Gå til innhold

Holden2

Bruker
  • Innholdsteller

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Holden2

  • Bursdag 12/30/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Holden2's Achievements

  1. Du skal ha honnør for dette innlegget! Kunne kanskje ha supplert med noen bilder? Jeg handlet mye fra Jula da jeg rigget opp min white-trash lakkboks i fjor høst. Men det er jo i grunn same shit som Biltema :) Brukte samme prinsipp som du beskriver med presenninger.
  2. Hvis du først har tenkt å bruke PPG, kan du jo velge grunning fra samme merke og. Jeg brukte PPG D839 som slipegrunning på et prosjekt jeg holder på med. Denne koster ca 500 kr pr liter hos lakkspesialisten. Kanskje litt dyrt, men jeg har ikke sjekket andre merker og sjapper. Som "førstegangsgrunner" synes jeg den ga bra resultat. Brukte også biltemasprøyta som er nevnt over her. Du vil muligens bruke en annen grunning enn slipegrunning hvis det er mye bart stål, selv om den også kan brukes på det ifølge databladet. Spurte også Lakkspesialisten om dette med blanding av merker og koking. Ifølge han jeg snakket med er det visst uhyre sjeldent med mindre det er noe skikkelig billige greier.
  3. Jeg la slipegrunning på et prosjekt jeg ståker med for litt over en måned siden. Satte opp 6 stk 500w lyskastere i garasjen, rettet mot stålet bilen, uten at det hjalp så mye. Ga i det minste litt varme i lokalet. 1000w vil nok ha betydelig større effekt, og da får du kanskje stålet varmere og. Grunninga var PPG D839, med D803 hurtigherder og D808 hurtigtynner. Forholdet var 4:1:1. Utrolig nok var den omtrent støvtørr etter 5 minutter, selv om det nesten var 0 grader ute, minimal varme i metallet, og maks 15 grader i garasjen. Pga noen innkjøringsproblemer ble det sig et par plasser, men omstendighetene tatt i betraktning synes jeg resultatet ble bra. Er det selve sluttstrøket du skal legge eller grunning?
  4. Takk for überkjapt svar! 1. Vet ikke hvordan sprøytebildet skal være. Får rundt ved å vri rattet til høyre, og vifteformet ved å vri til venstre. Er det noe spesielt som er anbefalt? 2. Har også investert i vannavskiller ;)
  5. Kommer til å legge slipegrunning på et prosjekt jeg sysler med i løpet av uka. Har handlet inn proffsprøyta til Biltema, og slipegrunning D839 fra PPG pluss tynner og herder. I databladet for slipegrunninga er det anbefalt følgende oppsett for påføring og avlufting: Oppsett av sprøytepistol: 1,6-1,8mm Antall lag: 2-3 Avlufting ved 20 C -mellom lagene: 5-10 min -Før ovnstørking: 10 min For sprøyta har jeg følgende spesifikasjoner: Dyse: 1.7 mm Sprøtebredde: 150-180mm Anbefalt arbeidstrykk: 2,0-3,5 bar Maks arbeidstrykk; 3,5 bar Luftforbruk: 120-200 l/min Så til spørsmålene: 1. Det er tre justeringsmuligheter på sprøyta. Lakkmengde, luftmengde og sprøytebilde. Hva er riktig lakkmengde? 2. Jeg har kun trykkregulator på selve kompressoren. Hvis jeg setter den på 3.5 bar, vil trykket på sprøyta bli altfor lavt med tanke på trykkfall? 3. Har blitt anbefalt å legge 1 lag grunning, og så mellomslipe. Regnes de 2-3 strøkene/lagene i databladet til grunninga som 1 lag på fagspråket? Fyren hos Lakkspesialisten mente nemlig at jeg burde legge 3 strøk i slengen. 4. Hvis jeg så legger 3 lag, og venter 10 minutter mellom hvert. Må sprøyta og koppen rengjøres for hver gang, eller er det ikke lang nok tid for at det herder? Setter pris på innspill :)
  6. Jeg er også relativt fersk på dette, men har ståket ganske mye i sommer. For det første: Hvis du drar flathånda over plata på bilde #1. Føles de nedpussede områdene som ujevnheter, altså dumper? Hvis de er veldig markante må du kanskje vurdere en helsparkling på plata. Jeg vet rett og slett ikke hvor mye en fyller bygger når det kommer til ujevnheter. Men det verste bør sparkles. Ser det er en del forskjellige meninger angående sparkling på bart metall eller ei. Virker som mange foretrekker å legge "syregrunning" på overflaten først, og så sparkle over Hvis vi tar utgangspunkt i at du bør legge syregrunning, ville jeg gjort det slik: 1. Siden du har avslutta de bar-metallområdene med 80 papir, ville jeg kjøpt langkloss som nevnt, og slipt hele plata med 150 papir. Ta hele plata fordi flekkene er over alt, og du forsikrer deg om at det ikke ligger 80 striper igjen her og der. 2. Gjenta samme prosessen med 240 papir. 3. Så kan du legge syregrunning på de aktuelle områdene, evt hele plata? 4. Puss over med 240, slik at det er klart for fyller eller sparkel. Hvis sparkel: slip ned sparkelen med 80,150 og avslutt med 240. 5. Legg slipegrunning (fyller) 6. Vannslip slipegrunninga hvis alt ser slett ut. Grunning har mange betydninger i denne lakkverdenen ser det ut som hehe. Etter det jeg har fått med meg er det to hovedtyper: 1. Grunning som legges på bart metall 2. Slipegrunning (fyller), som fungerer som forsegling, tar bort sliperiper, og bygger litt tykkelse. Mine to cents. Folk må bare kommentere om jeg er ute på viddene.
  7. http://www.taperformance.com/products.asp?cat=106
  8. Ny bunnpanne 5000kr Frakt av bunnpanne 3000 kr Henting av bunnpanne 1000kr Maskinarbeid bunnpanne 10000 kr Pakninger å diverse 2000 kr Telefon å internettregning for research 5000kr Sum: 26.000kr! Å er ikke bedre å handle ferdig motor da?
  9. Det er det samme. Kun motoren som byttes i bilen.
  10. Hehe, enig. Det jeg tenker er at 350'en lager et større dreiemoment enn 327'en pga slagvolumet, og vil derfor akselerere bilen raskere, og motoren kommer raskere opp i turtall.
  11. Bare sånn på sidelinja når det var snakk om turtallsvillighet: La oss si at vi har to motorer, en Chevrolet 327 og 350. Begge "likt" oppsatt. Vi har også èn bil. Hvis vi tester hver av disse motorene i bilen, hvilken motor vil da spinne seg lettest opp i turtall?
  12. Har ikke tilgang til skanner, men skal gjøre det når jeg får anledning. Er ikke det at jeg tror folk tror jeg lyver, men på de siste sidene her nå har det kommet opp tall og betraktninger som er svært like "oppskriften" i bladet. Her er riktignok en link til deltakeren fra Engine Masters Challenge (også postet tidligere). Litt annet oppsett enn i bladet dog. http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/0902phr_2008_jegs_engine_masters_challenge/305_small_block_chevy_engine_specifications.html
  13. Finner ikke artikkelen på nett, hadde linket hvis den lå der. Men jeg har gjengitt alt av relevanse fra artikkelen fra side 16 i tråden og utover.. og føler at jeg har repetert dette ganske mange ganger nå.. (ikke for å virke sur altså)
  14. Så du oppskriften jeg skrev opp fra Popular Hotrodding? Ligger på side 16 i tråden. Han oppnår 358hk@5200 rpm, og 394hk@6300rpm i dynoen.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår