Gå til innhold

maune

Bruker
  • Innholdsteller

    30
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om maune

  • Bursdag 04/17/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Hamar

maune's Achievements

  1. Tror ikke jeg får målt med vanlig multimeter i alle fall. For å koble (strøm) på panelet, så må det klemmes på plass, og da er det nesten hermetisk forseglet bak der. Får levere den inn på Opel-verksted etter hvert og høre hva de sier der.
  2. Noen som har vært borti problemet? Det er ikke noe lys bak den lille temperaturindikatoren og den store turtallmåleren. Det er altså mørkt på venstre side på instrumentpanelet. Pæren bak speedometeret (helt til høyre) lyser som normalt. Har byttet pærer og sjekket sikringene i boksen til venstre over fotbrønnen. Alt ser ut til å være normalt. Prøvde søkefunksjonen på forumet her, men fant ikke noe nyttige tips.
  3. Tror ikke sportsutgaven har breiere dekk, nei. Det er 195 som sitter på originalt. Ikke noe uvanlig mye støy i kupé, men den er helt klart ikke spesielt godt isolert. Mest plagsomt er knitringen av billig plast. Merker lite forskjell om det er varmt eller kulde, men av en merkelig grunn så gir lyden seg etter 10-15 minutter med kjøring.
  4. Jeg har 1.6 sport 3-dørs. Typisk feil på alle Astra G er jo sensoren til airbagen under setene som ryker med jevne mellomrom (lyser rødt i dash). Bruker 0,7 liter per mil på langkjøring-blandet. Det synes jeg er litt mye med tanke på at bilen er så liten og svak. Jeg kjører alene, og motoren er altså ikke noe å skryte over. Svært slapp, svært lite dreiemoment i hele registeret, selv oppe i 4000-5000 omdreininger. Kan ruste noe i hjulbuer ja, men hvilke biler gjør ikke det. Kan rask knitre litt plastikklyder i dørtrekkene og dashbordet. Har ikke merket noe til oljeproblemer. Føles ikke helt trygg på vinterføre. Krenger middels med originalt understell. Føles ikke like stødig og stabil som andre biler jeg har hatt/kjørt, men det kan komme av at den er liten (pluss dekkforskjell så klart). Men ellers har jeg ikke hatt noen problemer med den på vinteren. Starter lett, selv i 30 minus (jeg bruker ofte motorvarmer). Få vanlige feil utenom airbagsensoren som sagt. Koster ca. 4000 å fikse på opelverksted, men min røk selv etter at de hadde fikset den. Har sett på interiørbilder fra flere Astra G, og ofte ser du at den røde lampen lyser. :P
  5. Selges billigere om det kan hentes (dvs. ikke sendes i posten).
  6. Selger 2 ubrukte vindavvisere (wind deflectors) til Opel Astra G. Passer til 4- eller 5-dørs. Merk at det er 2 stk. til dørene foran. Selges billig for 250,- kroner. Tilsvarende koster vel ca. 600,- på BS Bildeler. Må hentes i Hamar-området, da det koster omtrent like mye å sende dem i posten. Selges ubrukt på grunn av at jeg kjøpte feil. Jeg har selv 3-dørs Astra, og oppdaget at det ikke passet før jeg skulle til å montere dem på. De er derfor tatt ut av plastemballasjen, men aldri montert. Fra produsenten: HEKO wind deflectors are designed to improve driving comfort in any weather. They are aerodynamically designed to reduce wind noise while channeling airflow to keep interior free of smoke, stale air and window fogging even in the worse conditions. - Maximize your fresh air enjoyment. - Optically transparent. - OEM quality ISO 9001. - Sleek aerodynamic styling. - Reduce wind noise. - Install inside the window channel. - No unsightly exterior tape. - Minimize interior heat when parked.
  7. Gjelder Opel Astra G (1998–2004) hatchback. 4 Jamex senkefjærer 899,- kroner. TÜV-papirer følger med. Senker 60 mm foran og 40 mm bak. 2 Jamex sportsdempere foran (nødvendig med 60 mm senk foran) 1200,- kroner (kostet 2000,- da jeg kjøpte dem). Selger alt helst samlet. Da får du med to bumpstops foran (verdi 199,- kroner). Altså totalt 2099,- kroner. Delene er aldri brukt. De er heller aldri montert på bil (ikke en gang prøvemontert). Jeg kjøpte delene i vinter, og skulle sette det på nå til våren. Jeg har nå tenkt litt på saken, og ombestemt meg. Jeg tør ikke senke bilen min så mye da jeg bruker den året rundt på dårlige veier.
  8. Hele prosjektet med å montere lyktene gikk i dass. Stoppet av en så enkel sak som en dårlig skrue (torx med slitte spor) i hjulbuen. Får med andre ord ikke løs frontfangeren. Har heller ikke verktøy til å lage spor i skruen for å få den ut. Er ganske lei hele opplegget og leverer bilen inn til verksted for montering.
  9. Ok, har gjort litt research. Ser ut til at det er Sonar-lykter jeg har kjøpt. :-P Ser at svært mange har negative erfaringer med disse (duggproblemer). Noen hevder at det hjelper å la hullet bak være åpent for lufting, andre hevder dette fører til skitt og lort i lykta. Enkelte har også problemer med avsvidde kabler etc. Jeg var uansett forberedt på svakt lys (H1-pære i både kjørelys og fjernlys). De to ytterste ledningene som henger ned er til ringene, den midterste er for to meningsløse LED-lys på midten av lykta. Tror jeg dropper å kjøre strøm til disse. Strømkablene til ringene skal jeg forsøke å koble til parklysstrømmen. Får håpe at a) det er plass og b) det blir nok strøm. Jeg antar det ikke er lovlig å koble til vanlig parklys i tillegg til ringene, men merkelig nok er det hull for parklys i øyekroken på lyktene. Rart!
  10. Fikk lyktene i posten i dag. Ser ut til at det er ringene i seg selv som er «pæren». Tipper derfor at jeg må bytte selve ringene for å bytte farge. Skal forsøke å montere til helga for å se hvor gule de egentlig er. Jeg har et spørsmål om disse lyktene: Er det noen som vet hva disse ledningene (3 stk.) nederst er for noe? Hvor skal de festes? Jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende på originallyktene. Ser ut til at det kan være strømforsyning til ringene, men det er 3 ledninger og bare 2 ringer. Jeg skal forsøke å vippe ut frontfangeren og montere lyktene i helga, når jeg får tid. Ønsker bare å være forberedt. :-)
  11. Lurer på om ringene i angel eyes-lykter er pærer, eller om det er en pære bak som øyser opp ringene. Årsaken til at jeg spør, er fordi jeg lurer på om det er enkelt å bytte farge (kelvingrader) på ringene i etterkant selv, for eksempel ved å bytte ut pæra. Jeg tipper det er ikke like enkelt å bytte ut ringene. Hvis det er pære, noen som kan si noe om hva slags pære det normalt er? T10? Beklager om dette er feil plass i forumet å spørre. Tok en rask titt rundt, og fant umiddelbart ingen logisk sted.
  12. Gjelder 3-dørs Astra G hatchback. Hvordan får man av de grå dørlistene på utsiden? Jeg skal pusse dem ned og lakkere dem i bilens farge. Det er to stykker på hver side på 3-dørs Astra. Jeg har lest et sted at man kan skyve den bakerste frem og den foran (på døra) bak. Dette har jeg forsøkt, men det går ikke. Jeg kjenner listene rikker på seg, men jeg tar i ganske hardt slik at jeg nesten lager bulk i siden. Har noen tips?
  13. Det virker som det er mange forskjeller på Astra G. På min bil er det bl.a. T10-pærer i kupélyset. Det er også små forskjeller på alt mulig rart, som pæren/lyset bak på nummerskiltet, måten tåkelys er festet etc. Dette gjør det av og til litt forvirrende å følge «how to»-guider når man skal fikse på ting.
  14. Skruene på siden av rattstammen var den riktige løsningen for min Astra. Mange takk for tipset! Behøvde ikke løsne skruen under rattstammen. Her er bildene jeg tok: Én skrue på hver side av rattstammen, bak en liten plastknapp. Lett å få ut. Stjerneskrue: Etter at skruene er fjernet, bruk litt makt for å løfte av dekslet på toppen av rattstammen: Der kommer to nye skruer til syne (torx 20). Fjern disse: Fjern også de to skruene i taket på plastrammen (torx 20): Plastrammen løsner så lett. Bare røsk den ut forbi rattet (det er litt trangt, men rammen er fleksibel): Etter at rammen er fjernet kommer to nye skruer til syne nede i hvert hjørne. Fjern disse på hver side: For å fjerne instrumentpanelet fra bilen, må du vippe denne spaken opp og til venstre. Skal gå svært lett: Nå er hele instrumentpanelet løst. For å få det ut må du vippe det bakover, vri høyresiden inn i bilen og venstresiden mot rattet: Da er det bare å føre det ut gjennom hullet i rattet: Bytt fire pærer med LED. Pærene sitter bak instrumentskivene og kilometertelleren. Bare å vri sokkelen rundt til venstre og hente ut: Sett hele greia inn tilbake, og vips, blått lys: Dessverre for meg så var LED-pærene ganske svake, så jeg må nok kjøpe nye og sterkere. Nå vet jeg i alle fall hvordan de ser ut, og hvordan jeg skal bytte neste gang. :-)
  15. Ja, det var noe sånt jeg egentlig hadde forventet å finne. Her er et bilde av hvordan det ser ut hos meg. Beklager den dårlige bildekvaliteten. Det ser lik ut på den andre siden også. Jeg tenkte kanskje jeg kunne løfte plastrammen nederst for å se om jeg fant skruene under. Dessverre sitter det bom fast.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår