Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/16/2006 i alle områder

  1. 2 poeng
    Har ikke skjedd så masse jeg hadde håpt på. Er nesten ferdig med turbo manifold. Begynt så vidt med intercooler. Bygger om til vag coil pluss litt andre små ting. Satse den er klar til ford treffet på Våler banen
  2. 2 poeng
    Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg.
  3. 2 poeng
    Gjort litt mere på fangern/diffusern neste step er å få pussa ned bakfangern å få litt lakk på den.
  4. 2 poeng
    Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
  5. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  6. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  7. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  8. 1 poeng
    Volvoaxel

    Kupefilter/pollenfilter caddy mk2

    Hei, det hadde du helt rett i! byttet og god gang ;) takk for svar!
  9. 1 poeng
    Quattro73

    Slakk i øvre fjærbeinsfeste

    Det er ALLTID slakk i dette lageret når bilen ikke står på hjulene, siden alt da henger løst :) Defekt fjærbenslager vil gi slakk når bilen står på hjulene, eller klunkelyd ved større rattutslag (tregt lager). Løs mutter over lager (under toppdeksel/lokk på bildene dine) kan gi lyd i humper, samt defekt demper, slakk i stab-stag, slakk i opphengsforinger osv.
  10. 1 poeng
    Quattro73

    Delenummer Renault

    https://www.catcar.info/en
  11. 1 poeng
    Jøss - takk skal du ha! Spørs om ikke gnier'n i meg trumfer gjennom en jul uten motorplate :)
  12. 1 poeng
    Vurderer å selge min 1991 Audi 100 2.3E, bilen fremstår som særdeles bra, alder tatt i betraktning. Kjørt 203.000 km og EU-godkjent frem til november 2019. Motor er noe modifisert og vil med ITB og noe hissigere kamaksel yte 227 hk, underkant 200 slik den står nå. Topp er portet og større ventiler montert, Velox 272' kam montert sammen med justerbart kamdrev. Innsug er også portet. Rustfritt 5-1 avstemt grenrør montert. Megasquirt datasprut slik at gammel mekanisk innsprøytning er fjernet (originaldeler medfølger). Og nei, dette er ikke en turbomotor. Gasspjeld fra 2.8 V6 er påmontert, gasspjeld på bilde (fra Mustang) kan medfølge, samt adapter til originalt innsug. Skinn sportsseter foran, skinntrekk på seter bak. Førersete har den typiske slitasjen på venstre sidestøtte.. Takluke, alufelger på sommer- og vinterdekk - med nesten nye dekk. Påkost siste årene; Ny portet topp med større ventiler og neddreid ventilstamme, kr 18000 Kamaksel, 272 grader, 110 grader lobeseparasjon og 11.5 mm løft samt justerbart kamdrev, kr 5500 Rustfritt 5-1 grenrør, kr 7500 Nye ventilløftere (INA), kr 2000 Innovate MTX-L bredbåndslambda/regulering, kr 2000 Megasquirt II v.3.0, kr 3000 Knocksense, kr 1200 Nye sommerdekk 17" 2017, kr 4000 Nye vinterdekk og felger 16" 2015, kr 6000 Rust er det forsvinnende lite av, en og annen liten flekk med lakkrust finnes, med tanke på alder er den særdeles bra i lakken. Er en bulk (uten lakkskade) på høyre bakdør, har vært der så lenge jeg har hatt bilen (siden 2003). Bilen er god å kjøre og fast i fisken. Eneste minus er begynnende rådebank på en sylinder, noe som på sikt må utbedres. Mer info og bilder på forespørsel. Seriøse bud over 25k mottas og vurderes, skambud blir ikke besvart! Bilen befinner seg utenfor Haugesund i Rogaland.
  13. 1 poeng
    Jesper1201

    Trykk i kjølesystem

    Veldig vanlig er det ikke, men det forekommer. Prosentvis på lik linje med andre motorer. Bruk en sniffer eller CO måler og mål om det kommer eksos i ekspansjonstanken, gir denne utslag vet du hva årsaken er.
  14. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Kan være det finnes justerbare kamdrev til din motor. Vet ikke hvilken type det er på den, likt som på eldre 8v? Normalt gir det ikke så veldig mye mer med bare 2 grader. Merker du at den ikke orker mer nokså lavt i registeret? Uansett, mer drag er kjekt, får vel en anelse lavere bensinforbruk også. Justerer du tenningen når du justerer kammen, eller går den for seg selv? Kjenner ikke så mye til motorene under 1.6.
  15. 1 poeng
    Jesper1201

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Står AC på? Prøv evt. å skru den av. Kjølevifte for radiator skal gå konstant så lenge termobryter er aktivert og kutte når temperaturen dropper under spesifisert temperatur.
  16. 1 poeng
    Jesper1201

    Hva betyr innkjørt?

    Nå er motor er nybygd vil det løsne litt spon, det er dette man vil ha ut, og derfor skiftes olje kjapt første gangen.
×