Gå til innhold

XardasKSP

Bruker
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om XardasKSP

  • Bursdag 10/16/1988

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    530 iA
  • Biltype (eks Audi)
    BMW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2003
  • Motor (eks 1.6)
    231 HK

Contact Methods

  • Bosted
    Skien

Profile Information

  • Gender
    Male

XardasKSP's Achievements

  1. Anbefaler alle som vil ha noe sinnsykt å kjøpe seg en feriebil i utlandet, man trenger ikke bilen i Norge uansett med mindre man har lyst å miste lappen eller til og med bli bura inn. Mye bedre å få kjørt "seg" i 2 måneder (eller mer om man kan ta 24 dager flexi + vanlig ferie) i Tyskland/Polen eller resten av Europa med unntak for Sveits (med mindre man ønsker å bli gjeldsslave etter fartsboten) og Frankrike hvor de faktisk også tar lappen. Uten å betale engangsavgifta dermed kunne jeg kjøpe noe "sinnsykt" for litt under 130 000 NOK (15 000 euro): En E65 BMW 760i V12 445 KM 2005 modell Indvidual med absolutt alt som fantes av tenkelig utstyr i 2005.
  2. Jeg er ingen mekaniker så når det gjelder den tekniske tilstanden på bilene bør du ta med deg en bekjent spesialist eller bruke NAF test. Ellers så vil jeg tro at km-stand ikke er avgjørende men heller måten bilene er blitt ivaretatt på og hva som allerede er gjort fra før av. Det er vanskelig å si hvilken av disse bilene noe ryker på samtidig som mye avhenger av hvordan du selv vil behandle bilen når den er i ditt eie. Ellers er det alltids prutepotensiale da slike biler som er lite økonomiske med tanke på forbruk er ikke veldig lettsolgte, men når de kommer i denne prisklassen kan de jo bli kjøpt av en entusiast som ikke har 500 000 liggende. Men selvfølgelig prutepotensialet er ikke det samme som på råe biler med 300+ HK til 300 000 - 600 000 da disse blir ikke kjøpt av barnefamilier og "rasjonelle" folk, imens milionærene vil ikke ha brukt. Dermed er det kun "bilfrelste" med en del penger på bok som blir igjen som potensielle kjøpere. Uansett prute er alltid lurt det verste som kan skje er at noen sier "NEI ikke en krone billigere for f".
  3. Tenker at det blir vanskelig med bedre kombinasjon av komfort&sport på norske skilter enn det her under 100 000: BMW 535 iA http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46288278 Volvo S80 T6 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46238758 BMW 740iA http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46227682 Ellers anbefales å komme seg ut av rikets grenser før man har det morro med bil.....
  4. @sven410 "Våre folkevalgte har et budsjett som skal gå opp, så et stedmå de hente midlene for å få dettil, og bilen er et enkelt sted å begynne." Altså mitt store poeng er at de kan gjøre det mye lettere og mer rettferdig ved å øke MVA fra 25 % til 26 % eller 27% da blir det rimelig og rettferdig fordelt på alt inkludert biler. Dette er noe som til og med AP kan forstå. Mitt poeng er å få med sosialistene på den ideen (fordi det er lite sannsyling at FrP vinner valget i det nærmeste fremtid) for da har vi vunnet saken og HK-avgifta blir avskaffa hvis folk som stemmer AP osv. også vil synes det er en fornuftig idee. For da blir regjeringa nødt til å gjøre dette om deres egne velgere ønsker det, med mindre de vil at velgerne skal gå til FrP i protest....og man kan da også starte folkeaksjon for omlegging av de urimelig høye bilavgiftene som blir støtta ikke kun av FrP og Høyre velgere men også av de som stemmer AP....
  5. Jeg skal finne noen bekreftede fakta om snittinntekten i Tyskland og priser på ulike biler, men forskjellene blir selvfølgelig størst på de som har mest HK på noen blir det horrible forskjeller spesielt på bruktbiler slik at en tysker kan kjøpe over 3x bedre bil enn en nordmann for sin snittlønn (Altså en sportsbil som nordmannen måtte ut med 3 norske snittlønner for og som tyskern får for 1 tysk snittlønn). Men hvis man tar et gjennomsnitt så vil den ligge nærme det at tyskeren kan kjøpe 2x bedre bil en en nordmann for sin snittlønn. Og det du skriver om faren for at vi får en trafikk som i England, det er umulig altså i England bor det nesten 50 millioner mennesker på et km2 areal som er mindre enn Norge. I Norge har vi nettopp som du sier så mange biler som det er behov for og det blir ikke betydelig flere biler om avgiftene går ned fordi det er ikke mer enn 4,9 millioner nordmenn det blir ikke 50 millioner nordmenn med det første.... kanskje Danmark kunne begrunne en frykt for avgiftsnedsetting men også det ville ikke være velbegrunnet (8 milioner dansker og et lite land arealmessig men likevel "stort nok") men ikke Norge. Den største forskjellen vi ville se ved å kutte ut HK-avgift ville vært at A til B førerne ville sitte i nye lavforbruks biler fremfor gamle lavforbruks biler (som likevel har høyere forbruk) og at alle bilentusiaster ville fått realisert sine innerste bildrømmer slik de tyske bilentusiaster får gjort (i hvert fall alle som har jobb med "snittlønn" og prioriterer bil fremfor flott hus og alkoholforbruk&fest). Dieselboomen skyldes nok heller det at dieselbiler kommer rimeligere ut av avgiftssystemet enn bensinbiler og fordi de har lavere forbruk og er da spennende for A til B førerne. Så gjerne innfør NoX avgift som blir på linje med Co2 avgifta hvis HK-avgifta blir borte på alle biler. For øvrig når det gjelder Oslo og Bergen osv. hvorfor ikke innføre storbyavgifter på bilbruk i byen osv. det vil fungere bedre enn en landsdekkende HK-avgift. De fleste bilentusiaster har nok ikke noe behov for å kjøre bilen sin i køen i Oslo, personlig om jeg skal noe i Oslo så ville jeg heller parkert bilen utenfor byen og tatt kollektiv trafikk inn til byen for det blir raskere. Det er ikke akkurat i storbyene at vi koser oss med kraftige biler vil jeg tro =D
  6. Du får da velge BMW 7 serie G-power med V12 og 725 HK, men morfaren får seg en pen regning om han skal ha den på norske skilter. Et annet alternativ er BMW M5 Hurricane. Ikke kjøp SUV selv i versjoner som koster 1,5 mill NOK i Norge er de ikke raske nok til at ikke en "standard" brukt Mercedes S600 til 483 000 NOK lett forbikjører dem på autobahn.
  7. Greit nok men du har ikke tatt stilling til det om du synes det er greit at det i forhold til inntekta skal koste over 2x så mye for en Nordmann å kjøpe en god bil enn det koster for en Tysker. Det ville vært forholdsmessig tatt snittinntektene i betraktning om vi kutta ut HK-avgifta og lot vekt og Co2 avgifta bli som dem er. Da kunne vi hatt det bare litt dyrere enn Tyskere å kjøpe bil. Og når det gjelder økning i "vekstfenomenet" jeg tror ikke folk i Norge kommer til å kjøpe mange flere biler enn de gjør i dag om bilene blir rimeligere, tror heller ikke at "hr. gjennomsnitt" som skal fra A til B vil kjøpe en bil med flere hundre HK og stort utslipp bare fordi bilene blir rimeligere. Han vil nok tenke på at han fortsatt skal ha en bil som har lav forbruk så han slipper å ha en skyhøy bensinregning, men kanskje han kjøper seg en nyere utgave av en "rimelig bil", men da vil han jo kjøre den istedet for den eldre bilen med større utslipp. Folk kloner seg jo ikke og kjører to biler på engang bare fordi det er rimeligere å kjøpe en bedre bil. I Tyskland har de 80 milioner mennesker og det har ikke ført til noe superforbruk at de kan kjøpe biler som er over 2x rimeligere i forhold til deres snittinntekter enn det bilene er for Nordmenn med norsk snittinntekt. Og en økning i MVA fra 25 % til 26 % eller 27 % vil jo redusere "veksten" tilsvarende på andre områder så det vil komme nøytralt ut for miljøet, nøytralt for statskassa og endelig rettferdig for oss bilentusiaster. Jeg forstår ikke hvordan noen ikke kan være enig i dette at det er ikke rimelig at folk med bil som hobby skal betale betydelig mer enn alle andre til statskassa, la oss få en mer rettferdig fordeling ved å justere MVA....og ikke fortell at det vil være ugunstig for den norske industriens konkuransedyktighet fordi varer til export er MVA frie....
  8. Leste noen inlegg her og det er helt merkelig hvordan folk i Norge reagerer på fartsgrense overskridelse og mener det skulle vært høyere straff. Det er jo helt urimelige bøtesatser og grenser for å bli fratatt førerkortet allerede.... F.eks i Polen kan jeg kjøre i 190 km/h i 100 km/h sonen og jeg får kun en bot på under 1000 NOK omregnet fra PLN og ikke tale om å miste lappen (man mister den ved 200 km/h i den sonen), teoretisk altså for jeg har ikke blitt tatt =D Og 100 km/h sone er det på vanlig tofelts vei, på 4-felt som ikke er autobahn er det 120 km/h og på Autobahn (takket være fotball EM så er det snart Autobahn over hele Polen) er det 140 km/h og det gis ikke bot for 150 km/h og man taper ikke førerkortet uansett hvor fort man kjører på autobahn. For å ikke snakke om Tyskland da som må være alle bilentusiasters drømmeland. (Jeg aldri i livet blitt tatt for hastighetsovertredelse av politiet (skjønner ikke hvordan folk klarer å blir tatt i fotobokser, navigasjonen varsler jo hvor det er fotoboks og hvis man ikke har det så er det jo skiltet) selv om jeg var nærme faktisk i Norge noe som kunne endt i saftig bot (kom ut av en sving i 80 km/h i 60 sone og så politiet og bremsa med engang før de rakk å trykke på måleknappen). Man må være årvåken på veien spesielt hvis man kjører litt over fartsgrensa da kan man faktisk rekke å se politiet og bremse før de trykker knappen for måling og hvis man ikke har god nok refleks til å bremse før politiet måler så betyr det at man kjører uforsvarlig for man hadde ikke klart å rekke å bremse før en virkelig hindring i veien. Og man skal alltid ha full fokus på kjøringen ikke på mobilen eller pasasjerer i hvert fall om man skal kjøre litt raskere.....).
  9. Altså jeg stemmer jo FrP ikke later som =D, det jeg ville frem til var at andre som ikke gjør det kunne gjort det på meningsmålinger for å få regjeringen til å gjøre noe for nivået på engangsavgifta er jo en blodig urettferdighet som rammer alle bilentusiaster. Men hvorfor mener du at HK-avgiften ikke bør fjernes helt? Det har jo absolutt ikke noe å si for miljøet, det er Co2 og Vekt avgiften som er de eneste som kan forsvarlig forklares med hensyn til miljøet (Men Nox i dieselbiler er jo mye mer skadelig enn Co2). Og hvis du er redd for at noen fullaster en bil med mye HK slik at den forbrenner mer så er det jo bensinavgift....for økt forbruk. Og hvorfor i all verden mener du at avgiftsnivået på biler i Norge ikke bør senkes? Synes du det er rimelig at bilentusiaster skal betale mer i avgifter (som ikke brukes på vei) enn andre folk som har andre hobbyer? Hvis du er redd for at staten vil få problemer om man tar 10 miliarder bort fra statskassa hvert år (Det er totalt 19 miliarder den får inn via engangsavgift) så kan dette hjelpes ved å øke MVA fra 25 % til 26 % eller 27 % på alle varer (da inkludert biler) og det vil være like meget i statskassa imens folk som har bil som hobby vil få en fantastisk skattelette..... Merverdiavgifta gir statskassa nesten 200 miliarder årlig så en liten økning er nok for å kunne gjøre HK-avgifta til en vond og snart glemt historie og Vekt + Co2 avgifta kan bli som den er i dag. På den måten burde ingen være skadet ikke engang miljøaktivister og hardbarka sosialister....og bilentusiaster ville endelig få noen normale priser slik at man kan sammenligne inntektsnivået og prisen på bilen, med det tyske inntektsnivået og prisen på bilen og komme til en noenlunde rimelig resultat. Det er jo blodig urettferdig at en Tysker kan kjøpe over 2xbedre bil for lønna si enn det en Nordmann kan (snittlønn). Hvorfor skal vi som har bil som hobby betale mer enn andre, synes AP og SV tilhengere at det er riktig ut fra et sosialistisk synspunkt å diskriminere bilister? Jeg vet at også Høyre og Venstre ikke har gjort noe med avgifta men de sitter ikke med makten i det siste da....
  10. Den artikkeln om å holde seg langt unna utenlandske biler hjalp veldig med å avklare saken. Eneste alternativet for å kjøre i Norge er altså å ha den berettigede onkeln med i bilen og det går jo ikke for han bor i Polen så desverre dette blir det ikke noe av :( Utinget er jo hele engangsavgifta..... Men det er jo en idee å bosette seg i Sverige og "utflytte" Norge så ha en jobb i Norge nærme grensa.... Synd at foreldra mine valgte i sin tid å flytte hit og ikke til USA, disse bilavgiftene er det suverent (utenom Danmark) mest urimelige som kan ramme en bilentusiast. Også bringer de bare 19 miliarder per år i statskassa.... Man kunne satt opp MVA fra 25 % til 27 % på alle varer og sluppet den avgifta i sin helhet imens statskassa hadde fått inn like mye penger.... Hvorfor skal man flå bilentusiastene det er jo rent urimelig at en Tysker (medregnet inntekstforskjellene på snittlønna) kan kjøpe seg over 2x bedre bil enn en Nordmann (hvis vi tenker på skikkelige biler med mye HK). Imens f.eks båter blir ikke ilagt engangsavgift og får til og med avgiftsfri diesel, det må være noen båtentusiaster i AP.
  11. Jeg antar at jeg vil tape ca. 20 000 PLN (nesten 40 000 NOK) hvis jeg skal ha den solgt raskt etter 2 måneder (i hvert fall på Mercedesen, litt mer på BMWen). Det er "litt" flere mennesker i Polen enn i Norge så heldigvis litt lettere å få solgt til en bilentusiast der som har råd. Men vurderer jo selvfølgelig en bil jeg skal ha i Norge etterpå og tenkte meg noe slik: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31669705 en Mercedes burde jo kunne gå 500 000 km før den "faller sammen" håper jeg da. Den må bare få på S600 merke på bagasjeromslokket og V12 biturbo på sidedørene hehe, liker ikke "Janteloven" om at det ikke skal stå på bilen hva den er =D
  12. Fordi jeg er ikke glad i 2 dørs biler, de ser på en måte ikke så eksklusive ut + det er ikke mulig å ha med 4 personer på tur rundt omkring (som f.eks Nederlandstur). BMW 5-serie holder seg ikke godt i vinden på autobahn hvis det er sidevind og BMW M5 har jo det samme karosseriet, men kanskje de fiksa noe spesielt i den slik at den er mer motstandsdyktig i vinden. Jeg har i hvert fall alltid likt veldig godt de store klassiske limousiner (akkurat like meget som jeg ikke liker stasjonvogn og SUV) de har en slags "klasse", men liker ikke så godt langversjonene de ser "altfor lange ut". Vet du hvor jeg kan finne data for 100-200 km/h eller 0-200 km/h for Mercedes S600 2006+ modell og/eller BMW B7 Alpina?
  13. Man kan jo ikke kjøre hele året da, "turisten" altså eieren ville kunnet kun kjøre 184 dager. Men er det noen som vet hva som blir konsekvensene om man kjører en lånt bil på utenlandske skilter og blir stoppet i rutinemessig politikontroll, altså hva vil tollvesenet gjøre blir det bot og i såfall til hvem og hvordan begrunner de det? Og blir det krav til å betale engangsavgifta? @Golf_IV: Men altså eieren som bor i Polen kunne ha kjørt bilen inn i Norge som turist ifølge det som står på toll.no , og i loven finner jeg ingen forbud for at han skal kunne låne bilen til noen som bor i Norge. Hvordan vil de ilegge avgift på en bil som ikke tilhører den som kjørte den? Det er jo ikke hans bil? Jeg skal oppleve noe slik i 2 måneder i hvert fall (skal kjøpe i Tyskland en BMW B7 Alpina (E65/E66) eller Mercedes S600 2006+ modell) neste sommer i Polen. For øvrig hadde jeg hatt råd i Norge også (35 % egenkapital og resten i billån) men jeg vil helst ikke betale 1 200 000 NOK for en bil for da må jeg nedbetale 15 000 per måned på lånet og det i 7 år elns. Da sparer jeg heller de pengene på børsen og venter noen år med å kjøpe slik bil på norske skilter =D
  14. Fordi i Norge så skal bilentusiaster skattes ihjel imens f.eks båter slipper skattefritt fordi trolig noen i Arbeiderpartiet er båtentusiast. De får til og med avgiftsfri diesel..... Engangsavgifta bringer inn årlig kun 19 miliarder NOK dette er ikke mye sammenlignet med MVA eller andre avgifter. Dette burde være justert, fordi en Nordmann i forhold til inntekta si kan kjøpe bedre hus eller båt enn en Tysker, men Tyskeren kan kjøpe 3x bedre bil enn Nordmannen for lønna si. Og nå snakker vi ikke om småbiler med motor som i en skuter, men skikkelige biler med 300 HK + og gjerne godt brukte ikke bare nye. HK-avgifta er ren svindel, man kan kanskje forstå at de miljøgærne liker Co2 og vekt avgifta, men hvem i all verden klarer å finne på noe fornuftig begrunnelse til HK-avgifta som er like høy eller høyere som vektavgifta og Co2 avgifta til sammen på gode biler. Hvorfor kan ikke folk skremme Arbeiderpartiet til å gjøre noe med dette og flytte avgiftene over på andre varer og ting slik at bilentusiaster ikke skal være de mest lidende i Norge pga. avgifter. Staten betaler jo ikke forsikringen til folk, heller ikke boten som folk får fra politiet. Det er heller ikke fritak fra førerkort inndragning for hastighetsovertredelse om man har betalt mye i avgift, så argumentet om at høy HK er farligere er ikke gyldig. Man burde lage en folkeaksjon så alle stemte FrP på meningsmåling (også de som ikke planlegger virkelig å stemme blått av all verdens merkelige grunner, sikkert også fordi noen idioter av politikere skyter seg selv i foten med alle de skandalene i FrP) med trussel til AP at man vil gjøre det samme ved valget om de ikke fjerner i det minste HK-avgifta og omfordeler den på andre ting i skattebudsjettet (øke MVA til 26 % fra 25 % på alle varer så er man i mål med å hente 10 miliarder årlig), det ville nok fort skremt i regjeringa til å gjøre noe.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår