Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/16/2006 i Innlegg

  1. okey folkens, da er det liv i bilen igjen. syns nesten jeg må fullføre chaten ettersom så mange ble engasjert med masse hjelp og tips. Etter masse skruing, leting, måling ,fundering og røsking i håret måtte jeg selv gi opp. Fikk FALK til å kjøre bilen til et lokalt verksted som heller ikke fikk start på den, da endte den til slutt på et merkeverksted. Der måtte de også røske seg litt i håret etter at den ikke startet når de koda om nøkler og skifta startsperre modulen. Men de fant da til slutt et ledningsbrudd ved batteriet, under sikringsholderen i motorrommet. Der var en rosa ledning røket/eiret, denne ledningen tilhører ledningsnettet til startsperremodulen.
    3 poeng
  2. Jeg har gått den veien før, alt for mye å skrive så sjekk link.
    2 poeng
  3. Quattro73

    Mitsubishi asx

    Når du spurte ang. dempere bak så tok det ca fem sekunder å finne en video for det. Google sitt første treff ved søk for dempere foran - er DETTE
    2 poeng
  4. Heisann, Anbefaler deg og lese denne: https://www.ekstralys.no/blogg-om-lys/hvordan-beregne-kabeltverrsnitt/ Her kan du beregne tverrsnittet (tykkelsen på kabelen). Alt av info står i denne annonsen. Spør om du lurer på noe!
    2 poeng
  5. Samme her, en rød strøken SQ står gjerne øverst på ønskelisten. Dog de som finnes, som fortsatt er strøkne, koster skjorta. Øynet håp når leste om denne, selv om jeg aldeles ikke er tilhenger av elbil, men ble veldig fort totalt uaktuelt når ser prisen. Tror det får forbli en drøm - uten videre håp ;)
    2 poeng
  6. En nydelig bil som trenger de beste alternativer. Det beste er nok å bytte ut de originale høyttalere med noen som kan monteres rett i bilen uten å endre noe på bilen med tanke på bilen originalitet. Jeg er ingen bilsterioekspert i det hele tatt så kan ikke hjelpe deg direkte men det finnes firmaer i Norge som driver med dette men om noen har greie på klassike biler vet jeg ikke. Kan jo spørre Ponyparts om de har noe tips Best på Mustang - Pony Parts Performance Supply Ellers så er det å se på hva de har på andre siden av dammen. Med et slikt oppgraderingssett for et eksempel så bør nok lyden bli mye bedre Kicker CS Series 1969-1970 Ford Mustang Speaker Upgrade Kit: KSU-CSC1005-Mustang-6970 (classiccarstereos.com) forutsatt at lydenheten er god nok med nok effekt. Eventuelt å bytte til et fullt oppgraderingsett med radio i klassisk utsende og et slikt sett Kicker KS Series 1969-1970 Ford Mustang Speaker & Amp Kit: KSA-KSC1005-Mustang-6970 (classiccarstereos.com) med tilpasset forsterker. Samme firma har klassiske radioer også men DAB finnes jo som kjent kun i nisseland :) 1967-1973 Mustang Slidebar Radio: CAM-LM-SB (classiccarstereos.com) og denne typen er vel mer vanlig i 64-1/2 til 68 men tror den satt i noen 69-70 også 1967-1973 Mustang Radio With Bluetooth USA-740: CAM-LM-USA-740 (classiccarstereos.com) Dyrt for slike komponenter men det fine er at ingenting blir ødelagt i bilen, noe som er bra for verdien på bilen. Nå kjenner jeg ikke til det firmaet jeg linket til, var bare noe jeg fant på nettet men det finnes mange slike firmaer i USA som selger slike sett men Kicker er etter min mening helt greie komponenter som spiller bra. Om disse settene jeg linket til passer cab/convertible må sjekkes. Kan jo kontakte Mustangklubben, kanskje det er noen der som har kjennskap til en slik ombygging Hjem - Norsk Mustang Club
    2 poeng
  7. hei igjen, på vei hjem i dag stoppa jeg å plugga ut egr ventil bare for å sjekke, etter 15-20 sek kom feilmelding på at den var plugga ut å plutselig begynte motoren å gå fint igjen. mistenker at det er derr problemet ligger. tenker å prøve i noen dager nå med den plugga ut å heller fjerne egr ventilen om det skulle vise seg å vere problemet
    2 poeng
  8. Bensinmotor antar jeg siden du skriver tennplugger? Du skriver at det kommer drivstoff til motor, betyr det at det kommer bensin ut av dysene? Med «tennplugger sjekket» menes at det er gnist på pluggene? Dersom motor får bensin ut av dysene, og det er gnist på pluggene, så skal den starte såfremt kompresjon er tilstede. Med andre ord så mangler du utvilsomt en av følgende; kompresjon, gnist på plugger eller bensin ut av dyser... Selvsagt kan du også ha røket registerreim e.l. - men antar verkstedet som har feilsøkt ikke er en barnehage, så det er vel utelukket? Dersom «fuel cut off switch» er aktivert, det du kaller «dødmannsbryter», så burde vel ikke bensinpumpe gå? Dersom du har du bilen på merkeverksted så burde de vite bedre enn noen, hvor denne er plassert? Et søk på google antyder inni dashbord, samt en rett ved rattstammen, bak deksel over pedalene. Men igjen, om denne er synderen så burde vel ikke bensinpumpe gå? Tror kanskje du bør finne et annet verksted.
    2 poeng
  9. Heisann, jeg lagde en film om min egen bil.. ta en titt å si hva du syns :)
    2 poeng
  10. Då har Escort endelig blitt benket. Pluss fått kjørt litt med bilen
    2 poeng
  11. Ikke noe spesielt her. Venter på han skal mappe bilen. Pluss alt det med corona har ikke hjulpet på heller. Har tatt å demontere Mtx75 girkasse fra Escort mk5 rs2000. Har fått lakket girkassehuset. Skal begynne å lage girkasse feste til den. Ellers har det gått i å få bruksbil ford mondeo godkjent
    2 poeng
  12. Heisann, det er en super bil og motor du har, jeg solgte nylig min nesten strøkne C4 2.3E - med nesten 100hk mer enn originalt. Det du skriver er så detaljert at du mest sannsynlig har ledet meg direkte til feilen ;) Du skriver at dersom du stripser fullgassbryter inne så fungerer motor normalt, og nå skal du høre.... Det fullgassbryter gjør er å deaktivere lambdasonde, slik at motor får bensin kun ut fra nivå på mengdefordeler og grunninnstilling på DPR. Dette betyr at din lambdasonde mest sannsynlig er defekt, eller du har dårlig kontakt/ledningsbrudd til denne. Kjøp ny lambda og se om det løser problemet, pluggene sitter på torpedovegg ca rett bak innsuget. Kjøp original, ikke Biltema. Er enkel lambda på denne, to hvite ledning til varmeelement og en svart for lambdasignal.
    2 poeng
  13. Nå nærmer det seg oppstart av Escort. Viss alt går etter planen så blir det imorgen eller tirsdag
    2 poeng
  14. Har laga olje separator til rs turbo'n å er i gang med å lage olje catch tank av samme slag. Planen er å starte å gjøre litt på bilen igjen når snøen forsvinner.
    2 poeng
  15. begynner å ligne en bil. har fremdeles litt arbeid igjen før oppstart
    2 poeng
  16. 2 poeng
  17. Så da var jeg ikke helt på jordet ;)
    2 poeng
  18. Fått bilen ned på bakken etter mange mnd på bukk. Gjenstår endel arbeid igjen,men nærmere seg.
    2 poeng
  19. Turbo manifold ferdig :). Har begynt å lage downpipe :)
    2 poeng
  20. Har ikke skjedd så masse jeg hadde håpt på. Er nesten ferdig med turbo manifold. Begynt så vidt med intercooler. Bygger om til vag coil pluss litt andre små ting. Satse den er klar til ford treffet på Våler banen
    2 poeng
  21. Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg.
    2 poeng
  22. Da er fanger på plass,litt skakk skjært så må skjære litt til for å rette opp.
    2 poeng
  23. Gjort litt mere på fangern/diffusern neste step er å få pussa ned bakfangern å få litt lakk på den.
    2 poeng
  24. Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
    2 poeng
  25. Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
    2 poeng
  26. Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
    2 poeng
  27. Jasså @ealoken, du sit og glor! Saken er den at dette prosjektet pågikk så lenge at det overlevde seg selv. Delene som var "brutale" i 2006 var utdaterte i 2016. Dessuten burde nok bilen ha hatt minst 1000 hk i dag dersom den skulle vært spesiell, selv med forhjulstrekk. Men viktigst av alt er at jeg selv har forandret meg, slik @Øyvind Ryeng beskriver på en god måte i en tråd fra en del år siden. For det første har jeg ikke lenger det aller minste ønske om å befraktes i høye hastigheter klint mot sikkerhetsbur og trange bøtteseter. Man kan si at min aldersmessige impotens startet i gassfoten og sakte men sikkert kryper oppover... For det andre lærte prosjektet meg at jeg får større glede av å skru og forske på løse motorer enn på hele biler. Jeg samler derfor på løse V8-motorer fra epoken vi kan kalle "modern OHC engines". Denne epoken startet i 1949 med de toppventilerte motorene til Cadillac og Oldsmobile, så det er på ingen måte høyteknologi jeg snakker om. Dette henger nøye sammen med min årelange kjærlighet til Volvo B36 V8, og jeg har derfor også intensivert min forskning rundt opprinnelsen til Volvos V8 og dens amerikanske røtter. Den tidligere omtalte impotensen medførte at jeg i fjor gjennomførte en "hør her-samtale" med meg selv, la ut 850-prosjektet stykkvis og delt på Finn og finansierte en deilig skrabb av en gammel amcar. Jeg forelsket meg nemlig i en 1973 Chevrolet Nova med fire dører og 307 V8 på 115 hester, så denne doningen gir meg nå store doser bilglede i sommerhalvåret, fortrinnsvis i hastigheter mellom 60 og 70 kilometer i timen og helst på ikke altfor varme dager, siden AC-en sa opp på dagen i fjor sommer. Det er altså gamle motorer og gamle biler som utgjør min motorinteresse for tiden, men jeg vil likevel ikke kalle 850-prosjektet forgjeves eller bortkastet. Det bidro til min bil- og motormessige modning, og jeg lærte en hel masse. Det hender jeg legger ut noen anekdoter rundt bil og motor under instagramprofilen reodor_f2.0, og jeg har den saktegående bloggen leopardmotor.blogspot.no, som først og fremst skal benyttes til å dokumentere min forskning rundt Volvo B36 og dens stamfar, B8B. Nåde være med dere!
    2 poeng
  28. opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
    2 poeng
  29. Det var ikke værre enn at jeg måtte lufte systemet. Kudos til meg :) Anbefalt måte å lufte Toyota avensis 2008 mod er å fylle på frostvæske på kald motor. Mellom Low og Full. La tanklokket være av og la bilen gå på tomgang i 30-40 min. Deretter så kjører man seg en runde. Jeg måtte etterfylle pittelittegranne i etterkant, men nå fungerer alt som normalt. Hvordan det har blitt luft i systemet vet jeg ikke. Det kan være en liten lekasje noe sted.
    2 poeng
  30. Nei , tenkte den kanskje kunne ha noe med de problemene jeg har med det elektriske i dørene, men finner vel ut av det, se om jeg finner et delenr på den et sted eller hvor ledningene leder. Testet viskermotor og armer i går, motoren låt ikke pent og gikk å hakket litt, armene gikk forholdsvis greit men noe treghet var det så motoren har nok slitt litt i de siste årene. bestille ny motor og armer på Eurodel. Fikk bestilt meg kanaler i dag og så nå er romjula reddet 🙂
    1 poeng
  31. Man kan ikke sjekke termostaten bare ved å se om den lukker, er den defekt så åpner de for tidlig. Bytt den. Ledningsbrudd til dør er vel ikke vanlig, kan dog skje, mest utsatt er førerdør som åpnes mest. Dette lar seg fikse om du har litt elektrokunnskap. Bruk 5W-30 olje Registerreim bytter jeg på maks 5 år eller 75000 km, det som inntreffer først. Mener det ikke er noen sammenheng mellom radio og cruise control men kan ikke avkrefte det 100% Forbruk på den motoren er ned i ca 0.6 l/mil på langkjøring. Madammen har samme motor i sin bil og klarer 0.63 på langkjøring.
    1 poeng
  32. Etter mange år med diverse biler så har jeg jo vært borti rust, da spesielt på japanske biler. Har gjerne prøvd det meste av produkter og min erfaring er at dersom du allerede har rust så er det ingen mirakelmidler som varer. Rust må fjernes og behandles før man har på f.eks. Bengalack e.l. Av alle mirakelprodukter jeg har prøvd så er det en klar vinner, Chelade (Can Trust tidligere). Fjernes all løs rust og behandle med Chelade, deretter minst to lag med tett lakk, så varer det lenger enn det meste annet. Det beste er selvsagt sandblåsing til rent metall, grunning og lakk. Arcanol og Bengalack er gode greier men ikke direkte på rust, som dekke over forbehandling er de ok. Resultatet etter slik flekking blir gjerne lite lekkert, men er det kosmetiske uten betydning så kjør på. Bengalack er mye enklere å få fint enn Arcanol, men du trenger flere strøk da hvert strøk blir veldig tynt. Brukes lakkrulle så kan resultatet faktisk bli temmelig bra.
    1 poeng
  33. Tipper du ikke kan bruke større skiver (diameter) enn originalt, mål de du har for å være sikker. Du opplyser ingenting om hvilken bil det gjelder, for f.eks. VAG er det oppgitt PR-koder i servicehefte som angir hvilken type og størrelse bremser det er foran og bak. Som tilleggsinfo, det er ikke sjelden at Skruvat sender deler som ikke passer - til mange sin fortvilelse. Kjøper du på Eurodel så kan du ved bestilling hake av for at de skal verifisere at delene passer akkurat din bil.
    1 poeng
  34. Quattro73

    Ødelagt sigarettenner?

    Det svarte er nok en del av laderen.
    1 poeng
  35. Da er bilen omsider godkjent. Det tok nesten 5 måneder og mange telefonsamtaler med vegvesenet. Makan til tafatte folk skal man faen lete lenge etter. Konklusjonen er ihvertfall at løsningen jeg beskrev i forrige post fungerer.
    1 poeng
  36. Bwana

    Lufte bremser

    Vanligvis er det anbefalt å begynne med de hjulene som er lengst fra hovedsylinder. D.v.s. bakhjul først. Om du skal byttte bremseveske, så sørg for å bytte ut bremsevesken i beholder ved hovedsylinder først
    1 poeng
  37. Dessverre en meget kjent feil. Det kan feilsøkes mot defekt styreenhet ved å kontrollere spenning/jord/Can-bus ledninger/signaler inn på Mechatronic. Du ender nok sannsynligvis opp med å konkludere at Mechatronic er defekt. Dessverre er girkassen skikkelig ræva og de jeg har byttet kun Mechatronic på har sjeldent fungert lenge/feilfritt før det oppstår nye problemer. En av de største problemene er når en skal adaptere clutchene til ny Mechatronic, det ender ofte opp med feilkode på at clutch er utenfor toleranse, og da må lamellene skiftes. Da gjenstår bare girkassa, og den er heller ikke feilfri. Hvis du ender opp med å skulle reparere, sjekk pris på overhalt girkasse med nye lameller og ny Mechatronic ferdig justert og montert sammen. Det er ofte det mest prisgunstige.
    1 poeng
  38. Ja, enig med @xr4ti Sjekk ventilerstyringene. Du kan justere ventiler her med shims.. Dette kan du fint gjøre selv hvis du har bladsøker: Valve lash (clearance) specification When cold: •Intake: 0.15 – 0.25 mm (0.0060 – 0.0098 in.) •Exhaust: 0.35 – 0.45 mm (0.0138 – 0.0177 in.) Hvis du må justere noe så må du kjøpe nye shims som sitter oppi det "tappetene" over ventilfjæra. Det skal stå nr på de shimsa, så du kan vite hvilke nr du trenger med å regne ut :)
    1 poeng
  39. nightking

    4x4 problem

    Hei.. Du bør ta bilen opp på bukk å sjekke for åpenbare feil! Men slik du forteller så høres det ut for meg at det er RBC koblingen (viskose koblingen) som sitter på mellomakslingen. Det er ikke noe senterdiff eller noe her. Denne pleier å bli sliten slik at du ikke vil ha noe effekt på bakhjula. Og når du da "spinner " så spinner den mest sannsynlig mest foran og det vil føles at det er noe galt foran. Den vil "hoppe " litt ved spinning når den er slik.. Hvis du tar bilen opp på bukk og vrir fremre mellomaksel mot høyre også tyar du bakre mellomaksel mot venstre og det går lett, så er den defekt! Du skal ikke kunne vri den hver sin vei! En annen ting er å kjøre på tørr asfalt, og svinge full sving og kjøre i runding. får du en kraftig vibrasjon så er også problemet RBC koblingen. Du får ikke skiftet olje eller noe her. Må skiftes.. Se bilde fra delekatalog
    1 poeng
  40. VVS tetning og Loctite 577 limer til en viss grad, vil nok bli vanskelig å skru ut proppen i ettertid tipper jeg, skjønt jeg har aldri prøvd de på plast før, så kan jo hende de ikke fester så godt til plast. "Gaffa" er gaffateip ja. Et annet alternativ kan vel kanskje være å bytte ut plastproppene med noen rustfrie bolter i rette dimensjonen med en o-ring el.l for å holde vannet ute.
    1 poeng
  41. Ta ut askebegeret bakerst på konsollen.
    1 poeng
  42. Quattro73

    Varmeapparat

    Meget beskrivende trådtittel ;) Det du bør begynne med er å ta en diagnose, den vil nok fortelle deg eksakt hva som er galt. Skal jeg gjette så tipper jeg en spjeldmotor som er stuck eller defekt, da den som doserer blandingsforhold varm/kald luft. Dersom alt annet fungerer så er det nok ikke en sikring.
    1 poeng
  43. Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Av erfaring, kun original termostat fungerer som den skal. Biltema sine er ubrukelige. Vokselement på termostat skal alltid peke mot motor, ikke mot radiator. Lokk på ekspansjonstank åpner vel rundt 1 bar. Målt skjevhet på foringer?
    1 poeng
  44. Har nå montert den nye slangen. Alle symptomer er borte og den turbolyden er også borte, så jeg får vell si meg fornøyd med denne reparasjonen. Takker for svar som har kommet.
    1 poeng
  45. Den bilen der har Toyota's 1ND-TV motor og er utstyrt med kjede. Er da ytters skjeldent at et slikt kjede skulle ha behov for å byttes, og iallefall ikke ved 100.000. Ville nok latt den gå yttligere 150.000 før jeg gadd å ense tanken :)
    1 poeng
  46. DIY Skifte servo-tannstang 100/A6 Skifte registerreim 1.8/2.0 8v Skifte registerreim 2.3 10v Skifte registerreim 2.6/2.8 V6 Skifte automatolje 2.6 V6 Skifte girolje (manuell girkasse) Audi 80/90/100 Bytte servoolje på C4 Bytte kamaksel 2.3E rekkefemmer Ta ut instrumentpanel (rep. lys ute.temp) C4. Skifte drivknute/drivknutemansjett. Demontere instrumentpanel/skifte bakstykke tenningslås B3-B4-C3-C4 Skifte bremseskiver og klosser Audi 80/90/100 Demontere dørpanel og vindusramme - C4 Demontere ytre speil 100/A6 C4 Få nærlysene til å lyse sammen med fjernlys med ettermonterte S4-lykter 100 C4 Montere fjernstyrt sentrallås 100 C4 (FK) Montere fjernstyrt sentrallås A6 C4 Rengjøre linselykter innvendig - A6 C4 Reléoversikt C4 Skifte fordelermontert hallgiver FAQ Kjøpstips for Audi S4 & S6, 2.2T & 4.2 V8 Styling informasjon for Audi C4 Kupélys går ikke på når dører åpnes / feil på sentrallås Feste løs/slarkete girspak Bladet BIL sin test av Audi 100/A6 C4 Samletråd: Div guider og DIY for Audi Mengder av DIY til 100/A6 C4 på Quattroworld
    1 poeng
  47. blitt et lite problem med topppakningene på de der. heldigvis en lett jobb å bytte... send meg en pm så skal du få gode priser på delene. bør også bytte expansjonstanken....
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår