Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 06/24/2017 i alle områder

  1. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  2. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  3. 1 poeng
    Quattro73

    GUIDE: Beregne dyseoppsett 2x Weber DCOE

    Lagde et innlegg om dette for lenge siden, men ser ut til at det er borte vekk... Finn først ut hvilken størrelse du trenger på halsringene. Dette gjøres fra tabellen nederst, motorstørrelse og turtall tatt i betraktning. Har du f.eks. en toliter som skal yte maks på 6000 omdr sier tabellen at halsringer på 36 mm passer. Dette tallet ganger man med 1,25 for å finne rett forgasser. 36x1,25 = 45 --> DCOE45. Altså trenger du en DCOE45 med halsringer på 36 mm. Når dette er gjort finner man størrelsen på hoveddysene. Her tar man halsringstørrelsen og ganger med fire. 36x4 = 144. Nærmeste hoveddysestørrelse er da 145. Luftkorreksjonsdysen finner man ved å ta størrelsen på hoveddysen og plusse på 50. 145+50 = 195. NB. Jo mer modifisert motor, jo mindre plusser man på! For å finne korrekt emulsjonsrør trenger man bredbåndslambda. Uansett vil omtrent alle originale eller mindre modifiserte motorer fungere med bra F9 og F16 emulsjonsrør. På større motorer som krever mer bensin, F2 og F7. Denne fremgangsmåten gir ikke nødvendigvis de optimale dysene, men er et nokså bra utgangspunkt. Så finner man de riktige lavfartsdysene. De dysene som gir jevnest og høyest tomgang med blandeskruene skrudd ut 1,5 til 2,5 omdr vil fungere som et utgangspunkt (merk at her er det litt forskjell på omdr. om man har ny eller gammel type DCOE). Gamle typen DCOE 40 skal ut ca 3/4 fra bunn, mens nye DCOE i 152-serien skal ca 2,5 omdr ut. Dysestørrelsen finner man ut med motoren varm og på tomgang, turtall 700-800 omdr. Man bør holde seg i F8- eller F9-serien for ikke å variere med lufttilførselen (blandingsforholdet). Siden det er lavfartskretsen man kjører på 90% av tiden er det viktig å få denne riktig (les; bensinøkonomi). Etterpå kan man prøvekjøre, evt gå ett hakk ned (dyser som gir magrere blanding) og prøvekjøre igjen. Fungerer det greit så prøv enda et hakk ned. Stopp med de dysene som gir jevn motorgange og helt jevnt drag ved normal lett cruising på landeveien (lavere turtall). Husk at det er håpløst å finne de riktige dysene om forgasserene ikke er synkronisert! Ved luftsjokk under akselerasjon må man byttes til større akselerasjonspumpedyser.
  4. 1 poeng
    jajamen

    Feil og mangler Audi A4 B8 2009-2010

    Hjullager (spesielt foran har jeg inntrykk av) ryker fort på disse årgangene. Men det er ingen veldig stor utgift. Styremekanismen på motoren til det variable innsuget kan gå i stå, men det finnes en enkel måte å fikse det på. DPF og EGR-ventil kan bli et problem, men det gjelder nok ikke bare 09 og 10. Har også hørt at noen har byttet clutch relativt tidlig. Og det er jo dyrt. Men ikke et veldig vanlig problem heller. Alt i alt et godt kjøp vil jeg si, i motsetning til samme generasjons bensinmotorer.
  5. 1 poeng
    Quattro73

    Varmeapparat

    Meget beskrivende trådtittel ;) Det du bør begynne med er å ta en diagnose, den vil nok fortelle deg eksakt hva som er galt. Skal jeg gjette så tipper jeg en spjeldmotor som er stuck eller defekt, da den som doserer blandingsforhold varm/kald luft. Dersom alt annet fungerer så er det nok ikke en sikring.
  6. 1 poeng
    Er usikker på om det går, og hvis det ikke er mulig, kan det uansett være lurt å refinansiere det til et forbrukslån. Da får du hvertfall litt lavere rente. Jeg gikk fra ca 20% ned til 13% effektiv rente når jeg refinansierte for et par år siden.
  7. 1 poeng
    Bwana

    Audi a4 b6 1.9 tdi 2002

    Føst sjekk om du har en 150A hovedsikring på batteripolen. Elles så får du vel se i sikringsboksen inne i bilen - på siden av dashhbord på førersiden. Og så tar du neste gang av den den NEGATIVE batteripolen når du skal jobbe med det elektriske.
  8. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Se der ja, ikke bra. Er kanskje der kjølevannet tar veien.
  9. 1 poeng
    Selvrisikoforsikring er et pent ord for kasko. Dette skiver de selv på sine nettsider "Selvrisikoforsikring (Collision Damage Waiver, CDW) – Med dette menes at om du kolliderer med bilen så reduseres eller fjernes ditt økonomiske ansvar." Nå kjører jeg stortsett alltid dit jeg skal selv, så har aldri leid bil - men det er sjeldent anbefalt å ikke kjøpe toppforsiking, koster mer men hvis uhellet er ute er det svindyrt å krasje.
  10. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    JA :)
  11. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Ligger noe info her,
  12. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Her er kamdrevet jeg har på min, som da totalt sett er 2-3 grader mot +.
  13. 1 poeng
    nightking

    Sikring nr. 10 i kupé, ryggelys?

    Edit: det er nok enklere å hente ryggelys signal på høyre side ved a stolpe, ved beina.. fortsatt svart/rød
  14. 1 poeng
    Siggi

    Fjerne dørdeksel, stramme håndtak

    Det er egentlig bare to "hakk" håndtaket kan stå i. Det ene er riktig, det andre gjør at håndtaket stikker veldig mye ut(mer enn på bildet) Men selv om det ikke egentlig er noe mer justering der, så tror jeg du kan tighte den opp litt mer ved å ta av håndtaket og bøye stålet i døra litt ved å gi T20 skruen bak håndtaket et lite kakk med hammeren. Alt i alt er det ikke så farlig at det kommer inn litt vann i døra, for det gjør det uansett gjennom vinduspakninger, kondens, vasking osv. Det er beregnet for å tåle det til en viss grad
  15. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Sjekket igjen på onlinelatalogen til MECA, ingen termobryter til din. Høres høyst unormalt ut at vifta skal gå 10 sekunder i slengen, kan da ikke kjøle ned innholdet så fort vel? Er vel hysteresen til bryteren som er svært innsnevret?
  16. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Trodde viften skulle gå konstant så lenge kjølevannstemperatur var høy? Original termostat er dyrt, men som oftest også det eneste som fungerer ;)
  17. 1 poeng
    Av en eller annen grunn må jeg nullstille passordet mitt for hver gang jeg skal logge inn for å komme inn og svare. Hvis det er en feil med forsterkeren og høyttalerne er brent så er det en strålende anledning til å sette inn noe skikkelig. Du får en god 4-kanals forsterker eller en 5-kanals forsterker til 2.000-4.000,- ny som trolig ikke er langt unna prisen for en brukt originalforsterker. Du trenger så høyttaleradaptere: https://www.elutstyr.no/connects2-ct25vw06-hoyttaleradapter-vw-passat-b6-3c-05.html Og et vanlig universalt 6.5" komponentsett. https://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere-komponentsett/2-veis-6-5-komponentsett.html Kan anbefale Audison Prima eller Hertz Mille Pro. Mille Pro vil låte atskillig bedre enn de originale Dynaudio-høyttalerne.
  18. 1 poeng
    Jesper1201

    ECO: Kan deaktiveringen lagres?

    Nei, den kan ikke deaktiveres sånn uten videre. Det er en del av kravet for å kommer innunder en Euro norm, og hvis denne fjernes så har ikke bilen lenger det utslippet den er godkjent med. Du må nok bare vende deg til å trykke på den knappen.
  19. 1 poeng
    Jesper1201

    Nybegynner når det kommer til bil

    Originaldeler er av A kvalitet. Meca, Møkonomen, Bilxtra etc. er av B kvalitet Autodeler.co og andre billig sider i utlandet er av ØÆÅ kvalitet. Fordelen med å handle lokalt er at du får bedre deler, og ikke minst - muligheten til å reklamere hvis noe er feil eller delen skulle gå istykker fort.
  20. 1 poeng
    Jesper1201

    Hva er chipping/chiptuning?

    Jepp, jeg skulle bare presisere hva som faktisk må gjøres hvis du skal gjøre det lovlig ;)
  21. 1 poeng
    Jesper1201

    Bryter med rød lampe på: spørsmål.

    Det der er en ettermontert bryter, som noen har satt inn selv. Antageligvis har den styrt ekstralys foran, arbeidslys, ryggelys etc. Sjekk om det ligger noe uorg. ledningsnett i motorrom i nærheten av batteri.
  22. 1 poeng
    tomaber

    Skifte registerreim

    jeg bytter registersett for 4500..kr..østlandet
  23. 1 poeng
    Jeg vil hive meg på denne gamle tråden også, fordi problemet med webastoer er et faktum enten man vil eller ikke. Vannpumpene slutter å virke etter en stund. Faktisk så var de første generasjon vannpumpene så dårlige at VAG valgte å bytte produsent. Man får kjøpt vannpumper til VAG Webastoer utenom VW systemet som er ganske bra, så her kan du spare penger om du ikke absolutt vil ha original på Møller. Så er det selve Webastoen, det er et "must" at den fungerer som den skal i en diesel Touran / Passat på vinteren om ikke du skal sitte med kalde fingre og småfryse når det er -10 eller kaldere. Om bilen ikke klarer å komme opp i 90 grader på temp måleren er det en god indikasjon på at webastoen ikke virker. Det finnes to typer Webasto, tilleggsvarmer (PR-9M5) og parkeringsvarmer (PR-9M9). Skal du kjøpe deg ny touran så velg en med parkeringsvarmer. Det er ganske vanlig at webastoen går i lås, feks så kan den gå i lås om drivstofflampa begynner å lyse pga lite diesel, dette for å spare drivstoff. Eller den kan gå i lås pga en feilkode. Den må da låses opp igjen, enten av deg om du har VCDS (sett 1 i adaption 42 og "save new value") eller så kan møller gjøre det. En annen ganske vanlig feil er "No Flame" feilkode. Det vil si at Webastoen prøver å starte automatisk når det er kaldere enn 5 grader, men klarer ikke å brenne korrekt pga for mye sot i forbrenningskammeret, så den slukker. Faktisk så danner det seg en koksbit der hvor tennrøret kommer ned i forbrenningskammeret. Dette hindrer webastoen å brenne skikkelig, så den begynner å kaste feilkoder. Nå er vi på det stadiet hvor enkelte mener at man skal lugge ut tusenvis av kroner på nytt forbrenningskammer eller ny webasto. Det er ikke nødvendig å bytte forbrenningskammer, jeg kan dessuten ikke se hvordan et forbrenningskammer til en webasto kan gå i stykker så sant man ikke slår på det med en slegge. Det er tross alt bare et stykke metall som har fått en bit med koks og sot som trengs å renses ut. Jeg har eid noen Touraner nå, og det eneste jeg har måtte kjøpe nytt var vannpumpe. Tar du deg tid til å skru av frontfanger, samt å skru ut webastoen og gi den en rens, så fungerer den som ny igjen. Det går også fint å kjøpe en webasto hos hoggern og gi den en rens før du monterer den på bilen din, du kan spare mye penger på det. Det er ikke så vanskelig å skru en Webasto i småbiter, alle med litt teknisk innsikt klarer det fint. Webasto kom i VW Touran fra 2003, og i midten av 2006 ca, så ble det en forandring med dieseltilførselen med at dem begynte å bruke magnetventil. Så om du er ute etter en brukt eller ny Webasto til Touranen din og den er produsert før juni 2006, så burde du være veldig sikker på delenummeret. For man kan ikke krysse disse webastoene, det vil ikke fungere. Har du en garasje eller et annet bra sted å skru,og ligger du på minimum 5,5 på en 1 til 10 skala i mekaniske ferdigheter, så fikser du webasto-jobben selv. Du må ha av frontfangeren, men trenger ikke koble av tempsensor ledning ( eller slangene som går til lyktespylerne mener jeg å huske), så legger du fanger litt på venstre side av bilen. Høyre side av bilen må jekkes opp, høyre framhjul og innerskjerm må av. Nå har du fri tilgang til webastoen. Hvis du vil ha ekstra god tilgang så må du skru av midtfestene til høyre forskjerm ved spylerveskebeholderen, ellers får du ikke fjernet beholderen til spylerveske. Jeg har ikke gjort dette, kun dratt beholderen ut av sporene slik at den lar flytte på seg noe, du må også nappe slangene av pumpa i beholderen for å komme til. Du må også ha to slangeklypetenger for å kvele kjølevannslangene inn og ut av webastoen. Og en annen ting du også må kjøpe inn før du begynner å skru, er eksos "svanehalsen" / "bøyen" som går fra webasto til webasto-eksosanlegg. Den klarer du nemlig ikke fjerne i et helt stykke under demontering, men må ødelegges for å få av. Du får kjøpt en bit på 50 cm for 50 kr hos et webasto-verksted og da har du mer enn nok. Det er kun en kort bit som skal på ny, den må ikke stikke for langt ut for da kan den smelte ledninger etc. Det kan være litt kronglete å komme til skruene som holder webastoen fast til bilen, og hodelykt når du skrur er å anbefale. Du må legge deg under bilen for å komme til en skrue ellers er resten fra motorrom / side. En annen ting jeg også sterkt anbefaler er å varme alle skruer når du skal demontere selve webastoen, spesielt dem som holder webasto til den metallplaten som også holder spylerveskebeholder på plass. De skruene kan knekke når man skal løsne dem, derfor varm dem godt opp først. Om en knekker så er ikke det noen krise (har skjedd meg noen ganger og det gjør jeg ikke noe med), men det er kjipt å måtte begynne med gjengereparasjon på alle tre. Du kan bruke en gassblåser fra biltema til å varme skruene om du ikke har tilgang til induksjonsvarmer etc. Selve rensingen og triks om hvordan du tar av låseklippsene på toppen av webastoen kan du finne på YouTube. Og en annen ting, lær deg hvordan typiske Vw kontakter på elektrisk tas av før du begynner å skru. De kan være et helvete å få løs om du ikke skjønner hvordan dem låser og hvordan du åpner låsen, og så lett å få av når du forstår hvordan. Ta bilder av ting underveis om du er usikker på om du får ting på plass igjen, men det er rimelig plankekjøring spør du meg. En annen ting som også kan være en fordel er om du har tilgang til VCDS. Om ikke du har det, så kjøp en for pengene du sparer ved å skru selv. Du vil helt sikkert få brukt for VCDS ved en annen anledning også. Grunnen til VCDS er at du kan tvangskjøre webastoen å se at alt er i orden, samt at det lønner seg å tvangskjøre kun vannpumpe på webasto for å få ut luft av systemet før du starter motoren, og hvertfall før du tvangskjører webasto. Så gruer du deg til nok en vinter i en kald Touran / Passat ? Hiv deg ut i det og skru før vinteren kommer. Jeg startet Webastoen min fra kjøkkenet 20 minutter før jeg reiste på jobb i vinter, deilig å sette seg inn i Touranen når det er litt lunk på oljefyren :-) Lykke til!
  24. 1 poeng
    opelduude

    Climatronic er helt død

    Om vifta di ikke går, så er det som regel selve vifta som er død.
  25. 1 poeng
    ja-racing

    Lakkering av plast!

    bruk plastgrunning og deretter fyller på plastdelene da blir det fin finnish... matt ned plasten med en matteklut først... hengerfestet ville jeg ha sandblåst og deretter sprøytet på ep-grunning og så lakket det... da blir det bra.....
×