Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/16/2006 i alle områder

  1. 2 poeng
    Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg.
  2. 2 poeng
    Gjort litt mere på fangern/diffusern neste step er å få pussa ned bakfangern å få litt lakk på den.
  3. 2 poeng
    Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
  4. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  5. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  6. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  7. 1 poeng
    opel astra

    Octavia motor dør når den står stille

    mulig feil med engine speed sensor (G28) . eller gass sensor er nokså normal feil på di motoren. Feil på esp modulen kommer disse symptomer som du sier Hvor bor du hen da kan hjelpe med vsdc
  8. 1 poeng
    Jesper1201

    Sidespipes

    Står garantert ikke i vegtrafikkloven, men derimot kjøretøyforskriften. Leser du denne så ser du at det står ingenting om plassering av eksosen, men den skal være hensiktsmessig og trygg. Dvs. at det skal henges opp på riktig måte, ikke være mulig å få avgassen inn i kjøretøyet, ikke være til fare for fotgjengere og heller ikke mulig å "brenne" seg på den. Du må ha med godkjent støymåling og avgass når du skal på visning. Verken støy eller avgass skal overstige bilfabrikantens krav.
  9. 1 poeng
    Da går bilen igjen som en klokke etter olje- og filterskift, samt bytte av plugger og coil (med legninger). Det var coil som gjorde utslaget. Takk Jesper1201 for gode tips!
  10. 1 poeng
    Quattro73

    4motion Passat

    Fort gjort å plugge det, gjør på gamlemåten uten å ta av dekket. Kanskje ikke lovlig nå mer, men har fungert i alle år før ;)
  11. 1 poeng
    Svinghjul med clutch sett varierer mellom 5 - 35.000kr. Jeg fikk bestilt dobbeltmassesvinghjul med clutchsett til 5 lapper hos forhandler i Hvaler. Så finnes det en haug av mekanikere som tar ca 4 lapper for jobben. Ulyd og vibrasjon = Slitent svinghjul.
  12. 1 poeng
    Jesper1201

    Anbefalinger brukt varebil: 60-90 000 kr

    Skulle akkurat til å si det; Ligg unna Peugeot, Citroen og Renault.. Anbefaler egentlig kun Caddy i den prisklassen, da men en 1.9TDI PD motor. Driftsikkere så lenge de får oljeskift en gang i året eller maks 15'000km. Kjente feil på de er igrunn bare bremsekalipere bak som henger seg, tandempumpe som tar kvelden og O-ringer til dyser som kan begynne å lekke. Er ikke ukjent at de begynner å ruste langs dørlister og dørhåndtak, men det har mye med vedlikehold å gjøre. Et "kjent" problem etter kjøring på LL intervaller og spesielt med feil olje er at kamakselen går istykker og dermer tar den knekken på kamfølgere og dysepumper. I verste tilfelle kan dysene begynner å "banke" i toppen slik at det blir ovalitet i hullene som dysene sitter i, du vil dermed får olje i sylinderen og diesel i olja som følge, resultatet da er skifte av topplokk. Ergo er moralen, skift olje hyppig. Andre ting som kan oppstå er turbohavari, som igjen er en "direkte" konsekvens av LL intervaller. EGR ventil/kjøler som kokser igjen. Webasto som soter igjen og går i lås. Ellers vanlige slitedeler som lenkearmer, bremser og fjører. Har selv en Caddy, dog nesten ny, men den er fortsatt basert på samme plattform som Caddy'n som kom i 2004. Eneste konkurrenten til VW Caddy er Ford Connect, billigere bil med dårligere komfort og betydelig dårligere satt sammen (har dessverre hatt en slik som pendlebil...)
  13. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Se der ja, ikke bra. Er kanskje der kjølevannet tar veien.
  14. 1 poeng
    Forbered deg på bytte el parkeringsbrems, egr ventil/spjeld og at dører/bakluke ruster i stykker...
  15. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Ja, men ca halvparten forsvinner jo på de 1,2 mm som er frest av toppen. Bilen kjører ifra original S4 ;)
  16. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Kan være det finnes justerbare kamdrev til din motor. Vet ikke hvilken type det er på den, likt som på eldre 8v? Normalt gir det ikke så veldig mye mer med bare 2 grader. Merker du at den ikke orker mer nokså lavt i registeret? Uansett, mer drag er kjekt, får vel en anelse lavere bensinforbruk også. Justerer du tenningen når du justerer kammen, eller går den for seg selv? Kjenner ikke så mye til motorene under 1.6.
  17. 1 poeng
    Jesper1201

    Drar dårlig HJELP

    Jeg er en ung mekaniker så da kan jeg vel ikke motor kanskje? ;) Alt er relativt, dette er en tung bil og 2.4'n er ikke noen racer. De er også forholdsvis tørste. Har du automat blir den enda latere og tørstere Hva betegner du som drar dårlig? Hvor mye bruker den på mila på landeveiskjøring? Ujevnheten ved oppstart er normalt. Kan være en LMM som begynner å regulere fett, men ikke nok til at lambda slår ut på "long term fuel trim"
  18. 1 poeng
    Jesper1201

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Står AC på? Prøv evt. å skru den av. Kjølevifte for radiator skal gå konstant så lenge termobryter er aktivert og kutte når temperaturen dropper under spesifisert temperatur.
  19. 1 poeng
    1) Pass på at du bare bruker grønn VW servo-olje. Andre tilfeldige servo-oljer kan ødelegge pakninger etc. slik at det blir lekkasje. 2) Påfyllinga er fremme i motorrummet, den er muligens også grønn. Se bilde et stykke nede her: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1846997-power-steering-fluid
  20. 1 poeng
    Quattro73

    AUDI 80 Elektrisk problem

    Du har nok en kortslutning siden sikring ryker. Har ikke skjema foran meg så vet ikke hva sikring 14 går til. Lys i instrumentpanel og rundt justeringene for varmeapparat kommer fra dimmeren for belysning i instrumentpanel, sjekket om denne er skrudd helt ned?
×