Gå til innhold

Jesper1201

Super Moderator
  • Innholdsteller

    7,455
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    293

Alt skrevet av Jesper1201

  1. Hvis du har litt mekaniske ferdigheter er det mulig å fikse det selv, men hvis det er dårlig med det bør du sette den på verksted. En lås i vranglås eller defekt sentrallås/låsesylinder med dobbellåsing finnes det ingen "enkel" løsning for å få opp. Du må inn til låsekassen og fysisk låse opp døra, noe som er både tidkrevende (uten å ødelegge noe) og knotete. MEN - Det er ikke ukjent det problemet du beskriver her, så det du kan prøve å gjøre er å lirke med nøkkel, ikke helt inne men bitte litt ut, eller hardt inn i låsesylinder. Du må altså prøve å finne et punkt hvor du får sylinder til å gå i inngrep. Har klart å fått det til på flere biler med samme feil som du opplever nå. Går det ikke, er du tilbake på alternativ 1.
  2. Siden du ikke vet hva bilen er utstyrt med må vi starte fra bunn. Fulgte det med en fjernkontroll? Hvis nei, har du nok ikke Smartstart. Ser du et lite panel i bilen (nærheten av rattet)? Hvis nei, har du ikke Futura. Hvis du åpner blåtann innstillinger på telefon og ikke finner Defa'en når du sitter i bilen, har du ikke blåtann. Plugg i defa kabelen og se om kupevifte starter, pass på at den står på. Gjør den det har du høyst sannsynlig ingen styring av Defa, altså at det er direktekoblet.
  3. Delenr. på skivene bak er 5Q0 615 601 G https://www.eurodel.no/bremseskive-brembo-08-a202-11 https://www.eurodel.no/bremseskive-ate-24-0112-0169-1 https://www.eurodel.no/bremseskive-bosch-0-986-479-247
  4. Siden jeg ikke har hørt lyden blir det ren gjetting, men ville sjekket innsugsslanger for trykklekkasje mellom turbo og innsug, samt v-band klemme mellom turbo og DPF (eksossiden altså), og tatt av slange mellom luftfilter å turbo og kjent etter slakk i turbinaksel.
  5. Integrert i klossen, følger alltid med på disse klossene, hvis bilen din har slitasjevarsler bak.
  6. Se forresten forrige innlegg, 3x link til bremseklosser som passer bak på din bil :)
  7. De delenr. du har fått av meg er hentet fra original delekatalog, etter søk på chassienr. Såfremst det serviceheftet du har tatt bilde av er ditt, og du har en BS15xxx reg. Sharan 140hk diesel, blir det aldri feil. 1LX er PR.Nr for bremser foran. TRW er en produsent av bremser, på lik linje med Brembo, Bosch, Valeo etc. https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-bosch-0-986-494-731 https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-trw-gdb1763dte https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-brembo-p-85-109x
  8. Jeg har gitt deg delenr. over, hvorfor ikke bare bruke de?
  9. Hvis du bestiller de i hensikt å bytte bak så vil du nok få et problem, for de er til framaksel. Ja, jeg ser det står bakaksel på delen, men det er feil.
  10. Delenr. på bremseklosser bak; 3AA 698 451 Originalt er det en nummeroverføring, (3AA 698 451 A) men det fungerer ofte bedre å søke på gml. delenr. på nettet.
  11. Siden det er helt på toppen kan det ikke være annet enn toppdekselpakningen. Har dog vært borte i tilfeller hvor bil er blitt kjørt med kraftig lekkasje opp dyse som har resultert i smeltet/krakkelert toppdeksel som i sin tur begynte å lekke. Da er det dog både synlig koks og tydelig lyd etter kompresjonslekkasje.
  12. Hvis det er tilfelle, ja, da må de byttes. Har man skrudd litt før klarer en det, må komme til wirene under girspak og sjaltearmer på girkasse.
  13. Hvis det er selve girspaken som føles treg så er det overføring, altså wirene som må byttes. Hvis den kjennes helt lik ut med motor avskrudd er det overføring, hvis den blir betydelig lettere, som normal ved motor av frier ikke clutch ordentlig ut.
  14. Oljekjøler for automatgirolje kan sprekke og du ender med kjølevæske i girolje. Blir det ikke oppdaget kan girkasse havarere. Utenom det og rust, overalt, er det ikke mye galt med de. Pass på å bytt luftehatt på differensialer ved hver service, ellers kan simmeringer ryke.
  15. Feil på servostyring. Ta en diagnose og den vil fortelle hva som er feil.
  16. Vet ikke helt om jeg forsto alt her, men disse sliter med transferkasse, hvor en feilkontruksjon gjør at splinesen på aksel bakover går istykker og du mister kraft til bakaksel.
  17. Hvis denne er så gammel at den har en regulator på dynamo som får en såkalt «følespenning» inn som regulerer ladingen, kan den kabelen være dårlig og resulterer i spenningsfall, det gjør da at dynamo jobber alt for hardt hele tiden. Jeg aner ikke om denne har dette altså, men vet at bl.a Toyota hadde dette helt opp til 2000 tallet.
  18. Få mansjett over styreledd? Disse tres jo bare over styrestag og inn på tannstang. At det er trangt er det jo, men selve mansjetten burde lett gå over styrestag og inn mot tannstang. Bruk av silikonspray på mansjett gjør montering lettere.
  19. Jeg tar her forgitt at motor på bilen skal gå heletiden når inverter er i bruk. Hvis du skal ha en inverter med maks utgangseffekt på 1kw bør du ha rundt 100Ah sekundærbatteri. Nå skriver du bare «liten varebil» så noe mer konkret enn at dynamo bør ha dobbel kapasitet av hva maks strømtrekk på inverter, er kan jeg ikke gi. Det er for å sikre at startbatteriet alltid kan være fulladet slik at skillerele slår inn tidlig nok til å ikke drepe sekundærbatteri. Kraftig nok dynamo vil også sikre at du ikke overbelastet dynamo og tar knekken på den fort. 1kw trekk vil gi ca 72-73A trekk ved lav ladespenning (13,8v), pluss litt sikkerhetsmargin og internt trekk bør du beregne rundt 85A som du allerede har gjort. Dette er selvfølgelig beregnet på maks belastning og du skriver selv at snitt vil ligge på 400w, så en 160A dynamo (som ofte er mulig å finne) bør være mulig å oppdrive til «liten varebil» Husk å dimensjoner kabler (pluss/minus) for så høy kapasitet. Oppgrader også bilens originale kabel fra dynamo til batteri til tilstrekkelig størrelse hvis den er liten. Forøvrig, er jeg enig med Quattro over her, med tanke på kostnader å montere dette og drifte dette (drivstoff til bil) vil et aggregat være billigere og lettere i bruk.
  20. Ettermontert DAB+ tenker jeg.
  21. Det er en litt mer vesentlig informasjon.. Nå fikk du ikke dugg som følge av dette, heller motsatt. Har du mye fuktighet i lampa er sikkert styreenheten gått, og det er sikkert irr i ledningsnettet. Prøv å kryssbytt hele lampa, hvis det fungerer er det ikke feil på bilen, men på/i lampa og antageligvis styreenhet.
  22. Ja, LED effektmodul kan byttes løst, men hvis den er gått er det kun park/DRL som tuller, ikke resten av lykta. Hvis alt er svart, ville jeg sjekka kontakt/ledningsnett/strømtilførsel. Funksjoner i hovedlampa er separert og alt skal ikke gå istykker samtidig. Ikke bytt lampe før det bekreftes feil, for den feilkoden du har fått refererer ikke til defekt lampe.
  23. Er alt lys borte, eller kun park/DRL? Ikke ukjent at effektmodulen for park/DRL kan ta kvelden.
  24. Jesper1201

    Nødmodus

    Feilkoden på eksostrykk kan likegjerne ha vært feil eksostrykk, ikke nødvendigvis feil på sensor. Få sjekket hva eksostrykk faktisk er på tomgang med diagnoseutstyr. Eller rettere sagt, differansetrykk på partikkelfilter.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår