Gå til innhold

oab1966

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om oab1966

  • Bursdag 07/06/1966

Contact Methods

  • Bosted
    Skien

oab1966's Achievements

  1. Jeg har i mellomtiden trålet gjennom diverse diskusjonsforum og kom fram til at lekkasje i eksosanlegget svært ofte er årsaken til for høy lambdaverdi. Defekt lambdasonde er også nevnt en del plasser. Kikket under bilen og gikk igjennom eksosanlegget. Med hjelp av lighterflamme fant jeg lekkasjer på tre steder ETTER lambdasondene. Det var lekkasjer som ikke var hørbare, men de er nå tettet. I dag fikk jeg byttet lamdasondene, det var like greit det når jeg først var i gang. Var på etterkontroll med bilen. Den ble godkjent. :)
  2. Jeg letet litt rundt på nettet i stad og fant ut at en lambdasonde har en levetid på rundt 100000 km. Bilen min har gått mer enn det dobbelte av en lambdasondes levetid, med andre ord, 230000 km. Lambdasondene har antageligvis ikke vært byttet før. Plugger og luftfilter ble byttet for ikke så lenge siden.
  3. Jeg var på EU-kontroll i dag. CO og HC var ok, men lambdaverdien ved 2500 rpm var for høy, helt opp i 1,2 . Hva kan det være? Lambdasonden? Vil opplyse at bilen går fint på tomgang og drar godt. Her er følgende verdier: (Grenseverdier i parentes) CO: 0,0 (0,5) CO2500: 0,2 (0,3) HC: 58 (100) LAMBDA: 1,20 (0,97-1,03)
  4. Jeg har en BMW 540 som jeg har trimmet. Fra før har jeg chippet den, satt på racekatter og kaldluftsinntak m/konfilter. Det ble noe merkbar forskjell. Den store forskjellen kom etter at jeg fjernet hele det originale eksosanlegget etter "kattene" og sveiset på et effektanlegg med gjennomstrømmingspotter og ettermonterte en kaldstartdyse på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass. (mere luft=mere bensin). Jeg ble igrunn svært overrasket over den store forskjellen. Det finnes mange "flaskehalser" som holder effekten tilbake. I dette tilfelle var det eksosanlegget som holdt tilbake den største effektøkningen etter alle disse nevnte modifikasjonene fra før av. Nå går bilen noe helt sinnsykt, ja den går som en rakett. BMW'n er blitt "The Hulk on wheels" Tidligere hadde jeg en Ford Scorpio Cosworth, en 2,9 liters motor med 24 ventiler. Først chippet jeg den og sveiset på et komplett effektanlegg uten katalysatorer. Det ble noe merkbar forskjell. Etter at jeg laget meg et kaldluftsinntak m/konfilter og en kaldstartdyse montert på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass, (mere luft=mere bensin) ble jeg svært overrasket, ja nærmest skremt. Det ble en betydelig økning i effekten som jeg overhodet ikke hadde forventet meg. "Flaskehalsen" i dette tilfellet lå på innsugssiden og holdt tilbake den største effektøkningen. For at man skal få god utbytte av trimmingen, gjelder det å få vekk flaskehalsene både på innsugssiden og ekssossiden. Når motoren drar inn mere luft, er det til stor hjelp å ettermontere en kaldstartdyse på innsuget som slår inn ved full gass.
  5. Jeg har en 1996 model BMW 540 som er litt modifisert. Fra før av sitter det et trimchip, annet innsugsrør med konfilter (cold ram air) og racekatalysatorer. Jeg har planer om å skaffe meg andre dyser som har litt større kapasitet. Standarddysene gir en maks mengde på 200 cc/min pr dyse mens de jeg har tenkt å skaffe meg gir en mengde på 229 cc/min pr dyse. Det er en økning på 14,5 prosent. Med andre ord, en beskjeden økning for en sugemotor i motsetning til turbomatede motorer der det kreves betydelig større dyser når man skal trimme en turbobil. Bilen min er levert originalt med 286 hester. Med chip, annet innsugsrør og luftfilter og racekatter skulle bilen yte 330 hester så lenge dysene klarer å levere nok bensin. For å regne ut hvor store dyser som er påkrevd til en motor må man gå utfra en verdi på BSFC - Brake Specific Fuel Consumption. BSFC er et forhold mellom hvor mye bensin som forbrukes til å produsere et gitt antall hestekrefter. For å regne ut nødvendig dysekapasitet på en overladet motor (turbo eller kompressor) bruker vi en BSFC på 5,75 mens på en sugemotor går vi utfra BSFC på 4,75. Det anbefales at dysene ikke kjøres på mer enn 80-85 % av dens kapasitet. En dyse som brukes helt på grensen av sin egen kapasitet kan bli ustabil og dermed levere ujevn bensinmengde. Derfor bør dysene som velges være noe større enn det som er påkrevd ut i fra formelen under. Formelen blir derfor: Effekt [multiplisert med] BSFC [dividert på] antall dyser (som regel én dyse pr. sylinder). Utregning av bmw-motoren med 8 sylindre og originale 286hk: 286hk x 4,75 / 8 = 170cc/min 170cc/min er ved 100% dysekapasitet. Ved 80-85% dysekapasitet bør det velges en dyse som ligger mellom 198 og 207cc/min til denne motoren. Med andre ord er motoren med standard 200cc/min innenfor. Nå er det snakk om reelle 330 hk jeg er ute etter: 330hk x 4,75 / 8 = 196cc/min. 196cc/min er ved 100% dysekapasitet. Ved 80-85% dysekapasitet bør det velges en dyse som ligger mellom 229 og 239cc/min til denne motoren som er litt modifisert. Disse standdarddysene på 200cc/min blir for små med andre ord hvis bilen skal yte 330 hester. Dysene på 229cc/min jeg har tenkt på å bestille er iallefall innenfor dette kravet i følge disse beregningene. Tror dere det skal fungere i praksis når det gjelder denne beregningen? Har dere selv erfaring når det gjelder litt kraftigere dyser på en lettere modifisert sugemotor? Her er linken jeg har tenkt å bestille fra: http://www.fiveomotorsport.com/bosch-bmw-high-performance-fuel-injectors For 8 stk dyser blir det 330 USD. Det blir 1790 NOK etter dagens kurs. (Det er før moms, frakt og evt toll, mm) Nå vet jeg ikke om man skal betale toll for bildeler fra USA via internett?
  6. Kona mi har en 2001 mondeo 1,8 mk3. Problemet er at varmeapparatet blåser bare kaldluft. Jeg vil opplyse at det er nok med kjølevann i systemet og at temperaturnåla viser normal temperatur. Hva kan være årsaken til problemet?
  7. Å ha god reaksjonsevne er et sunnhetstegn, ikke sant?:worshipbm: MOAHAHAHA
  8. 85 poeng sier du, hehe ... Reaksjonsevnen var ikke noe veien med :)
  9. Det er viktig å ha god konsentrasjon og koordinasjon når du kjører bil. Hvordan er konsentrasjon og koordinasjonsevnen din? Det er viktigere enn du aner. Test deg selv, er du riktig stø på hånden? Dette er en labyrint der du skal føre musepekeren for å indikere hvor god konsentrasjon og koordinasjonsevne du har. Før bare musepekeren gjennom labyrinten og unngå å komme borti veggene. Det er viktig å ha på lyden når du tester, for dette hører med. Denne testen MÅ bare prøves for å finne ut hvor god evne du har og hvor mye skikket du er som bilfører. 0-10 poeng: Nei og nei, katastrofalt ! Du er livsfarlig i trafikken og skulle ikke hatt lappen en gang! Du må enten være dritings eller tilbakestående om du ikke klarer bedre enn det der !! 11-39 poeng: Mindre bra ! Du driter deg ut og bulker en del. Førerkort meget sterkt under tvil !! Ta testen på nytt om du ikke har blitt helt edru !! 40-60 poeng: Bra ! Du er en bra bilfører, men gjør noen feil i trafikken og må virkelig skjerpe deg og bli bedre !! Førerkort en vurderingssak under hvert tilfelle. 61-89 poeng: Meget bra ! Du er en bilfører bedre enn gjennomsnittet og kan bli enda bedre, stå på !! 90-100 poeng: Glimrende ! Du er en utmerket bilfører, sånne som forsikringsselskapene elsker!! Etter flere forsøk, klarte jeg 92 poeng, noen bedre? Her er denne linken der du kan teste deg: (Husk å ha på lyden når du skal utføre testen, det er viktig for at testen skal bli riktig utført) http://www.winterrowd.com/maze/
  10. Skrev et innleg om å bytte foringer til stabstaget foran. Har også tenkt å bytte ut stabstaget(540i) til et kraftigere et.(M5)Jeg har fått med meg om det å bytte ut dette stabstaget foran er en komplisert og tidskrevende jobb.(Altså,når bilen står nede på asfalten) Hva med å heise opp bilen på en lift og stå under og jobbe, blir det mye enklere å skifte ut stabstaget? Holder det bare med å skru av plastdekselet under motoren, demontere endestagene og festeklammerne som er til stabstaget? Takknemlig for svar ;)
  11. Har en BMW 540 E39 og har tenkt å bytte ut foringene til stabilisatorstaget foran under bilen. Jeg har lest om det å bytte ut selveste stabilisatorstaget foran er en jævla komplisert og tidskrevende jobb som tar bortimot 10-12 timer å utføre. Nå har jeg bare tenkt å bytte ut foringene. Er det bare å løsne på klammerfestene på hver side av staget og skifte ut foringene eller er det også en jævla komplisert og tidskrevende jobb? Svar meg tilbake er dere snill !
  12. Jeg lurer på hvordan man finner ut om en katalysator er gåen?
  13. Hvordan måler man en lamdasonde om den er i orden eller ikke? Finnes det noen skjemaer om måleverdier på lamdasonder med forskjellig antall ledninger?
  14. Har en bmw 540 96 modell (e39) som var på eu-kontroll i dag. Avgassverdiene var litt for høye: (Max-verdier i parentes) CO: 0,8 (0,5) CO 2500: 0,7 (0,3) HC: 140 (100) LAMDA: 1,03 (0,97-1,03) Bilen er lettstartet, går fint på tomgang og går som en rakett ved klampen i bånn. Vil opplyse at bilen ble chippet i sommer. Hva kan feilen være? Trimchippen? Pluggene? Coil til hver plugg? Lamdasondene? Katalysatorene? Luftmengdemåleren? Dysene? Et oljeskift? (på tide) Er takknemmelig for svar.......
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår