Gå til innhold

BlueChamp

Bruker
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om BlueChamp

  • Bursdag 03/26/1991

Contact Methods

  • Bosted
    Lillehammer

BlueChamp's Achievements

  1. Noen med erfaring fra å sende bilen for lakkering i Polen eller kontaktinfo til noen som driver på i Gdansk-området? Har funnet et par selskaper via google, men om noen her har gjort det før og er en god referanse på utført arbeid, så er jo det det beste.
  2. Hør på dette - Kommer kun ved gasspådrag (ved forsiktig gass i lav fart, noe hardere i 40km/t) - Kun vært sånn etter hjulskift - Lyden kommer i enten svært lav hastighet eller rundt 40 km/t. Fraværende både mellom der og over det. I klippet hører dere først (første halvdel ca.) bilen i fart der lyden høres ut som skraping/vibrasjonslyd, lignende gammel diesel traktor/truck-underlyd. Siste halvdel står bilen stille i fri. Lyden høres ut som en motorsag i bakgrunnen som skjærer i metall. Var sikker på at dette var noe med hjulene først, men er ikke så sikker lenger. Høres ut som det kommer fra venstre hjul foran, men kan sikkert være noe i motorrommet også? Har ikke hatt andre til å stå utenfor og høre på lyden enda. Ser ingenting galt rundt nav og felg, men har ikke tatt av hjulene. Noen som har vært borti noe lignende?
  3. Dvs. at jeg kobler remote-kabelen inn i forsterker 1, og fra samme skrue på forsterker 1 legger jeg en ledning til forsterker 2? Det vil gi nok strøm og ingenting står i fare for å bli ødelagt? En ting til. Dette ISO-oppsettet i bilen er litt komplisert. Det er to plugger ut fra spiller, strøm og høyttaler. Denne er koblet på en adapter hvor blokkene er oppå hverandre og blir til en blokk der blokkene er ved siden av hverandre. Denne er så koblet til en tilsvarende sidestilt blokk av motsatt kjønn. Kan jeg stole på at fargene på høyttalerkablene i dørene er lik fargene som er på siste ISO-ledd? Det er ikke noe mer endringer med plugger og overganger? Kablene fra siste ISO-blokk er straight forward fra det synlige sisteleddet i spiller-hullet og til høyttalerne? Da bør det gå fint å kappe disse rett bak blokka og koble på høyttalerkablene fra forsterker? Må gjøre det sånn, da jeg ikke finner igjen hvor disse går under dashen, og må demontere halve bilen for å se.
  4. Aldri opplevd at noen verkstedet prikker på uoriginale luftfiltre, så jeg tviler på at det er en del av sjekkpunktene (med mindre db støy går utover det som er lovlig). Helt opp til eier av bilen hvor mye møkk han vil suge inn i motoren.
  5. McDonalds er jo franchise og samtlige restauranter får det samme brødet og kjøttet og avfallet transporteres likt i alle restaurantene. Reglene er satt sentralt. Du ville heller ikke fått gjennomslag ved å tilby McDonalds gratis kjøtt eller hamburgerbrød. De som har gått for en sånn løsning har som oftest funnet lokale gatekjøkken/kebabsjapper og kinarestauranter som velvillig gir bort dette.
  6. Men denne løse kabelen, er den til remote nr. 2 eller hva? Så jeg skal snitte kabelen mellom spiller og forsterker nr 1 og trekke fra snittet til nr 2? Finnes vel ingen remote-utgang.
  7. Ang. remote til to forsterkere. Se vedlagt bilde; det går en ut fra spiller mens en annen løs går ut fra baksiden av hylsa. Jeg kommer til å bruke den det er stift på, men kan jeg også sette på en rundstifthylse på den "løse" kabelen som det ikke går noe på? Vil selv tro den det er stift på er ment for å fortsette i ISO-kontakten (er inngang for den i neste plugg) for å gi beskjed til evt. "intern" forsterker som bil er levert med og den løse er ment for å brukes om man skal koble til "ekstern" forsterker. Kan det stemme? [ATTACH]35494[/ATTACH]
  8. De er levert med forskjellig tilleggsutstyr, så det kan være flere muligheter. Om det ikke er gjort noe med anlegget sitter det en Concert II eller Symphony II-spiller i bilen med Bose Sound System sannsynligvis (se på hhv. spiller og grillene på høyttalerne for å se om det stemmer). Komponenthøyttalerne finner du på hver dør (4 stk integrerte, alle aktive med egen forsterker i hver dør), sub bak og forsterker til sub på høyre side bak, samt et høyttaler i dashen (tror det er standard). Et helvete å fjerne og sette inn nytt, da ingenting vil passe uten å gjøre masse modifikasjoner. Absolutt ikke plug-and-play.
  9. Umulig å si hva du finner på et huggeri, men du kan jo ha flaks. Kontaktlim er vel det vanligste. Om du ønsker å kunne vaske det senere går det jo også an å legge borrelås, men dette tar nok mye tid.
  10. Superbump, men om du fortsatt ikke har fiksa kan jeg nevne noe. Umulig å si om de setene passer, men mest sannsynlig ikke. Du må nok ha skinner som passer setene og skru ut de gamle som står i din. Avstandaforholdet kan være ulikt også, så mulig du må borre nytt. Egentlig en svært lite informerende artikkel du viser til, står heller ikke noe om bredde, høyde osv. Det må du få med deg før du går til innkjøp. En 323 er jo en ganske lav og liten bil, så det vil se lite bra ut med seter som går i taket eller for brede seter hvor du må bruke makt for å få igjen døra. Universalt trekk kjøper man bare ikke. Elendig passform og ofte dårlig kvalitet. Er trekk et alternativ ville jeg gått for "skreddersydd" eller tilpassede setetrekk for din bil, eks fra CoverKing eller norske HTS (bilbutikker som BilXtra etc. tar for eksempel i mot bestillinger til dem). Dyrere enn biltema, men det skan se ganske tøft ut med fake lær og skinn.
  11. Ja. Hvilke kabler er det som skal kobles ut fra spilleren da? I dag er det en svart kabel der og to ISO koblet til spilleren, mener jeg. Med ny spiller og forsterker, hvor mange og hvilke utganger skal da brukes på spilleres?
  12. Skjønner. Bare for å få litt klarhet i kablingen med utgangspunkt i at forsterkeren plasseres i bagasjerommet. Inngangene i spilleren, der vil det da være en RCA-utgang. Signalkabel herfra skal kobles til forsterkeren, right? Må vel muligens av med deler av panelet til dashbordet for å finne ut hvor åpningen inn til bak spilleren er, så jeg får inn det jeg må. Denne skal trekkes alene. Strømkabelen settes på batteriet og med sikring. Da kan den altså settes på samme skrue som holder rundt polen som strømkabelen til spilleren i dag sitter på? Så får jeg prøve å følge den kabelen inn i bilen igjen, la den gå på motsatt side (venstre) av signalkabelen og inn på forsterkeren. Jordinga går fra forsterkeren og på f.eks. en skrue. Remotekabelen kan trekkes samme sted som strømkabelen og går fra spilleren til forsterkeren. Siste her skjønner jeg ikke. Høyttalerkablene. Jeg vet jeg har ISO-kontakter bak spilleren og i dørene kommer det ut to små kontakter til å kobles på høyttaleren. I mitt tilfelle må det på en eller annen måte gå fra spilleren, bak til forsterkeren, tilbake til utgangspunktet og så ut til de to dørene. Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer og hva som må gjøres? Må takke dere todleif og cossiemk1 for masse god hjelp!
  13. Bruker jeg spilleren til å dra høyttalere med mye høyere watt høres det vel bare jævlig ut ved høyt volum? Gjør det i dag, men det er kanskje også grunnet en dårlig og billig spiller? Om jeg da skal la spilleren dra fronthøyttalerne, hvordan høyttalere er anbefalt? Jeg får prøve å huske det, i dag har jeg ledninger bare tvinna rundt hverandre og på høyttalerfestet, så er litt jalla, men fungerer jo. Hva er ulempen ved jallakoblinger?
  14. Ok, skjønner. Ser det. Tenkte å gå for coaxialhøyttalere, men kanskje ikke så dumt å gå for komponent. Uansett, må jeg bytte ut ledningsnettet som går frem til dørene i dag, eller finnes det noen mulighet for å beholde dette og koble på de eksisterende fra forsterkeren en plass?
  15. Tenkte forsterkeren jeg fikk anbefalt (2x80w rms). Hvorfor blir rms watt uinteressant? Og iom. at forsterkeren er 2x80w rms, bør høyttalerne være under 80w rms? Eller hva er det som er viktig å se på da?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår