Gå til innhold

Burobeng

Bruker
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Burobeng

  • Bursdag 05/06/1967

Contact Methods

  • Bosted
    Østfold

Burobeng's Achievements

  1. Til min -83 900 har jeg bare tre hjulkapsler, men de er ganske fine, av rustfritt stål og det står Saab i senter av dem. Om noen har en slik kapsel hadde det vært av interesse. Pene felger kan også være av interesse, dette er boltsirkel 4-114,3.
  2. Ja, disse felgene er nok solgt, men er det noen andre som har noe liknende?
  3. Denne gasseren er levert til en lang rekke biler, men med mange forskjellige nåler og dyser. Ved hjelp av noen gamle delelister fant jeg ut at Volvo hadde brukt samme dyse på sin B21-motor. Gjennom Volvo bestilte jeg derfor nål, dyse og membran. Spesialverktøyene var derimot vanskelig å oppdrive. Hos Volvo var det en voksen mekaniker som ble nostalgisk i blikket da jeg kom med forgasserdeler. Han lovet å lete hjemme i garasjen etter disse verktøyene, og uka etter kom jeg tilbake med gasseren demontert. Han monterte den nye dysa 2,7 mm under gods i forgasseren. Dette er grovjusteringen. Etter montering målte vi igjen co i forbindelse med etterkontroll/pkk. Den var 6%, grensa var 4,5%. Etter et par justeringer med spesialverktøy kom den ned i 1,7%. I ettertid har jeg fått høre at dette er i laveste laget, det ble sagt at den ved så mager blanding lett kan lugge litt under akselerasjon, og at den da bør justeres opp til ca 3%. Nå er bilen godkjent og registrert, og etter ca 400 km har jeg ikke merket noe lugging, så jeg lar den nok stå som den står. Parkbremsproblemet ble løst med en ny caliper fra Mekonomen.
  4. Jeg fant en gammel lærebok om denne forgasseren på nett: http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Kommentarer%20till%20bildband%20Forgasare%20Zenith%20Stromberg%20175%20CD%202%20SE%20del%201%20och%202.pdf Teksten ved bilde 32 omhandler kontroll av brenselsnål, og anbefaler bytte av denne og munnstykket ved slitasje. Jeg oppsøkte en eldre saabmekaniker som mente at det sjelden var noe å hente på justering av disse forgasserne i forhold til co, men at jeg trolig måtte bytte disse slitedelene. Han anbefalte å bytte membran samtidig. Bilen har over 300 000 km, så slitasje er ikke utenkelig! Læreboka beskriver et sett spesialverktøy som er nødvendig for å justere/bytte dette munnstykket. Foreløpig har jeg ikke åpnet gasseren, jeg skriver her for å finne ut hvor jeg kan få tak i deler og verktøy dersom bytte er påkrevd. Jeg går ut fra at bytte også er interessant siden for fet blanding trolig gir økt bensinforbruk. Når det gjelder bremsecaliperene så er de bare demontert, ikke plukket i biter. På høyre caliper har ikke parkbremsarmen like god bevegelighet som venstre, så her er det nok noe feil. Hjemme før eu-kontrollen fikk vi justert dette så det virket bra, men fremme på verkstedet hadde bremsene lagt seg litt på. Det er mulig den dårlige bevegelsen på parkbremsarmen påvirker selvjusteringen, for når jeg kom hjem igjen lå bremsen hardere på og var blitt varm. Jeg skal skru opp caliperen og se om den kan repareres, men om jeg ikke får til dette vil jeg gjerne kjøpe en caliper høyre foran. Østborg, har forumet noen funksjon slik at jeg kan kontakte deg direkte?
  5. Jeg har lagret en -83 900 som skal bli bruksveteran, og hadde den på eu-kontroll idag. CO-utslippet var på over 6%, og grensa var 4,5. Jeg fikk tips om å bytte nål og dyse i forgasseren, men hvor får jeg tak i dette? Det er også et problem med bevegeligheten i parbremsarmen på høyre calipper, er det noen som har noe slikt liggende?
  6. Hiacen ble parkert i høst, og det har dukket opp en feil i løpet av vinteren. Batteriene tappes, og ved en anledning gikk stareren rundt uten å slå inn. Det har også kommet ulyder fra startreleet. Min teori er at det er en feil i startreleet eller muligens i starteren. Er det noen som har en oppskrift på hvordan man måler disse?
  7. Min Saab 9000 cse fra 1994 er ikke alltid enig med meg om vi skal bruke nærlys eller fjernlys. Når jeg skifter så går det tilbake etter et halvt sekund. Dette kan gå begge veier, og jeg løser det ved å holde hendelen inne en stund. Problemet forsvinner etter noen minutters kjøring. Er det noen som har vært borte i dette?
  8. Jeg kom over en Hiace, og falt for fristelsen. For 6000 kr kan man vel ikke forvente en feilfri bil, så jeg regner med litt småfiks. Det er en -91 kombi med 4wd og diesel. Radiatoren er lekk, men jeg er usikker på hvordan jeg bør ta den ut. Er det noen som har en beskrivelse? I tillegg får jeg ikke ut nøkkelen av tenningslåsen, og vil gjerne ha noen tips om hvordan dette kan løses.
  9. 2 stk Ford Mondeo 1,8 turbodiesel stasjonsvogn fra 1995 selges. Planen var å ha den ene som delebil og fikse den andre. Det er tatt eu-kontroll på begge, så det foreligger lister over feilene. Begge har stått et års tid, men blitt startet. Det følger med div. alufelger, bla.a et sett med 17". Jeg dropper prosjektet til fordel for gamle Mercedeser, men disse bilene har driftssikre motorer som går billig. Jeg vil helst ha 8000 kr for begge, men etter en stund vil jeg godta lavere bud. ma3@c2i.net
  10. Jeg har sandblåsepistol fra Biltema, den har en slange som jeg setter oppi sandbøtta. Det fulgte med 4 forskjelige metalldyser og 4 keramikktupper. Er det noen som kan forklare prinsippet for hvilke dyse/tupp kombinasjon som gir best effekt?
  11. Jeg har ikke funnet noe tempoforum, er det noen som har en link?
  12. Hei! Jeg vil ha radio i en -95 Opel Astra. Jeg har en gammel Blaupunkt Lubeck som passer i koblingene, men da jeg koblet den til hadde jeg ikke riktig kode og tastet feil noen ganger slik at den ble sperret. Nå har jeg fått tak i riktig kode, men hva må jeg gjøre for å få flere forsøk?
  13. Hei! Jeg har ryddet i garasjen etter min gamle far, og kom over et par ting som jeg ikke hadde hjerte til å kaste. Det er en fin drivaksel til en Tempo Rapid fra -62 og to fine deksler til en Husqvarna tråmoped fra 50-tallet. Temopen vet jeg ingenting om, men Husqvarnaen solgte pappa for noen år siden til en ukjent kjøper som ikke fikk med seg disse dekslene. Er det noen som trenger dette, eller har gode tips til hva jeg bør gjøre med delene?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår