Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 09/16/2006 i alle områder

  1. 2 poeng
    Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
  2. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  3. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  4. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  5. 1 poeng
    Hei.. Har du chassisnr på bilen? Ut ifra slik jeg kan skjønne så har du en type 2,3 eller 4. For det har seg slik at disse modellene har en feil på eksos tempratursensor nr 1. Da setter den feilkode P242A... Du kan se om du har ny eller gammel sensor. Gammel sensor har 2 gule streker, mens ny sensor har en gul og en blå strek. Eldre biler enn produsert fra 17 mars 2010 har den gamle.. :) Org. delenr: 14810-67JG1 Nytt delenr: 14810-67JG2 Tipper feilen ligger i denne. Denne sitter nermest turbo og kan være noe dritt å få ut hvis den har rustet fast. Hvis den ikke har satt seg, så er den ganske enkel å bytte ;) Du kan også måle den: exhaust gas temperature sensor 1 resistance: 1572 – 1972 Ω at 400 °C, 752 °F 675 – 775 Ω at 500 °C, 932 °F 343 – 383 Ω at 600 °C, 1112 °F 197 – 217 Ω at 700 °C, 1292 °F 126 – 136 Ω at 800 °C, 1472 °F 84 – 94 Ω at 900 °C, 1652 °F Feilkode P1431 settes pga P242A. Dette gjøres at filtret tettes. Det anbefales ikke å kjøre langt med.. Da ender det med å bytte filtret og bilen går ikke lenger. Bilen går også i nødmodus når du har denne feilen. For eksempel ved hard pressing i bakker. Jo mer du kjører, jo mer tetter filtret seg, og jo større en sjangsen for at det må byttes. Og det er dyrt..
  6. 1 poeng
    Jesper1201

    Passat airbagsensor under setet

    Det er litt avhengig av hvilken type sensor det er. Er det en enkel sensor så kreves det ingen koding, men hvis det er en form for ECU med forskjellige funksjoner fra modell til modell kan det kreves koding. Så bilde du hadde lagt ut nå, som er en crash sensor(?), den krever ikke koding. Men delenr. må stemme (evt. overgangsnr.)
  7. 1 poeng
    Vurderer å selge min 1991 Audi 100 2.3E, bilen fremstår som særdeles bra, alder tatt i betraktning. Kjørt 203.000 km og EU-godkjent frem til november 2019. Motor er noe modifisert og vil med ITB og noe hissigere kamaksel yte 227 hk, underkant 200 slik den står nå. Topp er portet og større ventiler montert, Velox 272' kam montert sammen med justerbart kamdrev. Innsug er også portet. Rustfritt 5-1 avstemt grenrør montert. Megasquirt datasprut slik at gammel mekanisk innsprøytning er fjernet (originaldeler medfølger). Og nei, dette er ikke en turbomotor. Gasspjeld fra 2.8 V6 er påmontert, gasspjeld på bilde (fra Mustang) kan medfølge, samt adapter til originalt innsug. Skinn sportsseter foran, skinntrekk på seter bak. Førersete har den typiske slitasjen på venstre sidestøtte.. Takluke, alufelger på sommer- og vinterdekk - med nesten nye dekk. Påkost siste årene; Ny portet topp med større ventiler og neddreid ventilstamme, kr 18000 Kamaksel, 272 grader, 110 grader lobeseparasjon og 11.5 mm løft samt justerbart kamdrev, kr 5500 Rustfritt 5-1 grenrør, kr 7500 Nye ventilløftere (INA), kr 2000 Innovate MTX-L bredbåndslambda/regulering, kr 2000 Megasquirt II v.3.0, kr 3000 Knocksense, kr 1200 Nye sommerdekk 17" 2017, kr 4000 Nye vinterdekk og felger 16" 2015, kr 6000 Rust er det forsvinnende lite av, en og annen liten flekk med lakkrust finnes, med tanke på alder er den særdeles bra i lakken. Er en bulk (uten lakkskade) på høyre bakdør, har vært der så lenge jeg har hatt bilen (siden 2003). Bilen er god å kjøre og fast i fisken. Eneste minus er begynnende rådebank på en sylinder, noe som på sikt må utbedres. Mer info og bilder på forespørsel. Seriøse bud over 25k mottas og vurderes, skambud blir ikke besvart! Bilen befinner seg utenfor Haugesund i Rogaland.
  8. 1 poeng
    Jesper1201

    Anbefalinger brukt varebil: 60-90 000 kr

    Skulle akkurat til å si det; Ligg unna Peugeot, Citroen og Renault.. Anbefaler egentlig kun Caddy i den prisklassen, da men en 1.9TDI PD motor. Driftsikkere så lenge de får oljeskift en gang i året eller maks 15'000km. Kjente feil på de er igrunn bare bremsekalipere bak som henger seg, tandempumpe som tar kvelden og O-ringer til dyser som kan begynne å lekke. Er ikke ukjent at de begynner å ruste langs dørlister og dørhåndtak, men det har mye med vedlikehold å gjøre. Et "kjent" problem etter kjøring på LL intervaller og spesielt med feil olje er at kamakselen går istykker og dermer tar den knekken på kamfølgere og dysepumper. I verste tilfelle kan dysene begynner å "banke" i toppen slik at det blir ovalitet i hullene som dysene sitter i, du vil dermed får olje i sylinderen og diesel i olja som følge, resultatet da er skifte av topplokk. Ergo er moralen, skift olje hyppig. Andre ting som kan oppstå er turbohavari, som igjen er en "direkte" konsekvens av LL intervaller. EGR ventil/kjøler som kokser igjen. Webasto som soter igjen og går i lås. Ellers vanlige slitedeler som lenkearmer, bremser og fjører. Har selv en Caddy, dog nesten ny, men den er fortsatt basert på samme plattform som Caddy'n som kom i 2004. Eneste konkurrenten til VW Caddy er Ford Connect, billigere bil med dårligere komfort og betydelig dårligere satt sammen (har dessverre hatt en slik som pendlebil...)
  9. 1 poeng
    Selvrisikoforsikring er et pent ord for kasko. Dette skiver de selv på sine nettsider "Selvrisikoforsikring (Collision Damage Waiver, CDW) – Med dette menes at om du kolliderer med bilen så reduseres eller fjernes ditt økonomiske ansvar." Nå kjører jeg stortsett alltid dit jeg skal selv, så har aldri leid bil - men det er sjeldent anbefalt å ikke kjøpe toppforsiking, koster mer men hvis uhellet er ute er det svindyrt å krasje.
  10. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Av erfaring, kun original termostat fungerer som den skal. Biltema sine er ubrukelige. Vokselement på termostat skal alltid peke mot motor, ikke mot radiator. Lokk på ekspansjonstank åpner vel rundt 1 bar. Målt skjevhet på foringer?
  11. 1 poeng
    1) Pass på at du bare bruker grønn VW servo-olje. Andre tilfeldige servo-oljer kan ødelegge pakninger etc. slik at det blir lekkasje. 2) Påfyllinga er fremme i motorrummet, den er muligens også grønn. Se bilde et stykke nede her: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1846997-power-steering-fluid
  12. 1 poeng
    Fredrik92

    2006 Passat, rustproblemer?

    Jobber selv på møller og disse bilene ruster... Er ikke få passat 3c'er jeg må anmerke for rust i understellet, som oftest ruster de rundt og på bakstillingen, mange biler ble ikke behandlet for antirust behandling når de kom rullende ut fra fabrikken, det er helt idiotiskt spør du meg... Andre steder er i dører (utvendig og innvendig), bakluke ( rundt skiltlys spesielt) ellers er andre typiske og dyre feil: Reguleringsmotor for el-håndbrems irrer fast, altså plastikken rundt selvemotoren sprekker... og det koster 5500kr pr side og bytte og hjernen til dette systemet kan bli ødelagt når du grunninnstiller etter skift og den koster 7000kr :P Så har du jo ekstra varmeren som er lik alle VAG kjøretøy der ryker jo ofte sirkulasjonspumpen eller er du veldig heldig så ryker hele varmeren :P Til slutt har du jo låsekassene og utvendig wier til dørene som ryker... låsekassen ryker pga fukt og wieren låser seg pga vann som fryser inni wieren :P Men ellers er det en kanon bra bil og skulle jeg kjøpt noe innen VAG hadde det blitt en Passat 3c/cc
×