Gå til innhold

opel-astra

Bruker
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om opel-astra

  • Bursdag 11/23/1943

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Båt
  • Modell (eks S4)
    Sport Tourer
  • Biltype (eks Audi)
    Opel Astra
  • Årsmodell (eks 1995)
    2011
  • Yrke eller sivil status
    pensjonert elektronikkingeniør
  • Motor (eks 1.6)
    1,4L 140Hp
  • Fylke
    Akershus

Contact Methods

  • Bosted
    Skjetten

opel-astra's Achievements

  1. Jeg ble aldri helt fornøyd med den antenneløsningen, DAB signalet faller stadig ut noen sekunder enkelte steder.. Nå har jeg byttet ut FM takantennen med en litt kortere DAB antenne og satt en aktiv splitter på antennekabelen bak midtkonsollet, med en gren til FM-mottakeren, og en til DAB-adapteret. Så langt funker det utmerket.
  2. Og så var DAB-antennen montert. Dekslet på A-stolpen satt kun med et metallklips nesten helt øverst. Ved å trekke dekslet så langt ut som mulig og så stikke fingeren bak og klemme litt på klipset samtidig som en røsker til, kom dekslet av.
  3. Jeg holder på å montere DAB-adapter i min Opel Astra Sport Tourer stasjonsvogn 2011 mod. Men hvordan får jeg av dekslet på A-stolpen på passasjersiden for å feste jordingstapen på metall? Jeg får løsnet det litt øverst, men så sitter det så fast at jeg ikke tør å ta i mer. Lars H.
  4. Hei. Kan noen fortelle meg om hva kjølevannstrykket er på min Opel Astra Sport Tourer fra 2011 med 140Hp turbo motor? Jeg mister nemlig kjølevann og har en mistanke på at det lekker ut pga. for høyt trykk. Lars H.
  5. Det var ingen O-ring der, så jeg satte inn en O-ring jeg hadde liggende. Det ble tettere, men ikke helt. Det merkelige er at det sporet som låsesplinten sitter i er svært romt slik at "pluggen" ikke kommer helt ned. Men nå er det tett nok til at jeg kan kjøre 1,5km til Opel-verkstedet. på tirsdag når de åpner etter påsken. Dette er noe de får fikse på 5-års garantien som går ut midt i april. Jeg skal dit om snaue 2 uker for gratis garantikontroll og service. Men så lenge kan jeg ikke vente, jeg trenger bilen før det.
  6. Her et oversiktsbilde. Det ser ut til at lekkasjen er der koblingsstykket på slangen til ekspanssjonstanken er "dyttet" ned i en motsats på en tykkere slange og låst med en låsebøyle.
  7. Ingen som vet hvordan tettinger er i denne koblingen?
  8. Så langt jeg selv kan se, er det ingen ventil. På enden av slangen er det en plugg som går nedi et motstykke på en tykk kjølevannslange, og det er der vannet kommer ut. For meg ser det ut som det kan mangle en O-ring eller et eller annet.
  9. Hei. Som tittelen sier, lekker det kjølevann så mye at jeg ikke kommer lenger enn 10km før jeg må etterfylle mye vann. Lekkasjen er i en kobling der kjølevannet går i en tynn slange til ekspansjonstanken. Noen som vet om det er en form for ventil der? Kan jeg kanskje tape inn lekkasjeområdet med vulketape til jeg kommer på verksted over påske? Lars H.
  10. Dette synes jeg høres lite ut. Men for å klargjøre litt, denne modellen jeg har som er en Opel Astra Sport Tourer 1,4 liters 140Hp turbo stasjonsvogn med motorbetegnelse A14NET, - er det den som fra 2009 til 2014 kalles Astra-J? Stemmer dette, skulle momentet iht. tabellen på http://www.puretyre.co.uk/vauxhall-tyre-pressures/ være 140Nm for alle dekdimensjoner, inklusive de jeg har. Eller er jeg helt på jordet? De siste årene har jeg brukt elektrisk muttertrekker og torsjonsstav på 135Nm. Og da virker det når jeg sjekker medf latmannsarm både ved påsetting og ved avtaking av hjulene som fornuftig moment. Jeg har tross alt skiftet mellom sommer og vinterhjul manuelt i over 40 år. Så litt følelse i hendene har jeg vel lært meg.
  11. Jeg har en Opel Astra Sport tourer 140Hp turbo fra 2011. Men hva er korrekt moment for tiltrekking av hjulmutrene? Sommerdekkene har dim. 215/50 R17, og vinterdekkene 205/60 R16. Felgene er lettmetall.
  12. Hei igjen. Så fant jeg dataene selv, hadde de faktisk i ringpermen for den gamle bilen. Og da er det greit, 6. og 5. og til dels 4. gear er ikke mye tess ved raske forbikjøringer i motbakke med "nybilen"! Men på flat motorvei og med cruisekontrollen på, er 6. gearet nydelig. Lars H.
  13. Hei. Jeg har for 2 uker siden byttet inn min utmerkede 17 år gamle Opel Astra Sportiv 1,8 liter 125HP med 5-gear manuell kasse, med en ny Opel Astra Sport Tourer med 1,4 liters 140Hp motor og 6-trinns kasse. Jeg begynner etter hvert å lære den nye gearboxen å kjenne slik at jeg kan få litt futt ut av denne "lille" motoren. Men for å kunne sammenligne litt med "gammelbilen", er jeg på jakt etter utvekslingen i de 5 gearene på den gamle bilen. Utvekslingen for de 6 trinnene i "nybilen" har jeg fått tak i. Her bilde av "Nybilen". Lars H.
  14. Hei igjen. Etter en herlig uke i båten (uten motorproblemer), har jeg nå målt litt på Lamdasonden. Og uansett hvilken av de fire ledningene jeg måler på, er spenningene konstante. To av dem ligger nært null volt, en er på batterispenningen, og den fjerde viser fast 4,95volt. Sjekket litt på priser hos Biltema, men der ser det ikke ut til at de har "Titan" sonder. Hva prisen for en ny sonde hos Opel er, er vel ikke i samme sjiktet som hos Biltema. Tips om hvor kjøpe en ny sonde uten å bli flådd? Lars H.
  15. Hei. Takk for informasjonen. Da blir det å krabbe under bilen når jeg kommer hjem. Nå er jeg ute med båten (en Saga 27 fritidsbåt), og kommer ikke hjem før onsdag eller torsdag. Og på Yanmar dieselmotoren i båten er det ingen Lamdasonde som kan krangle. Men andre ting kan også gå skeis. På forrige tur mistet jeg oljetrykket og måtte slepes til land. Det var pakningen på oljefilteret som hadde vrengt seg ut slik at all oljen sprutet ut. Heldigvis skrek alarmen til slik at jeg fikk stoppet før motoren skar seg. Men nok om det, når jeg kommer hjem blir det å sjekke Lamda'n. Lars H.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår