høyere i pris. Noen andre forslag til biler jeg burde vurdere? Jeg har nevnt Astra (2005), men hva med en eldre Saab st.vogn 9-5 (kanskje 2001), Saab 9-3 sedan fra 2002-2003, Ford focus st.vogn eller noe lignende? Noen som har noen meninger?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår