Gå til innhold
Bilforumet.no

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. I dag
  2. Hold målepinnene på instrumentet på polsko og batteripol før/mens du løfter batteripol litt opp, vil da måle uten avbrudd.
  3. Skjønner da gjør jeg det! Det var forresten ikke mulig å få testet hvor mye ampere bilen drar når den er av, da MMI skjermen lyser opp og begynner å loade når den får strøm etter det at jeg har koblet av den ene polen. Det ble dratt mer enn 10 ampere så jeg lot være å koble voltmeteret i serie igjen.
  4. I går
  5. XL7 startproblemer og lite kraft

    Da er høytrykkspumpe gått over med nye pakninger, grundig gjennomgang og vask. Dette var en omfattende jobb. Demontering, vask/rens og montering av kun pumpa tok 6 timer. Det var vasking som tok tid. Alle deler fikk en runde i ultralydvaskeren, før den ble montert sammen igjen. Det var ingen spesiell slitasje å se, og ingen form for spon eller annen forurensing. Brukte 3 timer på å få pumpa ut, og 3 timer på å få den på plass igjen. Ut med dieselfilter, løsne hjulet til kamrem, løsne trykktank for kjølevæske plus div slanger. Tar litt tid når man ikke har gjort denne jobben på denne bilen tidligere. Fikk også vasket og renset huset til dieselfilter og byttet dieselfilter i samme slengen. Bilen startet på første forsøk. Ingen kjinning. Fikk derfor ikke sjekket railtrykk under kjinning. Blir spennende å se om det er blitt bedre når det blir kaldere i været. Railtrykket sank fra 370 bar og stabiliserte seg på rundt 315 bar etter et halvt minutt på tomgang. Usikker på hva som er normalt railtrykk på tomgang og kald motor? Anyone? Det virker til at trykkregulator har vært ute tidligere, da det ser ut til at det manglet en o-ring på ca 20 mm i diameter. Jeg valgte å sette på en o-ring som fulgte i pakningssettet. Avsluttet jobben med å gi den nytt oljefilter, olje og luftfilter. Føler at bilen er blitt kvikkere etter rep av høytrykkspumpe, men det kan være at jeg tar feil. Da jeg var under bilen for å tappe den for olje, fikk jeg øye på at det er en liten oljelekkasje høyt oppe på høyre side av motor. Det er vanskelig å lokalisere, da det er veldig trangt. Noen som har en ide om hvor det kan lekke fra? Rundt kamhjulet så det i hvert fall rent og pent ut, så det kommer ikke derfra. Noen som har en ide? Pakningssett til høytrykkspumpa kom på under 300 kr levert i postkassa. Ny pumpe fra RSA kr 16000,- og byttepumpe fra 3500,- og oppover. Følte det var vært forsøket å pakke den om selv, og foreløpig så har det vist seg å være et lurt valg. Takker så mye for all hjelp jeg har fått her inne så langt :-)
  6. Har vel egentlig mer troa på det det aldri er skiftet, eller kanskje skiftet én gang, men det er uvesentlig. Det du kan gjøre er å få tatt en belastningstest av batteri, da får du svart på hvit hvor mye kapasitet det er igjen i batteriet, og dermed vet du om det er modent for utskiftning eller ikke. Nei, det er ingen avansert prosess og heller ikke spesielt dyrt å gjøre på et verksted. Prosessen er litt forskjellig fra bil til bil, noen krever bare en "bekreftelse" på at nytt batteri er montert (så fremst det er samme størrelse) mens andre krever at du legger inn en kode som står på batteriet, men dette vet verkstedet som du leverer bilen til evt.
  7. Takk for svar! Jeg skal prøve dette og sjekke om bilen drar strøm. Jeg vet dessverre ikke hvor gammelt batteriet er da jeg kjøpte bilen brukt i sommer. Men det er 2005 modell og hvis man antar at forrige eier byttet det 2 ganger så kanskje 2-3 år, det blir likevell ren tipping. Er en slik koding avansert prosess, evt. er det dyrt å gjøre på verksted?
  8. Startproblem

    Når en vrir om nøkkel for å starte skjer det ingenting. Ingen varsel eller motorlys kommer på. Utvendige lys går på som normalt. (Batteri ok) vært på verksted for to dager siden og skiftet kamaksel sensor. nå er bil som før den var på verksted.... ingen liv ....???? hva kan dette være??
  9. Du kan ta en skrutrekker og klemme inn låsen i låsekassa på bakluka, da tror bilen at luka er lukket. Lås så bilen og legg nøkkelen noen meter unna bilen, nå kan du måle strømtrekk. Er batteriet gammelt? Jeg tror rett og slett bilen merker at det er dårlig kapasitet på batteriet og varsler av den grunn. Nei det er ikke en gimmick at batteri må kodes inn, det er så bilen forstår at det sitter i et nytt batteri og dermed blir ladesyklusen fra dynamo samt styrke justert deretter.
  10. Hei! Sliter litt med batteriet på bilen og lurte på om noen har noen gode innspill. Hver gang jeg starter bilen så får jeg feilmelding "low battery" men alle instrumenter og lyspærer lyser opp fint og bilen starter lett. Sjekket batterinivå inne på mmi og da står det nede på 10%, etter litt kjøring kommer det fort opp på 50% og litt til så er det på 100%. Jeg målte spenningen på batteriet og får rundt 12.7V når bilen er av og 13.8V når den er på. Er dette normale verdier? Videre tenkte jeg å sjekke om bilen drar noe strøm når den er av, men batteriet er plassert i bagasjerommet på bilen noe som gjør at lysene i bagasjerommet kommer på, er det en måte å åpne bagasjeluken men få bilen til å tru at den er lukket? Fant ingen steder å press inn. Ellers så har jeg vurdert å dra ned på biltema og kjøpe et nytt batteri, men mener å ha lest engang at man må kode inn det nye batteriet når man bytter på Audi, er dette virkelig nødvendig eller bare en gimmick slik at de kan tjene mer penger? Isåfall hvordan gjør man det? På forhånd takk for svar!
  11. ABS og ESP lamper lyser

    Passat b5 stasjonsvogn (2002) – Har et problem med at ABS og ESP lampene begynner å lyse første gang jeg tråkker på bremsen (blinker altså ikke, lyser konstant). Fortsetter å lyse til motor stanses. Noen ideer?
  12. Straight pipe

    Som sagt, få en som kan sveise til å stille inn apparatet for deg. Er også mye mulig et brukt fungerende apparat hadde gjort bedre jobb enn et nytt fra biltema.
  13. Straight pipe

    Greit, regner med at jeg begynner med dette neste helg. Så får se hvordan det blir, takk for tipsene :)
  14. Straight pipe

    Det er mengdevis! Strømmen kommer an på hvilken/hvor tykk tråd du bruker (MIG). Eksosrør har tynt metall, mye strøm her og du brenner hull. Med pinner kjører jeg på 30-35A.
  15. Straight pipe

    Ja vel den er grei, takk for tipsene. Men 90A er ikke for lite til å sveise de rørene tenker du? Burde jeg kjøpe noe større?
  16. Straight pipe

    Et lag med eksospasta på før skjøt monteres og det blir tett. Er en smal sak å sveise eksos, når man vet hva man driver med. Har selv sveiset mye eksos med pinneapparat, da må man være ekstra forsiktig ellers brenner man bare hull i rørene. Med MIG som du linket til er det mye enklere, få noen (som kan sveise) til å stille inn apparatet for deg, samt gi tips til sveising, så kan du trene i vei :)
  17. Straight pipe

    Den er grei, høres kanskje ut som det beste å gjøre, altså å prøve meg frem på andre ting først. Har sett på skjøte rør før, men hver gang jeg har søkt de opp finner jeg bare personer som har prøvd på dette. Så ender det opp med at eksosen lekker. Har ikke tenkt til å skjære i stykker den gamle eksosen. Bare ta den av, legge den til side. Også bytte tilbake før teknisk kontroll ;)
  18. Hattehylle ønskte kjøpt til FORD TOURNEO CONNECT 08 modell med skruer og bolter Den hylla over hode på sjåfør og passasjer side
  19. Straight pipe

    Hmmm. Jo tynnere metall, jo verre å sveise. Har du null erfaring med sveising så tren deg på noe annet før du begynner på eksos. Kjøp gjerne rørbiter og tren på de, når du vet hva du driver med kan du begynne på bilens eksos ;) Husk at skjøter kan fikses med eksosskjøter som ikke krever sveising. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-ovrig/Skjoteror-2000018900/ Hva gjør du når du kommer i teknisk kontroll? Med rakrør?
  20. Siste uke
  21. Straight pipe

    Lurer på å bygge straight pipe på bilen. Har bare et par spørsmål siden jeg kan egentlig ingen ting, og alt jeg kan ser på som regel på youtube videoer eller leser meg opp. Regner vel med at jeg bruker Biltema sine rør, men spørsmålet er da, kan jeg bruke denne (Link) til å sveise rørene sammen, eller er den for "svak". Vet at det ikke blir veldig pent, men hovedsakelig så skal det bare ikke lekke. Har null erfaring med sveising eller bygging av eksos. Tips/råd? Har ikke sånn veldig mye penger å bruke på dette. Har egentlig bare lyst til å sjekke ut om lyden hadde blitt noe bedre, eller om det høres bare dritt ut. plz ignorer skrivfeil osv.. :))
  22. Selges: Felger Viper 16 4*100

    185/55/16. Innpress og boltsirkel info blir lagt ut i morgen:)
  23. Selger unna golf 3 variant deler som jeg har liggende igjen etter min forrige bil. Takstativ-200kr Grill som er lakkert svartmatt-100kr Bagasjetrekk-100kr, 2 stk inneskjermer - 200r, Gti frontleppe - 150 kr. Har en del lister og diverse. Har 1 stk ny mekanisk clutchwire - 300. Bakfanger - 300 kr. Framfanger - 300. 2 stk hella lykter foran, som det ene glasset må byttes ut på - 400. Send en pm om du er interissert i noe.
  24. Selges: Felger Viper 16 4*100

    Bredde, boltsirkel og innpress er greit å få med ;)
  25. 16 tom viper felger selges. Dekkene bør byttes snart. 800,-
  26. Hengerfeste til Golf 3 selges, har tidligere sitti på en Golf 3 variant 1996. Hengerfeste er rustbehandlet og det følger med nytt kabel uttak til lys. 650,-
  1. Last inn mer aktivitet
×