Gå til innhold

isprins

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om isprins

  • Bursdag 08/23/1978

Contact Methods

  • Bosted
    mjøstraktene

isprins's Achievements

  1. Hei, jeg lurer på om det er mulig å få godkjent en ombyggning i fra forgasser til innsprøytning på en bil som er i fra tidsperioden 1976 til 1980. Jeg vil ha svar på en generell basis,samt spesifikt på denne her: Dette dreier seg om en Mazda 929 LA2/LA3 (1973?1977), som blir ommbygget til 13B vankel motor slik at den blir en Mazda RX-4. Dette er vistnok en ombyggning som skal ha vært utført før i Norge, jeg tror at Mazda klubben har papirer på dette. Det som er litt spesiellt med denne type motor er at den orginalt er utstyrt med en oljedoseringspumpe som sprøyter inn litt mororolje for å smøre de fjærbelastede "Apex"-metalldelene som sitter i vært hjørne av rotoren. Denne pumpen kan fjernes, slik at man da i stedet for blander inn totaktsolje i bensinen i forholdet 150:1. 100:1 er også brukt. Da vil motoren ikke bruke olje, og en god del av problematikken med nedsoting av forbrenningskammer ovs vil forsvinne. Jeg har ingen avgassdata på denne i fra fabrikk, og jeg tror ikke det finnes pga motorens alder. Jeg har derimot funnet data på ett forum, denne motoren er også en 13B men med forgasser. I følge forumet er det en 1974 Rx4, som ga følgende data på avgasser : THC 0.39g/km NOx 1.36g/km CO 0.30g/km CO2 352.5g/km. Dette skal vistnok være innenfor den Australske IM240/ ADR 27B testen. Med innsprøytning vil jo disse tallene være mindre. Innsprøytningen kommer til å bli av merket Megasquirt IIIx, det vil bli montert grenrør på motoren,samt bredbåndslambdasonde,luftemperatursensor,kjølevasketemperatursensor,innsug i fra 13B rx7 serie 2( må ha adapter plate for å passe). Det sitter også en gasspjellsposisjonsensor på dette innsuget,samt en elektrisk styrt tomgangsventil. Det kommer også til å bli brukt standard dysestørrelse som er 4x dyser 430 cc/min vis det ikke er mulig å få tak i disse blir det brukt 4 stykk 500 cc/min eller 4 stykk 1000 cc/min høyohmiske innsprøytningsdyser,elektrisk bensinpumpe montert så nære bensintank som mulig. Det vil også bli lagt en returlinje fra bensintrykkregulatoren da dette er nødvendig,samt montert grov og finfilter for bensin. Jeg vet ikke om det blir montert sump i tanken,men det er godt mulig at det må gjøres det.
  2. Noen her som har fått godkjent Megasquirt på Statens vegvesen ?
  3. Mersedes S klasse kom med airbag fra 1981,og burde da være en fin kandidat. Jeg har ikke sjekka når de kom med abs, men vis det var før 1985 så er det også ett pluss. 280 SE er de som de er produsert mest av,de har M110 motorer på 2,8 liter. M110.92x og .93x er forgassermotorer,kan bygges om ved å bruke throttlebody med innebygd idle air,bortplukking av mekanisk brennstoff pumpe,innsetting av elektrisk pumpe samt trykkregulator og så videre. M110.98x motorene opp til M110.983 har d-jetronic,som er lett å bygge om til megasquirt da det er dyser,bensinpumpe,gass-spjeldsensor,kjølevanntemperatur sensor,inntakslufttempsensor og passende innsug i fra før. En kan bruke en overgang til den 55 pins kontakta som bosch bruker,da kan en koble seg rett på eksisterende ledningsnett og sensorer vis dette da ikke er i dårlig form eller det er vanskelig å oppdrive elektrisk skjema med fargekoder på. M110.983 og stigende er k-jetronic. Jeg kjenner ikke til andre europeiske merker/modeller som har airbag og eventuell abs som det er mulig å få registrert som veteran,eller kommer unna avgasskravene som kom i 1988. Angående avgass så er det også ett skille i 86. Har du en 85 mod kan du ha co opp til 4,5%, mens 86-88/89 er maks 3,5%. Om man trimmer på eldre motortyper kan den ekstra marginen være god å ha. Er det andre bilmodeller som passer og har ABS eller kollisjonspute får de fylle på i tråden. Prøv å holde den så ren som mulig takk,dvs hold dere til emnet!
  4. Hei, jeg lurer på om det er noen som har fått godkjent bensinbil med uorginal motorstyring, slik som foreksempel megasquirt, Veems, KMS ovs..
  5. Jeg har sendt følgende til Opp og Ombyggingsgruppen i Veivesenet. Hei,hva er reglene rundt konvertering av en bil til flexifuel (E85),samt bytte til Megasquirt 3 ecu ? Motoren kommer ikke til å få forandret motorvolum eller kompresjonsforhold. Det kan leses om den her: http://www.ms3efi.com/product.html http://www.msextra.com/doc/index.html#ms3 Deres svar: Hallo. Viser til din forespørsel om ombygging av kjøretøy til E 85 drivstoff. Dette er en ombygging som må følge retningslinjene, som kjøretøyprodusenten har satt, om dette skulle være aktuelt for evnt din kjøretøy type. Alt som omhandler ombygging av kjøretøyer, er stadfestet i henh til kjøretøy forskriftens § 1-4, og § 7. § 1-4 omhandler tidligere krav, dvs de krav som gjaldt når kjøretøyet første gang ble registrert. 1-4.2. Tilfredsstille tidligere krav: Med mindre annet fremgår, og bortsett fra unntaket i nr 1, skal de kravene gjelde som gjaldt på det tidspunktet kjøretøyet ble registrert første gang, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i Norge. § 7-2 punkt 2, omhandler selve dokumentasjons kravene som gjelder ved opp og ombygging av kjøretøyer, samt hvilke innstanser som kan skrive ut dokumentasjonene. 7-2.7 Dokumentasjonskrav: For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøy-ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. –avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøy fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjon/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøregenskaper, og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionkontoret. Ombyggingene du beskriver vil kunne godkjennes, når retningslinjene fra kjøretøyleverandør er fulgt. Det som er beskrevet her, er at kjøretøy produsenten må si noe om bilen kan inneha denne type drivstoff, samt at den etter ombyggingen tilfredsstiller de utslipps krav som gjelder i henh til gjeldende forskrifter. Til orientering: Dette svaret er gitt på generelt grunnlag, med bakgrunn i din forespørsel. Spørsmålet er så, åssen går jeg fram for å skaffe disse retningslinjene. Det er jo 100% klart at alle bensinmotorer i prinsippet kan kjøres på flexfuel, det virker rett og slett som om de egentlig ikke vet helt hva de skal svare.. Det er iallefall ikke noe problem å klare avgasskravene med Megasquirt vis AFR tabellen er satt opp riktig med 14.7:1 ved det turtall som testingen foregår. Jeg har også kontaktet NAF angående hva de mener, de svarte at jeg må kontakte fabrikanten/"merkeforhandler". Det er iallefall helt urimelig at de skal kunne kreve at motor samt styring sendes til Tyskland for måling vis det ikke foreligger eksosgassdata med E85 som drivstoff i fra fabrikant. Det er jo ikke akkurat billig.. Forbrukerombudet mente at dette er ett sivilrettslig spørsmål, så det er antagelig mulig å levere klage til sivilombudsmannen om en skulle få avslag på godkjennelse selv om bilens avgassmålinger er innenfor de krav som er nevnt i kjøretøyforskriften, kapittel 25.
  6. De Saab modellene som er utstyrt med 55 pins motronic ECU kan inlemmes i MSPNP on demand programmet. Det er en Megasquirt III som plugges rett i den orginale ECU kontakta. Spesifikasjonene på MSPNP Pro ligger her: http://www.megasquirtpnp.com/mspnpp_features.php Eksempel på data: Saab 900 NG (1994-1998) med 2.0 L B204I sugemotor 16-ventiler, 130 PS (96 kW; 128hp). Den skulle gå an å bytte hjerne på til nevnte system, fordi det meg bekjent ikke sitter noe annet i bare motorstyring i ECU'n, alt det andre har separate bokser. De tekniske detaljene på motoren er: motor: B204I volum: 1985 cc power: 177 N·m (131 lb·ft) @ 4300 rpm 130 hp (97 kW) @ 5500 rpm Girkasse: automat posisjonsjulet på veivas tannmønster: 60-2, Det vil si at den kan kjøre full sekvensiell innsprut. offset for sensoren til denne er,tdc på cyl 1: 117 grader kammsensor sitter i fordeleren. Iac:ja,100hz, to ledere Maf sensor:jepp. kalibreringsverdier for MAF: Flow/grams sek volts 0 0.2 4 1.0 33 2.6 133 4.6 kjølevanntempt:ja inntakstemperatursensor:ja dyser: Bosch 0 280 150 432 ,249 cc/min@3bar,14.5 ohm,13.5 milisek åpnings tid. bankesensor: ja Oktan justerer: ja ( MS3 skjønner ikke denne, iallefall ikke til dags dato pga manglende støtte i programvare) O2 sensor: ja TPS: ja Den er utstyrt med vanlig tennspole. Evaporative emission (EVAP) canister purge valve: ja, MSpnp pro kan styre denne Secondary air injection (AIR) pumpe med solenoid: ja, det ser også ut som om MSpnp pro kan styre denne pulsbredde ved tomgang. Signal fra ABS:ja (muligens hastighetsinformasjon ?) Check engine light: ja, MS3 kan tenne denne ved sensorfeil. Dette kan muligens kludre til saker og ting, fordi det er litt forskjell på dette skjemaet her og det som er i haynes boka http://smartexpert.free.fr/saab/NG900/motronic.htm De er: Transmission control module: 47: TCM (signal til traction kontroll i følge haynes) 52: TCM (signal til traction kontroll i følge haynes) 51: TCM (signal from tractioncontrol according to haynes) 6: TCM (signal til turteller i følge haynes,finnes ikke på versjoner som ikke har turbo) Det er også en tilkobling til alarmsystemet, men denne er ikke nevnt på det nettbaserte skjemaet. Noen modeller har også tilkoblinger til: AC evaporator temperature bryter AC refrigerant pressure bryter De kan få til dette ved 10 bestillinger på forhånd,og at noen vil låne de en bil der de kan drive å prøve seg fram litt. Problemet er at de er i USA.. Dette systemet får de desverre ikke til for Trionic ECU'er fordi de ikke klarer å få tak i de riktige kontaktene. Mer kan leses på : http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_on_demand.php
  7. Jeg lurer på om det er noen som har tegninger på hvordan den originale ECU'n på en Audi 80 2.6 liters v6 1993 modell er koblet. Detter er pga at den orginale ECU'n skal byttes ut mot en Megasquirt. Motorkoda er ABC. litt info om hva jeg har: Megasquirt II , 3.0 Main Board, satt opp for Hall sensor, doble MAP sensorer er installert. MSD 6AL tenning (vet ikke om den originale fordeleren tåler såpass hissig gnist som denne gir) MSD blaster coil standard dyser 4 MSD 72 lb/hr injectors, tåler sprit ( den skal bygges om til multifuel bare man greier å oppdrive en sensor til en vettug pris) Bredbånds lambdasonde med innovative controller standard bensinpumpe,regulator og rails. standard audi sensorer sitter på bilen. relekort kabel mellom denne og MS boks. Det er ønskelig å koble den nye MS boksen opp via relekortet til en kontakt som går i den originale kontakta som sitter på den originale ECU'n. Vis da MS boksen skulle knele, så er det da bare å plugge i den gamle. Jeg vil da bruke de originale sensorene. Er det noen som har data på CLT/IAT sensorene? Hvor store er de standard dysene ? Er det noen som har en grei MSQ fil jeg kan bruke? Det finnes ett firma i Cannada som lager MS bokser med kontakter som passer på audi: http://www.efi4tuning.com Det ser ut til at de bruker 16 og 14 pins AMP kontakter.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår