Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 04/20/2023 i Innlegg

  1. Quattro73

    Isofix polo highline 2015?

    Om du har isofix kan du enkelt se, Polo har de vel skjult mellom sete og seterygg. Er et svart tøymerke som det står isofix på, festene er da rett bak (to bøyler). Om du har Bluetooth er ikke lett å svare på uten å vite hvilken spiller du har, de med DAB pleier ha Bluetooth, også enkelte FM-radioer. Sjekk i instruksjonshefte, alt står der 😉
    1 poeng
  2. Siden du bare skal lakkere deler av bilen, så er det viktig at lakk matcher eksisterende farge. Det er ikke sikkert det er tilstrekkelig å bare bestille etter fargekode. Om mulig kan du te med en del fra bilen (f.ex. tanklokk eller speildeksel) til butikk som kan blande farge for deg. Da kan du kanskje også få andre gode råd.
    1 poeng
  3. Rawaz

    Røyk fra motor

    Takk for tilbakemeldingen. Jeg sjekket den skruen og den var ikke løs.
    1 poeng
  4. Jesper1201

    Røyk fra motor

    Her er det ingenting over turbo som kan lekke ned på den, så for meg ser det ut som du har en lekkasje på oljetilførselsrøret til turbo.
    1 poeng
  5. Quattro73

    Ujevn på tomgang

    Er nok ikke noe problem å bruke bilen frem til den skal på verksted, det som tar mest skade av oljeforbruk er katalysatoren. Siden dette er et problem som har vart en god stund så utgjør det liten forskjell for katalysator om du bruker bilen to uker til 😉
    1 poeng
  6. Litt merkelig at det, på en såpass relativt 'ny' bil var nødvendig å flushe pga masse drit? Har det blitt etterfylt med feil frostvæske, eller kan det ha gått hull på silikapose i ekspansjonstank, som gjør varmeregister mer eller mindre tett? Får du normal varme på passasjersiden så er årsaken spjeldmotor eller innfestning mellom denne og spjeld. Flere motorer har også to kjølekretser, med to separate termostater, slik at normal motortemperatur ikke nødvendigvis betyr at det er normal temperatur til varmeregister.
    1 poeng
  7. Quattro73

    Nødmodus

    Mange rundt om i Norges land har VCDS men få er flinke til å tilby andre hjelp til diagnose. Du kan også sjekke på facebook, er en norsk side der for VCDS.
    1 poeng
  8. Nei , tenkte den kanskje kunne ha noe med de problemene jeg har med det elektriske i dørene, men finner vel ut av det, se om jeg finner et delenr på den et sted eller hvor ledningene leder. Testet viskermotor og armer i går, motoren låt ikke pent og gikk å hakket litt, armene gikk forholdsvis greit men noe treghet var det så motoren har nok slitt litt i de siste årene. bestille ny motor og armer på Eurodel. Fikk bestilt meg kanaler i dag og så nå er romjula reddet 🙂
    1 poeng
  9. Man kan ikke sjekke termostaten bare ved å se om den lukker, er den defekt så åpner de for tidlig. Bytt den. Ledningsbrudd til dør er vel ikke vanlig, kan dog skje, mest utsatt er førerdør som åpnes mest. Dette lar seg fikse om du har litt elektrokunnskap. Bruk 5W-30 olje Registerreim bytter jeg på maks 5 år eller 75000 km, det som inntreffer først. Mener det ikke er noen sammenheng mellom radio og cruise control men kan ikke avkrefte det 100% Forbruk på den motoren er ned i ca 0.6 l/mil på langkjøring. Madammen har samme motor i sin bil og klarer 0.63 på langkjøring.
    1 poeng
  10. Må som regel bryte litt forsiktig med en brytespak. Sjelden du får løsnet den med bare håndmakt. Husk at når drivakslingen demonteres fra girkassa, så vil det renne ut girolje og som må etterfylles.
    1 poeng
  11. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Da har jeg henta meg en 4x4 Turbo, så blir nok ikke like aktiv denne tråden da denne heller blir bruksprosjekt da 4x4 frista mer😅 blir laget ny tråd på 4x4’n😁
    1 poeng
  12. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Her er mitt prosjekt. Kort oppsummert av modellen: Vectra A 91' med C20NE Bilen når jeg henta den Bilen har blitt lite brukt, og gikk ut på EU i 2019. Kun gått 136.000km når jeg henta den. Fikk 18 2'er feil på EU, overaskende nok ingen rust bortsett fra eksos og bremseskiver. Nå har jeg iallfall fått EU Godkjent bilen. Holder på å ta en service og bytte litt slitedeler nå i først omgang. Foreløpig har jeg bytta Plugger, pluggledninger som var spist på av mus (som bildene viser), jordingskabel pga mus, ServoReim, DynamoReim & RadiatorVifte (gamle var gåent lager i). Biler ser ellers lik ut per på. Men pga EU (sprekt baklykt) fikk jeg tak i en facelift baklykt. Så står med 2 forskjellige baklykter nå😅
    1 poeng
  13. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Da er servicen ferdig. Så ikke mye bra ut det gamle😅
    1 poeng
  14. Om det i så fall er feil på en styreenhet så kan det tenkes at du uansett må ut med et sted mellom 10-20 tusen for reparasjon. Dessverre sånn de har blitt i dagens biler at det holder ikke med et multimeter lenger. Oscilloskop brukes blant annet for å se om det er signal på den og den ledningen. Mangler det signal på en eller flere ledninger, så må man se på koblingsskjemaet hvor disse ledningene går. Har de et felles kontaktpunkt, så må det sjekkes for ledningsbrudd eller skader etter gnagere for eksempel. Den kan innebære mye demontering av interiørdeler o.l. Først når alt av ledninger er sjekket at man kan konkludere med at styreenheten er død. Er du heldig kan det være en kjent feil som merkeverkstedet vet om og at de finner ut hva som er feilen innen 1-2 timers arbeid.
    1 poeng
  15. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Ja kjenner til sånne folk, bare noe tull. Nå har jeg testa bilen å den går som den skal, så blir å fullføre servicen imorra, så tar jeg litt etter litt av stylinga som det kommer etter det
    1 poeng
  16. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Sleit med å bytte pakninga selv så fikk verksted til å gjøre det, fant fort ut av hvorfor d aldri funka å bytte deksel da verkstedet ringte å sa toppdekselet hadde en bitteliten sprekk😅 så nå har jeg fått tak i toppdeksel og bilen er fiksa
    1 poeng
  17. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Har vært lite til ingen oppdateringer ettersom jeg venter på å få bytte Toppdekselpakninga og bilen bare har blitt stående i mellomtiden. Vil ikke prioritere styling og sånt før jeg vet at bilen går som den skal. Men imorra blir toppdekselpakninga bytta, så da blir det mer oppdateringer framover😁
    1 poeng
  18. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Med inspirasjon fra min far sin gamle så har jeg photoshoppa den, Også på sikt få tak i en 4x4 turbo og hive alt over på den. De litt større planene er Hellakering i SkylineBlå (BaysideBlue), Vectra B Speil, Håndtak, Muligens Sierra baklykter, E34 Grøftelys, E36 Spoiler og E36 frontlykter da det såvidt finnes stylinglykter til vectra bortsett fra angel eyes. Men er mye arbeid mye av dette, og om det i det heletatt blir fint. Så får bare ta det litt som det kommer. Første prioriteringa er å bli ferdig med service og fikse høyttalerene da kun førerdøra spiller😒 Legger ved bilde av min far sin gamle (bilde 1 & 2) og den dårlige photoshoppinga mi (bilde 3 & 4)
    1 poeng
  19. Oooog her er jeg 14 år senere og håper å finne igjen bildene av pumpe og sperre 😅
    1 poeng
  20. Er det noen som har bedre ryggelyspære enn dette? (Se bilder) Dette er da P21W :)
    1 poeng
  21. Ja, de selger slike på biltema, dog blir de nok ikke tette om man har to ledninger inn på en side, men en loddet forbindelse er elektrisk sett en god forbindelse. https://www.biltema.no/verktoy/lodding/tilbehor-til-lodding/loddeskjotehylse10-stk-2000044562
    1 poeng
  22. Det er ikke så veldig mye ekstra jobb. Du kan fint bruke to ledninger i samme krympeskjøt også lage deg et ledningsnett.
    1 poeng
  23. Strømtjuv bør aldri brukes. Spesielt ikke der hvor det blir fukt og møkk. Du bør heller bruke krympeskjøter som du klemmer sammen med kabelskotang også varmer du de med varmepistol etterpå for å få det tett
    1 poeng
  24. Vi har dessverre ikke noe skjøte stykke. Ledningene må ikke legges på innsiden, men dette blir jo antageligvis penere. Selve modulene må kobles inn på pluss og minus, slik at dem skal lyse.
    1 poeng
  25. Hei. Har oljelekkasje fra gearkasse til fordelerkasse. Er det mulig å demontere fordelerkasse uten å ta ut girkassen? Ligger tettningen i fordeler eller girkasse?
    1 poeng
  26. Hei, Dette er veldig enkelt, men du kobler disse modulene til med (+) og (-) så vil disse lyse. Du kan for eksempel koble disse via bryter, jeg har laget en enkel tegning i paint.
    1 poeng
  27. Ga ikke varsellampe, er kun lamdasensor før kat på -00 modell mener jeg å huske.
    1 poeng
  28. Clutch eller girkasse er det nok ikke. Bytt de delene du har bestilt, kan godt være det løser problemet. Om ikke så kan du bytte pluggledninger, rense LMM og sjekke for falskluft, uansett på tide om aldri utført 😉 LMM renser du med isopropanol eller elektronikkrens, spray på og la lufttørke. Når du bytter coil så ikke bytt om på ledninger, gjerne merk de før demontering.
    1 poeng
  29. Det definitivt raskeste er nok sand/glassblåsing. Vil dog også fjerne noe lakk under, gjerne uvesentlig dersom felgene skal lakkeres på nytt.
    1 poeng
  30. 1 poeng
  31. gunn

    Mansjett støtdemper

    Ja, håper det. Takk for at du undersøkte og svarte på mitt spm !😊
    1 poeng
  32. Ezio

    Biltreff - 2023

    Hei Lurte på om det er noen liv her inne ang biltreff, causual meets etc i Oslo/viken, eller om folk bruker andre forum til dette om dagen.
    1 poeng
  33. Grøtrørern

    Rust i ramme

    Heisann. Har en gammel pick up som nettop har vært på Eu-kontroll. Den gikk ikke gjennom på grunn av rust i ramme. Jeg har ikke henta bilen enda, så jeg vet ikke akkurat omfanget, men det er på selve rammebjelka. Jeg ble fortalt at jeg har lov til å sveise det selv så lenge det "ser greit ut". Noen eksperter her på forumet som har noen gode tips før jeg setter i gang? Hvor tjukt stål trenger jeg? Foreløpig er planen å slipe vekk all gammel understellsmasse og rust, kappe et passende hull i ramma og sveise inn en ny plate. Noe jeg burde være obs. på, eller noen som har en bedre fremgangsmåte? Alle svar settes pris på. Det trenger for så vidt ikke å være helt etter boka for min del, trenger kun å gå gjennom denne ene kontrollen.
    1 poeng
  34. Hei. Det skal lages nye nøkler til bilen. Iflg mekaniker er det to typer nøkler. (Har tatt ut ecu) Hvordan finner jeg ut hvilken det er?
    1 poeng
  35. gunn

    Mansjett støtdemper

    Det er høyre bak
    1 poeng
  36. gunn

    Mansjett støtdemper

    Ja, bør vel det. Er det mye arbeid å skifte støvmansjett? Corolla liftback 2001 modell, demper bak. Sette den på verksted er vel ikke aktuelt med så gammel bil hvis dyr affære.
    1 poeng
  37. Hei! Byttet nylig EGR på min 2011 Outback 2.0D da motorlampe lyste og feilkode P0409 kom opp på diagnose. Etter bytte går bilen mye bedre, men får fortsatt opp samme feilkode. Har prøvd å slette, men kommer opp igjen etter 2-3 start. Noen dom har en formening om hva dette kan være?
    1 poeng
  38. Jeg søkte en del på nettet etter bilder og eksempler på støyisolering av Proace. Fant ingenting, da tenkte jeg å være den første. støydemping fra fabrikk er kun montert der det er høyest nødvendig. Ikke imponerende. Dette prosjektet er kun forbeholdt varerom, førerkupé blir muligens gjort i fremtiden. 1. demonterte indre paneler i vare rom. 2. monterte bitumen matter på alle åpne flater. Både flater bak paneler og synlige flater i leveringen vare rom. Ikke tett i tett, det koster mer en hva man får igjen av støyisolasjon. 3. etter bitumen matter var på plass, startet arbeidet med ekspandert gummi matter. Mattene er 120x150x2cm per stk. baksiden er selvklebende og fremsiden har en perforert grå (ganske pen) overflate. Mattene ble montert tett i tett bak i alle hulrom som var mulig å komme til, samt over bitumen mattene i rute utskjæringene. 4. kontroll banket med håndmakt for å se om det var noen flater som var glemt eller fremdeles opptok vibrasjoner. Gjentok prosessen der feil ble funnet. 5. la 2mm SBR friksjons gummi på gulvplate. skjærte denne til med tapetkniv. Alt i alt 5 timers arbeid og ca. 5000kr i materiale. 6. test tur. Før prosjektet kjørte jeg på en kjent veistrekning for å teste med min egen hørsel og med DB måler til iPhone. Etter fullført prosjekt ble resultatet på samme strekning -2DB lavere lyd (iPhone er nok et jalla verktøy, men kanskje gir det en isolasjon) men den opplevde støyen ble mye roligere. Etter min mening er det verd pengene og tiden.
    1 poeng
  39. Det er en skumgummi som settes i fks dør glipper for at lakk ikke skal komme inn bak dør etc. Så kalt kantmaskering Boss Auto Vpro Kantmaskering 13 Mm X 50 M fra Billakk.no
    1 poeng
  40. Etter mange år med diverse biler så har jeg jo vært borti rust, da spesielt på japanske biler. Har gjerne prøvd det meste av produkter og min erfaring er at dersom du allerede har rust så er det ingen mirakelmidler som varer. Rust må fjernes og behandles før man har på f.eks. Bengalack e.l. Av alle mirakelprodukter jeg har prøvd så er det en klar vinner, Chelade (Can Trust tidligere). Fjernes all løs rust og behandle med Chelade, deretter minst to lag med tett lakk, så varer det lenger enn det meste annet. Det beste er selvsagt sandblåsing til rent metall, grunning og lakk. Arcanol og Bengalack er gode greier men ikke direkte på rust, som dekke over forbehandling er de ok. Resultatet etter slik flekking blir gjerne lite lekkert, men er det kosmetiske uten betydning så kjør på. Bengalack er mye enklere å få fint enn Arcanol, men du trenger flere strøk da hvert strøk blir veldig tynt. Brukes lakkrulle så kan resultatet faktisk bli temmelig bra.
    1 poeng
  41. Det er ikke gummi. Det er nok karosserilim. Det får du ikke fjernet uten videre.
    1 poeng
  42. Det heter "Deksel" Delenummer 7518 95
    1 poeng
  43. Quattro73

    Passat B6 eksoslyd?

    Vibrasjoner ved pådrag og ulyd, også på tomgang, se film https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=JvfJpmMdV7M
    1 poeng
  44. Verksmestern

    Guide for spotlakkering

    Tenkte jeg skulle lage en guide på spotlakkering/flekklakkering også, siden jeg har laget en på lakkering av deler i plast tidligere. Her er utgangspunktet. En støtfanger med skrapeskader som kunden ønsker å få utbedret billigst mulig. Bilen er maskert og vi prøver å flekke ut lakken på det arealet som gir minst mulig etterarbeid og best resultat (i dette tilfellet det smale partiet midt på fangeren).
    1 poeng
  45. Var en slange som gikk inn til varme anlegget som lakk. Er fikset nå.
    1 poeng
  46. Jeg som leste litt fort over der du skrev oljenivå, leste bare nivå :) Du må jo finne lekkasjen og tette den. Grunnen til at du ikke får varme i kupèn er nok fordi du har luft i systemet eller tett varmeregister. Tett varmeregister kan du sjekke ved å kjenne på de 2 kjølevæske slangene som går inn i kupèn. Er den ene kald og den andre varm er det nok tett, er begge varme kan det være spjeldet som regulerer luftstrømmen som er i ulaget. Start med å tett lekkasjen og så fyll på væske og luft systemet.
    1 poeng
  47. Ja? For vann/kjøleveska i tanken forsvinner med en gang. Ser ikke andre muligheter. Det lekker kun derifra. Og det lekker mye. Det tar ikke lang tid før kjølevæska er under minimum.
    1 poeng
  48. Linker til sider der man finner mye nytting angående Golf V. Bytte til multifunksjonsratt Golf mkV . Div DIY http://[/url] Vw vortex DIY Golf V http://volkswagenownersclub.com/vw/forumdisplay.php/3-RABBIT-OWNERS-CLUB
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår