Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 01/16/2017 i alle områder

  1. 2 poeng
    Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
  2. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  3. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  4. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  5. 1 poeng
    Quattro73

    Trege vindusviskere fremme

    Flott! Puss med smergelpapir eller annet egnet til formålet, på akslinger og inni hylser, til aksel sklir lett inn i hylse. Smergelpapir fungerer bra, er det veldig ille så ta det verste med en fin fil. Hjullagergrease duger lenge. Ta andre siden også, selv om den ennå ikke er så ille, så hindrer du at den blir ille ;)
  6. 1 poeng
    Vanskelig å gi deg noe konkret her. Man må finne ut hva som mangler (gnist/bensin) og hvorfor. Diagnose hjelper ikke alltid, man må ofte feilsøke på tradisjonell måte, men idag er det ikke mange vanlige mekanikere som kan feilsøke ordentlig. Sjekk om den får gnist, får den det gå videre til bensin, sjekk om pumpe går og hva trykket er. Sjekk så om dyser åpner. Hvis overnevnte er på plass skal den starte. Hvis gnist mangler, måneder sjekkes hvorfor - avhengig av hvilken motor du har så kan du ha coil pack eller coil om plug. Sistnevte er vanskelig og feilsøke uten utstyr.
  7. 1 poeng
    Øggie

    Øggie: 1986 Escort Rs Turbo oppussings prosjekt.

    Fått ferdig splitter på fram fanger'n.
  8. 1 poeng
    Jesper1201

    ny verdi

    Du vil neppe kunne få mer for bilen ved et evt. salg, men den blir nok lettere å selge med ny motor.
  9. 1 poeng
    Har fått kjørt bilen et par ganger etter den blei mappet langs veien på Husnes. Fant ut diverse ting som måtte forbedre. Skal flytte turbo til over girkassa, og bygge en intercooler. Bilen trenger diff. Spinner på 3 gir på tørra Begynt å demontere bilen igjen for å Gjøre den bedre
  10. 1 poeng
    Zilla

    Bytte stereo i Audi a6 2002

    Takk for svar. Fant frem multimeteret og løste problemet. Måtte bytte om sånn at rød gikk på gul og gul på rød. Nå fungerer daben som den skal og jeg er glad :-)
  11. 1 poeng
    Ser gromt ut :D
  12. 1 poeng
    Øggie

    Øggie: 1986 Escort Rs Turbo oppussings prosjekt.

    Ett par bilder ifra i sommer.
  13. 1 poeng
    Mandrel bend med størrelsesovergang. Ikke noe tull her nei :)
  14. 1 poeng
    Har ikke skjedd så altfor mye den siste tiden. Driver å pusler litt med ett eksos og bakfanger prosjekt. Venter på litt diverse deler for å komme noe videre.
  15. 1 poeng
    Grev1

    Golf 3 nær og fjernlys

    http://forums.vwvortex.com/#/topics/7222626
  16. 1 poeng
    Quattro73

    4motion Passat

    Fort gjort å plugge det, gjør på gamlemåten uten å ta av dekket. Kanskje ikke lovlig nå mer, men har fungert i alle år før ;)
  17. 1 poeng
    Jesper1201

    Passat airbagsensor under setet

    Det er litt avhengig av hvilken type sensor det er. Er det en enkel sensor så kreves det ingen koding, men hvis det er en form for ECU med forskjellige funksjoner fra modell til modell kan det kreves koding. Så bilde du hadde lagt ut nå, som er en crash sensor(?), den krever ikke koding. Men delenr. må stemme (evt. overgangsnr.)
  18. 1 poeng
    Vurderer å selge min 1991 Audi 100 2.3E, bilen fremstår som særdeles bra, alder tatt i betraktning. Kjørt 203.000 km og EU-godkjent frem til november 2019. Motor er noe modifisert og vil med ITB og noe hissigere kamaksel yte 227 hk, underkant 200 slik den står nå. Topp er portet og større ventiler montert, Velox 272' kam montert sammen med justerbart kamdrev. Innsug er også portet. Rustfritt 5-1 avstemt grenrør montert. Megasquirt datasprut slik at gammel mekanisk innsprøytning er fjernet (originaldeler medfølger). Og nei, dette er ikke en turbomotor. Gasspjeld fra 2.8 V6 er påmontert, gasspjeld på bilde (fra Mustang) kan medfølge, samt adapter til originalt innsug. Skinn sportsseter foran, skinntrekk på seter bak. Førersete har den typiske slitasjen på venstre sidestøtte.. Takluke, alufelger på sommer- og vinterdekk - med nesten nye dekk. Påkost siste årene; Ny portet topp med større ventiler og neddreid ventilstamme, kr 18000 Kamaksel, 272 grader, 110 grader lobeseparasjon og 11.5 mm løft samt justerbart kamdrev, kr 5500 Rustfritt 5-1 grenrør, kr 7500 Nye ventilløftere (INA), kr 2000 Innovate MTX-L bredbåndslambda/regulering, kr 2000 Megasquirt II v.3.0, kr 3000 Knocksense, kr 1200 Nye sommerdekk 17" 2017, kr 4000 Nye vinterdekk og felger 16" 2015, kr 6000 Rust er det forsvinnende lite av, en og annen liten flekk med lakkrust finnes, med tanke på alder er den særdeles bra i lakken. Er en bulk (uten lakkskade) på høyre bakdør, har vært der så lenge jeg har hatt bilen (siden 2003). Bilen er god å kjøre og fast i fisken. Eneste minus er begynnende rådebank på en sylinder, noe som på sikt må utbedres. Mer info og bilder på forespørsel. Seriøse bud over 25k mottas og vurderes, skambud blir ikke besvart! Bilen befinner seg utenfor Haugesund i Rogaland.
  19. 1 poeng
    nightking

    XL7 startproblemer og lite kraft

    Anbefaler å bytte komplett dieselpumpe. Det du har bilde av der er baksiden av motor og har ingenting med egr å gjøre. Bortsett fra det røret der da. Det klipset trenger du ikke bytte. Prøv å hell vann over pumpa, eller stå med varmepistol ellernoe.. Starter den da så bytter du pumpe.. 3 stemplet i pumpa har en tendens til å fryse.. Byttet mange pumper pga av det :)
  20. 1 poeng
    Jesper1201

    Trykk i kjølesystem

    Veldig vanlig er det ikke, men det forekommer. Prosentvis på lik linje med andre motorer. Bruk en sniffer eller CO måler og mål om det kommer eksos i ekspansjonstanken, gir denne utslag vet du hva årsaken er.
  21. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Godt motoren er på stell igjen :) Angående servo så blir det hvertfall dyrt om pumpa kjøres tørr. Er det på trykksiden så er selvsagt det beste nytt rør, eller et bra brukt. Blinkende lys er vel varsel om lavt oljenivå på servoreservoar?
  22. 1 poeng
    Quattro73

    Hva betyr denne varsellampe?

    Jupp, høy hastighet og turtall ikke under 2000 omdr, helst 2500-3000.
  23. 1 poeng
    Jesper1201

    Hva betyr denne varsellampe?

    Hold høy hastighet neste gang lampen kommer opp, typ. motorvei eller landevei med 80 grense. Da går det fortere.
  24. 1 poeng
    Quattro73

    Varmeapparat

    Meget beskrivende trådtittel ;) Det du bør begynne med er å ta en diagnose, den vil nok fortelle deg eksakt hva som er galt. Skal jeg gjette så tipper jeg en spjeldmotor som er stuck eller defekt, da den som doserer blandingsforhold varm/kald luft. Dersom alt annet fungerer så er det nok ikke en sikring.
  25. 1 poeng
    Bwana

    Audi a4 b6 1.9 tdi 2002

    Føst sjekk om du har en 150A hovedsikring på batteripolen. Elles så får du vel se i sikringsboksen inne i bilen - på siden av dashhbord på førersiden. Og så tar du neste gang av den den NEGATIVE batteripolen når du skal jobbe med det elektriske.
  26. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Nye stempelringer kommer vel i sett, og når du først har kjøpt til alle sylindrene, og toppen er av, så hadde jeg tatt alle. Men, bunnpanne må vel av for å bytte dette, og foringer? Stempler monteres vel ovenfra også her, og du må vel da løsne rådene fra veiv.
  27. 1 poeng
    Selvrisikoforsikring er et pent ord for kasko. Dette skiver de selv på sine nettsider "Selvrisikoforsikring (Collision Damage Waiver, CDW) – Med dette menes at om du kolliderer med bilen så reduseres eller fjernes ditt økonomiske ansvar." Nå kjører jeg stortsett alltid dit jeg skal selv, så har aldri leid bil - men det er sjeldent anbefalt å ikke kjøpe toppforsiking, koster mer men hvis uhellet er ute er det svindyrt å krasje.
  28. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Her er forresten toppen på min, portet og større ventiler, flower til 227 hk ved 11,7 mm løft (2.3 liter), har dog bare 11,5 mm løft på min kam.
  29. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Helt klart, ventilakselerasjon / lobeprofil har nok en del å si. På bildet under har begge kammene 300 graders durasjon og 12 mm løft, men det er også den eneste likheten ;) Kjører selv med 272 graders kam med tilnærmet Schrick lobeprofiler, har justert kam 5 grader frem for bedre bensinøkonomi. Merker egentlig ikke mye til dette ved pådrag, men kan legge til at noe av det forsvinner i at det er tatt 1,2 mm av toppen.
  30. 1 poeng
    Siggi

    ECO: Kan deaktiveringen lagres?

    Men tanke på kun avgass, så er det bedre med start/stopp. Men med tanke på slitasje på bilen, så er det best å skru den av, ja. Den spiser jo bl.a. dynamoreim mye raskere enn en vanlig motor, da dynamoen brukes som starter til s/s funksjonen Men sånn blir det når avgasskrav blir strengere og strengere... da må de legge inn funksjoner som ikke nødvendigvis bilen har godt av. Som f.eks. EGR
  31. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Sjekket igjen på onlinelatalogen til MECA, ingen termobryter til din. Høres høyst unormalt ut at vifta skal gå 10 sekunder i slengen, kan da ikke kjøle ned innholdet så fort vel? Er vel hysteresen til bryteren som er svært innsnevret?
  32. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Har veldig gode rabatter på MECA så handler alt der, dog har de ikke den termobryteren i sitt sortiment så får ikke sjekket pris mot de. Oppdaget derimot at lokket til ekspansjonstank åpner på 1,5 bar.
  33. 1 poeng
    Først, sjekk alle hjul, dekka. Se etter buler på utsiden og innsiden. Vert ute for dette på nesten nye Hakkapelitta. Sjekk felgene hos en dekk forhandler for å utelukke kast i felgen eller dekk.
  34. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Godt poeng :)
  35. 1 poeng
    Quattro73

    Elektrisk Håndbrems

    Forstår. Feilsøking kan først begynne når man har full oversikt, ellers blir det famling i blinde :)
  36. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Aner ikke hva pakning i underkant av foring er laget av, vet bare at de kommer i tre tykkelser, 1, 1.2 og 1.4mm. Så lenge lokk på ekspansjonstank fungere så trenger du ikke være redd for slangene, de tåler nok langt mer enn 1 bar som normalt er maks trykk på kjølesystemet.
  37. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Av erfaring, kun original termostat fungerer som den skal. Biltema sine er ubrukelige. Vokselement på termostat skal alltid peke mot motor, ikke mot radiator. Lokk på ekspansjonstank åpner vel rundt 1 bar. Målt skjevhet på foringer?
  38. 1 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Bare å kjenne etter om du får dratt det opp igjen da. Mest pga at du kan lage bulker i panseret om du bruker makt på å presse det ned. Sånne ting som jeg tenkte på når jeg var mekaniker, men ikke noe som er krise uansett om du har en litt eldre bil o.l.
  39. 1 poeng
    Jesper1201

    ECO: Kan deaktiveringen lagres?

    Nei, den kan ikke deaktiveres sånn uten videre. Det er en del av kravet for å kommer innunder en Euro norm, og hvis denne fjernes så har ikke bilen lenger det utslippet den er godkjent med. Du må nok bare vende deg til å trykke på den knappen.
  40. 1 poeng
    1) Pass på at du bare bruker grønn VW servo-olje. Andre tilfeldige servo-oljer kan ødelegge pakninger etc. slik at det blir lekkasje. 2) Påfyllinga er fremme i motorrummet, den er muligens også grønn. Se bilde et stykke nede her: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1846997-power-steering-fluid
  41. 1 poeng
    Jesper1201

    Bryter med rød lampe på: spørsmål.

    Det der er en ettermontert bryter, som noen har satt inn selv. Antageligvis har den styrt ekstralys foran, arbeidslys, ryggelys etc. Sjekk om det ligger noe uorg. ledningsnett i motorrom i nærheten av batteri.
  42. 1 poeng
    berg e46

    Bytte xenonpære på touran 2010mod.

    Da var pæra byttet...En enkel sak.av med lokket bak lykta.men veldig trangt.Brukte et speil som gjorde hele jobben lettere...hele jobben tok ca 10 min,uten å kople fra batteriet.
  43. 1 poeng
    berg e46

    Rustgaranti

    Har en touran 2010 mod.fant en liten boble i døra.kontaktet møller Kristiansand.Di ville ha den inn til en gratistime for å sjekke bilen.tok av innerskjermer etc.di fant 20 punkter som de lakerte,samt helakkering av bakluke.var uten bil ca 14 dager.men de ordnet med gratis leiebil.Var et par måneder før den paserte 5 år.
  44. 1 poeng
    Øggie

    Øggie: 1986 Escort Rs Turbo oppussings prosjekt.

    Ikke skjedd så mye. Har oppgradert bensinslagene med AN6 koblinger og nytt filter.
  45. 1 poeng
    tomaber

    Skifte registerreim

    jeg bytter registersett for 4500..kr..østlandet
  46. 1 poeng
    Jeg vil hive meg på denne gamle tråden også, fordi problemet med webastoer er et faktum enten man vil eller ikke. Vannpumpene slutter å virke etter en stund. Faktisk så var de første generasjon vannpumpene så dårlige at VAG valgte å bytte produsent. Man får kjøpt vannpumper til VAG Webastoer utenom VW systemet som er ganske bra, så her kan du spare penger om du ikke absolutt vil ha original på Møller. Så er det selve Webastoen, det er et "must" at den fungerer som den skal i en diesel Touran / Passat på vinteren om ikke du skal sitte med kalde fingre og småfryse når det er -10 eller kaldere. Om bilen ikke klarer å komme opp i 90 grader på temp måleren er det en god indikasjon på at webastoen ikke virker. Det finnes to typer Webasto, tilleggsvarmer (PR-9M5) og parkeringsvarmer (PR-9M9). Skal du kjøpe deg ny touran så velg en med parkeringsvarmer. Det er ganske vanlig at webastoen går i lås, feks så kan den gå i lås om drivstofflampa begynner å lyse pga lite diesel, dette for å spare drivstoff. Eller den kan gå i lås pga en feilkode. Den må da låses opp igjen, enten av deg om du har VCDS (sett 1 i adaption 42 og "save new value") eller så kan møller gjøre det. En annen ganske vanlig feil er "No Flame" feilkode. Det vil si at Webastoen prøver å starte automatisk når det er kaldere enn 5 grader, men klarer ikke å brenne korrekt pga for mye sot i forbrenningskammeret, så den slukker. Faktisk så danner det seg en koksbit der hvor tennrøret kommer ned i forbrenningskammeret. Dette hindrer webastoen å brenne skikkelig, så den begynner å kaste feilkoder. Nå er vi på det stadiet hvor enkelte mener at man skal lugge ut tusenvis av kroner på nytt forbrenningskammer eller ny webasto. Det er ikke nødvendig å bytte forbrenningskammer, jeg kan dessuten ikke se hvordan et forbrenningskammer til en webasto kan gå i stykker så sant man ikke slår på det med en slegge. Det er tross alt bare et stykke metall som har fått en bit med koks og sot som trengs å renses ut. Jeg har eid noen Touraner nå, og det eneste jeg har måtte kjøpe nytt var vannpumpe. Tar du deg tid til å skru av frontfanger, samt å skru ut webastoen og gi den en rens, så fungerer den som ny igjen. Det går også fint å kjøpe en webasto hos hoggern og gi den en rens før du monterer den på bilen din, du kan spare mye penger på det. Det er ikke så vanskelig å skru en Webasto i småbiter, alle med litt teknisk innsikt klarer det fint. Webasto kom i VW Touran fra 2003, og i midten av 2006 ca, så ble det en forandring med dieseltilførselen med at dem begynte å bruke magnetventil. Så om du er ute etter en brukt eller ny Webasto til Touranen din og den er produsert før juni 2006, så burde du være veldig sikker på delenummeret. For man kan ikke krysse disse webastoene, det vil ikke fungere. Har du en garasje eller et annet bra sted å skru,og ligger du på minimum 5,5 på en 1 til 10 skala i mekaniske ferdigheter, så fikser du webasto-jobben selv. Du må ha av frontfangeren, men trenger ikke koble av tempsensor ledning ( eller slangene som går til lyktespylerne mener jeg å huske), så legger du fanger litt på venstre side av bilen. Høyre side av bilen må jekkes opp, høyre framhjul og innerskjerm må av. Nå har du fri tilgang til webastoen. Hvis du vil ha ekstra god tilgang så må du skru av midtfestene til høyre forskjerm ved spylerveskebeholderen, ellers får du ikke fjernet beholderen til spylerveske. Jeg har ikke gjort dette, kun dratt beholderen ut av sporene slik at den lar flytte på seg noe, du må også nappe slangene av pumpa i beholderen for å komme til. Du må også ha to slangeklypetenger for å kvele kjølevannslangene inn og ut av webastoen. Og en annen ting du også må kjøpe inn før du begynner å skru, er eksos "svanehalsen" / "bøyen" som går fra webasto til webasto-eksosanlegg. Den klarer du nemlig ikke fjerne i et helt stykke under demontering, men må ødelegges for å få av. Du får kjøpt en bit på 50 cm for 50 kr hos et webasto-verksted og da har du mer enn nok. Det er kun en kort bit som skal på ny, den må ikke stikke for langt ut for da kan den smelte ledninger etc. Det kan være litt kronglete å komme til skruene som holder webastoen fast til bilen, og hodelykt når du skrur er å anbefale. Du må legge deg under bilen for å komme til en skrue ellers er resten fra motorrom / side. En annen ting jeg også sterkt anbefaler er å varme alle skruer når du skal demontere selve webastoen, spesielt dem som holder webasto til den metallplaten som også holder spylerveskebeholder på plass. De skruene kan knekke når man skal løsne dem, derfor varm dem godt opp først. Om en knekker så er ikke det noen krise (har skjedd meg noen ganger og det gjør jeg ikke noe med), men det er kjipt å måtte begynne med gjengereparasjon på alle tre. Du kan bruke en gassblåser fra biltema til å varme skruene om du ikke har tilgang til induksjonsvarmer etc. Selve rensingen og triks om hvordan du tar av låseklippsene på toppen av webastoen kan du finne på YouTube. Og en annen ting, lær deg hvordan typiske Vw kontakter på elektrisk tas av før du begynner å skru. De kan være et helvete å få løs om du ikke skjønner hvordan dem låser og hvordan du åpner låsen, og så lett å få av når du forstår hvordan. Ta bilder av ting underveis om du er usikker på om du får ting på plass igjen, men det er rimelig plankekjøring spør du meg. En annen ting som også kan være en fordel er om du har tilgang til VCDS. Om ikke du har det, så kjøp en for pengene du sparer ved å skru selv. Du vil helt sikkert få brukt for VCDS ved en annen anledning også. Grunnen til VCDS er at du kan tvangskjøre webastoen å se at alt er i orden, samt at det lønner seg å tvangskjøre kun vannpumpe på webasto for å få ut luft av systemet før du starter motoren, og hvertfall før du tvangskjører webasto. Så gruer du deg til nok en vinter i en kald Touran / Passat ? Hiv deg ut i det og skru før vinteren kommer. Jeg startet Webastoen min fra kjøkkenet 20 minutter før jeg reiste på jobb i vinter, deilig å sette seg inn i Touranen når det er litt lunk på oljefyren :-) Lykke til!
  47. 1 poeng
    nightking

    Vurderer kjøp av swift 4x4 2006 mod

    Hvis du har eid swift før så veit du jo hva du får.. Ang girkasse problemet du referer til så har det lite å si om du kjøper en 2006 eller 2010 model. Det beste er egentlig å kjøpe en bil du vet har vært overhalt før Jeg mener det ikke er noe farlig å kjøpe den uansett.. Du merker fort ved prøvekjøring om det er gåent lager i girkassa. Du hører det lett ved kjøring på 1 gir. Hører du ikkenoe så er det ikke noe farlig :)
  48. 1 poeng
    royterje

    Forlatte veteranbiler

    han der galningen med dei reliantene ringte til meg galen som bukk og ba meg fjerne dei bildene og linkene til hvor dem sto. for snart kom d polakker og stjal alt han hadde. eg hadde kun 2 bilder av dem og d var inni tilhengeren. og ikke noe link.
  49. 1 poeng
    ThomasEK

    Kangoo`n min starter ikke!

    evt.selge den til meg hvis du har hengerfeste ;)
  50. 1 poeng
    EyeLid

    gåen toppakn 1.4 68hk støtstang

    Klarer fint å ordne gode priser på jobb selv :doh
×