Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 08/21/2017 i alle områder

  1. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  2. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  3. 1 poeng
    Øggie

    Øggie: 1986 Escort Rs Turbo oppussings prosjekt.

    Fått ferdig splitter på fram fanger'n.
  4. 1 poeng
    Jesper1201

    ny verdi

    Du vil neppe kunne få mer for bilen ved et evt. salg, men den blir nok lettere å selge med ny motor.
  5. 1 poeng
    opel astra

    Sentrallås funker ikke på to dører

    Mulig brudd i ledninger mellom døra og bilen. Sjekk alle ledninger som går der, se etter om det er noen som har fått skrella av seg isolasjonen på kablene. Ofte er det som er årsaken.
  6. 1 poeng
    AudiEpok

    Bensinforbruk på din A6 2.4?

    Hei, Vil begynne med å si at disse modellene ikke er kjent for å gå spesielt godt. De er svært tungt giret i forhold til hva motoren yter - og såvidt jeg har skjønt er disse kassene likt giret som på 2,8 og 3.0l som yter 193 og 220 hk, og selvfølgelig mer dreiemoment. Gjerne fordi dette var billigere i produksjonsfasen, ikke vet jeg. I 2007 hadde jeg en 2.4FWD, (feilhjulls trekker, halv audi. Kall det hva du vil (-: ) men altså ikke Quattro, denne var det litt mer ''guff'' i enn Quattroen jeg har i dag og den var litt mer drivstoff gjerrig, noe som sier seg selv når den da har to hjul mindre å drive, for å si det enkelt. Men... ved skift av toppdeksel pakninger og kamaksel pakninger osv. ble også hele opplegget for pcv byttet (den gang var det garanti ) fordi det er håpløst, elendig og ryker/tetter seg om man ikke har gjevnlig olje/filter service på bilene og av og til tyner de litt på 2-3 gir f.eks. Undertykksventilens (Delenr: 077103245B) diafragma er som et høyttaler element, og har en lei tendens til å revne i bevegelses feltet, om jeg kan si det sånn.. Dvs. at ventilen ikke får gjort jobben den skal gjøre (såklart). Og bilen blir mongo dau, altså mer dau enn normalt, men kan gjerne feiltenne litt også og til slutt slår den ut feil på det ene med det andre og du får en haug med feilkoder som ikke er reell i det hele tatt, som f. eks lambda også baller det på seg med unødvendige utgifter og bortkastet tid. Altså, er det olje i plugghullene dine og/eller i utkant av toppene, feiltenning, motorlampe, lat bil osv. kan du bare hoppe rett på pcv med engang. Jeg har også i dag en 2003 A6 2.4 Quattro sedan, denne har nylig begynt å få feiltenne på 12-1500rpm og selvfølgelig den gule lampa vi ikke liker i instrumentet.. Det første jeg sjekker pcv. Så jeg har gått over rørene og åpnet ventilen, og der er diafragmaet røket og ett rør sprukket(oem). (Leser også av feilkoder) Alt vakuum er ellers nytt og absolutt ikke av oem kvaliteten VAG leverer. Men uansett, disse pcv ventilene ryker stadig, og da risikerer du også oljelekkasjer fra toppene/toppdekselpakninger, feilkoder, motorlampe og en bil i nødmodus. Obs: Toppdekselpakninger, disse er det ikke vits å tenke på å bytte en gang uten å ta pcv systemet samtidig, da risikerer du bare å blåse de igjen. Noen andre ting å nevne: sjekk at batteriet (lading) ditt er i orden, er det ikke i orden vil også det kunne fremprovosere en masse feilmeldinger. og bytt bensin filter og kontroller evap (evaporative emisson control system), og evap ventil/solenoid. (Aktivkullfilter ventil, delenr:1C0 906 517 A) Når det er snakk om forbruk så ligger min stortsett på 0.87-1.1l pr. mil. alt ettersom vær og vind eller opp og ned, korte lange turer (faktisk veldig nærmt det leverandøren opplyser at forbruket er på disse) Korte turer på kald maskin vil øke forbruket ditt betraktelig og tette igjen rør osv. eks: til og fra butikken turer. I forhold til innlegget ditt tok jeg mer en tur med bilen i kveld. Nullet ut snitt forbruk og km når bilen hadde nådd optimal drifts temperatur, og startet da ferden med både rolig og ''hard'' kjøring (det den hadde å gi 2-3 gir) på et 42,2 km A-B, med mye opp ned og svinger. Endte da opp med 0.95 l pr. mil. skal nevnes at jeg ikke har fått på ny pcv ventil enda da den nettopp er bestilt. Men den har fått en midlertidig rep. i form av pakkningsmasse der den var sprukket, uten å likevel funkere helt optimalt siden fjøra også er dårlig. I forhold til ned giring oppover bakker osv. så bruker jeg ofte tiptronicen, dette spiller inn på mitt forbruks bilde i liten grad, men nok til at jeg har tenkt å fortsette med det. Girkassen/motor/styreenheter/moduler har flere under program enn Drive, sport og tiptronic, de lærer seg også ens kjøremønster og justerer seg deretter. Kjører man på lave turtall programmerer bilen seg deretter, og det resulterer i en dau bil og dårlig respons, spesielt på lave turtall og igjen tetting av pcv rør og ventiler som går i stykker. Spesielt på lave turtall fordi girkassa er høyt giret i forhold til motorens effekt og NM, så sånn er det egentlig bare.. Dessverre :p Tror det var det jeg hadde av input. Håper det kan være til hjelp :-) Legger ved et bilde av instrumentet etter turen i kveld. (Beklager kvaliteten) God helg :-)
  7. 1 poeng
    Ser gromt ut :D
  8. 1 poeng
    Har ikke skjedd så altfor mye den siste tiden. Driver å pusler litt med ett eksos og bakfanger prosjekt. Venter på litt diverse deler for å komme noe videre.
  9. 1 poeng
    Quattro73

    Kraftig eksosrøyk

    Antar nightking spurte angående motorolje og kjølevæske med tanke på kjølevæskeforbruk, vann i olja eller olje i kjølevann. Du har tydeligvis ingen av disse symptomene.
  10. 1 poeng
    Quattro73

    bensinmåler bytte

    Pumpe på passasjerside og måler på førerside.
  11. 1 poeng
    Vurderer å selge min 1991 Audi 100 2.3E, bilen fremstår som særdeles bra, alder tatt i betraktning. Kjørt 203.000 km og EU-godkjent frem til november 2019. Motor er noe modifisert og vil med ITB og noe hissigere kamaksel yte 227 hk, underkant 200 slik den står nå. Topp er portet og større ventiler montert, Velox 272' kam montert sammen med justerbart kamdrev. Innsug er også portet. Rustfritt 5-1 avstemt grenrør montert. Megasquirt datasprut slik at gammel mekanisk innsprøytning er fjernet (originaldeler medfølger). Og nei, dette er ikke en turbomotor. Gasspjeld fra 2.8 V6 er påmontert, gasspjeld på bilde (fra Mustang) kan medfølge, samt adapter til originalt innsug. Skinn sportsseter foran, skinntrekk på seter bak. Førersete har den typiske slitasjen på venstre sidestøtte.. Takluke, alufelger på sommer- og vinterdekk - med nesten nye dekk. Påkost siste årene; Ny portet topp med større ventiler og neddreid ventilstamme, kr 18000 Kamaksel, 272 grader, 110 grader lobeseparasjon og 11.5 mm løft samt justerbart kamdrev, kr 5500 Rustfritt 5-1 grenrør, kr 7500 Nye ventilløftere (INA), kr 2000 Innovate MTX-L bredbåndslambda/regulering, kr 2000 Megasquirt II v.3.0, kr 3000 Knocksense, kr 1200 Nye sommerdekk 17" 2017, kr 4000 Nye vinterdekk og felger 16" 2015, kr 6000 Rust er det forsvinnende lite av, en og annen liten flekk med lakkrust finnes, med tanke på alder er den særdeles bra i lakken. Er en bulk (uten lakkskade) på høyre bakdør, har vært der så lenge jeg har hatt bilen (siden 2003). Bilen er god å kjøre og fast i fisken. Eneste minus er begynnende rådebank på en sylinder, noe som på sikt må utbedres. Mer info og bilder på forespørsel. Seriøse bud over 25k mottas og vurderes, skambud blir ikke besvart! Bilen befinner seg utenfor Haugesund i Rogaland.
  12. 1 poeng
    nightking

    XL7 startproblemer og lite kraft

    Anbefaler å bytte komplett dieselpumpe. Det du har bilde av der er baksiden av motor og har ingenting med egr å gjøre. Bortsett fra det røret der da. Det klipset trenger du ikke bytte. Prøv å hell vann over pumpa, eller stå med varmepistol ellernoe.. Starter den da så bytter du pumpe.. 3 stemplet i pumpa har en tendens til å fryse.. Byttet mange pumper pga av det :)
  13. 1 poeng
    Jesper1201

    Trykk i kjølesystem

    Veldig vanlig er det ikke, men det forekommer. Prosentvis på lik linje med andre motorer. Bruk en sniffer eller CO måler og mål om det kommer eksos i ekspansjonstanken, gir denne utslag vet du hva årsaken er.
  14. 1 poeng
    Jesper1201

    Problem med bensintilførsel Volvo v70

    Feilmontert pumpe som begynner å suge luft eller dårlig slange/rør/kobling. Eller gjør det billigste, fyll før tanken kommer under kvart ;)
  15. 1 poeng
    Jesper1201

    Hva betyr denne varsellampe?

    Hold høy hastighet neste gang lampen kommer opp, typ. motorvei eller landevei med 80 grense. Da går det fortere.
  16. 1 poeng
    Jesper1201

    Caddy med høy km. og DSG

    Så lenge bilen er godt vedlikeholdt og kassa har fått oljeskift på 60'000km intervaller skulle det ikke være noen umiddelbar fare for havari. Kontroller at det ikke er ulyder fra DMS.
  17. 1 poeng
    Forbered deg på bytte el parkeringsbrems, egr ventil/spjeld og at dører/bakluke ruster i stykker...
  18. 1 poeng
    Selvrisikoforsikring er et pent ord for kasko. Dette skiver de selv på sine nettsider "Selvrisikoforsikring (Collision Damage Waiver, CDW) – Med dette menes at om du kolliderer med bilen så reduseres eller fjernes ditt økonomiske ansvar." Nå kjører jeg stortsett alltid dit jeg skal selv, så har aldri leid bil - men det er sjeldent anbefalt å ikke kjøpe toppforsiking, koster mer men hvis uhellet er ute er det svindyrt å krasje.
  19. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Nei, har ikke det. Er jo en bruksbil/hverdagsbil som 99% av tiden ligger rundt 2000 omdr - fra A til B ;) Hmmm. Ser det forb....de photobucket nå skal ha en liten formue for at bildene skal kunne vises...
  20. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    JA :)
  21. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Ligger noe info her,
  22. 1 poeng
    Siggi

    ECO: Kan deaktiveringen lagres?

    Men tanke på kun avgass, så er det bedre med start/stopp. Men med tanke på slitasje på bilen, så er det best å skru den av, ja. Den spiser jo bl.a. dynamoreim mye raskere enn en vanlig motor, da dynamoen brukes som starter til s/s funksjonen Men sånn blir det når avgasskrav blir strengere og strengere... da må de legge inn funksjoner som ikke nødvendigvis bilen har godt av. Som f.eks. EGR
  23. 1 poeng
    nightking

    Girkasse-problem - 2007modell

    Ja. Ytterste lagret på utgående aksel, nermest 1giret er defekt. Er noe feil med herdinga på dette lagret. Høres det godt ved pådrag i 1.gir? og litt mindre i 2.gir osv? Det er første tanken som streifer meg :) EDIT: Hvis bilen triller i høy hastighet å du svinger, er den anderledes da? Kan jo også være hjullager ut ifra åssen du forklarer.
  24. 1 poeng
    ThomasEK

    Kangoo`n min starter ikke!

    evt.selge den til meg hvis du har hengerfeste ;)
  25. 1 poeng
    Eipikeit

    Verdens sterkeste lastebil!

    Det er ikke ordentlig lastebil før det er en Scania V8'er ;)
×