Gå til innhold

JonAF

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om JonAF

  • Bursdag 03/31/1976

Contact Methods

  • Bosted
    Norge

JonAF's Achievements

  1. Problem Solved! Det viste seg at det var innslaget på starteren som ikke gikk helt tilbake, slik at tennene svinghjulet så vidt slo borti tennene på starter. Ny starter løste problemet :)
  2. Hei Oppdaget for litt siden en unormal og litt raklete lyd fra motoren. Dette har blitt verre i det siste, og er såpas ille at jeg ikke lenger tør å kjøre med bilen. Nå høres det omtrent ut som en vinkelkutter med en gang man starter men går over til en mer raklete lyd etter hvert. Jeg har hatt av reimene, da det kanskje kunne være et løpehjul eller lager, men lyden er fortsatt der. Gangen på motoren er ellers som før, og man kan kan ikke "kjenne" noe unormalt (banking eller vibrasjoner) når man tar på blokka . Har lagt ut et lite klipp på Youtube som beskriver lyden godt: http://www.youtube.com/user/JonFinnerud?feature=mhee Mvh Jon
  3. Hei Oppunder dashbordet på venstre side av førerplassen fant jeg denne "boksen" Den sitter ved siden av en lignende boks som er ørlite større. Opprinnelig har det nok sittet et plastdeksel utenpå, men det har for lengst forsvunnet av grunner jeg ikke vet. Og jeg har derfor ingen anelse hva funksjon den har. Da den i tillegg var litt knekt (som jeg har forsøkt reparere) så kunne det kanskje vært like greit å bytte hele greia. Er det noen her som kan gi meg et fornuftig svar på hva funksjon den har ? Hilsen Jon
  4. JonAF

    Min Taurus

    Hei Taurus er en amerikansprodusert bil, opprinnelig kun tiltenkt det amerikanske markedet. Den jeg har ble solgt ny i norge gjennom Ford-forhandler Etter hva jeg har lest meg til, tok Ford Norge inn Taurus for å ha en stasjonsvogn å tilby i samme klasse som Scorpio, som kun var tilgjengelig som sedan/kupe de første årene. Man ser som regel fort om det er import/"orignal" bl.a. på speil, baklys og til dels interiør. Så Taurus har en litt spesiell historie i Norge, da jeg ikke er kjent med at Ford ellers i europa gjorde noe tilsvarende. Mvh Jon
  5. JonAF

    Min Taurus

    Hei og takk for komplimangene :) Er ikke ofte man får skryt for bilene sine i dag, hehe. 92 modell... Da har vel du en litt annen front og "rundere" og mer moderne interiør ? De bilene er veldig fine, og etter min mening den siste av de "orignale" Taurusene. De som kom senere (fra '96 og utover tror jeg) har ikke noe spesielt over seg. Litt flass har jeg sett på flere Tauruser, virker som de mørke metallic-lakkene får det problemet med åra. Jeg har med et viss hell klart å få slikt bedre ved å flekke litt med klarlakk der den har flasset og så rubbet bilen skikkelig etterpå. Jeg tok foresten ut Lambda'n på min her om dagen og renset den etter at "check enginge" lampa kom og gikk... Etter det så forsvant problemet, og bilen virker også litt kvikkere. Artig å høre andre som "brenner" litt for disse bilene. Hilsen Jon
  6. JonAF

    Min Taurus

    Hei du Hva hadde du tenkt deg for noe slikt ? Har de gått langt ? Delebil hadde jo vært kjekt egentlig, selv om jeg så lang har hatt flaks de få gangene jeg har vært på hoggeriet. mvh Jon
  7. Hei Dessverre har vi ikke hatt fremgang med bilen. Forsøkte å finne denne tenningsmodulen uten hell. Etter å ha bladd litt i haynes-boka forstod jeg det slik at det bare er de "vanlige" 100-modellene som har en slik modul, mens turbomodellene har et mer omfattende system Den største utfordringen er uansett at bilen står i Trondheim og jeg bor på østlandet. Så de siste forsøkene har vært med brutter per telefon. Regner med å ta en tur nordover igjen nærmere sommeren for å forsøke å få liv i den. Oppdatering følger :) /Jon
  8. JonAF

    Min Taurus

    Hei du Jeg fant ut at jeg ikke hadde noen bilder av bilen liggende, og det er jo litt skammelig, så jeg heiv meg ut med kameraet og fikk tatt litt diverse bilder av doningen. Motoren: 3.0 liter, støpjernsblokk og topp, 141hk. Som sagt ikke noen rakett. AC-pumpa var gåen da jeg overtok bilen, så jeg tok den ut og fikk etter lit prøving feiling tak i en kortere reim som erstatning for den til AC'n Dashbordet: ryddig og greit og typisk amerikansk med fake "trepynt". Bortsett fra en litt kranglete vindusspylerknapp, fungerer alt av brytere. Blått-i-blått: Jeg var litt skeptisk til interiørfargen i begynnelsen, som ikke akkurat kan sies å være moderne. Nå finner jeg den ganske avslappende. Elektriske vinduer, speil og førersete. Bagasjerommet: Klappsetet har plass til to, og gjør bilen i utgangspunktet til en 7-seter. Men av en eller annen grunn er den registrert for 5, og det mangler også bilbelte til klappsetene. Litt fra siden: Bakluka er todelt, en praktisk funksjon som jeg gjerne skulle sett på flere biler. Speilene og baklyktene på bilen er opprinnelig ikke "originalt". Det samme gjelder for de innfelte blinklysene i støtfangerene foran og bak. Dette er endringer de norske myndigheter krevde for å få bilen godkjent i sin tid. Jeg har sett at flere har satt på originale lykter og speil på tilsvarende biler, så det har vel blitt litt mindre strengt med årene. Hilsen Jon
  9. JonAF

    Min Taurus

    Hei Tenkte jeg skulle bidra litt til denne forumgrenen, som vel er heller ganske slunken. Dette er min Taurus 1992 modell, som jeg kjøpte for rundt 3 år siden. Den har i dag gått rett i underkant av 194.000 Bilen hadde stått i ca 7 år før jeg kjøpte den, og var ganske muggen inni. Men etter en grundig vask + litt ettersyn av bremsene, så gikk den fint. Jeg fikk dessverre en lekasje i girkassa etter en stund. Ikke store greiene, og delen kostet kun 500,- men jobben var ganske omfattede da girkassa måtte ut. Girkassa på disse bilene er forøvrig et kapittel for seg selv har jeg skjønt, og tror det er årsaken til at mange har møtt sin skjebne hos hoggeren. Min var heldigvis overhalt noen år tilbake, og hadde kun gått 20.000 da jeg overtok den Dette er en av de bilene som ble solgt ny gjennom Ford forhandlerene her til lands og har derfor "standard" 3.0 liter V6 og gulvgir. Ikke akkurat noen rakett, men en behagelig bil å kjøre. Håper det med tiden det vil bli litt mer interesse rundt disse bilene, som det nå begynner å bli få av på veiene. Jeg ønsker i hvertfall å ta vare på bilen så lenge som mulig. Mvh Jon
  10. Hei Det var et godt tips! Skal få utredet det med en gang. (Har trodd at det var metallboksen på h. side som styrte alt) Hilsen Jon
  11. Hei du Ja, det var en av de første tingene vi sjekket. Bilen har riktig bensintrykk og får nok bensin. Har forøvrig hatt den feilen på en annen Audi jeg hadde, hvor bensinpumpa var årsaken. Som nevnt virker det som om gnisten til tennpluggene forsvinner etter noen sekunder. Takk for svar Jon
  12. Hei Jeg og brutter har et 200 prosjekt gående. Første turbobil etter div. "vanlige" 100 Motoren som sto i bilen ved kjøp, startet og gikk 4-5 sekunder på tomgang og stoppet. Da motoren forøvrig var veeeldig sliten og vi hadde tilgang på en en som var i betraktlig bedre stand valgte vi å bytte. Med ny motor på plass, så er resultatet dessverre det samme. Starter som et skudd og går i rundt 5 sek. og så dør den. Har byttet og målt: halvgiver, coilpakke og mengdefordeler (fulgte med den nye motoren) Mistenker at det kan være motorstyringa som er løen, men er ikke sikker. (Har ikke byttet/testet mot annen) Det virker også som årsaken til at den stopper er at gnisten forsvinner. Når den kutter, er det bare sporadisk gnist til tennpluggene etterpå. Håper noen har noen gode råd! Hilsen Jon
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår