Gå til innhold

Jesper1201

Super Moderator
  • Innholdsteller

    7,455
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    293

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra passatbil22 i Røyk fra motor   
    Her er det ingenting over turbo som kan lekke ned på den, så for meg ser det ut som du har en lekkasje på oljetilførselsrøret til turbo.
  2. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra passatbil22 i Lekker kjøleveske når jeg bruker AC   
    Jeg som leste litt fort over der du skrev oljenivå, leste bare nivå :)
     
    Du må jo finne lekkasjen og tette den. Grunnen til at du ikke får varme i kupèn er nok fordi du har luft i systemet eller tett varmeregister.
    Tett varmeregister kan du sjekke ved å kjenne på de 2 kjølevæske slangene som går inn i kupèn. Er den ene kald og den andre varm er det nok tett, er begge varme kan det være spjeldet som regulerer luftstrømmen som er i ulaget.
    Start med å tett lekkasjen og så fyll på væske og luft systemet.
  3. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra Fjordmonkey i Låst tilleggsvarmer/auxillary heater - 2011 Touran 1.6TDI   
    De er veldig lette å overhale hvis du velger å gå for det. 
    Man bytter da brennkammer sett som inneholder alt man trenger for å få fyr på den igjen, men som det blir nevnt over er faren for feil på styreenhet eller vifte tilstede og det kan dukke opp etter alt fra 1 mnd til aldri. 
    Webastoen er to halvdeler som sitter sammen med tre tynne skruer, disse hender at knekker eller aluminiumen gir etter og gjenger forsvinner, da er det bytte av komplett enhet som gjelder. 
    Husker jeg ikke feil koster brennkammer rundt 3500,- fra VAG. Kjøper du det på eBay via. original nummer får du den sikkert for halvparten. 
    Du må ha tilgang til VCDS etter rep. for å låse den opp, prime den med diesel og starte den. 

    Den sitter under høyre hovedlampe, så ved å løsne på støtfanger og spylertank kan den lirkes ut, greit å ha to klyper for å klype igjen kjøleslangene så du slipper å lufte/etterfylle. 

    Jeg bruker ca. 2 til 2,25t på å overhale disse, så med litt ekstra banning og et par kaffekopper fikser du det på en ettermiddag. 

     
  4. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra xr4ti i Tips før kjøp: v70   
    Ikke kjøp 1.6 diesel. 
    Kjøper du 2.0 diesel, velg manuell. 
    Kjøper du 2.4/2.5 diesel er automat trygt. 

    Ellers er de holdbare og fine. 
  5. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra Sjøføggeln i Nissan X-trail t30 2.2 dCi 2005 Kjørelys/nærlys problemer   
    Det ligger bak venstre sparkepanel ved pedaler. 
  6. Like
    Jesper1201 ga poeng til Quattro73 i Mitsubishi asx   
    Når du spurte ang. dempere bak så tok det ca fem sekunder å finne en video for det. Google sitt første treff ved søk for dempere foran - er DETTE  
  7. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Ivaylo Ivanov i TUV godkjenning   
    En tur til Tyskland og få bilen godkjent med dokumentasjon fra TÜV eller bygg bilen tilbake til original stand og få dette dokumentert av Subaru merkeforhandler er dine eneste alternativer ift. svaret du har fått. 

    Det du dog. kan gjøre er å ta kontakt med ombyggingsgruppa til SVV på Risløkka(?) og høre om det er mulig å få bilen godkjent hvis du tar den en tur i dynapack for å få dokumentasjon på effekt og dokumentasjon på avgass. 
    (Du må nok uansett oppdrive dokumentasjon på komponenter som er benyttet i ombyggingen, evt. kjøpe nye komponenter med dokumentasjon og bruke dette) 
  8. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra xr4ti i Får ikke godkjent tilbakestilling av styreenhet   
    Det du kan gjøre er å ta kontakt med OCT Tuning, de leverer tuning med TUV godkjenning. 
     
    http://www.oct-tuning.no/info/regelverk
  9. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Vilde53 i AFS   
    Er gjerne en på framaksel og bakaksel, begge relatert til høydejustering. 
    Svinglys er styrt av rattutslag. 
  10. Like
    Jesper1201 ga poeng til Quattro73 i Invester pengene dine   
    Du skriver først at du ønsker å «foreta kjøp innen kryptovaluta» og spør om noen kan gi gode råd - i neste innlegg føles det mer som om du vil lære oss hvordan bli rike på kryptovaluta. Mulig du vet mer om dette enn de aller fleste medlemmer her?
    Mitt beste råd - om du søker gode råd innen finans - er å lete i forum innen det finansielle. Tror du har større sjanse til å få gode råd der enn her, i et Bilforum ;) 
  11. Like
    Jesper1201 ga poeng til opelduude i Problem med hengerfeste/el kopling   
    Trådstarter har ikke vært innlogget på forumet her siden 2017, så i stedet for å dra opp igjen en 10 år gammel tråd så lager du som hovedregel en ny tråd. 
    Denne sitter sannsynligvis gjemt inni en av sideveggene i bagasjerommet vil jeg tro. 
  12. Like
    Jesper1201 ga poeng til Quattro73 i Hjelp til feilkoder Audi A3 1,6 bensin 2004   
    Misfire detected opplevde jeg selv på konas A3. Feilen kom plutselig, veldig merkbar effektreduksjon og hørbar dårlig gange på motor ved pådrag. Byttet coil og alle plugger, (nesten) god som ny etterpå. Ble helt frisk etter bytte av pluggledninger, så prøv å bytt de.
    Er du sikker på at de feilkodene stemmer? Jeg ville byttet pluggledninger og slettet feilkode, og evt senere tatt en diagnose med VCDS.
  13. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Mørkeblå i Hvordan kobler jeg til en ledbar?   
    Du må ha en «dings» som leser ut fjernlyssignalet fra bilens Can-bus nett. 
    Jeg foretrekker CANM8, men finnes også andre som gjør samme jobben. 
    https://www.ekstralys.no/cannect-canm8-canbus-styrestromgiver-til-ekstralys-og-fjernlys?gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rDrCubHaJJmk-aYiCiM8ySnJ7TrYXuCF9RrNkAH_g_FVqm5vKZCGO0aAkKdEALw_wcB

    Denne må kobles inn på bilens Can-bus nett, samt positiv og negativ.
    (Enkel monteringsanvisning er tilgjengelig)
    Her får du da en ledning du kan koble til et relé på vanlig måte, deretter er det plankekjøring. 
    30: Hovedspenning fra batteri via sikring
    85: Styrestrøm fra CANM8
    86: Jording av relé 
    87: Ut til ekstralys/LED-bar
    Plassering av LED-bar kan gjøres på mange måter, den enkleste et på skiltbrakett, men også den minst pene. 
     
  14. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra Danna1984 i Motorstopp 1.9tdi -07 mod.   
    Hvis det fortsatt ikke kommer eksos ut bak, så mener jeg du bør demontere, ja. 
    Kommer det eksos ut bak, så nei. 

    Ja, som jeg nevnte innledningsvis så syns jeg det minner mer om blokkering et sted.
    Fikk for med at IC var sjekket, men hvis den ikke er det så sjekk alt - hele innsugssystemet fra luftfilterboks og til turbo.

    Har du kontroller turbinaksel i turbo? 
  15. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra Audia620074f i Hjeelp!   
    Umulig å si uten å selv ha sett på bilen, men når verkstedet ikke har funnet ut noe på 2 mnd hadde jeg levert bilen til et annet, mer kompetent verksted. 
  16. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Larselt i Lugger under akselerasjon   
    Hvis det ble betydelig verre etter bytte av coil ville jeg sjekket over det du gjorde, evt. forsøkt å sette på de gamle igjen. 
    Hadde hjulpet mye hvis du hadde hatt tilgange til VCDS ol. og kunne lest av feiltenningsteller. 
  17. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Kvalle i 1.4 TSI BMY   
    Kan være reguleringsavvik på turbo, f.eks lekkasje eller feil på magnetventil (N75 som du nevner innledningsvis). 
  18. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra Andreasb8 i Registerreim og multireim - Bestille fra hvor?   
    Du skal ha del som er merket med «opp til motornr: 3188688»
    Det ble et skille i 2004. 
     
     
     
  19. Like
    Jesper1201 ga poeng til Quattro73 i Audi Sport Quattro, kind of....   
    Samme her, en rød strøken SQ står gjerne øverst på ønskelisten. Dog de som finnes, som fortsatt er strøkne, koster skjorta. 
    Øynet håp når leste om denne, selv om jeg aldeles ikke er tilhenger av elbil, men ble veldig fort totalt uaktuelt når ser prisen. Tror det får forbli en drøm - uten videre håp ;)
  20. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra xr4ti i Slitte ventilløftere og kamaksel   
    Nei, men hvis det har blitt slitt hull i en løfter så vil en sånn type lyd «komme over natten».
    Faktisk en ganske karakteristisk lyd. 
  21. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra xr4ti i Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro   
    Følger med se, selv om det ikke er mye respons fra min side ;) 
  22. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra xr4ti i EGR delete,Eu Kontroll   
    At det blir det (noe jeg ikke har fått med meg) betyr ikke at det blir sjekket nå, for de gjør det ikke. 
    Eneste som gjøres på EU5 biler idag er å sjekke E-OBD/Motorstyring for feilkoder, that’s is. 

    Hvis det blir tilbakevirkende kontroll (på f.eks EU5 biler) så vil de kun la seg gjøre å kontrollere det via feilkoder på alle biler, veldig mange som har dårlig funksjon for kontroll av EGR’ens funksjon. 
  23. Like
    Jesper1201 ga poeng til xr4ti i Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro   
    Etter siste post så fikk jeg ikke gjort noe mer med bilen, den stod inntil jeg forrige uke fikk rota meg til å bestille PKK og onsdag kl 08 denne uken var den på kontroll. Siden verkstedet mitt er noen kilometer fra der jeg skulle ha den på verkstedet så kjørte jeg den hjem for å ta en ut og innvendig shine på den og ta en kort sjekk av diverse funksjoner. Mandag kveld skulle jeg hente den og naboen var grei og kjørte meg opp i verkstedet mitt, måtte låse opp med nøkkel, batteriet tomt for strøm (usikker på hvorfor, må sjekkes senere) så satte på lader og naboen måtte kjøre meg hjem igjen. Tirsdag kveld fikk jeg den endelig hjem og ga den en skikkelig vask og rengjøring (men den var jo gul av pollen etter en time, hehe). Sjekket alt lys og fornøyd kunne jeg konstatere at det kun var dårlig kontakt på sideblinken venstre framskjerm, og det ble lett fikset. Alt vel, inntil jeg skulle sjekke vindusfunksjon foran. Alle med C5 vet jo at at disse vertikale skinnene som styrer glasset må smøres med jamne mellomrom, også jeg vet det, men jeg har helt glemt det så begge de fremre vinduene ville ikke opp etter å ha kjørt de ned. Prøvde med en smørespray jeg hadde hjemme, funket ikke. Siliconspray fungerer ofte meget bra, ned på bensinstasjon kl 21 og kjøpte en slik, funka ikke, vinduene ville ikke opp da den ikke smurte nok på de tørre filtlistene. Opp i verkstedet å henta en PFT-spray som funket og vindune kunne da endelig kjører opp og ned igjen men da hadde klokken blitt langt over 23 og for sent til å få noen til å bli med og bilen måtte jeg levere på verkstedet den kvelden for jeg skulle tidlig på jobb onsdag. Ble sent da jeg måtte gå noen km for å komme hjem igjen før jeg fikk lagt meg :)
    Det jeg fryktet mest for ved kontrollen var at den ikke ble godkjent pga avgass og det ble forsterket av at jeg de siste gangene jeg hadde den i gang kjente den luktet surt, særlig de siste oppstartene, tydelig at den ikke hadde optimal blanding. Hadde trudd jeg skulle rekke å ta en full diagnose på den men rakk ikke det heller men det var ingen motorlampe så tok tjangsen på at alt var bra men magefølelsen sa noe annet. Kunne avbestilt timen men ville få gjort det unna da jeg viste at jeg ikke fikk tid til å gjøre noe mer med bilen før i ferien så derfor tok jeg tjangsen.
    Ble som fryktet, underkjent på avgass. Verdiene langt over på begge sylinderekkene. Ble enig med verkstedet å bytte til NGK-plugger, ble noe bedre men ikke bra, ba de så sjekke at spjeldhus var resatt da jeg kom på at jeg kunne ha glemt å la spjeldhuset få justert seg inn ved første gangs oppstart, de resatte, var ikke det heller. Da gjenstod det dyreste, lamdasondene. Jo da, de bytta begge og siden jeg fikk god pris på de så ble det ikke så dyrt heller (ikke Møller dette verkstedet men et lokalt verksted som er meget bra og fornuftige folk) så i går efta fikk jeg telefon om at den var godkjent. Endelig lykke. Ble snaue 12" for reparasjonen men det var inkl alt, også kontrollen. Grei nok pris det men om en legger til de +20" jeg har brukt i deler tidligere så ble det en dyr gammel bil. Verdt det? Noen vil nok mene det er tull og de har nok rett i det da dette er en bil som ikke er veteran, ikke er den særlig spesiell for de fleste, ikke er den strøken, den er kun en bil men den er min bil og nå er jeg glad jeg tok valget med å gi den et nytt liv, om så for bare noen år. Kommer nok til å ta litt lakkarbeider etc fremover og så må jeg finne ut av noe med drivverksopphenget, det er noe som er slitt for jeg har en bevegelse/klunking hver gang jeg gir gass eller slipper gassen og at crusien ikke funker samt noe annet jeg ikke rakk som bytte olje på fremdiff, servoolje etc. Skal se om jeg ikke oppdaterer litt her videre selv om det ikke er store responsen her :)
    Må nesten legge til at verksmesteren skrøt veldig av bilen og mente at dette var noe av den mest velstelte og vedlikeholdte C5 han hadde sett. Han skulle jo ha sett den for et år siden, hehe, men det er jo hyggelig å høre slikt når man har brukt så mye tid på en hobby.
    Så da er prosjektet over men ikke ferdig :)
  24. Like
    Jesper1201 fikk poeng fra gotthard i Driti meg ut litt her :-(   
    Jeg tipper svingstopperene dine er utslitt, disse kan du bytte ut. Du kan også få taki svingstoppere beregnet på flere forskjellige dekk/felg dimensjoner. 
  25. Thanks
    Jesper1201 fikk poeng fra Quattro73 i Servostyring   
    Setter også en finger på det Quattro nevner her. Når bil har vært strømløs må endestopp for elektrisk servo kalibreres på nytt, gjøres slik som beskrevet over her av Quattro. 

    Hvis verkstedet virkelig ikke klarer å fikse/skjønne dette ville jeg tatt med meg bilen og aldri returnert. 
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår