Gå til innhold

ph-primera

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ph-primera

  • Bursdag 01/20/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Akershus

ph-primera's Achievements

  1. Eldgammel tråd ser jeg. For hva det er verd så er den nederste reima på maximaen en av de få litt vriene jobbene på denne bilen. Mutteren som skal løsnes sitter så langt inni motoren at det er umulig å se hva du driver med. Må føle deg fram og sjonglere med verktøy. Klarte det til slutt og bilen har ikke hatt ulyder siden. Hjertet mitt blør litt for denne årgangen av Nissan. Blir snart borte fra norske veier. For en kvalitet, det eneste problemet var rust.
  2. Hei Har dessverre ikke svar på ditt spørsmål. Har nylig kjøpt samme type bil.Jeg er I villrede om så mye.Lurer på om jeg skal tørre å skifte tann reim selv,men finner ingen info om hvordan dette kan gjørs.Vet ikke engang hvilken verksted manual jeg skal kjøpe som dekker denne prosedyren.Ser ut som vi har biler som har "forlatt markedet "de som kunne disse bilene er ikke lenger aktive I bransjen ?
  3. Artikkelnummeret var 15831.Jeg ser at produktet tilsynelatende har forduftet fra biltemas assortiment (selv om jeg kjøpte rampen der I forrige uke.Enten utsolgt eller at de har fått betenkeligheter med produktet.Du kan søke biltema hydraulisk bilrampe på Google for å lese mange omtaler på svenske og norske bilsider .I England selger cjAutos et lignende produkt men I to utgaver, en heavy duty 1300 kilos kapasitet,og den med 900 kilos grense som biltema (inntil nylig) solgte.2099 er en hyggelig pris,halve prisen av cjautos sine !.Håper biltema fortsetter med å selge rampen, men de Bør spesifisere nøyere at rampen ikke er for alle biler.Farlig om en overskrider akselvekt på 900 kilo.
  4. Har i mange år klart meg med små mobile oppkjørings ramper ala Biltema. De har fungert bra og vil fortsatt bli brukt. Men har savnet litt mer rom spesielt til jobber langt under bilen. Har kjøpt, under sterk tvil, et sett fra Biltema med kapasitet 900 kilo. Etter mine beregninger skal bilen min (på 1450 kilo) ligge rundt denne grensen, dersom den vanlige vektfordelingen på 60 % - 40 % vektfordeling på fremre og bakre akselsett gjelder. Finnes det noen som kan forklare fysikken i det å heve en bil 40 cm opp i forkant ? Er det ikke vel så mye en tyngdepunkt forflytning som et løft ? Dersom man skulle overbelaste pumpa betyr ikke det bare at pumpa blir fortere utslitt ? Når rampen er i max høyde skal man vippe et sikkerhets lokk/sperre over den hydrauliske sylinderen som skal forhindre at pumpa skal kunne trekke seg sammen (den er det selvsagt uhyre viktig å aldri glemme). Jeg tenker at hvis jeg klarer å heve opp bilen i max posisjon og setter den i lås så skulle rampen være like solid som om den hydrauliske pumpa hadde en høyere kapasitet ? (Det finnes en alternativ rampe med 1300 kilos pumpe fra en annen produsent). Jeg kan selvsagt ta feil her, uansett så bruker jeg støttebukker i tillegg når jeg skal under bilen. Et problem er at de gamle støttebukkene ikke lenger når høyt nok så må sette de temmelig langt under bilen. Vel har brukt den en gang. Den økte høyden kjentes veldig behagelig. Selve rampa er fryktelig tung og uhåndterlig å flytte på , jeg trenger trillebår til å frakte den ut av skuret. Ut av boksen ( rett fra Kina) ser jeg at sveisene er klumpete og noen bolter ikke er tilstrekkelig dratt til. I tillegg til dette måtte jeg bruke en del tid på å lufte det hydrauliske systemet, det skal visstnok være standard før første gangs bruk. Selve stålet og konstruksjonen virker temmelig solid for meg , håper ikke det er en illusjon.
  5. Hopper også på en gammel tråd. På grunnlag av at jeg også har en Primera P10 så var jeg vennligstilt til Nissan. Primeraen har vert en god venn som har gitt billig og enkelt bilhold i mange år. Maximaen qx 97 modell med automat og skinn (2.literen) ble kjøpt til kona som kunne kjøre i norge på besøkgrunnlag i 3 måneder. Den kom fra Trondheim og hadde blitt utsatt for salting. Den har trengt nye bremseskiver og klosser til eu , enkelt å gjøre selv og det er penger å spare på å kjøpe på ebay. Har også skiftet servoreima. Den bør man være obs på for vanskelig å jobbe for å løsne pumpa (langt bak i torpedoveggen som du ikke kan se men føle deg fram til. Ellers kun et oljeskift. Vet ikke om den blir like pålitelig som Primeraen men begynner å mistenke det. Ser mer staselig ut enn Primera men ikke like god å kjøre. Fin til langturer. Nesten som å kjøre Am Car. Jo, har også sveist på skjermene fremme som var råtne. Gjør det selv opplegg med skjermer fra annen biltype som er jukset til og til slutt jevnet ut med filler.Vond å finne lakk til, koden på utbedringspennen som kom med bilen stemmer ikke med utvalget til Bilextra og lignende. Kalles brun farge i norge men ellers rød i andre deler av verden. Resultat av jobber blir at den ikke ser noe serleg penere ut enn utgangspunktet men i det minste er råten skjert bort. Min oppsummering av Nissan er - ikke superkvalitet men veldig god kvalitet. Rust er verste fiende.
  6. Uten å være ekspert tror jeg at det går an å bruke 100 amp apparatet, fordi man i teorien kan sveise lag på lag, dvs så tykt man vil. I Asia brukes bilfelger ofte som fundament for ulike redskap. Sveise et stålrør i navet , og sveise stålbjelker i bredden for å få sidestøtte. To slike fundament med en stålstang på tvers ser jeg for meg som en mulig måte å lage motor heis på (men jeg er også bare på drømmestadiet). Et firma i Båstad averterer på finn .no salg av firkantstål. Mange anbefaler blikkenslagere. Dersom det er mulig ville jeg foretrekke gjenbruk av noe skrot jeg har liggende.
  7. Tror det egner seg dårlig til tynnplate. Ser ut til å ha alt for høy minimums ampere. Apparatet som sådan er sikkert fint til sitt bruk , men ikke til tynnplate bruk. Mitt tips til billig MIG er enten biltema sitt 140 (har ikke erfaring med den) eller SIP DP 150 solgt am Moe e co. Har hatt sistnevnte i 7 år.Virka fint de første åra, nå umulig. Skal skifte liner/hylse i slangen og håper å få den brukbar igjen. Ellers bruker jeg et lite pinneapparat og vil gjerne slå et slag for den. Synes ikke den er så umulig å bruke på tynnplate som folk vil ha det til. Finn en kontainer med skrapmetall og øv en god stund med det før du begynner på bil. Ta sikkerhet alvorlig.
  8. Jula apparatene har for høy minimum ampere. Du trenger noe som går ned til minst 30 ampere.
  9. Skikkelig jalla løsning er å feste en plate med pop nagler. Har brukt det som nødløsning en gang og ble overasket over hvor lenge det holdt.
  10. Tror det er en årsak til at disse er så utskjelte.Rett fra boksen så hadde jeg også et mareritt med tråd som hengte seg opp.(Kan godt forstå de som stapper apparatet ned i boksen igjen eller får tanker om å bruke det som anker istedenfor)Etter å ha googlet litt så fant jeg ut at det er om å gjøre å kaste disse rullene med billig 1.25 kl tråd og skaffe seg en 5 kl rull med kvalitetstråd.Det viste seg å stemme og nå fungerer apparatet brukbart. Men det er helt klart billige komponenter i trådmatinga og en må ta forholdsregler som å alltid holde slangen rett osv.Vinyl hylsa i slangen vil også etter mye bruk bli slitt på innsiden og skape forstoppelse i trådmatinga igjen.Men da er det mulig å skifte til en ny eller improvisere med metall hylse fra sykkelbrems. Vi er priviligerte i vår tid ved at vi kan skaffe oss kraftverktøy våre forfedre bare kunne drømme om.For all del kjøp kvalitet, hvis jeg hadde garasje og tre-fase opplegg ville jeg ikke nølt med å skaffe meg et tre-fase beist, de er uutslitelige og veldig gode å sveise med.Mine 10 øre er at hvis du velger å gå den billige veien så er det mulig å få det til å virke på et vis.
  11. Kun en ivrig amatør med lite erfaring.Men ser at flere sveisemetoder ikke er nevnt. Det finnes tilbehør til pinne apparater som skal gjøre tynnplatesveising mulig.Eastwood produserer et punktsveis hode som man kobler til pinne apparatet.En diode reduserer amperen slik at man ikke brenner igjennom.Også sett tilbehør som gjør lodding og til og med skjæring mulig med pinne apparat. Kjøpte et pinneapparat i sommer som viste seg å kunne stilles helt ned i 40 ampere.Med rett elektrode tror jeg at det er mulig å sveise direkte med denne. Da snakker vi utstyr til ca 500 kroner.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår